ARK X400 microheli bouwverslag

ik heb laatst gemerkt dat mijn torque lever verschrikkelijke speling heeft. is dit bij meerdere mensen :?: :?

dit dingetje:
tn_e13_66.jpg

en het zit verbonden met deze:
tn_e13_65.jpg

gr. Rik

Daar heb ik blijkbaar geen probleem mee, er zit niks van speling op. Ik heb volgend artikel gevonden ivm uw probleem.

The CCPM frame is much shorter then the stock frame and, by nature of how CCPM works, it eliminates the need for the elevator 'seasaw'. This gives a much cleaner setup that in results in about a 50 gram weight savings and reduces the number of parts considerably. The slop often found in the elevator torque lever is eliminated as it is no longer used, and all of the linkage rods for the cyclic input are now done with ball joints instead of the z-bends at one end.

Heb ik gevonden op http://www.x400tuning.com/arkccpm.php

Luc

Yep ! dat is een kwaaltje wat al bekend is, oplossing : een stukje blik van een dun colablikje er omheen doen, hevel erover en aanschroeven.

Heeft er al iemand een probleem gehad met de staart die plotseling een zenuwtikje kreeg in het hoveren? Zo een keer een linkse reactie op de staart en dan terug stil. Ik vlieg op een GY401 met een S3108.

bichler:
Payment Information
Please note:
Überweisen Sie den Betrag erst nach unserer Benachrichtigung,
da es z.B. vorkommen kann, dass ein Artikel nicht sofort lieferbar ist.
Diese Benachrichtigung senden wir Ihnen per Mail und setzen den Status der Bestellung auf "warten auf Zahlungseingang" (Dieses können Sie über den Menüpunkt Mein Konto, Meine Bestellungen abrufen).

Kontodaten:
Kreissparkasse Traunstein-Trostberg
Konto: 29678
BLZ: 71052050
Verwendungszweck: Ihr Name und die Bestellnumer (diese bekommen Sie nach Abschluß der Bestellung per Mail zugesandt)

International:
IBAN: DE11710520500000029678
BIC: BYLADEM1TST

Adressat:
Modellbau-Bichler
Chiemseestr. 50
83278 Traunstein
Tel: 0861 7172
Fax: 0861 2003

Nach Gutschrift des Betrages wird die Ware umgehend versandt!

kan ik hier met postbank of rabobank betalen?

gr. Rik

oke, mijn rabobank ondersteunt deze dat zal dus wel lukken, maar ik kan nergens een RX Mzk kristal, en een TX Graupner kristal vinden voor 40 MHz.
kanaal maakt niet uit, als het maar hetzelfde is :wink:

zouden jullie mij een handje kunnen helpen?

gr. Rik

goed, na een uur zoeken heb ik ze gevonden, maar bij twee veschillende winkels.

perba heeft het Mzk kristal voor de ontvanger €9.90, en quartel heeft het Graupner kristal voor de zender €17.30 8O .
ik heb de beschikking over kanaal 52 tot 92, omdat daarvan de kristallen matchen. Is er een bepaalde voorkeur of regel voor welk kanaal ik moet hebben?

gr. Rik

edit: ga m niet bij quartel bestellen, betaal ik 9€verz 8O + die 17.30.
tsss..... afzetters..... :roll:

als iemand nog en winkeltje heeft voor dat graupner kristal,.. die is welkom

net dit draadje doorgelezen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=24454&postdays=0&postorder=asc&&start=60

hier zegt ernst grundmann:

Er is wel een "gouden regel" dat je altijd een kristal moet gebruiken van het merk dat de fabrikant voorschrijft. Dat komt er op neer dat het vrijwel altijd een kristal zal zijn van hetzelfde merk als je zender of ontvanger. Heb je dus een Futaba zender dan moet je een Futaba kristal gebruiken. Gebruik je bij die zender een Multiplex ontvanger dan moet je in die ontvanger ook een Multiplex kristal gebruiken en GEEN Futaba kristal omdat je een Futaba zender hebt.

mijn keuze klopt dus voor mijn Mzk ontvanger en Graupner zender?

ik heb een nieuw adres gevonden voor mijn kristal:
http://www.netshop.nl/shop/rc/enter.html?lang=nl&target=d243.html&lmd=38848.774931

ik zou de onderste moeten hebben als het goed is. kristal + verzending=€22.25. is dit veel of weinig
ik denk dat ik kanaal 88 neem. maakt dit uit welke ik neem?

gr. Rik

Hoe kan dit draadje nu elke keer weer bovenaan staan met de laatste post om 10:35? Ik klik er al een paar keer voor niks op omdat ik de posts al had gelezen.

Het is heel belangrijk dat je in de zender een Graupner kristal gebruikt, voor je ontvanger zou ik hem bij Perba bestellen

hallo allen,

chill bericht vandaag ontvangen van perba:

Hallo Rik,

Ik kan inderdaad aan graupner kristallen komen.

Het duurt ongeveer 1 week voor ik ze binnen heb.
Ook moet ik de kristal van de MZK bestellen die is er ook al tussen uit.

Het gaat toch om de 35 mHz he ?

Welke ontvanger van Mzk zou je willen hebben ?

Zal ik ze bestellen ?

MVG,

Roland

ik heb hem tevens gevraagt of hij ook aan een lipo saver voor 3 cellen kan komen. ook heb ik hem verteld dat ik de 40 Mhz versie moet hebben. Dit had ik namelijk niet in mijn vraag vermeld :oops:

Gr. Rik

edit:

:banana: net reactie terug. hij kan ze beide aankomen voor elk €9,90 en verzend ze voor 2,40 vanuit belgie :banana:

eindelijk is het dan zover, onderdelen (grootste gedeelte) besteld

ik heb nu het volgende besteld:
bichler:
Graupner MX12
Graupner ultramat 10
3x HS56HB
HS5245MG digi
Mzk sexta ontvanger
+verz=320€

perba:
Graupner TX kanaal 88
Mzk RX kanaal 88
+verz totaal 22.20€

eheli:
GY401
Lipo maxamp 2200mah 22c-25c
een paar stekkertjes
top dome
+verz. totaal 215.00€

dat het er maar snel mag zijn, want perba en bichler zitten in het buitenland.

Gr. Rik

zo hier dan, ff update:

de heli hangt nog naar achteren omdat nu de tailboom (van carbon :banana:) langer is, dus is ie achter zwaarder. voor de rest bijna alle mogelijke upgrades van aluminium, behalve lageras houders en de tail boom brace holders (pfff. al die namen zeg). bovendien heb ik de contacten van de motor veranderd, dit keer zonder s39. bichler is verstuurd, eheli wacht op lipo.

33.JPG

34.JPG

35.JPG

36.JPG

37.JPG

38.JPG

39.JPG

40.JPG

41.JPG

Gr. Rik

Is jou X400 nu full tuned? En al een testvlucht kunnen maken met je heli, is er merkbaar verschil in vlieggedrag te merken? Wat hebben jou bling bling upgrades totaal gekost?

De heli is bijna full upgegrade, er zijn nog wat kleine upgrades die er nog wel in kunnen, zoals een carbon tailboom..maar of dat nut heeft.. :roll:
De heli vliegt nu perfect..alles loopt heel erg soepel en stuurt dus ook heel precies :wink:
Totaal heeft deze heli als op de foto ongeveer 1500 euro gekost...mijn 2e X-400 heb ik ook helemaal upgegrade..
Upgrades heb ik hier en hier gehaald :wink:

11.jpg

Frank 8)
MMVC De Pioniers Venray
20 Augustus Heli-Meeting... :wink:

Hey Frank,

Ik heb mijn X-400 ook bijna volledig getuned, maar ik heb een probleembje met de alu seesaw en alu center hub.

Als ik de seesaw bevestig in de alu center hub, dan kan de flybar heel moeilijk bewegen omdat de bouten die de seesaw vasthouden in de hub waarschijnlijk ook tot tegen de flybar komen.

Zou het mogelijk zijn om eens gedetailleerde foto van de rotorkop van jouw x-400 hier op het forum te plaatsen.

Alvast bedankt !

Dirk

Back