BadBert gaat FPV

Pieter,

Weet je zeker dat het storing was? Het ziet er meer naar uit dat jij door jou headtracker te gebruiken totaal de weg kwijt was. Je keek naar rechts terwijl je kist naar links vloog.
Al zoekende in de lucht ging het beeld alle kanten op waardoor je totaal je orientatie kwijt was. Beter had je hem op de trainerpoort van je zender gezet.

De rede dat ik daarop kom is omdat 2,4 toch altijd in zijn failsave schiet?

Ik heb precies zo'n soortgelijke actie meegemaakt toen ik ontzettend slechte servo's voor mijn pan en tilt gebruikte, en mijn headtracker drifte. Ik snapte er niks meer van, het beeld ging alle kanten op, met als gevolg dat het zooitje naar beneden kwam.

Die video van jou had de mijne kunnen zijn..Was precies hetzelfde.

Daar zeg je wat, Remy. Op het eind lijkt het inderdaad of zijn cam er haaks op stond.
Pieter, misschien flipt je head tracker zodat het lijkt of je controls totaal niet meer sporen?
Je besturing kan wel een beetje wegvallen, maar binnen 100 meter al? Ik vond het raar.

Je had had nu wel een speldje voor de cam zitten,
maar die gegevens in het midden waren je ook nog niet opgevallen, dus..... ;)

Pieter gaat nu een andere ontvanger (eentje met 2 antennes) proberen, hopelijk werkt die iets beter, als het daar echt aan ligt.

Heren, heren :)

ik heb al gevlogen zonder head tracker, en dat gaat prima.
Met head tracker heb ik vorige week ook gevlogen, en dat ging ook prima.

Headtracker functioneert helemaal naar behoren.

wil overigens wel even duidelijk maken, dat ik de laatste 20 seconden ofzo alleen maar vlieg, de rest vliegt sven (dus niet denken dat ik zo "smijt" met het model, dat doet sven :P hahahahahahahah)

Ik weet 100% zeker dat ik GEEN 2.4ghz RC bereik had, omdat de cam regelmatig centreerde zonder dat ik dat deed (waardoor ik "overcompenseerde" door te ver te kijken) en af en toe had hij daarna weer berijk.
Ook merkte ik dat, omdat ik 100% zeker weet dat mijn besturing van de rolroeren niets deed, aangezien ik de knuppels in handen had, en ik dus kon zien dat mijn toestel niet reageerde, terwijl ik van alles deed ;)

En robert, beeldstoring raak ik al niet meer van in paniek hoor!!! Dat was vrij snel al verdwenen :) Het was ook totaal niet de beeldstoringen waar ik van schrok, maar het feit dat mijn vliegtuig niet deed wat ik wilde. :)

Nogmaals, ik heb het met deze ontvanger al vaker gehad (sven is er getuige van, hij vloog er zelfs mee toen ik storing had op 2.4ghz RC link...)
De antenne van de ontvanger staat ook in lijn met de FPV antenne (zender), denk dat dat ook voor extra storing op mijn rc zorgt.
Deze ontvanger zit er nu in:
X8R.jpg

Er komt er nu 1 in, met 2 losse draadjes als antenne, welke achter op de staart onder de juiste hoek komen te staan.
Vorige keer dat ik deze ontvanger had getest, had ik de antennes TOTAAL verkeerd liggen.

Laatst bewerkt:
Van de week heb ik pas tijd om de RC ontvanger uit te wisselen en te testen (hoop ik)

mijn regelbare voedinkje is binnen, die ga ik voorzien van wat connectors, zodat ik hem altijd uit mijn harnasje kan halen voor mijn grond station, en voor andere doeleinden (Remzibi inregelen) gebruiken.

De recorder doet het al wel weer, maar de ESC waar ik de BEC van gebruik, wordt wel heel warm vind ik... dus zet ik er die voeding tussen.

Toevallig heb ik gisteren ook wat tests gedaan met die zelfde ontvanger en mijn 500mW 2.4Ghz setje EN de spectrum analyser. Ik deel hier mijn ervaringen mee.
De 500mW video zender heeft 8 kanalen en je merkt dat hij telkens ook de 2 naburige kanalen mooi vervuilt met rommel ('t is een chinese zender).
Ook wifi stond op (laptop die continu mp3's speelde vanop een andere laptop die als server dienst deed) kanaal 13 (2480 Mhz ergens)

De assan zender koos altijd hetzelfde kanaal, op 2440 Mhz (5 tal pogingen)

De laptop verliest connectie als de videozender op hetzelfde kanaal (2480Mhz) wordt ingesteld.

Dan de zender boven gelegd, bij de mp3 spelende laptop. Video zender op 2510Mhz en in de garage naast de assan ontvanger gehouden. Antennes van video zender en assan ontvanger evenwijdig zodat polarisatie dezelfde is. Het assan signaal moet dus schuin door een betonnen vloer en door enkele muren.

Geen failsaves. Pas als ik de antenne van de ontvanger afschermde met mijn hand kreeg ik failsaves.

Dan de video zender uitgezet. Opnieuw kreeg ik enkel failsaves door afschermen van de antenne met de hand.

Heb je ook geprobeerd je assan zender/ontvanger pas in te schakelen als de video zender al aan stond?
Als het goed is hoort de assan te kijken of het kanaal wat hij wil kiezen in orde is, en anders kiets hij (als het goed is) een ander (en kijkt of de signaal kwaliteit goed is/het signaal in gebruik is)

Ik heb iig te variabel RC ontvangst met deze, en ga de ontvanger met 2 losse draadjes-antennes proberen. Hopen dat het dan beter is.

Zozo, die van aeke is niet te verzuipen zo lijkt wel.
Veel belovend voor die ontvanger dan.

Ben benieuwd, ik ben ook vanplan om zon dubbel antenne ontvanger te gebruiken.
Of dat assan of Frsky wordt weet ik nog niet.

rare is, sven, dat het dezelfde ontvanger is als ik gebruik..... alleen heeft u4eake een 2.4 FPV setje getest, dus het is net effe anders met onze 1.3 ghz fpv.

Nee, het is echt de video zender. Ik heb ook 800 mw he ;)

heb al een test gedaan zonder video zender aan, daar haalde ik meerdere malen MEER dan 1km over de grond...(onder verschillende omstandigheden). Dus het zit hem echt in die 800mw die in zijn nek zit te blèren... :(

met motoren aan of uit maakte niets uit, ook niet met die video zender aan (uiteraard allemaal getest)

Mja, 't is ook maar een ruwe test hoor. Voor hetzelfde geld kom ik hier straks janken dat mijn hexa in de grond steekt...

Een radio verbinding is toch echt moeilijk te vertrouwen.

Als het goed is hoort de assan te kijken of het kanaal wat hij wil kiezen in orde is, en anders kiets hij (als het goed is) een ander (en kijkt of de signaal kwaliteit goed is/het signaal in gebruik is)

Assan is simplex, betekent dat je zender iets zend zonder enig idee of de ontvanger het begrepen heeft.
De enige manier waarop Assan zou kunnen peilen welke frequentie hij het beste kan gebruiken is door van tevoren aan de zender kant kanalen te scannen totdat hij een kanaal tegenkomt wat bruikbaar is.
In mijn tests met Assan heb ik ontdekt dat Assan helemaal niet kijkt naar het gebruik van de band, maar op 2 frequenties in de 2,4GHz band tegelijk zend.
Deze 2 frequenties worden bij elke opstart willekeurig gekozen.

Maar bovenstaand even terzijde:
Je hebt een goedkope 800mW video zender aan boord die vrij dicht op je RC ontvanger zit. Deze stoort waarschijnlijk zo sterk op je RC ontvanger dat het niet echt uitmaakt welk kanaal hij kiest.
En je hebt geen telemetry of RSSI om het bereik van je RC link te weten.

Aan je video zie je ruim van tevoren wanneer het tijd is om te keren, je RC link niet.

Hmm, ik dacht dat assan toch anders werkte, maar ok :(

En idd, de ontvanger ANTENNE (waar de ontvanger zit geeft minder denk ik, maar waar de antenne zit het meest?) zit nu echt dicht erop, en staat in dezelfde stand.
Nu ga ik de ontvanger antenne naar achter op de staart brengen, dat zou toch moeten helpen lijkt me!?

Ik ben ook wel benieuwd wat het zal doen met een stuk minder zend vermogen.
Ik ga het straks proberen met 300mW., misschien dat het dan beter in evenwicht is.

Toch typish,

Nadat mijn quads meerdere flips hadden gemaakt, heb ik het in de hoek gesmeten en niet meer aangekeken. Een half jaar later alles weer gepakt en het e.a. opgepakt.
Ditmaal op de 2,4gHz band, en voila, geen storing meer. De ontvanger lag tussen de regelaars in, en hierbovenop jou 800mW tx. Ook hierbij nog steeds geen storing.

Ofdat het nu dus te maken heeft met de 800mW die een 15cm verderop ligt weet ik niet.. Ik denk dat je eens met filters moet gaan werken, of misschien de ontvanger voorzien van een losse ubec.

Dat schreeuwen van een 300mW of 800mW..Nee, tmaakt niet veel uit. Mijn frsky die maar een mager bereik haald maald er niks om ofdat het nu een 200mW is of een 800mW ( ik gebruik ze beide).

Back