Aurora als studieproject

een beetje borstelen in het sopje om de hoekjes ook zeker te hebben.
Daarna spoelen met lauw water en laten drogen op een keukenrol.
ik doe ook vinyl handschoentjes aan vermits ik nogal vettige pollen heb :) ( zweethanden)
vgr Marc
 
Weer even een update...
Gaat niet zo snel als ik had gehoopt, de beschikbare tijd zit wat in de verdrukking....
Marc, heb met een penseeltje en wat zeepwater de stukken ontvet en gespoten, met succes... :koud:
20180123_153637.jpg

Voor spuiten even op dubbelzijdige tape geplakt...
Vervolgens gespoten, bevestigd en al wat afgewerkt. Afwerken is nog niet helemaal klaar (hier en daar nog wat bijplekken).. Een paar foto's voor een indruk:
20180210_160808.jpg

(in werkelijkheid ziet het er iets beter uit....)
20180210_160820.jpg

(deze moet helemaal nog verder afgewerkt worden, zit nog veel schuursel..., en nog wat verfwerk)
20180210_160830.jpg

(Hier zie je buitenkant van bakboord, nog geheel onafgewerkt)
20180210_160902.jpg

(En hier stuurboord, nagenoeg geheel afgewerkt..)
20180210_151118.jpg

Hier is begonnen met de zwaluwnesten. Hier zit een verhaal achter... Ik was van plan eerst het dek en de boarding strak te maken op de romp, daarna epoxy en glasweefsel aanbrengen, en daarna pas de zwaluwnesten te maken. De reden hiervoor was dat ik dacht hiermee beter de zwaluwnesten beter af te kunnen werken. Ik denk dat dit geen goed idee is. Hoofdreden is dat hiermee de romp ook dikker wordt, en ik in de verdrukking kom met de tekening op het dek. De zwaluwnesten moeten dan kleiner worden gemaakt, en ik denk dat ik al in de verdrukking kom.
Om e.e.a beter gecontroleerd uit te kunnen voeren denk ik dat het toch beter is eerst de zwaluwnesten te maken, en deze met de rest van de romp in de epoxy te zetten, zonder gebruik te maken van glasweefsel.
Hoe denk ik de zwaluwnesten uit te kunnen werken.... Twee foto's terug (buitenkant stuurboord boarding) is te zien dat ik een opstaande rand tegen het dek maak. Hieronder een foto van het origineel om duidelijk te maken wat ik bedoel:
IMG_4478.JPG

Deze rand is aan de buitenkant niet zichtbaar. Oftewel, deze wordt strak afgewerkt op de romp. Nadat deze rand is afgewerkt ga ik hier onder tegenaan de zwaluwnest aanplakken. Dit maak ik van Balsahout. Vervolgens werk ik het geheel glad af met plamuur, maar probeer ik wel de rand van het zwaluwnest als accent op het model te behouden. Hieronder een foto van de buitenkant van het origineel:
zwaluwnest.jpg

Tot zover... Bij de volgende update hoop ik de eerste afgewerkte zwaluwnest te laten zien. Er zijn er 10 in totaal....
Groet, Ronald
 
Heren, vraagje.... Ik ervaar enige uitdaging betreffende het lijmen van styreenstrips (4mm breed) op de zijkant van het dek (omranding van de zwaluwnesten). Ik doe dit nu met Z-Poxy epoxylijm, maar ik kan het niet goed aanklemmen, en moet het dus met de hand gedurende langere tijd vasthouden. Behalve dat dit erg lastig is, is het ook erg ongezond (er is genoeg geschreven over epoxy en huidcontact). Ik wil dit dus anders oplossen...
Ik wil, op bepaalde punten waar de druk het grootst moet zijn om de strip tegen het hout aan te lijmen, vastzetten met secondenlijm, en de rest van de strip (gewoon) met epoxy vastplakken. Omdat ik nog geen ervaringen heb met secondenlijm op hout is de vraag of dit een goede werkwijze zou zijn. Wat is jullie ervaring?
Groet, Ronald
 
Ronald, Bij de bouw van mijn Smit Finland heb ik de kunststof verschansing inclusief stutten op het houten dek gefixeerd met UHU secondenlijm. Daarna de spleten dicht gesmeerd met Bison Kombipower. Kombipower is een 2 C-lijm op polyurethaan basis. Ideaal voor dit soort werk. Aangemaakt is het een zalf-achtige substantie en loopt niet weg zoals 2 C-epoxylijm. Het is nog iets goedkoper ook en leent zich prima om klein plamuurwerk te doen. De UHU secondenlijm sla ik bij gelegenheid in, als de grootgrutter met blauw en geel in het logo het in de aanbieding heeft. 3 Tubetjes van 1 gram voor 1,5 Euro. Krijgt het ook geen tijd om uit te drogen. Succes ermee! Gr. Klaas.

RIMG0768.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik plak styreen met Ruderer kunststoff-kleber, daar heb je maar weinig van nodig en het last het styreen vrij rap. Een drupje secondenlijm voor het snel fixeren helpt zeker.
 
Hoi Klaas, ik heb de producten opgezocht. Kombi power lijkt inderdaad alles te lijmen, en recensies zijn erg goed. Als vervanger van de epoxylijm zeker een aanrader denk ik... Secondenlijm is tegenwoordig trouwens erg goedkoop....
Hoi Mike, ik heb de Ruderer ook opgezocht, maar als de info klopt die ik gelezen heb, dan is dit alleen voor kunststof bedoeld, en als zodanig niet geschikt voor het doeleind waar ik het voor nodig heb...

Heren, dank voor de hulp! Zal morgen even gaan shoppen....
Groet, Ronald
 
Weer een update....
Het gaat langzaam, maar gestaag... Ik ben net klaar met de zwaluwnesten, en heb ook de gehele rand van het dek afgewerkt op de romp door het bevestigen van een afwerkstrip. Ik heb alles met secondenlijm geplakt, wat erg goed beviel. Ik verwacht dat dit minder sterk is op langere termijn dan 2 componentenlijm, maar ik ga er vanuit dat, omdat er geen kracht op staat, en de buitenkant nog wordt afgewerkt met een laag epoxy, dat het hier geen kwaad kan.
Een paar foto's voor een indruk van de huidige status:
20180301_185258.jpg
20180301_185309.jpg
20180301_185316.jpg
20180301_185330.jpg

20180301_185354.jpg

20180301_185402.jpg

20180301_185448.jpg

20180301_185622.jpg

20180301_185508.jpg

Het is al redelijk afgewerkt, maar wederom is op de foto's goed te zien dat er hier en daar nog wel iets bijgewerkt moet worden met wat plamuur en/of schuurpapier en/of mesje. Ik moet zowiezo nog de hele romp controleren en wat schuren, omdat volgens mij de buitenkant nu eindelijk klaar is om een laag epoxy aan te brengen (een jaar later dan gepland, hoop dat de epoxy die ik toen gekocht heb nog goed is...)
Voor nu heb ik een kleine mijlpaal bereikt, de afwerking tussen romp en dek. Heb al e.e.a. gedaan, maar de rest is hoofdzakelijk het kleine gepriegel, de details, de opbouw, en daarmee ook het begin van het volgende hoofdstuk. Omdat het veel te koud is om de epoxy aan te brengen kan ik niet verder met de romp, en zal daarom een begin maken met de opbouw wat vast en zeker ook weer de nodige uitdagingen gaat opleveren. Voor nu ben ik wel tevreden met het resultaat. Het kan altijd beter, maar dat zal ik proberen toe te passen bij een volgende gelegenheid.

Betreffende het volgende hoofdstuk, de opbouw....
Gezien de schaal kom ik er niet mee weg om ook maar iets van hout te gaan maken, dit is gewoonweg te grof voor deze schaal. Dat houdt in dat alle opbouw gemaakt gaat worden van styreen en messing (verwacht ik). Met de ervaring die ik tot nu toe heb opgedaan met beide materialen verwacht ik wel een eind te kunnen komen. De belangrijkste hindernis zal wederom de schaal zijn. Brandkranen zijn in werkelijkheid toch van redelijk formaat, en op de meeste modellen mooi uitgewerkt. Een brandkraan op deze schaal is denk ik ongeveer 1,5mm, hoe kan ik hier details in aanbrengen..... Wellicht dat er ook nog 3D-printen aan de pas gaat komen, maar dat vind ik meer een oefening in 3D-tekenen dan in modelleren, en dat is niet de vaardigheid die ik met dit model wil verbeteren.

Tot zover!
 
Laatst bewerkt:
Het is even wachten op warmer weer voordat ik verder kan met de romp (epoxy aanbrengen). Daarom een start gemaakt met de opbouw. Deze bestaat uit verschillende gebouwen waarbij ik ben begonnen met de één na grootste. De reden is omdat ik verwacht dat deze het eenvoudigst was. Het is in principe recht-toe, recht-aan. Ondanks dat bleek het toch wel wat kleine uitdagingen te hebben, maar ik mag niet klagen als ik naar het resultaat kijk. Eerst even een foto van het echte schip:
IMG_4500.jpg

Dit is de zijkant van het gebouw. Hier zit een verhoging t.b.v. de deur, aan de andere kant is deze niet aanwezig. Het gebouw bestaat voor tweederde uit een lager deel, meer naar rechts zie je dat deze hoger is. Op het lage deel komt één schoorsteen en vier luchters. Daar tussendoor komt nog een loopbrug.
IMG_4498.jpg

Dit is de achterkant van het gebouw. Ik ben nog aan het twijfelen of ik de schijnwerpers die omhoog tegen de schoorsteen aan schijnt ook ga maken.
Bij het bouwen ben ik begonnen met styreen in het zwart, dit houdt gelijk het licht tegen dat vanuit de romp het gebouw van onderaf in schijnt.
20180302_204431.jpg

20180302_221129.jpg

Vervolgens heb ik de verhoging gemaakt waar de schoorsteen op komt te rusten. Dit moest een ronde schijf van 6mm dik worden. Ik dacht dat deze het eenvoudigst te maken was door drie plaatjes van 2mm op elkaar te plakken, en dan rond te vijlen/schuren. Dit rond maken heb ik gedaan door in het midden een gat te boren en dan in de boormachine te zetten.
20180311_204204.jpg

20180311_204914.jpg

20180311_205122.jpg

20180311_215426.jpg

Vervolgens geplaatst door een gaatje in het gebouw te boren zodat deze precies gepositioneerd kon worden.
20180315_182810.jpg

20180315_201251.jpg

Op bovenstaande foto heb ik ook al de zijkanten geplaatst waarbij ik rekening heb gehouden met hoe de hoeken vorm gegeven zijn. De platen lopen niet helemaal door in de hoek, en lopen aan de bovenkant iets verder door. Nu verder afwerken....
 
Dit afwerken gebeurd door het aanbrengen van de deuren en overige attributen die op de zijkant geplaatst moet worden. Hieronder het voorlopige eindresultaat:
20180317_235221.jpg

20180317_235235.jpg

20180319_124634.jpg

20180319_124703.jpg

Echt een wereldtip om styreen met thinner te lijmen. Met gewone lijm had je nog veel meer lijmresten gezien! Natuurlijk is te zien dat er thinner is gebruikt door het glimmende oppervlak, maar ik hoop dat het genoeg is dat ik het gebouw voordat ik ga spuiten even in een bakje met sop neer leg, wil liever niet schuren...

Wat er nu verder moet gebeuren:
Natuurlijk moet het nog gespoten worden. Maar voordat dit gebeurd moet ik eerst nog het gebouw pas maken op het dek. Dit houdt in: mee laten lopen met de ronding van het dek, en een rand op het dek maken waar het gebouw precies passend op klemt. Verder moet ik nu toch ook met de verlichting aan de gang, iets wat ik tot nu toe nog voor mij uit heb kunnen schuiven omdat ik hier enigszins tegenop zie. Ik ga als eerste proberen om de vezels die Klaas mij opgestuurd heeft toe te passen, dit wordt een volgend hoofdstuk.
Natuurlijk moet ik nu ook op zoek gaan naar luchters, ik heb nog geen geschikte ontdekt op internet, dus de kans bestaat dat ik deze zelf moet gaan maken. Ik heb er 14 nodig :-/
Weer genoeg uitdagingen dus...
 
Laatst bewerkt:
mooie start van je eerste gebouw.
De schijnwerpers langs de schoorsteen hebben er origineel niet gezeten volgens mii, zo te zien dienen ze om het schip mooi te verlichten bij avond voor de bezoekers.
De lampjes op je eerste foto zijn daarentegen wel de originele volgens mij.
vgr Marc
 
Ronald, Loopt de dekronding niet door in de dekken van de opbouw? In principe moet dat wel zo zijn. Het moet namelijk voorkomen dat er nergens water blijft staan. Nergens een foto om dat te kunnen controleren? Gr. Klaas.
 
Ronald, Loopt de dekronding niet door in de dekken van de opbouw? In principe moet dat wel zo zijn. Het moet namelijk voorkomen dat er nergens water blijft staan. Nergens een foto om dat te kunnen controleren? Gr. Klaas.
Hoi Klaas,
Voor zover ik kan zien niet. Ik moet ook bekennen dat ik de ronding heb toegepast omdat ik dat logisch vond, niet zozeer omdat ik het op tekening kon vinden. Nu ik het boek erbij heb is dit de juiste aanname geweest, hierin staat ook ongeveer dezelfde ronding als die ik genomen heb. Echter, ik kan in het boek niet vinden of er een ronding op dit gebouw is toegepast. Sterker nog, op de foto lijkt het of het hier wel recht is. Bij de grotere breedtes zie ik in het boek wel de ronding terug. Ik zal even een foto laten zien waarop de breedte te zien is met de lijn van de zijkant... Deze foto laat de corridor zien tussen het gebouw wat ik heb gemaakt (links) en het gebouw ervoor (deze bevat twee schoorstenen)...
IMG_4511.jpg

Je kan er een liniaal langs de bovenkant heen leggen. ik denk dat de ronding hier niet is toegepast omdat het niet een dek is, er komen geen mensen. Als zodanig is afwatering ook niet noodzakelijk.
 
mooie start van je eerste gebouw.
De schijnwerpers langs de schoorsteen hebben er origineel niet gezeten volgens mii, zo te zien dienen ze om het schip mooi te verlichten bij avond voor de bezoekers.
De lampjes op je eerste foto zijn daarentegen wel de originele volgens mij.
vgr Marc
Hoi Marc, dank je!
Dat denk ik ook, in 1900 bestonden deze lampen nog niet, en zowiezo is het voor een oorlogsschip raar om het schip zo op te laten lichten. Nee, het is puur als museumstuk, net als de schijnwerpers die overal langs de rand van het dek staan om de romp te verlichten. Deze laatste maak ik ook niet. Enige vraag voor mij te beantwoorden is: vind ik het mooi om op dit show-model de schoorstenen apart te verlichten, of blijf ik zoveel mogelijk bij het originele... Eigenlijk is het schip wat ik bouw al niet origineel omdat in de loop van de laatste eeuw er al wijzigingen zijn doorgevoerd (schip is al 10x gerenoveerd)...
 
Laatst bewerkt:
Ronald, Ik heb het gevoel dat men met de restauratie van het schip één en ander o.a. de dekronding bij de opbouw of accommodatie maar heeft weggelaten. Het schip stamt ergens uit begin 20e eeuw en toen werd er nog niet gelast. Zie bij de opbouw nergens klinknagels. Bij sommige gebinten wel weer. Voordeel voor jou is dan dat het wel gemakkelijk bouwt zo en je alleen aan de onderkant de dekronding hoeft te volgen. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Zoals aangegeven moet ik nu uitzoeken hoe ik de verlichting ga aanbrengen op de gebouwen. Op voorgaande foto's is te zien hoe dit moet worden. Nu zijn er twee manieren om deze verlichting te maken. De eerste is met een glasfiber, de tweede is met led. Nu gaat mijn eerste voorkeur uit naar glasfiber. De reden is dat ik dan geen draden hoef aan te brengen op een zeer smalle bevestiging. Ik bedoel dat volgens schaal de arm waar de lamp op is bevestigd ongeveer een halve millimeter dik mag zijn, iets minder. Om hier twee draden te verwerken is geen doen volgens mij, ook niet als ik de steun wat dikker maak. Daarnaast, de fiber is ongeveer een halve millimeter dik, en kan dus gelijk als draagarm fungeren. Gewicht komt er toch niet aan te hangen dus doorbuigen zal geen probleem zijn. Daarom ben ik eerst deze optie gaan uitwerken.

Als eerste heb ik een constructie gemaakt waardoor de fibers precies haaks op de led gedrukt wordt om zoveel mogelijk licht op te vangen:
20180324_170604.jpg

20180324_170614.jpg

Op het plaatje tegenover de led komen kleine gaatjes waarin de fibers passen, en worden dan tegen de led aangedrukt.
Dit is allemaal mooi gelukt, werkt goed.
Nu het volgende.... iets waar ik reeds bang voor was is dat wanneer een fiber teveel wordt gebogen, dit de lichtopbrengst enorm terug laat vallen, zie foto's hieronder...

20180324_172541.jpg

Dit is een bocht met een doorsnede van 2mm wat eigenlijk nog veel te veel is. Duidelijk is te zien dat veel licht verloren gaat in de bocht. Dit geeft twee problemen. 1 - Minder lichtopbrengst op het einde waar de lamp bevestigd wordt, en 2 - het licht in de bocht moet afgeschermd worden.
Hieronder een foto waarbij er een 'lamp' geplaatst is. Denk eraan dat dit allemaal een proefopstelling is om te testen of deze oplossing haalbaar is, het gaat dus niet om afgewerkte onderdelen...
20180324_184334.jpg


Conclusie: Het is erg jammer dat er een bocht nodig is, de techniek is goed uitvoerbaar maar door de bocht gaat dit erg ten kosten van de opbrengst. Echter, indien het lukt om het licht af te schermen in de bocht, dan is het licht wel zichtbaar, daar waar het hoort, het is alleen niet erg fel... Maar de vraag is of dat wel gewenst is. Het zal zichtbaar zijn indien de omgeving donker is, anders niet...

Het alternatief (met led dus) zal dit probleem zeker niet hebben. Echter, ik zie hier weer een aantal andere problemen. Zoals genoemd het afwerken van de draagarm waarbij de draden niet al teveel zichtbaar zijn, en het maken van een rond 'armatuur' vanuit een vierkante smd-led. Dit zal ook lastig zijn...

Dit is wat ik ga doen. Ik ga de fiber in de bocht eerst met zilverkleurige verf afdekken waarna ik deze in de grijze kleur zet. Ik hoop dat dit én het licht tegenhoudt, én het licht beter doorgeeft naar het einde van de fiber...

Vraag: heeft iemand van jullie nog tip's waarmee ik een nog betere lichtopbrengst kan krijgen aan het einde van de fiber? Of is er nog een derde manier om deze armaturen te maken? Ik heb ook zitten denken om de armatuur om te keren, dus de fiber gewoon recht naar boven te laten wijzen en de lamp er boven op te zetten. Op deze manier is er geen bocht en dus goede lichtopbrengst. Maar ja, dat is natuurlijk niet zoals het op het origineel is....
 
tof idee om met fibers werken
Heb je al eens geprobeerd om het mooi rond te buigen ipv hoekig.
Volgens mij breek je door de scherpe hoek onderaan de lichtstraal waardoor ze rechtdoor lijkt te gaan ipv je fiber te volgen.
vgr Marc
 
Ronald, Zat zonet even te pielen en probeerde de fiber"staaf" te buigen door het warm te maken. Was geen succes, maar zag wel dat het gesmolten eind meer licht uitstraalde. Probeer maar eens een klein bolletje aan het eind te smelten. Werkt dan als een soort lensje. Bij de led even zoeken waar het meeste licht te "vangen" is. Mocht je meer fibers willen, er liggen nog wel 100+ exemplaren. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
tof idee om met fibers werken
Heb je al eens geprobeerd om het mooi rond te buigen ipv hoekig.
Volgens mij breek je door de scherpe hoek onderaan de lichtstraal waardoor ze rechtdoor lijkt te gaan ipv je fiber te volgen.
vgr Marc

Hoi Marc, ik heb de fiber onder de hete kraan om een messing staaf van 2mm getrokken, ik weet niet goed waarom hij hoekig lijkt. Kan proberen het proces nog wat te verbeteren...
 
Waarom deze "moeilijke" methode? Er zijn SMD ledjes te koop van 1mm x 0,5mm en nog wel kleiner maar die zijn lastiger te koop voor particulieren. Je kan een dun messing pijpje nemen wat je netjes in de vorm buigt. Aan het einde zo'n ledje met één pootje aan dat pijpje solderen, dat is de min aansluiting. Voor de plus gebruik je een heel dun (0,1mm) geïsoleerd koperdraadje wat je door dat buisje voert. Zo kan je zonder lichtverlies allerhande verlichting maken. Je kan ook nog verschillende kleuren led's gebruiken, warm wit, koud wit, neutraal wit maar ook andere kleuren.
 
Back
Top