Arducopter Hexa bouwverslag - HIJ VLIEGT autonoom !!!

Zalig filmpje! Hij vliegt echt super hé. :)

Ik heb nog een paar vraagjes als je het niet erg vindt. ;)

Welke software en code gebruik jij nu?

En vanwaar heb jij je landing gear? Daar ben ik nog naar op zoek.

De aansturing van de leds, hoe gebeurt dat precies? Zijn de leds aangesloten aan de APM/IMU? Is dat aansturing via de code?

Ik vlieg nu met ACM 2.0.36.
Landinggear is eigen ontwerp en fabrikaat. Het materiaal is vlascomposiet : lichter dan carbonfiber, maar iets minder sterk en vooral minder stijf. Maar zeer taai, heeft al 2 serieuze crashes zonder de minster schade overleefd. Zie ook 1e post in dit topic.

Leds worden aangestuurd via het relais op de IMU. Daar is een stukje custom code voor nodig dat ik gevonden heb op rcgroups en aangepast heb naar eigen noden. Als er voldoende interesse is wil ik wel een tutorial schrijven hoe je 't moet doen.

Tot slot zijn ze op DIYdrones heel enthousiast over mijn oplossing voor het alt_hold probleem. Chris en Jason waren al lang naar een oplossing hiervoor op zoek. De aanbeveling om de sonar weg te houden van esc en motordraden is nu ook opgenomen in de wiki.
Fixed my sonar ALT_HOLD problems (ACM 2.0.36) ! - DIY Drones

Ben blij dat ik wat terug kunnen doen heb voor het werk dat die mannen hier al in gestoken hebben.

Heb je nog enig idee hoeveel de kostprijs was van die landing gear?
Ik heb net je eerste post herlezen, dat waterstraalsnijden kost waarschijnlijk ook een flinke duit.
Landing gear is echt zo moeilijk te vinden hé. Allemaal zijn ze van carbon gemaakt (wat voor mij niet hoeft) en kosten ze dus bijna een volledige Arducopter bij manier van spreken.

Verder mag je die tutorial gerust maken hoor, ik denk dat er genoeg belangstelling zal zijn hiervoor.
Verder is er via Google ook wel het een en ander te vinden over die leds, maar wat me opvalt zijn de verschillende methodes. De ene gebruikt de gewone outs, de ander special N-poort outs van 5v.
Mag je al je strips trouwens allemaal parallel schakelen op één poort? Of trekt dat teveel stroom op die ene poort?

Kost van het waterstraalsnijden was 80 euro... Het vlascomposiet was een overschotje op het werk, wat ik mocht gebruiken. Als je 't moet kopen is het duurder dan glasvezel, maar goedkoper als carbon. Het adresje waar het vandaan komt ligt op 't werk (ben momenteel met verlof)
Je kan het landingsgestel echter ook uit glasvezelplaat frezen hoor. Als je iemand kent met een CNC freesbank komt het dan nog veel goedkoper uit. Het is natuurlijk wel iets zwaarder.

Ik gebruik van die goedkope 12V ledstrips van hobbyking. Deze worden dus niet via de uitgangspoorten van de APM aangestuurd (trekken te veel stroom en hebben 12V nodig ipv 5) maar via het relais. Door het relais mag je veeeel meer stroom trekken dan door de APM uitgangen. Een APM uitgang geeft typisch maar genoeg om 1 ledje te laten branden (40mA), terwijl ik ze allemaal parallel op het relais heb staan, wat naar schatting zo'n 300mA trekt.

crash

De hexa gecrashed vandaag. Schade valt mee : 1 prop kapot, 1 arm krom, het landingsgestel er onderuit en mijn cameramount kapot. Landingsgestel is op de triplex plaat uitgebroken, dus dat is op de daarvoor voorziene zwakke plek.

Crash kwam doordat ik het huis van een vriend aan 't filmen was. Ik was kort bij het huis opgestegen en de vijver en familie bij het huis gefilmd, daarna naar achter in de tuin gewandeld voor een overzichts shot van het huis en omgeving. Loiter mode geprobeerd, maar daarvoor moet ik door simple schakelen. Loiter ging niet echt goed, dus terug geschakeld naar simple (maar ik dacht naar stabilise).
Toen ik vooruit drukte ging de hexa plots achteruit en over mijn hoofd. Ik snapte niet onmiddelijk wat er aan de hand was. Dan viel het me binnen dat ik waarschijnlijk nog in simple stond. Aangezien ik mij omgedraaid had was vooruit nu achteruit. Snel naar stabilise geschakeld, maar de hexa had al hoogte verloren en was achter een boom verdwenen. Nog snel gas gegeven en de controls losgelaten, maar net te laat : crash geluid en de hexa lag in het hoge gras in de wei.

Ik denk er ernstig over om simple mode uit te schakelen, of toch zeker ergens te zetten waar ik die niet zo snel kan inschakelen. Want als je je omgedraaid heb tov wanneer je de motoren gearmd hebt is simple dodelijk.

u4eake, gebruik jij ook camera stabilisatie?

Ik zou willen tilt & roll camera stabilisatie gebruiken.
Maar hoe zit dat eigenlijk?
Kun je tilt & roll servo's aansluiten aan de APM en er ook nog voor zorgen dat je via de zender bv. je tilt manueel kan aanpassen d.m.v. je zender?
Op mijn T7C zit nl. een draaiknopje VR voor channel 6. Hiermee kun je een servo mooi laten draaien. Ik zou dus tilt & roll willen hebben maar ook nog eens manuele controle via de VR knop.
Kan dat eigenlijk?

Ja, kan perfect en is standaard zo ingesteld in de ACM software. Ik heb het ook zo.
Alleen is het resultaat niet schitterend... De servo gaat een beetje te schokkering en dat zie je in je beeld en is heel vervelend om naar te kijken. Snelle bewegingen van de copter worden prachtig gecompenseert (je ziet gewoon ineens een arm in beeld verschijnen, wel leuk, maar kleine schommelingen produceert schokkerig beeld door de beperkte resolutie van de servo.

ik ben wel benieuwd, ik heb Xbee 900MHz, maar ik blijf het modem op de Quadro unbricken, krijg hem zelfs nu niet meer ge-unbrickt. echter als het werkt dan werkt xbee goed, maar te vaak tijdens het aansluiten van mijn LiPo raakt het modem van de Quadro op "slot".

Grmbl

Grmpf, ik heb vandaag de draadloze modules toegekregen en gemonteerd maar 't werkt (nog) niet.
Ik lijk wel connectie te kunnen maken, maar krijg in mission planner de boodschap : exception : missed ID expecting 0 got 18

Dat wordt zoeken ...

Ik gebruik de Xbee 900 en die werken probleemloos. Als je legaal wil werken en een goed zetje wil kan je de Wi.232EUR-R van RadioTronix gebruiken. De NK shop heeft ze met adapter waar je natuurlijk NIET die flatcable op gaat solderen, doe ik voor de MK ook niet (onzin), maar 4 pinnen op de RX/TX/-/+ waar een standaard 2,54 steek connector op past. Dit is de link bij MK: https://www.mikrocontroller.com/ind...id=378&zenid=875e9e5e9de8db78508d9d5f7a1d1998

Ze zijn ook in NL te koop bij de MK distri.

//Frank

PS. Ik soldeer er ook een Rev -SMA connector op waar je een rubber antenne op kan monteren en meteen versterking geeft, op 1Km werkt hij nog.

Laatst bewerkt:
En wat krijg jij te zien met die xbees ? Ik zie eigenlijk gewoon de kunstmatige horizon, maar gps data zie ik niet direct :(

Ik zie alle data en het ook het vluchpatroon, dus alles. Zal een schermdump van de settings maken. Pm jouw email even.

Het zijn toch wel de 900mhz XB's ? Die 868mhz hebben een duty cycle probleem.

Frank.

En wat krijg jij te zien met die xbees ? Ik zie eigenlijk gewoon de kunstmatige horizon, maar gps data zie ik niet direct :(

Back