H
hezik
Guest
Jij wel eens aan een wedstrijd kachelpoken? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hoe ik het altijd doe met servodraden verlengen en solderen; dun krimpkousje over alle 3 de draadjes. Vervolgens een groter krimpkousje (langer dan de soldering) over het geheel van de 3 draden heen.
Dit even ter toelichting.
Verder heeft Ernst inmiddels een nieuw stukje antenne in/aan mijn ontvanger gesoldeerd zodat hij er weer als nieuw uit ziet.
Ernst bedankt!
Wat mij betreft mag een draadje gesloten worden als een gestelde vraag is beantwoord. Discussies zijn geen antwoorden of uitleg.
1/2, 1/4, 1/10 is ook "een veelvoud". en inderdaad , wat hezik zegt: het zal wel werken, ik praat hier enkel over "OPTIMAAL", en gewoon knippen en bijsolderen is gewoon niet optimaal, (wat niet wil zeggen dat het niet werkt) hoe je het ook draait of keertDat wordt lastig dan, de golflengte van 35MHz is 300/35 = ca. 8,6 meter, dus dat zou dan betekenen dat je een stuk draad van 8,6m of een veelvoud daarvan achter je model aan moet slepen
Dit is hier op het forum al eens eerder aan de orde geweest, de ontvangerantennes van modelbesturing zijn allemaal sterk verkort, dit wordt in de ontvanger gecompenseert, zodat het antennecircuit toch in resonantie is.
Ze zouden alleen eens regels moeten stellen aan het gebruik van de quote-knop!
Wel Harry dan mag je mij eens haarfijn uit gaan leggen waar je het bovenstaande wijsheden vandaan hebt.
Je hebt gelijk dat de antenne techniek zware kost is en dat er heel wat bij komt kijken als je alles wilt begrijpen. Sorry dat ik het zeggen moet maar het is mij duidelijk dat jij in ieder geval nog lang niet alles begrijpt. Toegegeven alles begrijpen doe ik ook nog lang niet maar door mijn opleiding en zo'n 30 jaar ervaring durf ik te beweren dat ik er toch wel wat vanaf weet.
Dus ga nu eerst zelf maar eens goed lezen wat er in die boeken van je staat en ga naar iemand toe die je het ook kan uitleggen. Het is ons allemaal al wel duidelijk dat je er nog maar weinig van begrijpt. In ieder geval duidelijk minder dan vele van ons hier op het forum.
dat was wat ik wou zeggen: het werk, maar niet optimaal, dus vervang door een identieke, de rest is "minder goed"Overigens is de discussie wel degeljik zinvol geweest. Mensen die bv. op het veld stonden en constateerden dat hun antenne gebroken is, zouden eerst nog huilend afgedropen zijn naar huis. Dankzij de discussie weten ze nu dat dat niet hoeft, dat ze de antennehelften best op het veld aan elkaar kunnen solderen om die dag nog even te vliegen, maar dat het op termijn verstandig is om die antenne te vervangen.
Als je de meetgegevens in dit voorbeeld leest, dan zie je dat de lengte van de antenne niet de meest ideale is, maar meer een compromis tussen een praktisch hanteerbare lengte en de minste verliezen daardoor ... een antenne van ca. 1 meter is geaccepteerd in modelbouwkringen zou je deze een halve meter langer maken dan zou dat bij de ontvanger die bij het meten gebruikt wordt de meest optimale ontvangst geven, maar ook een onhandig lange antenne ... deze fabrikant heeft dus gekozen voor "genoeg" ontvangst om de opgegeven reikwijdte waar te maken .....Heel aardig is in dit bestek een verwijzing, die ik ook al eens bij een modelbouwfaq postte:.. RC-CAM Projects: R/C Antenna Experiments ...
Als je de meetgegevens in dit voorbeeld leest, dan zie je dat de lengte van de antenne niet de meest ideale is, maar meer een compromis tussen een praktisch hanteerbare lengte en de minste verliezen daardoor ... een antenne van ca. 1 meter is geaccepteerd in modelbouwkringen zou je deze een halve meter langer maken dan zou dat bij de ontvanger die bij het meten gebruikt wordt de meest optimale ontvangst geven, maar ook een onhandig lange antenne ... deze fabrikant heeft dus gekozen voor "genoeg" ontvangst om de opgegeven reikwijdte waar te maken ...
Theoretisch is de meest ideale antenne lengte 1 golflengte. Omdat die lengtes niet erg praktisch zijn kiezen we voor kortere antennes. Zolang die lengtes een deelfactor zijn van de golflengte (1/2, 1/4, 1/8 enzovoort) zal de antenne "natuurlijk" in resonantie zijn.
Ik vlieg al jaren met een verkorte zendantenne's (Becker Kurtzantenne en MPX rubber duckie)
vergeet deze ook niet:Voor nog meer informatie verwijs ik naar de "antennebijbel", zijnde "Rothammel's Antennenbuch" van wijlen Karl Rothammel. In dit boek worden alle antennevarianten praktisch en theoretisch behandeld.