Ja, we zijn eindelijk weer onderweg. Lekker.
Eerst heb ik de balsaplanken voor de beplanking gesorteerd. Op alle planken zit een briefje waar ze moeten komen. Links en rechts ongeveer zelfde gewicht en sterkte op dezelfde plaats. Sterkste planken komen op de zwaarst belaste delen.
Dit plankje komt dus op de rechtervleugel, onderkant, achterlijst, binnenste deel (bij de wortel):
Het vleugeldeel is 1,5 meter lang, en hier zijn zulke lange balsaplanken helaas niet verkrijgbaar. Dus moet je ze zelf aan elkaar plakken. De planken lijken op de foto erg krom, zijn het niet.
Om de verschillende (nu lange) planken mooi naast elkaar te krijgen had ik het volgende bedacht.
Je legt de planken eerst scheef op elkaar, in de configuratie zoals ze later naast elkaar komen te liggen.
Je plakt ze met wat plakbandjes aan elkaar om ze te fixeren. Nu snij je beide planken tegelijk door.
Zo is de snijkant voor beide planken gelijk en zou het naadloos moeten passen. Maar als je de gesneden planken tegen elkaar legt zie je op het laatste kwart toch dit gebeuren
Ze zijn dus gaan schuiven op het laatst. Erg jammer. Andere kant was ook niet zo netjes als ik gehoopt had. Jammer, maar er zijn ergere dingen. Na een beetje bijschuren past het allemaal redelijk (waar ik op perfect had gerekend).
Ik heb het idee dat de liggers niet echt gedimensioneerd zijn voor sportief vliegwerk. Dat hoeft natuurlijk ook niet met deze kist, maar ik wil toch een klein beetje extra sterkte inbouwen. Dit doe ik door tussen de ligger en de beplanking een reep UD koolstof mee te lijmen. Eerst de koolstof beetje insoppen met epoxy, die op de middelste plank leggen en dan de plank op de ribben lijmen.
Rest van de beplanking aanbrengen (hier wordt alleen de voorste plank gelijmd, rest zit al vast)
Het carbon tussen de beplanking en de ligger ziet er dan als volgt uit
Ik ben helemaal geen held met composietmaterialen, maar dit lijkt toch erg goed gelukt te zijn. Het moet nog goed opdrogen, dus ik kan nog niet voelen hoe goed het daadwerkelijk zit, maar het ziet er gelikt uit. Erg tevreden.
Aan de bovenzijde wordt het toepassen van deze carbon moeilijker omdat de remkleppen daar een stukje over de ligger vallen. Ik kijk later wel of ik dit zelfde spul in een hele licht bocht om de remkleppen heen leg of dat ik daar een dunnere roving gebruik.