Ash-31

Inderdaad ook een leuke en slimme manier (en zeker voor n'en Belsj :rolleyes:)

Maar vlgs een intelligente Duitser ( ja die bestaan ook ;) ) moest ik een ander profiel in de winglets toepassen :confused:
(Zie # 9 , van 2 jaar en twee maanden geleden;))

Tegen die intelligente Duitser kunnen we niet tegen op hé;)
Hij zal en moet het wel weten ...

Laatst bewerkt:
aansturing flaps middenpaneel

Gekozen heb ik voor een aansturing "over kruis" , met behulp van een bal-link, een 2 mm stootstang en een kwiklink.

In de vleugel wordt het eerst een uitsparing gemaakt voor de aangrijppunten.

img090x.jpg

Deze aangrijppunten (2 mm epoxieplaat) worden verlijmd met de de ingelamineerde, anti torsie, versterking. (zie #282)

img092b.jpg

De gekozen bal-link (M3 met een kogelgat van rnd. 2.5 mm) heb ik opgeboord naar 3 mm. Dit heb ik gedaan om het raakvlak te vergroten/minder speling te hebben.

De aangrijppunten worden vervolgens uitgelijnd en daarna ingelijmd met epoxie/microballons.

img094ir.jpg

De stripjes abachi zorgen voor de juiste hoogte t.o.v. de scharnierlijn (idem de gelijke servo in de rechterhelft). En nee, niet ongerust worden; die saté prikker is precies 3 mm en gaat er nu een stuk makkelijker door als een stalen pen ;)

Het verbruik van saté prikkers is bij mij trouwens behoorlijk gestegen de laatste maanden; nooit meer zoeken naar roerhoutjes .........;)

Dit is dan het resultaat: (met een 3 mm stalen scharnierstift; nu wel ! )

img093kn.jpg

De bedoeling is dat dit geheel nog afgedekt gaat worden met een dubbele gestroomlijnde kap !

Aan servozijde heb ik gekozen voor de volgende oplossing:
Om te beginnen een servo die goed vastzit !

img089vn.jpg

En vervolgens een kwiklink van 3 mm. Opnieuw 3 mm omdat deze grotere maat duidelijk minder speel oplevert !!

img095c.jpg

Al met al levert dit dus een behoorlijk speelvrije aansturing op die zelfs mijn eigen verwachtingen overtreft !! Ook over de servo's (HS 5645) ben ik erg tevreden; opnieuw geen speel en nauwkeurige stelmogelijkheden ! Hopelijk blijft deze situatie lang zo ......

Met de nu toegepaste hefbomen en de servo in de standaardafstelling (2 x 45 graden) kan ik de kleppen cica 50 graden laten uitslaan.

img097u.jpg

De mogelijkheid is er om de servoweg te vergroten (softwarematig) Ik denk dat ik dat ook ga doen want het plan leeft bij mij sterk om de binnenste flaps in te gaan zetten als extra hulp bij het landen. Een beetje a là F3J zeg maar (alleen geen priklandingen natuurlijk/hopelijk)

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal super uit... alleen:
Waarom gebruik je microballoons bij het inlijmen van de roerhevels? Dat vermindert in principe de hechtkracht (minder lijmstof). Als je nou een opening moet opvullen is het nog wat anders, maar ik geloof niet dat daar sprake van is...?

het siliconenscharnier

Met siliconenscharnieren had ik al lang voor dit project geëxperimenteerd en eigenlijk beviel mij het resultaat wel. Sterk, zeer flexibel (grote uitslagen) en eigenlijk hardstikke makkelijk. Bovendien kan je bij een abachi/schuimvleugel zoals hier het geval is de hele vleugel klaar maken en de roeren er naderhand uitsnijden .

In #382 heb ik laten zien hoe de kleppen uit de vleugel gehaald zijn. Hierna was nog een kleine bewerking nodig. Bij een siliconenscharnier heb je een opening van ca 2 mm nodig tussen de delen. Die zaagsnede leverde een sleuf van 1.2 mm op. Er moest dus nog wat meer materiaal weg. Dat heb ik gedaan met behulp van een cirkelzaag (je) en een speciale geleider. (is er niet, meer dus ook geen plaatjes :( )

edit: de kanten van de abachi zijn hierna nog een keer ingestreken met epoxiehars om ze harder/steviger te maken.

In elk geval is er nu dus 2 mm speel en kan de flap uitgelijnd worden t.o.v. de vleugel. En wat is het handig wanneer je dan nog wat spijkers over hebt ;)

img099o.jpg

Vervolgens worden flap en vleugel (2 mm uit mekaar liggend) met mekaar verbonden door een strook plakband. Met plakband heb ik ook nog eventje geëxperimenteerd maar een wat stevigere band (eigen sterkte) maakt het geheel wat makkelijke hanteerbaar. En vlgs mij heeft dit zwarte spul wat ik hier gebruik echt niet meer als een gemiddelde kleefkracht .....

img100tu.jpg

Om zeker te zijn dat de plakband echt goed blijft zitten zet ik op de uiteinden nog een stukje extra dubbelzijdige plakband van Scotch (beresterk)

img09801.jpg

Vervolgens het zaakje omdraaien en de flaps circa 30 tot 40 graden opendraaien en dan zie je dit:

img103g.jpg

Het sleufje wat je nu ziet moet gevuld worden met siliconen. Ik gebruik niet meer als net voldoende om dat sleufje te vullen. Geen dikke rups van een millimeter of 2 - 3 er in spuiten dus !!

De gebruikte siliconen is de Elastosil E41 van Wacker.

img102q.jpg

Voor mij is dit een geval van "join the mob" overigens. Ik heb me proberen te orienteren op het net wat betreft siliconen-scharnieren en de te gebruiken materialen en deze kwam keer op keer als de ideale siliconen voor deze toepassing naar voren. Er zullen vast en zeker wel meer geschikte siliconen zijn maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.......

Nog even over deze E41; er zitten kennelijk een paar minder lekkere stoffen in dit spul zodat het niet aan particulieren verkocht wordt. Daar moet je dus even wat anders voor verzinnen .... Een tubetje van dit spul kost iets van rond de 10 Euro en ik schat dat je er om en nabij de 15 meter scharnier mee kunt leggen. (vermoedelijk meer)

Er komt dus een dun laagje in (max 1 mm schat ik zo)

img106j.jpg

Wanneer je de vleugel hierna weer dicht vouwt zal het laagje silicone allicht iets hoger zijn .....

Deze actiefoto moest er ff bij :rolleyes::rolleyes:

img105f.jpg

(en weer op blote voeten Harry, maar dat zie je nu lekker niet ;) )

Na het dichtvouwen de vleugel op de contramal leggen en de siliconen laten drogen. Als ik alle verhalen lees moet je het zaakje zo een dag of 5 laten drogen maar zelf heb ik de plakband al na 1/1/2 dag er weer afgehaald ;) Dit bij een temperatuur van ca 22-24 graden in een echt droge omgeving.

Doe dit plakband weghalen wel voorzichtig en probeer het geheel zo weinig mogelijk te belasten. (schuin en vlak wegtrekken)

img107c.jpg

Eigenlijk hardstikke simpel dus. Scharnieren inpassen lijkt mij meer werk :rolleyes:

Voor wat betreft de duurzaamheid is het natuurlijk afwachten maar de verhalen die ik hoor en lees zijn uitermate positief. Afwachten dus ....

De ochtenden zijn altijd het meest productief; nu is het tijd voor de stofzuiger ....... ;) ;)

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal super uit... alleen:
Waarom gebruik je microballoons bij het inlijmen van de roerhevels? Dat vermindert in principe de hechtkracht (minder lijmstof). Als je nou een opening moet opvullen is het nog wat anders, maar ik geloof niet dat daar sprake van is...?

Jawel Bart; ik moet wel vullen. Gedeeltelijk zit daar ook nog tempex namenlijk.....

Arno,
is uw romp ook van Rosenthal ?

Geen idee; zie het openingsartikel van dit draadje .......

Maar vlgs mij niet, want Rosenthal heeft zover ik weet nooit dat NCEP profiel gebruikt. Van deze romp, de 26 in schaal 1:3, zijn een aantal mallen (clonen) in omloop.

Laatst bewerkt:
Dat is dan de eerste keer dat dat spul op ebay staat; wel nogal prijzig .....

Als het goed is vind ik dat niet zo erg
Als je van die scharnieren tape moet kopen voor zo een vleugel als de jouwe ben je praktisch dat bedrag ook kwijt ( tussen scharnier in en bovenop zijn ook al 14 meter aan 1 euro de meter geloof ik )

mvg

Dirk

Frank Sinatra

zo viel ik mij een beetje met de laatste loodjes in zicht :):)
the end is near, i did it my way ......

Vanmiddag de aansturing voor de ailerons gemaakt en afwijkend van mijn eerdere plannen met een enkel armpje en kwiklinks hier ook gekozen voor de zgnd. ball-links. (hier 2 mm)

img108a.jpg

Het hele zaakje zit al geprogd in mijn zender en morgen kan ik dan eindelijke elk onderdeel laten bewegen zoals gepland. Nou niet helemaal want ik heb een compromis moeten sluiten :(

Geloof het of niet maar 12 kanalen zijn te weinig :confused::confused: Ik heb de buitenste twee roeren (beide gepland als aileron) samen moeten pakken. In principe geen nadeel zolang de servo's zich gedragen......... Ik kan nu niet meer elke servo apart "trimmen".

Laatst bewerkt:
Het hele zaakje zit al geprogd in mijn zender en morgen kan ik dan eindelijke elk onderdeel laten bewegen zoals gepland. Nou niet helemaal want ik heb een compromis moeten sluiten :(

Geloof het of niet maar 12 kanalen zijn te weinig :confused::confused: Ik heb de buitenste twee roeren (beide gepland als aileron) samen moeten pakken. In principe geen nadeel zolang de servo's zich gedragen......... Ik kan nu niet meer elke servo apart "trimmen".

Arno, wat heb je er dan allemaal inzitten dat die 12 kanalen bezet zijn ?

>>>> De te monteren servo's zijn 4 x HS5645; 2 x Volz Mini Star 3, 2 x Futaba 3150 en 2 x Graupner DS3210.

Laatst bewerkt:
Kanaalbezetting

Eigenlijk ben ik heel tevreden over mijn zender, een Graupner MX 22.
!2 kanalen, digitale trim, 4 vliegfases, een aantal ingebouwde mix opties etc.etc.

Om van de diverse mogelijkheden optimaal gebruik te maken is gekozen voor:

kan. 1 flap binnenzijde rechts
kan. 2 aileron links (2 servo's - Middenpositie van de servo's individueel via ontvanger programmeerbaar)
kan. 3 hoog/laag - (2 servo's - Middenpositie van de servo's individueel via ontvanger programmeerbaar)
kan. 4 links rechts
kan. 5 aileron rechts (2 servo's - Middenpositie van de servo's individueel via ontvanger programmeerbaar)
kan. 6 2e flap binnenzijde links
kan. 7 2e flap binnenzijde rechts
kan. 8 flap binnenzijde links
kan. 9 remkleppen (2 servo's - Middenpositie van de servo's individueel via ontvanger programmeerbaar)
kan. 10 vario
kan. 11 intrekbaar wiel
kan. 12 ontkoppelen en rem wiel (2 servo's - Middenpositie van de servo's individueel via ontvanger programmeerbaar)

Om de verhouding met mijn bankdirecteur niet verder onder druk te zeteen ga ik hier mee aan de slag en blijft een nieuwe zender met 14 kanalen of meer voorlopig een droompje :rolleyes::rolleyes: (ben eigenlijk helemaal ondersteboven van die nieuwe Jeti handzender maar vertel het niet verder)

Laatst bewerkt:

Deze niet echt; regelt alleen de snelheid van de servo .....

SM-Modelltechnik heeft wel iets waarmee je de weg en middenpositie van de servo's individueel kunt instellen. Deze bijvoorbeeld: http://www.sm-modellbau.de/shop/product_info.php?products_id=15&cPath=7
Maar datzelfde kan ik dus ook via mijn ontvangers doen (ACT S3D)

Het vervelende vind ik gewoon dat dat niet kan via je zender. Kijk het punt met die aileron servo's die ik samen aanstuur is doodgewoon dat de middenpositie een tikje kan verlopen (wat weleens wil gebeuren) en dan staan je roeren 1/2 mm of zo ten opzichte van mekaar uit lijn :( Laten we maar eens afwachten hoe die servo's zich gaan gedragen (het zouden goede servo's moeten zijn :rolleyes::rolleyes:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geleerd dat het niet stellen van domme vragen dommer is dan het wel stellen van domme vragen . .

Ik neem aan dat je op kanaal 10 je vario afroept via een switch op de zender. Je komt 1 kanaal te kort volgens mij. Ik had hetzelfde probleem op kleinere schaal, 6 kanalen. De vario riep ik toen af via een volledige uitslag van het richtingroer. Dat lijkt in de lucht dan even wat minder leuk, maar dat loste ik dan weer op door op de schakelaar voor max uitslag/dual rate zo te programmeren dat er op richting in de ene stand van de schakelaar geen uitslag was. Betekent wel dat je voor afroepen van de vario 2 handelingen hebt te verrichten. Iets dergelijks is wellicht een optie voor je. Elk voordeel heb z'n nadeel zullen we maar zeggen.

Verder prachtig project! Je zult het wel ergens in het draadje genoemd hebben maar hoe ga je je vleugels afwerken?

Groet,

Jacob Bos

De vario riep ik toen af via een volledige uitslag van het richtingroer.

........... hoe ga je je vleugels afwerken?

Groet,

Jacob Bos

Hallo Jacob,

Bedankt voor het meedenken. Je vario optie met richtingsroer bijvoorbeeld heb ik al uitgeprobeerd. Ik zit daar kennelijk wat teveel aan en die vario wil ik alleen horen wanneer ik dat wil (hoogte en spanning dan) Verder vind ik dat tè belangrijk en spendeer er dan ook willens en wetens één kanaal aan :confused:
(en eigenlijk kom ik er twee tekort !)

Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik iets maak op deze schaal en met deze layout. In eerste instantie had ik een finish gepland van glasdoek/epoxie/heel veel schuren en 2 K lak maar daar heb ik besloten van af te zien. Heel eerlijk zitten er (voor mij dan) te veel foutjes in :rolleyes:
Het wordt dus aan de bovenkant Oracover Scale Weiss en aan de onderzijde Oracover Dark Blue.

Laatst bewerkt:
Back