Austria Elefant

Mooi verslag en wat wordt dat een mooie kist zeg. Ook mooi hoe zo'n freesmachine werkt, geweldig.

Laatst bewerkt:
Na een ander projectje tussendoor heb ik vandaag de olifant weer opgepakt.
Ik heb grenen latten laten maken, maar ik was er niet tevreden over. Net te dik, iets te breed, niet overal helemaal mooi op de nerf. Alles net niet dus. Ik heb besloten gewoon door te gaan met de gelijmde vuren latten als liggers.

De naad is nu onder zo'n 15 graden gemaakt, gelijmd met 30 min epoxy. Daarna kevlar eromheen die is vastgezet met CA.
Olifant046.JPG

Later komt er ter plaatse van de las tussen de liggers 10 mm balsa (= net zo breed als de liggers) en dan aan beide kanten een triplex plaatje eromheen. Uiteindelijk wil ik ook nog voordat de beplanking erop gaat UD koolstof op de liggers lijmen. De liggers liggen net wat verdiept in het profiel om hiervoor ruimte te hebben.

De eerste ribben liggen er inmiddels op.

Ik zit een beetje te denken over de aansturing van de binnenste rolroeren/flaps. In de tekening worden deze roeren op 2 plaatsen aangestuurd, wel vanuit 1 servo. De servo stuurt een stang in spanwijdterichting aan, via 2 schommels wordt deze beweging richting de roeren gebracht.
Olifant048.jpg

Ik snap wel waarom ze dit gedaan hebben, het zijn roeren van 1,5 meter lang! De stijfheid hiervan zal beperkt zijn en flutter ligt op de loer. Maar zou het echt nodig zijn? Het maakt de bouw wel wat ingewikkelder. Meer kans op speling, en de aansturing moet nauwkeurig overal hetzelfde zijn om het roer niet te laten torderen bij uitslag. Zijn er evt manieren om het roer stijver te maken zodat aansturing op één punt mogelijk wordt?

Wat is het toch een schitterend gezicht om dit onder je handen te zien ontstaan. Het zijn echt waanzinnig veel ribben! De triplex ribben aan de uiteinden moeten nog worden geplaatst.
Olifant047.JPG

Op zich WEL een mooie mechanische vintage oplossing, met die bellcranks.
Helemaal in lijn met de mechanische aansturing van de staart.

De hoeveelheid speling heb je zelf in de hand.

Ik ben zo'n beetje toe aan het beplanken van de onderzijde van de eerste binnenvleugel. Dit is de eerste kist die ik geheel beplank. De buitenvleugels daar kwam ik nog wel uit, maar deze binnendelen zijn 1,5 meter lang. Dan wordt het toch wat meer puzzelen.
Zijn er bepaalde 'regels' bij het beplanken van zo'n grote vleugel?
Eerst lange delen maken en dan op de vleugel plakken of de korte helften meteen op de vleugel leggen en daar alles aan elkaar plakken?
Alle delen taps maken of enkele rechte planken met daartussen een V?
Alle tips zijn welkom (ook nog over de aansturing van de rolroeren uit post 163).

Alle tips zijn welkom (ook nog over de aansturing van de rolroeren uit post 163).
Is het een idee om een buisje carbon in de ailerons te lijmen om tordering tegen te gaan, en dan gewoon met 1 servo aansturen?

Gisteren op de beurs in Dortmund heb ik een vlieger gevonden voor de Elefant. Naam moet ik nog bedenken (Dombo schiet mij nu te binnen, maar is niet zo flatteus. Heb je wel iemand om de schuld te geven na een vliegfout).
Olifant050.JPG

Tevens 10 meter witte Oracover meegenomen, moet genoeg zijn.

Verder gebeurt er even weinig met de Elefant. Ik heb het druk met van alles (huis schilderen, werk wordt drukker, beurs, spullen klaar maken voor Wasserkuppe), van bouwen komt even weinig. Maar geeft niet, het heeft geen haast.
Huidige status eerste binnenvleugeldeel:
Olifant049.JPG

Laatst bewerkt:
Dan vind ik dr. Frederick wel een leuke. De persoon die de Elephant man in ieder geval nog een waardig einde heeft willen bezorgen.
De links werken bij mij overigens niet.

Ja, ik heb het artikel in de Aufwind gelezen, wilde er ook iets over plaatsen. Heel bizar. Schaal 1:2, dat betekent een model met een spanwijdte van 15!!! meter en een gewicht van 70 kg.

Inderdaad Bizar en waarom zou je dan inderdaad niet mandragend bouwen. Maar ja, wel knap dat je zo'n project aangaat en helemaal als je het ook nog goed vliegend krijgt.

Beetje off-topic, maar in het filmje van de crash van z'n 1/2 Lo-100 zie je ook het gevaar van zo'n groot model.
Hij schat de afstand tot z'n kist duidelijk verkeerd in.

Back