Sinds mijn laatste post is er alweer een maand voorbij gegaan waarvan 2 weken vakantie in Sint Petersburg waar ik veel detailfoto's heb kunnen maken van de Aurora.
Toen ik terug was besefte ik dat de plannen die ik had toch moesten wijzigen. Ik was eerst van plan om de romp eerst af te werken met epoxy, en daarna het dek erop maken. Maar dat kan natuurlijk niet aangezien de rand van het dek onderdeel wordt van de buitenkant van de romp. Daarom moest ik eerst met het dek aan de slag. Echter, voordat ik dat kan bevestigen moet ik eerst klaar zijn met de binnenkant van de romp. Stelt op zich niet zoveel voor, maar één van de dingen die moest gebeuren was de bevestiging van de standaard. Ik gebruik als steun ronde aluminium buis van 25mm. Binnen die buis gebruik ik m4 draadeind om de romp vast te schroeven op de standaard. Naast die m4 heb ik nog voldoende ruimte om wat draden door te voeren binnen de aluminium buis.
Dus eerst wat schroefdraad vastzetten in de romp waarna ik een mal heb gemaakt voor het dek en daarna het dek heb uitgesneden. Voordat ik de mal kon maken moest ik eerst de dwarsspanten afzagen ter hoogte van het dek.:
Terwijl ik bezig ben besef ik mij de gevolgen van eerder gemaakte beslissingen. Wederom de schaal.... Het dek is beplankt, en indien ik de breedte van de planken zou overnemen dan mogen deze 0,8mm breed zijn. Dat is voor mij mission impossible, en heb daarom besloten om de planken te gaan tekenen op het dek. Trouwens, ik had ook geen rekening gehouden met de dikte van het dek, en die blijft nu ook beperkt. Bij een afstand van 0,8mm komen de strepen te dicht bij elkaar, het lijkt mij beter dit iets breder te maken, namelijk 1,5mm...
Ik ga dus met potlood het dek eerst geheel voortekenen voordat ik deze bevestig. Nadat de romp is afgewerkt, en de zwaluwnesten e.d. zitten erop ga ik het dek beitsen. De reden waarom ik dit pas dan doe, is dat dan pas bekend is hoe de ronding van het dek langs de zwaluwnesten lopen, en ik dan pas de planken erop kan tekenen.
Dus tekenen, en een klein onderzoekje welke beits ik ga gebruiken:
Ik denk dat de twee-laags licht-eiken de winnaar is....
De volgende stap is het dek volledig in tekening brengen, dus naast de opbouw ook de bolsters, luchtgaten e.d.... Dan kan ik dit in het patroon van de planken meenemen. Ook ga ik alvast de gaten in het dek maken waarin later de deksels in vallen...
Wordt vervolgd...