.
Dank je Femmo!
Kleine update voor de Bücker. Zoals in het begin van dit draadje te lezen is had ik de Bücker van Hans overgenomen met een functionele schaal uitlaat. Motor voor de Bücker was een Os Max 48 viertakt:
Ongeveer halverwege de restauratie heb ik besloten een Saito FA-56 op de Bücker te zetten. Deze Saito is 2 gram lichter dan de OS Max 48 maar heeft 11% meer vermogen en kan een grotere prop draaien.
Enig nadeel, de diameter van het uitlaatpijpje van de Saito is groter dan die van de Os Max en dus past het door Hans gemaakte verloop/koppel stukje voor de schaal uitlaat niet op m`n Saito:
Ik heb het verloopstukje van de schaal uitlaat verwijderd en het overgebleven aansluitbuisje bleek dezelfde diameter te hebben als de uitlaatbuis van de Saito. Ik heb een 90 graden hoekje op de Saito gezet en deze met een stuk gewapend dubbelwandig siliconenslang verbonden met de schaal uitlaat. Alles past gelukkig nog net onder de kap! Het enige gat in de motorkap welke niet schaal is, is de koelopening in de onderzijde van de motorkap, verder is hij helemaal dicht. De uitlaatpijpjes door de motorkap:
Twee weken geleden was ik van plan de Bücker te 're-maidenen', maar ik kreeg de Saito niet aan de gang. Vorige week nog een keer geprobeerd maar geen teken van leven van de Saito... Vanavond maar eens de kleppendeksels verwijderd en er bleek een stelboutje gebroken... gelijk de kleppen gesteld en weer in elkaar gezet...
Even in de achtertuin kijken of de Saito nu wel wil en... flip, plof en lopen!!
Filmpje is met m`n mobieltje geschoten dus het geluid is erg slecht, maar er zit een leuk geluidje in de Bücker door de schaal uitlaat. Ook ziet het er leuk uit dat er rook uit de vier pijpjes komt, al is dat op dit filmpje niet echt goed te zien.
Ik probeer de Bücker deze week nog te 're-maidenen', dan kan ik er zondag in Oss lekker mee vliegen naast de Chipmunk!
Groeten, Ramses