het siliconenscharnier
Met siliconenscharnieren had ik al lang voor dit project geëxperimenteerd en eigenlijk beviel mij het resultaat wel. Sterk, zeer flexibel (grote uitslagen) en eigenlijk hardstikke makkelijk. Bovendien kan je bij een abachi/schuimvleugel zoals hier het geval is de hele vleugel klaar maken en de roeren er naderhand uitsnijden .
In #382 heb ik laten zien hoe de kleppen uit de vleugel gehaald zijn. Hierna was nog een kleine bewerking nodig. Bij een siliconenscharnier heb je een opening van ca 2 mm nodig tussen de delen. Die zaagsnede leverde een sleuf van 1.2 mm op. Er moest dus nog wat meer materiaal weg. Dat heb ik gedaan met behulp van een cirkelzaag (je) en een speciale geleider. (is er niet, meer dus ook geen plaatjes

)
edit: de kanten van de abachi zijn hierna nog een keer ingestreken met epoxiehars om ze harder/steviger te maken.
In elk geval is er nu dus 2 mm speel en kan de flap uitgelijnd worden t.o.v. de vleugel. En wat is het handig wanneer je dan nog wat spijkers over hebt
Vervolgens worden flap en vleugel (2 mm uit mekaar liggend) met mekaar verbonden door een strook plakband. Met plakband heb ik ook nog eventje geëxperimenteerd maar een wat stevigere band (eigen sterkte) maakt het geheel wat makkelijke hanteerbaar. En vlgs mij heeft dit zwarte spul wat ik hier gebruik echt niet meer als een gemiddelde kleefkracht .....
Om zeker te zijn dat de plakband echt goed blijft zitten zet ik op de uiteinden nog een stukje extra dubbelzijdige plakband van Scotch (beresterk)
Vervolgens het zaakje omdraaien en de flaps circa 30 tot 40 graden opendraaien en dan zie je dit:
Het sleufje wat je nu ziet moet gevuld worden met siliconen. Ik gebruik niet meer als net voldoende om dat sleufje te vullen. Geen dikke rups van een millimeter of 2 - 3 er in spuiten dus !!
De gebruikte siliconen is de Elastosil E41 van Wacker.
Voor mij is dit een geval van "join the mob" overigens. Ik heb me proberen te orienteren op het net wat betreft siliconen-scharnieren en de te gebruiken materialen en deze kwam keer op keer als de ideale siliconen voor deze toepassing naar voren. Er zullen vast en zeker wel meer geschikte siliconen zijn maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.......
Nog even over deze E41; er zitten kennelijk een paar minder lekkere stoffen in dit spul zodat het niet aan particulieren verkocht wordt. Daar moet je dus even wat anders voor verzinnen .... Een tubetje van dit spul kost iets van rond de 10 Euro en ik schat dat je er om en nabij de 15 meter scharnier mee kunt leggen. (vermoedelijk meer)
Er komt dus een dun laagje in (max 1 mm schat ik zo)
Wanneer je de vleugel hierna weer dicht vouwt zal het laagje silicone allicht iets hoger zijn .....
Deze actiefoto moest er ff bij

(en weer op blote voeten Harry, maar dat zie je nu lekker niet

)
Na het dichtvouwen de vleugel op de contramal leggen en de siliconen laten drogen. Als ik alle verhalen lees moet je het zaakje zo een dag of 5 laten drogen maar zelf heb ik de plakband al na 1/1/2 dag er weer afgehaald

Dit bij een temperatuur van ca 22-24 graden in een echt droge omgeving.
Doe dit plakband weghalen wel voorzichtig en probeer het geheel zo weinig mogelijk te belasten. (schuin en vlak wegtrekken)
Eigenlijk hardstikke simpel dus. Scharnieren inpassen lijkt mij meer werk
Voor wat betreft de duurzaamheid is het natuurlijk afwachten maar de verhalen die ik hoor en lees zijn uitermate positief. Afwachten dus ....
De ochtenden zijn altijd het meest productief; nu is het tijd voor de stofzuiger .......