Bouwverslag Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO

maar we vinden het nier erg hoor dat je er meerdere hebt , zolang je er maar een draadje van bijhoudt ;)

Mvg,

Bart
 
.
@ Henri & Bart: :D

De decals voor op de Bücker:

full


full


full


full


full


Het Bücker fabriekslogo op de plek van de swastika:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Dank je Femmo!

Kleine update voor de Bücker. Zoals in het begin van dit draadje te lezen is had ik de Bücker van Hans overgenomen met een functionele schaal uitlaat. Motor voor de Bücker was een Os Max 48 viertakt:

full


Ongeveer halverwege de restauratie heb ik besloten een Saito FA-56 op de Bücker te zetten. Deze Saito is 2 gram lichter dan de OS Max 48 maar heeft 11% meer vermogen en kan een grotere prop draaien.

full


Enig nadeel, de diameter van het uitlaatpijpje van de Saito is groter dan die van de Os Max en dus past het door Hans gemaakte verloop/koppel stukje voor de schaal uitlaat niet op m`n Saito:

full


Ik heb het verloopstukje van de schaal uitlaat verwijderd en het overgebleven aansluitbuisje bleek dezelfde diameter te hebben als de uitlaatbuis van de Saito. Ik heb een 90 graden hoekje op de Saito gezet en deze met een stuk gewapend dubbelwandig siliconenslang verbonden met de schaal uitlaat. Alles past gelukkig nog net onder de kap! Het enige gat in de motorkap welke niet schaal is, is de koelopening in de onderzijde van de motorkap, verder is hij helemaal dicht. De uitlaatpijpjes door de motorkap:

full


Twee weken geleden was ik van plan de Bücker te 're-maidenen', maar ik kreeg de Saito niet aan de gang. Vorige week nog een keer geprobeerd maar geen teken van leven van de Saito... Vanavond maar eens de kleppendeksels verwijderd en er bleek een stelboutje gebroken... gelijk de kleppen gesteld en weer in elkaar gezet...

Even in de achtertuin kijken of de Saito nu wel wil en... flip, plof en lopen!! :D


Filmpje is met m`n mobieltje geschoten dus het geluid is erg slecht, maar er zit een leuk geluidje in de Bücker door de schaal uitlaat. Ook ziet het er leuk uit dat er rook uit de vier pijpjes komt, al is dat op dit filmpje niet echt goed te zien.

Ik probeer de Bücker deze week nog te 're-maidenen', dan kan ik er zondag in Oss lekker mee vliegen naast de Chipmunk!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re-Maiden geslaagd!

.
De Bücker na de restauratie nog maar eens gebalanceerd en aangezien er behoorlijk wat gewicht achter het zwaartepunt bij is gekomen door de schaaldetails moest er flink wat lood in de neus om dat te corrigeren:

full


Er stond vanavond een vervelende wind vanachter de bomenrij dwars op het veld en ik heb eerst een vluchtje met m`n Chippy gemaakt om te kijken hoe turbulent het was. De wind werd gelukkig wat minder in de loop van de avond en dus toch maar de Bücker opgebouwd voor de re-maiden. De Saito liep lekker en ik had geen zin meer om te wachten. Taxien naar de startplek:

full


Met clubgenoot Patrick overleggen om linksom of rechtsom over het veld met crosswind te starten:

full


Langzaam het gas erop:

full


full


En los:

full


Climb away:

full


Wat vlucht foto`s. Niet met een goede camera geschoten helaas, maar het geeft wel een beetje het vliegbeeld weer:

full


full


Indraaien voor de landing:

full


full


full


full


Afvangen:

full


En weer terug op de grond:

full


Ik ben tevreden! :D Het geluid van de motor is erg gaaf! De Saito i.c.m. het schaaluitlaatje geeft een veel mooier geluid dan de OS Max welke eerst op de Bücker zat.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ramses,
ben blij dat m'n oude kissie weer lekker door de lucht tuft!
Veel plezier ermee!
Kan helaas dit weekend niet naar OSS komen om hem weer te zien vliegen omdat ik als alles meezit de RML1 z'n maiden ga geven.

In ieder geval hou ik het nog wel van je tegoed om de Bücker weer is te zien vliegen.

Mvgr Hans
 
Mooi gedaan man, proficiat :banana:!
Saito .56 zijn heerlijke torretjes :yes:, ben benieuwd naar het geluid 'in het echt' met de demper.

Groeten, Ralf
 
.
Bedankt voor de leuke reacties :D

@ Han: Tot zondag!
@ Hans: Succes met de maiden van je RML1!

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Bedankt Pascal!

Volgende maand is jouw oude Tiger Moth aan de beurt

Groeten, Ramses
 
.
Nieuwe schaalkisten inderdaad, de Hellcat en Savoia vlogen al een paar jaar ;)
In juli m`n Tiger Moth nog maidenen en in augustus de Picchiatello...
De vloot is leuk uitgebreid dit jaar! Eindelijk wat schot in de projecten na twee persoonlijk turbulente jaren maar toch ook veel bouwen. En da`s ook het voordeel van meerdere projecten tegelijk bouwen... eerst lijkt het een tijd of er niets af komt en dan zijn er opeens drie kisten gereed

...ennuh, dat staat volgend jaar naast nog een TC Tiger Moth of een NEIAF P-40 in Geldrop! ;)

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Echt wel, komt nog een lange winter aan...
Kunnen we nog flink wat avonden aan de gang, komt goed!

Groeten, Ramses
 
Foto`s door Jan den Hartog

.
Vandaag heeft Jan den Hartog prachtige foto`s van m`n Bücker geschoten in Oss welke een mooi einde zijn van dit restauratieverslag.

Het slangetje van de druknippel op de uitlaat was losgeschoten en dankzij Manfred zijn dunne flexibele vingers ;) zat deze er binnen twee minuten weer op zonder de prop, motorkap, etc. los te hoeven maken, nogmaals dank Manfred! Hier ben ik de Bücker aan het klaarmaken voor zijn tweede vlucht sinds de restauratie:

full


Onderstaande foto vind ik een hele mooie foto van de Bücker, bedankt Jan!! :thumbsup: Prachtige sfeer zo met die wolkenlucht!!

full


Nog wat mooie foto`s van Jan:

full


full


full


full


full


full


full


full


Einde van dit draadje, bedankt voor de support, belangstelling en reacties! Nu verder met de TC Tiger Moth vliegklaar maken, deze wil ik binnenkort maidenen

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top