Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Martin contact met het forum werkt, maar de email nog niet. Ik heb net een nieuwe pc gekocht en die weigert voorlopig berichten door te sturen. Als dat voor elkaar is stuur ik de fotoos.
Dolf

Martin contact met het forum werkt, maar de email nog niet. Ik heb net een nieuwe pc gekocht en die weigert voorlopig berichten door te sturen. Als dat voor elkaar is stuur ik de fotoos.
Dolf

Mocht ik kunnen helpen, ik woon eveneens in Velserbroek. En daar is alles op loop afstand:p
Ik plaats mij foto's via photobucket.com wil wel even helpen met aanmaken account of via de mijne?

Gr. Rob

Hallo Dolf.

Hier zijn je foto's , mischien dat je er zelf wat info bij doet.

Dat is toch een schitterend vliegtuig hoor Dolf.

cid_744DDD57943E423E8E23FD7E1E4429B.jpg

cid_4B6A323B3E594AFFB8A14E52F97A573.jpg

detail_balancer.jpg

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hallo Martin, bedankt voor het plaatsen van de fotoos van de Gloster Meteor en het balanceerbankje. De Gloster is door mij gebouwd met gebruikmaking van de mallen van Wilfried Wolterinck. De turbines zijn 2x kj66 en hebben 20 vluchten met de Meteor achter de rug.

Ik denk dat ik deze kist heb zien vliegen op de show in Rheidt dit jaar? Als het deze was, echt een prachtige demo met een uitzonderlijk model. Je ziet spijtig genoeg niet vaak dat de bouwer van zowel de turbines als het toestel, ook nog eens goed kan vliegen en een mooie demo neerzet. Vaak zit je te denken "prachtig toestel, spijtig van de piloot". Hier niets van te merken! Perfect!

Hallo Martin, bedankt voor het plaatsen van de fotoos van de Gloster Meteor en het balanceerbankje. De Gloster is door mij gebouwd met gebruikmaking van de mallen van Wilfried Wolterinck. De turbines zijn 2x kj66 en hebben 20 vluchten met de Meteor achter de rug.

Heb die van WW ook wel eens gezien, mooie bak. Wat weegt jou machine met die twee KJ's? Had er ook wel eens aan gedacht om deze voor de schaalwedsrijden te bouwen maar dan moet hij beneden de 15kg komen. (zónder brandstof) Twee opgevoerde, lichte wren's van 700 gram elk. Maar verlopig geen tijd, honderd andere projecten op stapel...:D

Groetjes,
Gerald

De Gloster is schaal 1:5 en weegt 22kg. Is op drie plaatsen gedeeld ivm vervoer. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als er een turbine uitvalt. Vliegt zeer strak en hierbij een compliment aan de ontwerpers. --Dolf

heren balanceerders, even weer een vraag.
ik heb nu mn balanceerbank gereed en loop tegen een aantal zaken aan welke me niet geheel duidelijk zijn.
ik had eerst de verbinding met het piezo elment met een recht stangetje uitgevoerd zonder een krul als ik mn loopwerkje laat draaien krijg ik een prachtige sinus op de scoop, maar als ik dan op het turbine wiel een plakkertje plak zie ik geen verschil in grote van de sinus ik heb zelfs een klein stukje metaal onder een plakkertje gedaan om zo een onblans te simuleren, maar ik krijg niet echt duidelijk een verschil te zien.
nu heb ik de verbinding met de piezo met een staaldraadje inclusief krul gemaakt (zoals bij de meeste hier op het forum te zien is) maar nu is de sinus nog veel kleiner.
nu speelt mij de gedachte door het hoofd dat de lagerblokjes te zwaar zijn, zodat er een grotere massatraagheid ontstaat ik heb de blokjes gemaakt van staal van 15x15x45mm. (omdat ik bij het balanceerbankje van Dolf zie dat de lagerblokjes helemaal zijn uitgefreest)
ook zit ik nog in twijfel of het verenstaal niet te dik is (0,5mm)
voor dat ik mn dremel in het loopwerkje zet wil ik wel eerst zeker weten of mn
balanceerbankje klopt
nog een laatste vraag, hoeveel toeren laten julie het loopwerkje draaien?
mn huidige instellingen van de scoop zijn: time/div 2ms volts/div .1mv

groeten Gertjan

maar als ik dan op het turbine wiel een plakkertje plak zie ik geen verschil in grote van de sinus ik heb zelfs een klein stukje metaal onder een plakkertje gedaan om zo een onblans te simuleren, maar ik krijg niet echt duidelijk een verschil te zien.
groeten Gertjan

Hoi Gertjan, ik denk dat je tegen een veel grotere onbalans zit te kijken dan je vermoed. Als je een mooie grote sinus hebt betekend dat er behoorlijk wat onbalans aanwezig is, laten we zeggen van een gram of 10. Stel dat je plakkertje maar 1 gram weegt zal dat dus weinig/geen invloed hebben, waar je je plakkertje ook plakt, snap je? Beter is om een wat zwaarder plakkertje te maken en die op je vermoedelijke onbalans punt te plaatsen. Nu zou je sinus hopelijk moeten omkeren van berg naar dal waar je meetpunt start óf met de 180graden fout zou hij een flink stuk gegroeid moeten zijn. Begin maar met een toerental van ongeveer 3000 tpm, moet voldoende zijn, dan zit je nog ruim boven resonantie toerental die je eerste meetingen behoorlijk in de war kunnen brengen. Later kun je altijd nog lanzamer gaan draaien, dat maakt het merkwaardig genoeg nauwkeuriger.

Het lichter maken van die blokken maakt het instrument nauwkeuriger maar zo moet het zéker ook werken. Zelf gebruik ik 0,3mm verenstaal maar als jij een flinke sinus hebt doet die 0,5 van jou het ook goed, anders zou je uberhaupt geen sinus hebben.

Groetjes,
Gerald

Hej gertjan

ik weet denk ik wat je probleem is, je time/div.
2ms per hokje, wil zeggen 20ms voor 1 heel beeld. Onze lampjes zitten op 50Hz. dat wil zeggen een periode van 1/50 = 0.02 sec = 20ms. rarara wat past er precies op je scherm :D
ik denk dat je de 50Hz van je lichtnet aan t meten bent, deze komt gewoon via de lucht als je de probe al vasthoud met je hand. weet je zeker dat je je signaal meet? probeer eens te variëren met het toerental, veranderd de periode van je sinus daarmee.

probeer eens te kijken op de frequentie van je as. Als je toerenteller (ik neem aan dat hij nog werkt ;) ) bijvoorbeeld 500tpm aangeeft, ga je kijken op 1/(500/60)sec /10 = 1 ms.
die laatste /10 is om de periode te verdelen over je 10 hokjes op het scherm.

wat betreft mijn bank, ik gebruik het verenstaal van rene (0.3mm), icm met aluminium supports. Ik heb de plaat gevlakt, en 1 support klaar. Het is trouwens raadzaam om dat verenstaal voor te boren als je net als ik met M6 vastschroeft. Dat spul scheurt gewoon als je niet uitkijkt. ik zal na komend weekend eens foto's plaatsen.

suc6

Gr. Rik

Hallo GJ
Het is van belang om de massa van het bewegende deel van het toestel zo klein mogelijk te maken want dan is het effect van de onbalansmassa op de schommel zo groot als mogelijk is. Maak het van alu. en frees zoveel mogelijk weg. Het veertje speelt ook een belangrijke rol. het mijne is gemaakt van 0,75mm. verenstaal met een kruldiameter van 4mm. en een beenlengte van 13mm. zie de derde haddock foto.
Het toerental is niet belangrijk om te meten, wel van belang
is het om dat goed te kunnen regelen. Als de massa van de as anders is, bijv. als ook de compressor meedoet zal het resonantie toerental ook anders zijn. Het is makkelijk om dat ttl te vinden
want daar kiept de golf op de scoop gezien 180 grd. om.
Je moet weten of je voor of na dat punt zit want dan weet je pas waar je moet slijpen.
Succes Haddock

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb nu de hardware van de balanceerbank klaar. Ik moet alleen nog de sensoren plaatsen. Wat denken jullie, zal dit gaan werken? Ik zag toen ik het ding in elkaar had zitten dat de sensor recht boven de v-snaar zit, dus die moet ik nog verplaatsen.

33.JPG

34.JPG

Meer foto's staan hier

Hoe staat het bij jullie, werken de printjes?

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Hallo Rik
Je zal heus wel wat te zien krijgen maar voor optimale resultaten zou je er beter aan doen om de supportblokjes zo licht mogelijk te maken en het elektromotortje los van de grondplaat te plaatsen. Om een voorbeeld te noemen; ik had mijn opstelling in eerste instantie op een plateautje gezet dat aan een betonnen muur was geschroefd. Als de buren twee huizen verder de w.c door trokken was dat op de scoop te zien.Dus je moet alles doen om trillingen te voorkomen.
Haddock

Hoi Haddock,

Ik heb er bewust voor gekozen om de motor er op te plaatsen. Ik ga proberen een "band pass" filter te gebruiken. Dat houdt in dat de scope alleen die frequentie ziet die het filter doorlaat. Aangezien ik het toerental weet, weet ik ook de frequentieband die ik door moet laten. Dit is nog in experimenteerfase hoor, het zou best kunnen namelijk dat de motor frequentiecomponenten in die band heeft wat een dikke storing zou kunnen veroorzaken. In dat geval zou ik nog kunnen spelen met de grote van de V-snaar. Het is dus een beetje experimenteren. Ik ga morgen proberen een begin aan de as te maken, en dan kan ik eens wat meten.

Gr. Rik

Mensen,

Hoe bevestigen jullie de piezo aan de bank. Als ik probeer mijn messing busje op de piezo te solderen, dan smelt de grijze laag van de piezo eraf :S ik stook mijn soldeerbout niet echt dramatisch warm (250 *). Draden alleen solderen gaat prima. Als ik m op de achterkant soldeer, trekt de piezo krom en breekt de zilverkleurige laag in stukjes.

Hoe doen jullie dit?

Gr. rik

Back