jan brilman
Forum veteraan
Maar, hoe 'strak' is het origineel?
jan.
jan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Denk je dan niet, dat je buiten dat het een onnatuurlijk glad uiterlijk krijgt (voor een militair toestel tenminste) dat het oppervlak dan niet ook gevoelig word voor lastig te repareren butsen?een toplaag van 1 of 1,5 mm balsa.
Die kun je dan weer fijn schuren en lakken met spanlak en talkpoeder, met een rete strak eindresultaat.
Je zou toch denken dat daar handiger methodes voor te bedenken moeten zijn. Snap dat je geen heftafel mee gaat zeulen naar het veld, maar wellicht een licht en demontabel buizenframe waarmee je een vleugel op kunt bokken, of het ding op zijn staart kunt zetten, zodat je er vanaf de onderkant bij kan of zo? Ik noem maar wat.... Want een toestel op zijn (haar?) rug leggen is ook niet bevorderlijk voor het kielvlak...Het is al een worsteling om hem even onderste-boven of bovenste-onder te leggen.....belangrijk omdat de accu's vanaf de onderzijde in het toestel worden geschoven
Dat is ook wel eens minder strak.
![]()
Het frame van een oude strijkplank een beetje strippen en aanpassen ??Als het kan helpen ter inspiratie, dit is mijn eigen-ontwerp-zelfbouw opvouwbare modelstand uit PVC buis.
Het "tafeltje" in het midden klikt op de horizontale buizen met buizenklemmen, en geeft extra stabiliteit.
Ik heb deze gemaakt speciaal voor mijn 5kg zware Twin Otter, en heb ook andere opzetstukken voor andere modellen indien gewenst.
Als ik het tafeltje verwijder, plooit de boel gewoon samen. Ik heb wel een paar touwen tussen de poten onderaan toegevoegd, zodat ze zeker niet verder uiteen kunnen geduwd worden onder het gewicht.
Bovenaan, in het scharnierpunt, heb ik een 5mm draadstang toegevoegd, die de boel daar bij mekaar houdt (met een paar moertjes aan weerszijden van de scharnierpunten).
Op startegische punten heb ik de buizen aan mekaar gelijmd, anders komt het bij het bijeenvouwen uit mekaar.
Bekijk bijlage 313753