Bouwverslag Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 28 feb 2013.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Toch het goede muziekje voor je.!!:music:

    Han.
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    nooit gedacht dat het Nuenense korfbal zo'n hoge vlucht zou nemen....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Han: Met die takkeherrie kan ik heerlijk werken! :twisted: ;)
    @ Femmo: :D

    Weet nog steeds niet hoe ik de "Bucker Student" logo`s op de kist ga maken. Heb via dit forum een PB gehad van iemand die het bestand voor me kan snijden op een snijplotter. Eventueel kan ik gaan proberen het met de hand uit te snijden en nog een andere optie is de logo`s overbrengen op de kist d.m.v. carbonpapier en dan met het handje inschilderen. Ga vanavond eens wat proberen.

    Groeten, Ramses
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ramses,
    je hebt een pb'tje!

    Mvgr Hans
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik las zojuist onderstaand bericht op nu.nl en dacht ... als musea historische vliegtuigen met hakenkruis restaureren, dan is dat toch ook niet uit bewondering voor de ideologie? ... idem voor modelbouwers.

    Misschien komt dit argument iemand nog eens van pas ...

     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb zelf ook twee duitse kisten en had daar ook graag de hakenkruizen op gezien, maar helaas is het nu eenmaal zo dat mensen het verschil niet (willen) zien tussen historie en verafgoding. En dat al die miljoenen slachtoffers nu niet meer leven, daar gaat het wel of niet aanbrengen van een symbooltje op een modelvliegtuig echt geen verschil meer in brengen.

    Offtopic:
    Wat ik ook zo krom vind is het gedoe rondom het herdenken van Duitse soldaten tijdens de dodenherdenking. Enkele groeperingen blijven maar doordrammen dat ze het niet vinden kunnen, echter hebben het merendeel van de gesneuvelde soldaten ook alleen maar hun werk gedaan, en hebben ze ( om het maar even heel bot te zeggen) zeker niet allemaal aan de gaskraan gedraaid. Als men alle gesneuvelde Duitsers dan ook maar meteen gaat demoniseren en over één kam gaat scheren vind ik dat men niet veel heeft geleerd van het verleden.

    Ook het feit dat deze groeperingen aan het klagen zijn over Duitse marineschepen ( nota bene een bondgenoot van Nederland) die vandaag in een Nederlandse haven liggen geeft al aan dat ze een ziekelijke obsessie hebben met het blokkeren van alles wat Duits is of met Duitsers te maken heeft. Het neigt in mijn ogen zelfs naar een vorm van discriminatie.

    Sorry voor deze lange post, maar ik begin het onderhand wel beu te worden dat elke kritische discussie over dit onderwerp direct in de kiem gesmoord wordt door de aandrager direct uit te maken voor antisemiet/nazi/racist of iets dergelijks. Niet dat dat hier is gebeurd maar ik heb het elders al regelmatig naar mijn hoofd geslingerd gekregen nadat de echte argumenten van de tegenpartij op waren.
     
  7. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    schaal

    sorry schaal is schaal ,als je een Duits vliegtuig bouwd op schaal uit de ww2 en er zit op het orgineel een hakenkruis dan zet je dat embleem uiteraard ook op je kist.
    Voor de goede orde ,ik ben een NAZI hater.
    Vogelman.
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Henri, Danny en John; Ben het met jullie alle drie wel eens. Ik vind ook dat 'men' de achterliggende historische ideologie van dat ene symbool los moet zien in deze context van (semi) schaalmodellen bouwen. En dus staan de swastika`s toch na wat twijfelen op het kielvlak van m`n Bu-180.
    Maar ik kan me ook inleven in mensen die er pijn van ervaren zo`n symbool te zien door persoonlijke ervaringen van de afschuwelijke gruwelijkheden waar dat symbool voor stond. Dus heb geen enkel probleem als iemand dat aangeeft de swastika`s tijdelijk af te plakken met een witte ronde sticker.

    Een begrijpelijk toch zeer beladen onderwerp, zeker juist vanavond

    Groeten, Ramses
    .
    .
    ps. Overigens is deze kist geen gevechtstoestel en ook nog niet eens uit de oorlogsjaren, maar een sport/trainings/sleep-vliegtuig uit de jaren voor de oorlog. Helaas was het regime al erg machtig en stonden deze swastikas op zo`n beetje elke kist uit die tijd, ook de zwevers etc.
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    En dus is je model met swastika een getuigenis van hoe ziek zo'n ideologie is.

    En weer :eek:ntopic:
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Eigenlijk wel ja

    Ah, nou verwacht je foto`s van de Bücker Student he ;)
    Ben even bezig met wat anders tussendoor:

    [​IMG]

    Nieuw frequentiebord maken voor m`n vliegclub Ornithos.
    We hebben a.s donderdag (hemelvaart) een Fun-Fly en dan wil ik `t bord afhebben. Ben ook bezig met een bord voor aan de gevel van `t clubhuis met het Ornithos-logo (hand schilderen). Daarna weer verder met de Bücker Student vliegklaar maken! :D

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Een frequentiebord ?!? ... wat is dat? ;-)
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hahahaha, heb al tegen clubgenoten verteld, deze wordt geheel van metaal. Gaat deze in ieder geval mee tot de laatste vliegers geheel over zijn op 2.4Gig! ;)

    ... en dat ben ik zelf voorlopig nog niet :D

    Groeten, Ramses
     
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    En ik ook niet!
    Kan misschien beter een ornithos paraplu maken voor donderdag.....
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    [slechte fotokwaliteit, foto`s met mobieltje geschoten]
    .
    Henri, zo ziet dat eruit: :D ;)

    [​IMG]

    Klaar en sinds vandaag in gebruik. Eerst het clublogo bord voor aan de gevel van `t clubhuis afschilderen en weer verder aan de Bücker. Vandaag was de jaarlijkse FunFly van m`n club met heerlijk weer :zon:

    Femmo en ik hebben o.a. een Mistel geimiteerd en ik had de Bücker ook meegenomen, helaas alleen nog statisch. Saito erin en weatheren dan de blanke lak erop en vliegen! :D Wil er nu wel erg graag mee de lucht in!

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    De Saito 56 past met enkele kleine aanpassingen aan de neus gelukkig toch op de plek van de OSMax 48! :D De bestaande motorsteun kan hergebruikt worden en ook het functionele uitlaatje kan eenvoudig weer aangesloten worden. Hiervoor moet ik nog wel een haakse bocht en een stukje siliconenslang kopen, maar de motor zit iig weer op z`n plek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de motorkap

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooi !

    Verdwijnt de motor helemaal onder de kap ?

    Mvg,

    Bart
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Thanks!

    Ja, de bedoeling is dat alleen de 4 uitlaatpijpjes uit de kap steken straks. De gloeiklem heeft een aansluiting in de cockpit dus die hoeft ook niet door de kap.

    Groeten, Ramses
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    [fotokwaliteit wat minder / met mobiel geschoten]

    De motorkapbevestiging gemaakt en de motorkap pas gemaakt om de motor en uitlaat en afgemaakt.
    In de neus nieuwe motorkapsteuntjes gemaakt. Vanavond e.e.a. schuren en aflakken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    De pilootjes waren een identieke tweeling met hele smalle schoudertjes en erg spitse koppies. Om er piloot Edgar Gotthold en fotograaf Willi Ruge van te maken ;) eerst de koppies wat aangezet met balsaplamuur. De poppetjes zijn van piepschuim dus niet zo`n heel erg fijne basis om mee te werken:

    [​IMG]

    Bij één poppetje de bril van z`n hoofd afgeschuurd en grof een nieuwe over z`n ogen gemaakt. Ook de mannen schouders gegeven:

    [​IMG]

    Even een kleurtje erop om het relief beter te zien:

    [​IMG]

    Met lintjes de brilband en gordels gemaakt:

    [​IMG]

    Daarna met witte houtlijm wat fijner relief op de poppetjes gemaakt. Om te voorkomen dat de houtlijm uitloopt tijdens het drogen de poppetjes onder een lamp gelegd:

    [​IMG]

    De poppetjes geverft:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    De raampjes zaten niet naar m`n zin op de romp en heb het aangepast, de "aluminiumstrook" zit nu zowel op het raam als de romp, net als bij het orgineel:

    [​IMG]

    Er zat speling op het hoogteroer en inmiddels zoveel dat ik huiverig was voor flutter. De romp onder het stabilo opengesneden en de reden van de speling was gelijk duidelijk. Het gat in de hevel is groter dan de dikte van de stuurstang. Dat was opgelost met een kunststof busje over de stuurstang maar die was in de loop der tijd losgekomen:

    [​IMG]

    De stuurstang met z-einde eruitgehaald en er een ball-link aan gesoldeerd en met een boutje aan de hevel vastgemaakt. Om er beter bij te kunnen nog een stuk onder de staart weg moeten snijden:

    [​IMG]

    En weer dicht en een spelingloos hoogteroer! :D

    [​IMG]

    Toch maar uit gemak gekozen voor plakletters voor de naam " Bücker Student":

    [​IMG]

    Litho motorkap nu ook klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Neus klaar voor de motor en uitlaat:

    [​IMG]

    De Bücker is nu klaar en moet hoognodig geweathered worden om te gaan leven voordat de blanke 2-K lak erover kan. Vast twee vellen gemaakt met alle gebruikte verf erop. Straks om te testen eerst hierover de blanke 2-K lak om zeker te weten dat de gebruikte lakken niet met de 2-K lak reageren:

    [​IMG]

    Laatste klus nu; weatheren [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina