Austria Elefant

Hij gaat lekker zo Raymond voor je het weet hangt ie aan het duin.

Succes met je besluit en een goede gezondheid en goed vliegjaar, zowel RC als 1:1 toegewenst.

Laatst bewerkt:
Vleugel

olifant060.jpg

Aan twee belangrijke eisen moet een vleugel voldoen:

Voldoende buigsterkte en voldoende torsie stijfheid.

-Buigsterkte:
Voldoende buigsterkte is nodig zodat de vleugel bij hoge belastingen niet breekt. Tijdens een vliegfase van bijvoorbeeld 3G is de buigbelasting bijzonder groot. Uiterlijk herkenbaar aan het doorbuigen van de vleugels.
Dit is voor een schaalmodel zoals de Elefant niet storend zolang de vleugels heel blijven. Buigstijfheid is dus voor de Elefant minder gevraagd.
(Ik heb het niet over F3B modellen).

-Torsie stijfheid:
Voldoende torsie stijfheid is nodig, zodat de vleugel niet ondersnijd en fladdert. Of en in welke richting een vleugel door de lift wordt verdraaid, is afhankelijk van een aantal randvoorwaarden. Deze wil ik hier niet verder in discussie brengen. Als gevolg van het samenspel van al deze invloeden ontstaat meestal het volgende vervormingsbeeld:

De vleugeltips verdraaien zich tegenover de vleugelwortel alsof een geometrische tipverdraaing is ingebouwd. Deze verdraaing kan behoorlijke vormen aannemen. Afhankelijk van de torsie stijfheid.
Hieruit ontstaan twee problemen.
Bij het één remt de verdraaide vleugel, waardoor de vliegprestatie afneemt. Bij het ander werkt de vervorming als een diepte-roer uitslag.
Het toestel zal zonder ingrijpen met het hoogteroer al meer snelheid maken en in een duikvlucht overgaan. Dit noemen wij ondersnijden.
Fladderen is de meest gevreesde verschijning in de vliegerij. Deze trillingen belasten de structuur buitengewoon sterk. Meestal bezwijken de betreffende delen en het vliegtuig stort neer.
De ervaring leert, zolang je de kritische snelheid niet overschrijdt is er niets aan de hand.
Voor zoveer ik uit de foto's kan opmaken krijgt deze vleugel voldoende torsie stijfheid door de D-Box.

Hoofdligger:
De hoofdligger heeft als opgave de nodige buigsterkte van de vleugel te garanderen. Buigsterk is een ligger, als hij de buigmomenten en dwarskrachten kan opnemen zonder te bezwijken.
Hoe reageert een hoofdligger op buiging?
De buigspanning is een maat voor de materiaalbelasting veroorzaakt door het buigmoment. Deze spanning is in geen geval gelijk over de hele liggerdoorsnede. Op de neutrale lijn is deze gelijk aan nul. Naar boven en beneden neemt ze continu toe om in de randvezel van de liggerdoorsnede de grootste waarde aan te nemen. De buigspanning werkt op de bovenzijde als druk- en op de onderkant als trekspanning.
(bij negatieve vliegfiguren is dit uiteraard omgekeerd).
De schuifspanning is in de buurt van de neutrale lijn, van de liggerdoorsnede, het grootst en neemt richting de randvezel af tot nul.
Op de foto's kon ik de toegepaste webbing zien. Deze is sterk genoeg om de schuifspanningen op te nemen. Daarom ga ik over de dwarskrachten hier niet verder in discussie.

Nu mijn zorg:
Het maakt niet uit of de boven- en ondergording uit balsa of grenen bestaan. Als hierop alleen wat koolstofvezel gelamineerd, moeten deze de totale buigbelasting dragen. Kunnen zij dat niet, dan bezwijkt de constructie. Dit alles hangt samen met de verschillende E-modulus en met het verschil van breukrek van de toegepaste materialen.
Indien men een hoofdligger uit verschillende materialen bouwt, moet het stijfste materiaal de maximale belasting kunnen dragen!!!
De koolstofvezel bereikt al bij een rek van ca. 0,7% zijn breekpunt.
Gezien deze waarde nemen zij de volle belasting op.
Het hout helpt tot dat punt nauwelijks mee de belasting op te vangen.
Als de belasting te hoog wordt voor het aantal toegepaste koolstofvezel zullen zij breken. Als dat gebeurt breekt ook onmiddelijk de houten ligger.
("geweldbreuk")
Zijn de grenen liggers correct ontworpen voor de verwachte vleugelbelasting, heeft het geen zin om een paar koolstofvezel aan te brengen. Dit verzwakt de vleugel alleen!!!

Johannes

Laatst bewerkt:
Johannes, dank voor deze bijdrage. Tot de laatste alinea vertel je mij niets nieuws. Wel spreek je de verwachting uit dat de constructie op enkele punten sterk genoeg gaat zijn, wat mij enigszins gerust stelt (vooral torsie, op buiging voel ik al dat het wel goed komt).
De laatste alinea is interessant. Ik begrijp je standpunt dat als je hout en koolstof samen gebruikt het koolstof het leeuwedeel van de belasting op zich moet nemen door de veel hogere elasticiteitsmodulus. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Leerzaam. Ik kan het koolstof op de onderligger nu niet meer verwijderen, maar zal het aan de bovenkant nu niet meer gebruiken.

De bekasting van de rolroeren op de binnenste vleugeldelen zit erin.
Olifant086.JPG

Waar de ailerons worden aangestuurd zit een massief stuk balsa voor goede houvast van de roerhoorn (zie 2e van voren).

Voor de plaatsing van de servo's heb ik een balsa passtuk gemaakt dat gelijk loopt met de bovenzijde van de ribben, en straks dus verlijmd wordt met de bovenbeplanking.
Olifant089.JPG

Aan de onderzijde hiervan ligt een stuk 0,8mm triplex, waarop een servoraam wordt gelijmd.
Olifant087.JPG

Olifant088.JPG

Verder ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de servo's voor de buitenste rolroeren moet plaatsen. De koorde van de vleugel is ter plekke al erg klein geworden, en daarmee dus ook de binnendikte. De servo moet dus vlakbij de wortel van het buitendeel geplaatst worden, verder naar buiten past de dikte van de servo simpelweg niet in de vleugel. Maar aansturen van zo'n lang en slank rolroer vlakbij het einde van het roer...... Toch de hevels weer tevoorschijn gehaald, maar ook daarmee krijg ik het niet naar mijn zin geknutseld. Servoramen zoals hierboven (binnenste rolroeren) kosten ruimte die ik niet heb, servo's zo vastlijmen: mwah, ook niet ideaal (ik heb geen geschikte krimpkous). Keuzes, keuzes...... Soms zit je een halve avond te puzzelen, en nog kom je er niet uit. Dat maakt het bouwen van een model zonder uitgebreide bouwhandleiding / tekening interessant, maar vaak ook lastig.

Elefant

Raymond beste wensen voor 2010.

Waarom koppel je de ailerons van binnen en buitenvleugel niet simpelweg aan elkaar (vangertje aan het binnenaileron waar de buitenste in past).
De extra roerkrachten zullen wel meevallen.

De combinatie van koolstof en hout bij een ligger is inderdaad niet optimaal ivm de verschillende e-modulus. Weglaten aan de bovenzijde nu die toch ook al aan de onderzijde zit is misschien ook niet helemaal handig. Als je hem wel gaat toepassen is het denk ik beter de koolstof tot een rolletje te maken. Een dun vlak plaatje koolstof knikt wat makkelijker uit onder druk.

Het kruis op de ropneus zou ik ook uitfrezen en inlijmen met balsa ivm het kleurverschil. Daarna kun je de romp evt bekleden met glasvlies en epoxy. Dat vlies is zo dun dat het mooi doorschijnend blijft. Omdat het een mat is en geen weefsel kun je het vrij netjes om ronde vormen krijgen. Ik heb het ooit op de K6 romp gebruikt (381).
Weet niet waar je dat in de modelbouwerij kunt krijgen, maar Friebe of Siebert moeten het ook hebben.
Na slijpen met 1200-2000 en polijsten krijg je het ook mooi glanzend.

Ronald

Zijn de grenen liggers correct ontworpen voor de verwachte vleugelbelasting, heeft het geen zin om een paar koolstofvezel aan te brengen. Dit verzwakt de vleugel alleen!!!
Hm.... inderdaad doen die koolstof rovings het werk, maar ze kunnen dat doen doordat ze door de houten constructie op enige afstand van elkaar gehouden worden. Denk ik.

Servo's buitenvleugel: ik heb bij ons aller HobbyKing wel eens extra dunne servo's gezien, speciaal voor dunne profielen. Is wel even zoeken natuurlijk... en duurt weer een paar weken voor je die hebt, als je daarvoor zou kiezen...
Voor driemaal de HK prijs kan je ze natuurlijk ook wel ergens anders vinden.

Waarom koppel je de ailerons van binnen en buitenvleugel niet simpelweg aan elkaar (vangertje aan het binnenaileron waar de buitenste in past).
De extra roerkrachten zullen wel meevallen.
Ronald, ik zit er niet over in dat de servo het niet gaat trekken. Ik zit in over de torsiestijfheid van de roeren. Als ik het binnenste rolroer aanstuur en daar nog eens een 2e rolroer van ca 80cm aan hang, dan heb ik dus een roer van ca 130 cm lang met een koorde van bijna niks. Het deel buiten de servoaansturing wordt (bij aansturing bij de tip van het binnenste roer) bijna een meter lang. Dat gaat zeker flutteren, of in ieder geval vreemd reageren. Ik wil het buitenste rolroer nu juist niet helemaal aan de wortel aansturen, maar liefst wat verder naar buiten, ideaal is denk ik op ca 1/3 van het roer.
Ik denk dat ik de servo toch gewoon vastplak, zo ver naar buiten als gaat (is niet zo heel ver).

Ronald, je hebt het over knik in de koolstof, maar het hout voorkomt dat lijkt me. Ik denk dat de houten liggers wel veel van de drukkrachten op zich kunnen nemen.

Bart, ik heb hier hele goede Futaba S3150 servo's liggen, die zijn al vrij dun. Ik heb geen zin om lang te wachten op mindere kwaliteit servo's die net 1 mm dunner zijn en dus 1 rib verder kunnen worden gezet. Ik wil het bouw-momentum dat ik nu heb graag behouden. Het gaat zo lekker.

..........servo's zo vastlijmen: mwah, ook niet ideaal (ik heb geen geschikte krimpkous).............

Ben je geholpen met de gele krimpkous????????
Dan stuur ik die wel naar je toe........

NB: Je gelooft het of niet, maar de BERGFALKE ligt op de plank.

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar !!

Groeten, JH

JH, ik zou zeker geholpen zijn met een stukje van jouw spul. Kan ik vanavond na de gitaarles een stukje ophalen? ca 21.00.

Maak er een goed bouwjaar van!

Laatst bewerkt:
Ik bedenk me net dat ik nog iets moet verzinnen om de vleugels aan de romp te houden. Zijn er mensen met mooie voorbeelden van een vleugelvergrendeling voor een wat grotere kist?

Arjan, je idee ken ik wel, maar ik vrees dat ik de bevestigingsvoetjes van de servo's af moet zagen om ze passend in de vleugel te krijgen. Ik heb dan wel 5 meter spanwijdte, maar de koorde en dikte van de vleugel in het buitendeel zijn echt idioot klein.

Ik ben nu de bedrading in de vleugels aan het solderen. Overal stekkers aan en zo. Gaat in een vloek en een zucht. Nou ja, met veel zuchten en soms wat lelijke woorden dus. Wist je dat het niet eenvoudig is om in je eentje een las met 3 draadjes te maken?

2 haakjes, en daartussen een striplint (plastic ding , dat je aanspand en niet loskrijgt zonder het door te snijden.)

zie het op slepers van 3meter geregeld.

snappie?

... een striplint (plastic ding , dat je aanspand en niet loskrijgt zonder het door te snijden.) ...
Volgens mij bedoel je een "tierap" of officieel: "tie-wrap".

En ik kan bevestigen, dat werkt perfect. Ook op groter dan 3 meter.
Ik heb ze jaren gebruikt op een grote 4,50m zwever.
Het houdt de vleugels goed bij elkaar en igv. een tiplanding breekt het goed.
Niet die dikke sterke zwarte nemen, maar die dunnere witte. Lekker goedkoop van de Gamma of zo.

Gr. Dirk.

Vind ik wel een aardige oplossing... (ik zat me al af te vragen wat een striplint was...)
Maar volgens mij zijn de kleuren willekeurig hoor. Ik heb dikke en dunne witte, en ook heel dunne zwarte. Ik heb ook wel eens heel dunne rode gehad.
Alleen moet je toestel zich er wel voor lenen om een tiewrap aan te brengen. Of je moet er speciaal een luikje voor maken...

In de romp is een buis geplaatst die niet wordt gebruikt voor bevestiging van de vleugel:
Olifant090.JPG

Het gaat om de aluminium buis. De bruine ervoor is de houder van de vleugelverbinder. Waarschijnlijk was het idee dat hier elastieken door getrokken kunnen worden om de vleugels bijeen te houden. Maar ik weet het niet.... Zou elastiek genoeg zijn? Dubbel uitgevoerd natuurlijk, minstens 2 elastieken. Ik heb gevoelsmatig twijfels, maar aan de andere kant zijn er in de vlucht weinig krachten die de vleugel van de romp weg willen trekken, en doordat de vleugels naar boven willen buigen krijg je ook flinke wrijving in de vleugelverbinders.
Een tie-wrap zal prima werken, maar ik moet er inderdaad een luikje voor maken. Zoals met de meeste oplossingen, behalve elastiek. Dat maakt elastiek wel aantrekkelijk.

Verder ben ik aan het nadenken over hoe ik de schaats aan het vliegtuig ga maken. Ik heb aan Markus Frey (de bouwer van de 1:2 kolos) gevraagd hoe hij dat gedaan had en heb enkele foto's gekregen. Daar zit de schaats met een veer en 2 schokdempers :o aan de romp bevestigd. Lijkt me iets teveel van het goede voor een 1:6 kist. Bij mijn kleine Grunau Baby zit het als volgt:
Olifant092.JPG

Een mooie oplossing, maar waar vind je in vredesnaam zulke mooie rubber ringen? Rubber slang oid? Dat lijkt me wat slap bij grotere diameters. Diameter moet ongeveer 20 tot 30 mm zijn. Iemand een idee? Als het rubber niet te hard is moet een massief stuk rubber ook nog wel kunnen denk ik. Een stuk hout ertussen lijkt me minder goed, een beetje vering is waarschijnlijk wel verstandig.

Ondertussen zit ik met smart te wachten op de servo's voor de remkleppen. Als ik die heb kan ik naar het aanbrengen van de bovenbeplanking op de binnenvleugeldelen toewerken. Ik ga denk ik even verder met het pas maken van de staartboom-stabilo verbinding, juiste instelhoek geven e.d.

...maar waar vind je in vredesnaam zulke mooie rubber ringen?
Als je uit gaat van een stuk massief rubber (rubber kurk?) en daar een gat in boort van de gewenste diameter, kan je om dat gat heen rubber wegsnijden tot de gewenste materiaaldikte.
Mooi trouwens die Grunau Baby-schaats, dat is vrijwel hetzelfde als ik het me van de 1:1 Baby herinner.

Multiplex Multilock systeem werkt ook erg goed.
MULTIlock Uni-Set #725142

Geen luikjes, geen gepruts met elastieken, geen speling. Vastklikken en het zit vast. Om ze los te maken moet je echt een flinke tik tegen een tip geven óf het bijgeleverde wigje gebruiken.

Raymond,

De vleugels met elastieken bijeenhouden is een goede en betrouwbare methode die ik altijd toepas.
Beide vleugels van een oog voorzien van voldoende diameter
Een oog komen de elestieken aan met een haak.
Twee hulpmiddelen heb je nodig, een extra haak om de elestiek door de buis te trekken en een pen om daarna de haak tijdelijk vast te houden.
Nadat je de tweede vleugel op de verbinder schuif haak je de haak van het elestiek aan het vrije oog en trek de pen eruit.
Vervolgens schuif je de vleugel door tot aan de romp.

Overigens de platte pen die oorspronkelijk gebruikt had geworden zou de vleugels wat vrijheid gegeven hebben bij grondcontact, de elastieken kunnen daarvoor wat ruimte geven.

Het aantal elastieken houd ik in de eerste fase wat minder, later bij sleepstarts meer.

Geef aan of het verhaal duidelijk als het je wat lijkt, eventueel maak ik een schets of extra foto's

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Back