Artesania Latina Atlantic als de Amsterdam Wijsmuller uitvoering

Heb je hier iets aan Albert? Geen idee of je zelf een tekening hebt van de lier op de Amsterdam. Gr. Klaas.

Schermopname (47).png

Laatst bewerkt:
Heb je hier iets aan Albert? Geen idee of je zelf een tekening hebt van de lier op de Amsterdam. Gr. Klaas.
Daar zijn geen tekeningen van, alleen de lage resolutie foto's van internet. Verder heb ik screenshots gemaakt (zie foto) van de film die bureau wijsmuller heeft gedeeld. Zal met een beetje fantasie gemaakt worden

Bijlagen

• kraan origineel.jpg
    kraan origineel.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 253
  • sloep op schoorsteendek.jpg
    sloep op schoorsteendek.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 255
  • winch 2.jpg
    winch 2.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 244
Als ik zo de foto's bekijk Albert, dan lijkt het of er op de plek van de winch eerst een werkboot stond of andersom. Voor de verhoudingen heb ik jouw foto's wat bewerkt. Als ik zo de winch bekijk en het was het een sleeplier, dan zal de draad eerst naar onderen zijn gegaan en dan onder het winchdek door naar achteren. Anders wordt het aangrijpingspunt te hoog. Maar verder ken ik het schip ook niet. Succes met het samenstellen van de lier. Gr. Klaas.

kraan origineel Amsterdam bewerkt.jpg
winch Amsterdam bewerkt.jpg
sloep op schoorsteendek Amsterdam bewerkt.jpg

Ergens onderdeks moet een sleeplier staan met 2 trommels. Tussen de rollen zie ik twee draden naar buiten komen. Die aan Bakboord gaat buitenboord en van die aan Stuurboord is men bezig met de rekker. Op de trommel aan dek lijkt me puur voor opslag. Zie allerlei verschillende diameters, net als Marc al opmerkte. Ondanks al de roest wel een foto met veel details en dus uitdagingen om de Amsterdam zoveel mogelijk "aan te kleden". Succes ermee! Gr. Klaas.

Als je een werkende sleeplier net iets te ver vind, zou ik gewoon 1 of 2 kabels uit de achterwand laten komen met een ooghaakje eraan.
dan kan je deze kabels stevig verankeren en makkelijk verlengen om iets te slepen+ het lijkt net echt.

Als je een werkende sleeplier net iets te ver vind, zou ik gewoon 1 of 2 kabels uit de achterwand laten komen met een ooghaakje eraan.
dan kan je deze kabels stevig verankeren en makkelijk verlengen om iets te slepen+ het lijkt net echt.
Ja, dat ga ik ook doen op die manier, en uit reacties op de bureau wijsmuller groep van facebook, wordt ook bevestigd dat er op deze lier/winch reserve draad, en alles wat ze kwijt moesten, hier opgerold werd. Dus idd geen sleeplier. En op deze foto zijn ook die 2 gaten op het achterste deel te zien, waar die sleepgeleiders in passen.

De winch lier staat op het bovendek. Er komt nog een motor op de zijkant in het grijs. Ketting komt van Ali. Ik heb andere besteld, in en kleinere maat. 3x2 mm Dat moet nog binnenkomen. De kraan is gekocht in een modelbouwshop. (Romarin dekkraan) Maar dit vind ik niet zo mooi. Nu ik de duidelijke foto van het achteraanzicht heb (zie berichten hiervoor) ga ik de originele kraan proberen na te maken. Verder wordt de reeling nogmaals wit gemaakt. Dekt niet helemaal. En de bovenste reeling draad maak ik zwart. Dat had het originele schip ook. Volgende plan het deel tussen de schoorstenen maken van wit kunststof plaat van 0,5 mm,....

Bijlagen

• Winch en kraan 2.jpg
    Winch en kraan 2.jpg
    179,3 KB · Weergaven: 199
Ziet er zo toch aardig uit Albert. Diameter van de winch is qua diameter in verhouding met de breedte wat fors uitgevallen. De dammenketting van Ali is helaas een beetje iel. Heb die ook op mijn coastertje gemonteerd, maar echt mooi vind ik het niet. Oordeel zelf maar. Is hier nog niet zwart gemaakt. Op de winch zou ik geen ketting doen, maar een paar einden bruin gemaakte tros. Katoen en dan in wat thee bruin laten worden. Maar kleed het schip lekker aan naar je eigen smaak. Je bouwt netjes en dat geeft ook sjeu aan het geheel. Gr. Klaas.
20201113_160014-jpg.404079

Ziet er zo toch aardig uit Albert. Diameter van de winch is qua diameter in verhouding met de breedte wat fors uitgevallen. De dammenketting van Ali is helaas een beetje iel. Heb die ook op mijn coastertje gemonteerd, maar echt mooi vind ik het niet. Oordeel zelf maar. Is hier nog niet zwart gemaakt. Op de winch zou ik geen ketting doen, maar een paar einden bruin gemaakte tros. Katoen en dan in wat thee bruin laten worden. Maar kleed het schip lekker aan naar je eigen smaak. Je bouwt netjes en dat geeft ook sjeu aan het geheel. Gr. Klaas.
Dankje Klaas, met idd touw in thee bruin, heb ik ook aan gedacht. En dat touw om de bolder voor op je voordek, vind ik mooi touw om te zien. Wordt vervolgt,....

20201113_160014-jpg.404079

Klaas, ik heb de winch aangepast. De opbouw tussen de schoorstenen is nu ook klaar. Die kap is van 0,5 mm dik kunststof gesneden. De roeiboot van rond hout 8 mm. Achter de brug wordt een biertje gedronken,

Bijlagen

• IMG_20220223_193545.jpg
    IMG_20220223_193545.jpg
    367,4 KB · Weergaven: 302
  • IMG_20220223_190558.jpg
    IMG_20220223_190558.jpg
    153,2 KB · Weergaven: 306
  • IMG_20220223_193205.jpg
    IMG_20220223_193205.jpg
    140,5 KB · Weergaven: 304
  • IMG_20220223_193247.jpg
    IMG_20220223_193247.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 285

Bijlagen

• in de vijver 1.jpg
    in de vijver 1.jpg
    170,3 KB · Weergaven: 258
  • in de vijver 2.jpg
    in de vijver 2.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 328
  • in de vijver 3 bluskanon aan.jpg
    in de vijver 3 bluskanon aan.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 270
  • in de vijver 4 sleeplicht aan.jpg
    in de vijver 4 sleeplicht aan.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 257
Laatst bewerkt:
Nou Albert, het is een schitterende boot geworden en dat resultaat mag je best trots op zijn. Nu op naar het mooie weer en dan lekker varen. Ga je nog iets maken als sleepobject? Misschien eens een klein bootje met kinderen trekken. Vind het altijd mooi om een sleepboot aan het werk te zien. Maar om een sleepobject mee te nemen is vaak het probleem. Hieronder hebben we op de jachthaven een werkvlot(je) geleend en speelt mijn kleinzoon als towmaster. Van 1985 tot 2009 lagen we met onze zeilboot in deze jachthaven (Blinckvliet te Zuidland). Wens je veel vaarplezier! Gr. Klaas.

IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG

Nou Albert, het is een schitterende boot geworden en dat resultaat mag je best trots op zijn. Nu op naar het mooie weer en dan lekker varen. Ga je nog iets maken als sleepobject? Misschien eens een klein bootje met kinderen trekken. Vind het altijd mooi om een sleepboot aan het werk te zien. Maar om een sleepobject mee te nemen is vaak het probleem. Hieronder hebben we op de jachthaven een werkvlot(je) geleend en speelt mijn kleinzoon als towmaster. Van 1985 tot 2009 lagen we met onze zeilboot in deze jachthaven (Blinckvliet te Zuidland). Wens je veel vaarplezier! Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 483387
GEWELDIG!

Back