Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

hier nog even de foto,s van mij.
ik heb de print nu even aangesloten op 11 volt omdat ik ook las dat het op een lagervoltage niet goed deed.

hier met de multimeter gemeten tussen ground en de puls van het oogje
2172495fe52b6d4d0.jpg

hier de aansluiting van de sensorik heb de kleuren als volgt aangehouden
oranje= puls
bruin = massa
rood = plus
(Net als bij een servo)
2172495fe52b9af6d.jpg

zo heb ik mn scoop globaal ingesteld

2172495fe52bce403.jpg

ik heb nog even een dingetje uitgeprobeerd, als ik de ir led van een afstandsbediening voor de sensor houd krijg ik dit:

niks ingedrukt (dus geen ir licht van de afstandsbediening)
2172495fe542732ba.jpg

en het voltage met een brandende ir Led van de afstandsbediening
(gek genoeg krijg ik nu wel een soort van toerental op de print te zien, alleen fluctueerd dit heel erg dit zal wel komen doordat het ir ledje ook pulseerd denk ik)
2172495fe542b2a56.jpg

hopelijk komen we een stapje dichterbij de storing.

groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi gertjan,

probeer het nu nog eens, maar dan de onderste tuimelschakelaar van je scope op DC. Als je DC spanning op een AC meetingang zet doet je scopebeeld niets.

die schakelaar rechtsboven zou ik even op Int zetten, met die draaiknop kun je dan je triggerlevel instellen. zodra het signaal dan steeds boven dat triggerlevel uitkomt blijft je beeld temniste stilstaan.

Kun je eens een foto maken van de sensor + multimeter als je alleen je vinger ervoor houdt? die afstandsbediening die pulseerd inderdaad, daardoor middelt de spanning uit omdat de multimeter de gemiddelde waarde neemt.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi gertjan,

Kun je eens een foto maken van de sensor + multimeter als je alleen je vinger ervoor houdt? die afstandsbediening die pulseerd inderdaad, daardoor middelt de spanning uit omdat de multimeter de gemiddelde waarde neemt.

Gr. Rik

ik heb zo ff geen camera bij de hand, maar als ik mn vinger voor de sensor hou komt er nagenoeg geen verschil op de puls aansluiting van de sensor.
de afstand waarop ik mn vinger hou maakt ook geen verschil.

groet Gertjan

hoi rik
vlg mij staat zijn potmeter niet goed staat vlg mij helemaal links om en dan doet hij het niet was bij mij ook zo.
nog een vraag voor rik
de scoop moet toch op de puls pin worden aangesloten.
vgr mendelt

ja klopt mendelt,

de probe van de scope moet op de puls pin. Zie je inmiddels signalen op je beeld?

Gertjan's probleem is niet de potmeter, want hij meet VOOR de comparator, direct aan de sensor. Gertjan, ik zou eigenlijk nu gaan adviseren om een andere sensor te regelen. Vanaf hier is het voor mij ook een beetje moeilijk om te raden wat er aan de hand is.

dickbest heeft ze te koop, alleen niet op zijn website. stuur hem een mailtje, en dan heb je m de volgende dag waarschijnlijk thuis. Misschien zou je ook eens de plaatselijke elektroboer kunnen informeren, wellicht heeft hij er nog een liggen.

dickbest kun je zo bereiken, en je moet vragen naar een CNY70 sensor.

Ik zit momenteel niet op mijn elektrowerkplek, en kom daar de komende 2 weken niet. anders had ik je er een opgestuurd, maar als je m zelf regelt is denk ik voor jou het snelste.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
ja klopt mendelt,

de probe van de scope moet op de puls pin. Zie je inmiddels signalen op je beeld?

Gertjan's probleem is niet de potmeter, want hij meet VOOR de comparator, direct aan de sensor. Gertjan, ik zou eigenlijk nu gaan adviseren om een andere sensor te regelen. Vanaf hier is het voor mij ook een beetje moeilijk om te raden wat er aan de hand is.

dickbest heeft ze te koop, alleen niet op zijn website. stuur hem een mailtje, en dan heb je m de volgende dag waarschijnlijk thuis. Misschien zou je ook eens de plaatselijke elektroboer kunnen informeren, wellicht heeft hij er nog een liggen.

dickbest kun je zo bereiken, en je moet vragen naar een CNY70 sensor.

Ik zit momenteel niet op mijn elektrowerkplek, en kom daar de komende 2 weken niet. anders had ik je er een opgestuurd, maar als je m zelf regelt is denk ik voor jou het snelste.

Groeten Rik

ga ik doen rik, zo,n ding kost bijna niks dus dat is het probleem niet.
het gaat mij erom dat ik de print aan de praat krijg en niet weet wat er stuk is
maar ik ga het wel ff proberen, in ieder geval bedankt voor je hulp
groeten Gertjan

ja het werkt super zie een hele mooie blokgolf
had je al een pb gestuurd in ieder geval harstikke bedankt
kan ik weer verder met mijn kastje
vgr mendelt

dat weghalen bij de compressor en turbine, heb je daar een voorbeeldfoto van :)
Groeten Rik

Hoi Rik, hier nog een fotootje gevonden. Zoals ik eerder zei hebben de meeste gegoten turbine wielen speciaal hiervoor een ring mee gegoten, ga niet dieper dan dat ringetje. Bij de compressor kun je gewoon aan de achterplaat slijpen, dat doen de fabrikanten ook, dat zijn die frees ringen die je uiterst links ziet. Let wel op dat je niet te diep gaat, vooral niet bij de tip waar de plaat dikte het minst is. Iets meer naar binnen moet je het maximaal op 1mm houden, dat betekend dus grotere oppervlaktes als je meer weg moet halen. Het meerdere malen weg halen wat je op de foto ziet is gevolg van opnieuw balanceren na tijd, andere as etc.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-A7NVP8H8.jpg

Hoi Gerald,

bedankt, ik zie nu wat je bedoeld.

Weet je trouwens of het ook maar iets uitmaakt of je in de winter of in de zomer draait? Ik bedoel, kan het metaal een paar tienden/honderdsten uitzetten, wat nadelig is?

Ik ga als ik thuis kom een meenemer maken, en dan eens aan de as beginnen. Ik heb dan ook tenslotte de onderdelen thuis :) (hoop ik)

Groeten Rik

Weet je trouwens of het ook maar iets uitmaakt of je in de winter of in de zomer draait? Ik bedoel, kan het metaal een paar tienden/honderdsten uitzetten, wat nadelig is?
Groeten Rik

Dat uitzetten doet het in de motor tóch wel, maar dat maakt geen enkel verschil met de zomer of winter hoor. Wél heb je in de winter vaak meer vermogen, dikkere lucht. Omgekeerd kun je dus op erg hete dagen wel eens vermogens verlies hebben, hetzelfde als ook de echte vliegtuigen last van hebben.

Grt,
Gerald

mogelijke aanpassing print

Hoi,

even een belangrijk bericht aan de mensen die de print nog niet werkend/uitgeprobeerd hebben. Als je in het bezit bent van een multimeter, meet even het weerstandje helemaal onderin links door(geplaatst onder de 3 polige blauwe printconnector). Als deze minder is dan 100 Ohm, is het beter deze te vervangen voor een 120Ohm weerstand. Bij twijfel altijd vervangen zou ik in principe zeggen. Bij Gertjan was namelijk het 100Ohm weerstandje iets minder dan 100 Ohm, waardoor de stroom door de led van de sensor steeds net iets te hoog was, en de led doorfikte. Je kunt controleren of de led het doet door er met een digitale camera naar te kijken. Je ziet dan een paars/violet bolletje. Als je dat niet ziet, en je hebt spanning op de print is de sensor waarschijnlijk kapot, en dus niet meer brijkbaar(hooguit als lichtsluijs, maar niet voor onze doeleinden).

Als je dus thuis een 120Ohm weerstand hebt liggen zou ik het weerstandje zeker even vervangen, om risico uit te sluiten. Blijkbaar zijn de sensors niet zo robust als ik dacht....
Weerstanden zijn verkrijgbaar bij de plaatselijke elektroboer (dus niet die wasmachines e.d. verkoopt) en kosten 0.05 € meestal.

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Groeten Rik :bye:

Laatst bewerkt:
Balanceer unit

Ik heb voor het eerst op dit forum gekeken en meteen lid geworden. Was aangenaam verast toen ik mijn balanceerunit hierin tegen kwam. Deze unit is door mij in 1998 bedacht en gebouwd. Later in 2000 is er in het nieuwsblad van de GTBA nr.28 een artikel geplaatst met fotoos en uitleg over de werking en het hoe en waarom.
Ook het ruisfiltertje, door een clublid gemaakt voor 11 kogelige lagers, heeft hier zijn weg gevonden. Hartstikke
leuk dat het systeem hier ook door een aantal turbinejongens is nagebouwd. Ik heb inmiddels vier turbines gebouwd (drie x kj66 , 1 x mw54 + 1 half afgemaakte jg100) en ben nu bezig met een 5cil. radiaal motor met een inhoud van 54cc. Een clublid heeft mij zijn tekeningen daarvoor ter beschikking gesteld en ik moet zeggen dat een radiaal maken een puist werk is,maar erg leuk.
Als er belangstelling mocht zijn voor het GTBA artikel
(in het engels) kan ik wel een kopietje maken, en opsturen.
Als een van jullie mij een emailtje stuurt over het plaatsen van bijbehorende fotoos zou dat mooi zijn want ik kom daar niet uit ( ben niet zo handig met de pc).
Haddock

Hallo Dolf , wat leuk , nu hebben we echt de turbine experts op dit forum
Mail ze maar naar m,n email adres stouten93@hetnet.nl
Ik wil ze er wel opzetten voor je

Dit werkt het snelste .

Ik vind het altijd en gedoe om foto's te plaatsen.

Ik heb irfan vieuw gedownload van dit forum.
Hiermee kun je de foto,s het goede formaat maken.
Dan heb ik via www.photobucket .com m,n foto,s op geslagen .
Als je dan op selecteren klikt ,en dan op kopieeren (rechter muis knop) dan kun je de img code selecteren en kopieeren naar je rubriekje in het forum.
Er zullen vast wel veel envoudigere manieren zijn ,maar ik weet enkel maar deze.

Ik hoop dat je er uit komt.

Ik hoop dat alles goed met je gaat , en hoop je toch dit jaar weer eens te ontmoeten .

Mvg,

Martin.

Ik heb voor het eerst op dit forum gekeken en meteen lid geworden. Was aangenaam verast toen ik mijn balanceerunit hierin tegen kwam. Deze unit is door mij in 1998 bedacht en gebouwd. Later in 2000 is er in het nieuwsblad van de GTBA nr.28 een artikel geplaatst met fotoos en uitleg over de werking en het hoe en waarom.
Ook het ruisfiltertje, door een clublid gemaakt voor 11 kogelige lagers, heeft hier zijn weg gevonden. Hartstikke
leuk dat het systeem hier ook door een aantal turbinejongens is nagebouwd. Ik heb inmiddels vier turbines gebouwd (drie x kj66 , 1 x mw54 + 1 half afgemaakte jg100) en ben nu bezig met een 5cil. radiaal motor met een inhoud van 54cc. Een clublid heeft mij zijn tekeningen daarvoor ter beschikking gesteld en ik moet zeggen dat een radiaal maken een puist werk is,maar erg leuk.
Als er belangstelling mocht zijn voor het GTBA artikel
(in het engels) kan ik wel een kopietje maken, en opsturen.
Als een van jullie mij een emailtje stuurt over het plaatsen van bijbehorende fotoos zou dat mooi zijn want ik kom daar niet uit ( ben niet zo handig met de pc).
Haddock

Aha, de meester himself... Ik ken je niet persoonlijk maar heb bewondering voor je projecten. Ik heb je balanceer machine nagemaakt van die GTBA newsletter ergens in 2001 en hij werkt erg goed. Onlangs nog het filtertje toegepast wat eea nog verbeterde. Mooi ontwerp van je, valt weinig aan te verbeteren. Ik heb het ook weer doorgegeven aan anderen die hem ook gebouwd hebben. (Vind je niet erg hoop ik?)

Groetjes,
Gerald

Natuurlijk v een anderindt ik dat niet erg, ik ben geen regelmatige forumganger, dus is het hartstikke goed dat een ander dit soort zaken doorgeeft. Prima gedaan Gerald
mvg.Haddock

nee hoor dolf
ik ben vol op bezig !!
maar heb net een hele druke tijd achter de rug
ben nu bezig met een nieuwe verbranding kamer met ander ideen voor meer redement
maar dit is mijn draatje van mijn vliegtuig
bouw-thundertail-model-van-rbckits
kan je even op kijken wat ik gedaan heb
maar verder alles goed?
groetjes Limme

Laatst bewerkt door een moderator:
Back