Ash-31

Mooi resultaat met die gps-logger!
Is ook aan te geven (kleur verschuiving oid) hoe snel je ter plekke gaat?
Lijkt me mooi om te zien hoe snel het model gaat als je cirkelt in een bel tov 'steken' naar een volgende bel.

Het wordt dan een verdomd klein lijntje wat je nog ziet. Uit ervaring durf ik te stellen dat je een F3J kist alleen al door zijn dubbele V-stelling beter ziet ....
Ik los dat op door niet recht op mij af te komen maar een beetje zig-zaggend. Allereerst kijk je dan wat van opzij op je model, ten tweede tijdens elke zig (en zag) ligt de kist even scheef, wat de zichtbaarheid tijdelijk weer even verbetert ...

Dubbele V-stelling bij F3J. Ja, maar nauwelijks bij de mijne 2x 1,5 graden. That's all ....

Dirk

Ik los dat op door niet recht op mij af te komen maar een beetje zig-zaggend. Allereerst kijk je dan wat van opzij op je model,
Dirk

Beste Dirk,

F.Y.I. ik ben (tegenwoordig) grijs en niet blond :rolleyes:

Maar die momenten dat de kist wel recht naar jouw toe komt zijn niet zo heel makkelijk. En met de flaps in de "gassen" stand kom je best wel vooruit en worden je zig-zagjes toch wel snel een maatje groter ..........

Laatst bewerkt:
Volgens mij was jij ooit blond ... :rolling:

Serieus: ik beweer ook niet dat het ideaal is, maar wel een oplossing. Je wordt nu eenmaal zo nu en dan verrast door het feit dat de zichtbaarheid op een dag wat minder is dan verwacht. Zoals ik dus afgelopen zaterdag. Toen, geheel tegen mijn verwachting in, bleek dat 600 m hoog en ook zoiets ver weg, voor die dag eigenlijk te ver was. Het was toen niet meer confortabel. Op dat moment moet je iets om de boel goed tot een einde te brengen ...
Het is net een soort noodstop met een auto. Ook niet iets waar je bewust naar toe werkt, maar soms wel handig dat het kan ...

Gr. Dirk.

Volgens mij was jij ooit blond ... :rolling:

img0033eo.jpg

1977, met een F1A model op de Roosendaalse Heide​

Dat is toch geen blond; langharig ja, maar blond minder ........:rolleyes:

.... bleek dat 600 m hoog en ook zoiets ver weg......

Meten is weten; daarom dat GPS'je
Bij mij was onder de heersende omstandigheden j.l. zondag dus 1000 m de grens.
En vlgs de stelling van Pietje Goras levert 400m hoogte een afstand van "slechts" 1077 meter op .......

Harder als ik vermoede

Na wat eerste gestoei met andere GPS software (zie [135949] gps-logger-7) heb ik toch wel een paar leuke "weetjes" ontdekt :rolleyes: Ik krijg er nog niet alle plaatjes uit zoals ik dat zou willen maar die komen eraan !!

De sleeps van j.l. zondag waren achter de kleine Wilga (2,80m) met een 3W106 aan boord. Dat ging omhoog met snelheden tussen de 40 en 50 Kmh. De gemiddelde snelheid waarmee de 31 zich beweegt ligt tegen de 40 Kmh met als langzaamste iets van rond de 25-30 Kmh en uitschieters naar boven van tegen de 60 Kmh. De Fly-by's van zondag j.l gaven me een max. snelheid van 165 Kmh.......

Best wel grappig dit GPS gebeuren :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja! Leuk. Die snelheden kun je naar mijn idee niet zo heel veel mee. Het is immers de grondsnelheid. De gemiddelde snelheid over een langere vlucht geeft volgens mij een redelijke benadering van de werkelijke vliegsnelheid ( je vliegt immers net zoveel tegen de wind in als met de wind mee, anders kom je niet uit waar je begonnen bent). Moet je alleen niet teveel zoemertjes en zo doen want dat trekt het gemiddelde omhoog.

Ja! Leuk. Die snelheden kun je naar mijn idee niet zo heel veel mee. Het is immers de grondsnelheid. De gemiddelde snelheid over een langere vlucht geeft volgens mij een redelijke benadering van de werkelijke vliegsnelheid ( je vliegt immers net zoveel tegen de wind in als met de wind mee, anders kom je niet uit waar je begonnen bent). Moet je alleen niet teveel zoemertjes en zo doen want dat trekt het gemiddelde omhoog.

Dat is natuurlijk waar Arjan maar ik ben een echte mooi weer vlieger :rolleyes:
Bij > 6-8 m/sec vind ik het vliegen gewoonweg niet meer leuk;)

De snelheid tov de lucht om je heen is natuurlijk bepalend maar dit geeft toch best een goed idee wat er gebeurt.

Laatst bewerkt:
Klik met de 'verkeerde' muisknop op de vliegspoor in de 3D weergave, of links in het menu op het traject en kies voor 'hoogteweergave'.
Leuk: snelheid en hoogte!

Dirk.

Klik met de 'verkeerde' muisknop op de vliegspoor in de 3D weergave, of links in het menu op het traject en kies voor 'hoogteweergave'.
Leuk: snelheid en hoogte!

Dirk.

De software die ik nu heb is nog leuker;) en om op Arjans opmerking over de snelheid terug te komen; gedurende een vlucht van 22.4 minuten leg ik 17,457 Km af wat resulteert in een gemiddelde vliegsnelheid van 46,76 km.
Daar moet in feite de sleep en de laatste 500 meter vanaf maar dan kom je toch aardig in de buurt van de 40 kmh.....

@Dirk. herinner jij je nog jouw uitspraak toen je de ASH 31 de eerste keer in de lucht zag.........
hij staat daar zo mooi geparkeerd:rolleyes:

@Dirk. herinner jij je nog jouw uitspraak toen je de ASH 31 de eerste keer in de lucht zag.........
hij staat daar zo mooi geparkeerd:rolleyes:
Jazeker, en ik wist ook toen al: grootte vertekent de snelheidsindruk.
Maar 40 à 45 km/u is niet hard.

Toch is ook die GPS-software (GPX lezen en tonen) niet helemaal correct.
Ik heb vanmiddag ook nog even met mijn registratie van Alpina een paar maanden terug zitten spelen.
De bij de logger geleverde software gaf als hoogste snelheid 184 km/u. Google Earth maakte er 194 km/u van. :confused:

Dirk.

Toch is ook die GPS-software (GPX lezen en tonen) niet helemaal correct.
Snelheid meten met GPS is ook moeilijk. Je bepaalt op regelmatige intervallen (hoe groot is het interval?) waar je bent en bepaalt zo de snelheid. Bij continue rechtdoor rijden (auto op snelweg) lukt dat wel. Bij een vliegtuig wat een beetje willekeurig aan het zigzaggen en cirkelen is (dit is geen commentaar Arno :rolleyes:) kun je de snelheid nooit goed bepalen.

Ja dat klopt tijdens de registratie, maar gaat volgens mij niet op voor mijn bewering. Ik heb één GPS-registratie (GPX-file) en als ik die met programma-X open komt er 184 km/u uit als hoogste snelheid, en in Google Earth 194 km/u.

De getallen liggen vast en veranderen niet tussen de twee programma's. Dan is het enkel nog een kwestie van rekenen. En dat zijn geen acties waar de ene keer wat anders uitkomt dan de andere keer. En 6x2 is net als 2x6 twaalf. :rolleyes: Toch? :confused:

Dirk.

Voor een recht stuk heb je natuurlijk helemaal gelijk, en bij de maximale snelheid heb je het natuurlijk over een recht stuk.

Maar... de ene applicatie kan de snelheid tussen tussenpunten die een cirkelend patroon hebben anders bepalen dan de andere applicatie. Dat is iets anders dan 6x2.

Voor een recht stuk heb je natuurlijk helemaal gelijk, en bij de maximale snelheid heb je het natuurlijk over een recht stuk.

Maar... de ene applicatie kan de snelheid tussen tussenpunten die een cirkelend patroon hebben anders bepalen dan de andere applicatie. Dat is iets anders dan 6x2.

Dit hangt toch helemaal af vande snelheid waarmee je registreert. Die staat bij mij meen ik op 1 sec. (langzaam) Maar ik heb geen behoefte aan een nauwkeurigheid van 10 digits achter de komma. Dit is alles puur indicatief 1

Laatst bewerkt:
1 seconde is best snel. Dan zou de fout tussen deze punten inderdaad niet echt groot zijn.
Mijn theoretische verhandeling gaat dan dus niet op :hammer:

Back