Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Nou vooruit, dan toch maar de laatste foto's ook even plaatsen. Was het gisteravond een beetje zat:mad:
    Heb een probeersel gemaakt voor de Towing Pins. Bewegingen worden beveiligd door microswitches. Het geheel werkt eigenlijk heel goed. Nu een soortgelijk setje maken voor de Kamforks.
    P1030760.JPG

    En dit is de plaatswaar de Towingpins, alsmede de Kamforks geplaatst gaan worden.
    P1030761.JPG

    Hierbij nog een plaatje van de reeds gemaakte patrijspoorten en de verhaalrollen die overal op het schip terugkomen.
    P1030763.JPG

    Tot zover dan weer. Tot hopelijk een volgende keer.
     
    aac vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie updat's weer,
    Hou er wel rekening mee dat het zomer en vakantie is .
    Traditioneel zijn er veel forum bezoekers die nu liever aan de waterkant zitten ipv bouwverslagen door te nemen.
    Als het weer opnieuw wat slechter word komen de lezers en bouwers vanzelf terug.
    Ik blijf alvast je bouwvorderingen volgen.
    vgr Marc
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Kijk dat is nu weer zoiets waar ik nog de ballen van snap :confused:. Die pins moeten denk ik omhoog komen uit het dek? Maar hoe zorg je daar nu voor zit er een soort van spindel in de messing buis die dan aangedreven wordt door de motor met vertragingkast?

    En hoe zorg je dat die switches de eind punten markeren, ik zie nergens een pin of zo die ze aan zou tikken?

    Ik vind het er gaaf uitzien maar zou zoiets niet kunnen maken mede dankzij mijn gebrekkige elektronica kennis.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Mark,
    Natuurlijk houd ik daar rekening mee. Loop al een jaar of 5 mee op dit eens zo mooie forum. Hoop ook van harte dat het weer wordt zoals het was. Maar ik zie wat ik zie en hoor wat ik hoor...... Dat jij een volger bent, weet ik natuurlijk ook. En eerlijk gezegd zijn het deze mensen waardoor ik het ook (nog) niet opgeef. Er komt zeker nog een vervolg.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dennis,
    Zoals je de werking omschrijft, zo is precies hoe het gaat. Aan de buis die omhoog gaat zit aan de zijkant inderdaad een pin die de microswitches bediend. Zo simpel is het gewoon. Verstand van elektronica hoef je hiervoor ook niet te hebben. Heb ik ook niet. Beetje boerenverstand ( net als ik) een beetje experimenteren, beetje vraagjes stellen op het forum, zo kom ik er meestal wel uit. Dus gewoon er voor gaan.
     
    Dennist vindt dit leuk.
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi gemaakt Sjoerd, die towing pins en div klein grut. Wat is het toch fijn als je zo goed met je gereedschap overweg kan, daar moet ik nog wel even op blijven oefenen.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je. Zeker blijven oefenen. Je hebt er ontzettend veel gemak van.
    Even algemeen. Aangezien ik geen nautische achtergrond heb, haal ik de dingen nog wel eens door elkaar. Gisteravond werd ik er op attent gemaakt, dat wat ik de Towing Pins noem, in feite Kamforks zijn. De andere nog te maken cilinders met de platen er boven op, dat zijn de Towing Pins. Waarvan akte.;)
     
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Schitterend, het zijn trouwens " Karm forks",uitgevonden door een boer op het
    eiland Karmøy, die een famillie lid had die op een anker werk schip werkte.

    En alle verhalen aan moest horen hoe men een draad af stopte met een "Pelican Hook" en toen dacht die dat moet simpeler kunnen.

    Ik blijf volgen, dit mooie projekt.
     
  9. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    ik volg in stilte, en heb zeker respect voor uw kunnen,
    dus a.u.b doorgaan met dit bouwverslag,
    groeten,ronny
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Veel goede scheepsmodelbouwers hebben het forum inmiddels verlaten.
    Ik ben er zelf ook niet zo heel fanatiek meer aanwezig, maar dit verslag is één van de weinige die mij hier nog af en toe nog doen terug komen.
     
  11. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hoi Sjoerd,
    het blijft nog altijd een echt plezier jouw werk te volgen hoor, dus aub doorzetten.
    Ik ben zelf niet veel aanwezig, want veel te druk met werk, Ik heb zelf geen tijd om aan mijn Tamar te bouwen, werk weekends door en s'avonds te moe om ook maar iets te beginnen.
    Maar ik blijf je volgen.

    Groeten,
    Olav
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je EJB voor de aanvullende info. Dit was voorheen ook het sterke punt van dit forum. Je werd zonder problemen en vaak op humoristische wijze, gewezen op je "fouten". Hoop dat dit ooit weer terugkomt.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ronny. Waarschijnlijk gaat dat ook wel gebeuren. Maar af en toe heb ik zoiets van waarom doe ik dit nog? En in stilte volgen, heb ik totaal geen problemen mee.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Adam,
    Ja, ik weet het. Van mijn clubje is er geen één meer die hier nog wat post. Heel jammer want ze hadden best wel wat te melden. Maar daarmee vertel ik jou geen nieuws. Dat je hier nog terugkomt voornamelijk om de voor jou interessante projekten te bekijken ben ik alleen maar blij om. Ik zie je Zaterdag in Biddinghuizen.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Olav,

    Bekend verschijnsel. Ik heb er geen last meer van maar kan me de tijd nog goed heugen. Toen tond bij mij de modelbouw ok op een laag pitje. Zolang de "drive"maar blijft bestaan. Komt wel goed denk ik.
     
  16. rc bouwer

    rc bouwer

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Hardinxveld
    Voor mij geldt hetzelfde.
     
  17. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Sjoerd,

    Je pinnen zien er goed uit, ook de bedrading is een voorbeeld voor andere bouwers. Netjes alles geisoleerd en overzichtelijk met verschillende kleuren.
    Ben benieuwd naar de montage in de boot.

    Beetje spuit 11 maar erg jammer dat alle foto's hier in dit verslag weg zijn!!

    Gr.
    Pim
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Hier weer een up-date. Gaat niet zo snel de laatste tijd maar er is toch wel weer één en ander gedaan.

    Op deze foto is het rooster te zien voor de hekschroef. Uiteraard aan de andere kant ook.

    P1030821.JPG

    Uiteraard ook de boegschroeven voorzien van roosters. Tevens is op deze foto de huidversterking te zien ter plekke van de ankerkluizen. De onderste plaat loopt door tot de ankerkluis aan SB zijde. Ook de patrijspoorten zijn geboord. Hier ook mooi de knuckle te zien op de boeg. Mooie scherpe lijn.

    P1030816.JPG

    Hierbij een overzicht van hoe ze er nu bij ligt. De bovenkant van de romp ook op maat gemaakt. Dit is dus de definitieve vorm van de romp.
    P1030820.JPG

    Nog een doorkijkje van de hekschroef.

    P1030813.JPG
    En dan nog een dag bezig geweest met echt priegelwerk. Heb de fundatieplaatjes voor de zinkanodes aangebracht over het hele schip. 42 in totaal.

    P1030825.JPG

    De eigenlijke zinkanodes worden aangebracht na het spuiten van de romp.

    P1030826.JPG

    Voor het demonteren van de roeren en het trekken van de schroefassen diverse hijsplaten aangebracht. Door mijn bezoek aan het schip toen het in het dok lag, weet ik exact waar deze platen zitten. Deze platen blijven altijd zitten. Tijdens de demontage werkzaamheden worden er nog een aantal geplaatst, maar deze worden na de werkzaamheden weer verwijderd.

    P1030827.JPG

    Romp is nu aan de onderkant zo goed als gereed. Moet nog kijken wat te doen met de diverse markeringen op de romp. Denk daarbij aan het Plimsol merk, de symbolen voor de boeg en hekschroef, de diepte markeringen enz. Zijn wel heel prominent aanwezig dus zal iets op bedacht moeten worden. Decals van een bepaalde dikte zou ideaal zijn, maar de afmetingen van bijv. de dieptemarkeringen is wel erg klein. Ik schat dat de cijfers ongeveer 2 mm zijn.... Houd me aanbevolen voor goede suggesties of leveranciers. Tot de volgende keer maar weer.
     
    aac vindt dit leuk.
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat ziet er netjes uit. Een vraagje: die roosters van de boeg en hekschroef heb je die in de buis gelijmd of zit dat door klemming op zijn plek met het oog op eventueel onderhoud? Als het door klemming zit ben je dan niet bang dat ze eruit vallen?
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dennis,
    Op dit moment zit het nog ( echt ) klemmend vast. Het rooster moet er nog een paar keer in en uit. Zoals je ( mogelijk niet helemaal duidelijk) kunt zien is het binnenwerk een messing buisje wat precies pas is gemaakt in de straalbuis. Aan de bovenkant steekt deze buis ongeveer 25 mm naar binnen. Bij de definitieve montage boor ik van bovenaf, in het voorschip dus, een gaatje door de straalbuis en de messing buis. Vervolgens draai ik hier een RVST. parkertje in zodat de messing pijp met het rooster echt vastzit. Het parkertje hoeft maar heel klein te zijn dus valt beslist niet op.
     

Deel Deze Pagina