Hoi Ron en Baggeraar,
Ik heb geprobeerd dit te volgen:
Zorg altijd eerst dat beide oppervlakken goed schoon zijn als je gaat hardsolderen (geldt ook voor zachtsolderen) leg daarna de oppervlakken tegen elkaar en breng met een sateprikker een druppel water op de naad. Doop daarna de prikker in de Boraxpoeder en breng wat aan op de naad. Het Boraxpoeder mengt zich dan met de waterdruppel en vloeit zo verder in de naad. Breek daarna een pioentje (stukje) zilversoldeer af en leg deze met een pincet op de naad zodat je nooit teveel gebruikt.
Echter, ik heb eigenlijk verschillende adviezen door elkaar gebruikt. Ik heb eerst m.b.v. een sateprikker een paar druppels op het koper gelegd, vervolgens wat flux-6 poeder hierin gemengd. Mengverhouding is nu onmogelijk te bepalen, het was erg vloeibaar. Vervolgens de brander erop gezet zonder dat er zilversoldeer bij kwam.
Nu ik het zo opschrijf bedenk ik mij het volgende: Boraxpoeder, is dat wellicht wat anders dan flux-6?
Ik heb de beschrijving van Paul gecombineerd met een techniek die ik op youtube gezien heb. Ik heb eerst één onderdeel van het werkstuk voorzien van soldeer waarna bij opnieuw verhitten de delen tegen elkaar gedrukt werden. Ik probeer dus verschillende technieken te combineren.
Sorry, ik heb jullie advies niet goed opgevolgd waardoor het fout ging..
Het roer is zo goed als af en ik ben wel tevreden met het resultaat. Ik moet nog twee schroeven maken, en waarschijnlijk maak ik ook een nieuwe voor de schroef die ik al heb. Hiervoor ga ik het volgende proces volgen:
1 - Ik maar eerst een werkplank voor het samenstellen van de schroef. Ik ben voornemens als ondergrond een stuk koperplaat te gebruiken (heb ik al liggen) en ik maak iets waarmee ik de bladen met enige druk op de naaf kan fixeren.
2 - De naaf en de bladen worden zoveel mogelijk afgewerkt voordat ze worden gesoldeerd,
3 - Ik maak een 'papje' van water en flux-6 die ik op het contactvlak van de bladen smeer (niet te dik)
4 - Ik stel de schroef op de werkplank samen
5 - Ik leg een stukje zilversoldeer op de naad van de naaf en de bladen
6 - Ik verhit het werkstuk totdat de soldeer in de naad is getrokken
7 - Ik hou de schroef onder koud water om het te laten schrikken
Hoe dik is je vloeimiddel?
Hoe schoon is je werkstuk?
Wat voor brander gebruik je?
Ik maak het vloeimiddel zo dik dat dit nog net blijft plakken op het werkstuk en niet wegvloeit
Het werkstuk is schoon, voordat ik ga solderen worden alle onderdelen geschuurd
Ik maak gebruik van een 'standaard' brander voor loodgieterswerk
Welk deel van de vlam gebruik je?
Als ik de vlam beschrijf dat is de binnenkant blauw en de buitenkant meer geel. Ik gebruik het puntje van de blauwe vlam.
Als het goed is volg ik hiermee precies het proces zoals door jullie is geadviseerd, toch?