Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Ahh, bedankt iedereen:D

ik hoop dat ie goed van pas gaat komen.

Ook vanuit hier wens ik iedereen hier een gelukkig 2009! :proost:

Gr. Rik
 
Hoi Rik,
allereerst van mij ook de beste wensen.
kun je een korte omschrijving maken hoe ik mijn scope instel, ik ben een absolute leek op scope gebied
ik heb namelijk nog weinig leven in de print kunnen krijgen
ik heb de print aangesloten volgens jou schema (9v=)
wat me opvalt is de FET (of wat voor apparaat dat ook is) welke gelijk achter
de aansluitklem voor de voedingspanning zit erg warm word (heet zelfs)
het display geeft allemaal nullen
wat heb ik nu gedaan, ik heb in mijn dremel een schijfje geplaatst welke ik bekleed heb met alu folie op dit schijfje een zwarte streep gezet, maar er veranderd niks in het display als ik de dremel laat draaien
ook als ik de scope op de print aansluit krijg ik geen reactie, maar dat kan mischien wel aan de instelling liggen, ik heb namelijk geen idee waar ik hem op moet instellen.
ik heb 100%zeker alles aangesloten volgens je bijgevoegde schema.
ook heb ik de piezo elementjes aangesloten , maar dit geeft ook geen reactie.
wat ik nog meer heb gedaan is de ir led proberen te zien, als je namelijk met een camera naar een ir led kijkt kun je het licht zien,ik heb dit eerst even geprobeerd met een afstandbediening, toen was het ir licht zichtbaar maar als ik naar de sensor kijk zie ik niks(mischien een indicatie voor je?)
groeten Gertjan

edit, dit is mij scope.

2172491586eb487a6.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi gertjan,

je moet zorgen dat je de scope op 1AMP/DIV instelt. Dat is de zwarte knop waar de rode knop inzit zeg maar, en dan aan de linker kant (kanaal1?)
De grote zwarte knop bovenin moet tussen de 50 a .1 ms staan, afhankelijk van wat je toerental is.

Het FET achtige ding is een spanningsregelaar. Het is niet erg als deze een beetje warm wordt.

Wat je zegt over de IRled klopt. Deze brandt als je er met een digitale camera in kijkt. uiteraard zie je niks van de sensor afkomen, deze wil het IR licht ontvangen.

Wat erg belangrijk is, is dat je de sensor op de goede manier aansluit, en dat het reflecterend object niet verder dan 5mm van de sensor af mag zitten.

Je hoeft niet per se meteen met een dremel te testen, je kunt ook met je vinger zelfs testen. Als je de probe aan de PULS van de sensor hangt (dus niet aan de PULS(meten) op het bordje) zou je ook al niveauveranderingen moeten waarnemen. Dit kan ook met een multimeter.

Als je een signaal van de sensor krijgt is het vervolgens belangrijk hoe je P3 ingesteld hebt. Als je deze vanuit helemaal linksom naar rechts zoals positie op de manual, dan staat ie goed.

afhankelijk hoe goed reflecterend of zwart je object is, krijg je een voltage van de sensor.
Hiervoor moet de sensor aangesloten zitten, om dat de sensor een transistor is. Doordat er op de PCB een weerstand zit, trekt de transistor stroom door deze weerstand waardoor een spanning ontstaat.

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Groeten Rik
 
ik meet tussen de ground en de puls van de sensor 4.88 volt.
als ik er iets voor houd meet ik 4,7 volt
Het FET achtige ding is een spanningsregelaar. Het is niet erg als deze een beetje warm wordt.
de"spanningsregelaar word ongeveer 60 gaden.
 
Ik heb net een paar balanceer projecten van mensen doorgelezen en wil er later ook zelf mee beginnen (over 2-3 jaar oid ;). Ik vindt vooral de methode zonder scope erg intresant. Met een goede zuivere lagering en aandrijving (lucht aandrijving) is dit veel compacter en vooral goedkoper. Wellicht is een scope wel handig voor het bouwen en testen maar daarna is hij goed bruikbaar zonder. Als je de trigger instelling uitleesbaar maakt op een lcd kan je exact de hoeveelheid onbalans uitlezen. Als je het trigger niveau ook nog automatisch laat regelen via een chip heb je een vrij automatich systeem. Kwestie van te balanceren item plaatsen en streepje zetten. Dan in een donkere ruimte optoeren en je ziet door het stroboscoop effect exact waar de onbalans zit. Wie het afstellen van de ontsteking op een auto wel eens heeft gezien, werkt net zo.

Wellicht volgende winter eens kijken naar een opzet van de electronica. Ik moet nog beginnen met turbine vliegen maar wil het onderhoud proberen zelf te gaan doen. Over 2 jaar is dat toch aan de beurt.
 
ik meet tussen de ground en de puls van de sensor 4.88 volt.
als ik er iets voor houd meet ik 4,7 volt

de"spanningsregelaar word ongeveer 60 gaden.

die FET is geen probleem, niet op letten. Als dat ding maximaal 1Ampere trekt, en je stopt er 9V in, de rest moet ie verstoken. Dat is dus wel ff 4W maximaal. Gelukkig is de stroom veel lager.

Dat verschil in spanning bij de puls lijkt mij dat je niet iets duidelijks ervoor houdt. Wat houd je ervoor gertjan? het grootste verschil krijg je door spierwit en pikzwart. kleur je het stukje aluminium wel goed zwart?

Zijn er al anderen die het ook al geprobeerd hebben?

Gr. Rik
 
die FET is geen probleem, niet op letten. Als dat ding maximaal 1Ampere trekt, en je stopt er 9V in, de rest moet ie verstoken. Dat is dus wel ff 4W maximaal. Gelukkig is de stroom veel lager.

oke, ik dacht dat het eventueel met de storing te maken zou kunnen hebben

Dat verschil in spanning bij de puls lijkt mij dat je niet iets duidelijks ervoor houdt. Wat houd je ervoor gertjan? het grootste verschil krijg je door spierwit en pikzwart. kleur je het stukje aluminium wel goed zwart?
Gr. Rik

ik heb het met vanalles geprbeerd, zelfs met de glimmende punt van een broodmes:p
 
hmm, vreemd

Maak eens een foto van hoe je het nu precies hebt aangesloten. Het tekst van de sensor zichtbaar, anders heb ik er niets aan. Het lijkt me stug dat de sensor stuk is, want deze was nieuw. Zolang je er niks "spannends" mee gedaan hebt, moet ie nog werken. Dat verschil duidt in ieder geval op een werking, alleen vind ik het zo weinig. Ik kreeg namelijk bij zwart 0.3V en wit 4.7V

Groeten Rik
 
Hoi Rik,

Vanavond de print aangesloten en een 7volt voeding gebruikt,niet werken het display bleef op oooo staan.
na wat meten bleek de voeding te veel in te kakken zodat er slechts 3,7 volt overbleef achter de regulator.
Spanning verhoogd naar 10 volt en ziedaar HET WERKT, perfect

Groet,
Straalpijp.
 
Hey Rik, ook bij mij werkt het erg mooi :D, heb net vandaag eea aangesloten. Ik gebruik een 12V lood accu (zoals gebruikt in alarm systeem back-ups) en dat werkt prima. Ik heb ook een regelbare gestabilizeerde voeding maar die gebruik ik voor de electromotor. Ook de toerensensor werk goed maar ik heb wel gemerkt dat de meet afstand naar as best nauw komt. Heb nu de afstand naar as ongeveer 4mm, milimeter hoger of lager en ik heb geen meting. Toerensensor is trouwens een leuke add-on maar niet noodzakelijk, het gaat meer om de trigger functie om precies 360 graden op je scoop te laten zien. Ben blij met de filters waar het mij in eerste instantie om te doen was, heb nu een veel mooier signaal waar Martin me al meerdere malen op attendeerde. Morgen de as van mijn nieuwe 180-er balanceren en daarna lekker blazen.

Heb het printje mooi in een kunstof bakkie gedaan, zal morgen een fotootje plaatsen.

Grtz,
Gerald
 
Ahh fijn gerald en adrie

vet dat het bij jullie al werkt :D

Gerald, je moet eens proberen met P3 te spelen. Het kan zijn dat je "contrast"spanning wat lager ligt.

Werken de filters ook goed?

Groeten Rik
 
Gerald, je moet eens proberen met P3 te spelen. Het kan zijn dat je "contrast"spanning wat lager ligt.

Werken de filters ook goed?

Groeten Rik

Hoi Rik, hielp inderdaad door die P3 wat aan te passen, kun je hem mooi voor iedere afstand aanpassen, heb nu een redelijk vaste meting. Ik gebruik hem nog niet als trigger pick-ip, daar gebruik ik nog steeds mijn oude signaal voor wat in feite hetzelfde is maar deze is nu nog iets meer steady. Nog wat afstellen denk ik.

Hieronder een paar plaatjes van mijn opstelling, die filters werken erg goed, veel minder kogellager en andere ruis waardoor het te meten signaal mooier en duidelijker blijft. Heb zojuist een bestaande rotor gebalanceerd en kon hem tóch nog iets mooier uitbalanceren, missie geslaagd! :D

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-NV7NRK3K.jpg


GroteFoto-MY4XNF3S.jpg


GroteFoto-KV68KCHX.jpg
 
Hoi gerald,

k ben blij dat alles mooi op zijn plaats komt. Je hebt er een mooi kastje omheen gebouwd.

(volgens mij had je alleen de bevestigingsgaten een cm te ver naar rechts geboord:p)

Voor de potmeters zijn trouwens asjes tekoop, mocht iemand daar behoefte aan hebben.
even mailen naar info (at) dickbest . nl

kwa balanceren ben ik er nog niet in thuis. Kun je eens uitleggen adhv een scopescherm hoe je nu precies belaad waar je iets weghaald?


eerst werd ook altijd gezegd dat de motor meestoorde op het balanceerproces. Met die filters kun je er dat nu ook wel uithalen denk ik (of niet?).

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
(volgens mij had je alleen de bevestigingsgaten een cm te ver naar rechts geboord:razz:)
Ge ge...:D, je ziet ook alles hé? Ik had precies 119 gat afstand gemeten, daarna kwam m'n vriendin binnen om iets te vragen en daarna teken ik 109mm af....:hammer:


kwa balanceren ben ik er nog niet in thuis. Kun je eens uitleggen adhv een scopescherm hoe je nu precies belaad waar je iets weghaald?
Plaats bepalin is vrij eenvoudig, hoeveelheid is beetje gevoel. Zoals je misschien opviel heb ik niet het triggerkanaal van de scoop gebruikt, in plaats daarvan heb ik de puls van het ifr oogje in kanaal B zitten. (Ik balanseer eigenlijk ook altijd maar één kant tegelijk) Hierdoor zie je die verticale puls op de scoop en dat is mijn 360 graden referentie. De timing (grote afstelknop bovenaan) vervolgens zó afstellen dat je maar één puls ziet van kanaal b, komt nu dus overeen met 1 omwenteling van 360 graden. Volgende truuk is om met het beweegbaar aluminium armpje waar het oogje op zit zodanig te verdraaien om de as dat de pulse piek preciés op een sinus piek óf dal komt te liggen, daarbij wordt namelijk de grootste spanning op de piëzo sensors opgewekt en is de zijwaardse verplaatsing dus het grootst. Als je nu de rotor stil zet en vervolgens precies oplijnt met de as referentie streep zal hier de spanning dus het grootst zijdelings van de rotor liggen, de onbalans zit nu dus precies zijdelings. Enige wat je nu fout kan doen is een 180 graden gok fout maar da's eenvoudig vast te stellen door een gewichtje (paar stukjes isolatie tape op elkaar) op de rotor te plakken. Wordt de sinus nu groter dan zit je dus fout, wordt deze kleiner of draaid hij zelfs om dan zit je goed, in laatste geval heb je téveel referentie gewicht geplakt. De hoeveelheid van onbalans is gevoel en moet je proef ondervindelijk vast stellen. Sommige werken met plasticine (je weet wel, dat speelgoed klei wat nooit uithard) maar ik gebruik liever stukjes voorgesneden isolatie tape van omgeveer 5x5mm. Zo krijg je sneller een gevoel van hoeveel onbalans er is bij een bepaalde sinus hoogte. Maar geloof me, je balanceert uiteindelijk toch té weing omdat precies vast te stellen, iedere keer is het wel weer iets anders.... Laatste stap is als je de onbalans min of meer weg heb weten te krijgen met stukje tape om nu materiaal weg te slijpen. Op de giet turbinewielen is hier speciaal een ring voor meegegoten om weg te halen, de compressor heefd dat niet maar is dik genoeg, niet alles concentreren op één plek natuurlijk. In het begin héle kleine beetje weghalen om gevoel te krijgen wat je aan het doen ben mbt de referentie tape, terug slijpen gaat namelijk niet meer.... ;)

Heel verhaal, misschien te veel, hoop dat eea wat duidelijker is zo?


eerst werd ook altijd gezegd dat de motor meestoorde op het balanceerproces. Met die filters kun je er dat nu ook wel uithalen denk ik (of niet?).
Deze stoort inderdaad zeker mee maar het gaat een stuk beter met je filtertjes. Mijn electromotortje is daarnaast helemaal in rubbertjes opgehangen, zo min mogelijk contact met de baseplate. Met behulp van perslucht is inderdaad eigelijk beter maar is weer een vak appart en moet je jezelf aanleren. Je moet namelijk het onbalans zien bij het uitlopen zónder persluct, aangejaagd door lucht is er zelfs nog een grotere storing door het aerodynamische buffeting aan de schoepen. Maar bij dat uitlopen gaat de rotor door meerdere resonantie zones heen zodat je effe niets ziet, kost ook wat fingerspitzegefühl...... Martin Stouten kan dat prachtig met goede resultaten, petje af hoor!

Je komt er vanzelf wel achter! ;)

Groetjes,
Gerald
 
...iets vergeten te vermelden over kanaal b voor de pulse. Je hebt in het middel op mijn scoop (en andere scopen weer ergens anders) allerlei selectie knopjes zitten. Daarbij moet de trigger functie niet op auto staan maar geselecteerd op kanaal B, anders werkt het niet. Zo'n scoop lijkt veel ingewikkelder dan hij is, in begin zat ik ook tegen al die schakelingen aan te kijken maar da's kwestie van een beetje spelen. Jij zult er wel vaken mee gewerkt hebben denk ik?

Als er behoefte is wil ik wel een close-up foto maken van scope front paneel met uitleg erbij?

Grt,
Gerald
 
bedankt gerald,

de mist is al deels opgetrokken, het is ook gewoon een kwestie van proberen dus :)

wat je eigenlijk niet verteld had is eigenlijk in welke volgorde je balanceerd.

Ik ga over 2 weken een as proberen te draaien, en ik hoop dan ook mijn turbine, compressor en lagers binnen te hebben. Moet ik nu eerst de as alleen balanceren? dan de turbine erop, opnieuw balanceren en dan compressor erop en weer balanceren?

of moet ik dan gelijk de hele zooi ineens balanceren?

dat weghalen bij de compressor en turbine, heb je daar een voorbeeldfoto van :)

verhaal 2:
stoort de aandrijfband niet, omdat deze kan gaan slingeren/resoneren?

scope instellen moet geen probleem zijn ;)

Opzich zie je die puls en sinus al goed op je eerste foto, maar een nieuw kiekje is nooit mis he :D

alvast bedankt voor je uitleg

Groeten Rik
 
Normale volgorde van balanceren is eerst alleen de as, daarna met alléén de compressor, daarna alleen met turbine wiel en dan misschien op het einde als neusje van de zalm het geheel. Echter is de as alleen balanceren erg lastig omdat je heel weinig omtrek hebt, lastig om onbalans te zien. Mijn eerste turbines draaiden zonder maar bij de hogere toeren merk je dat wel. Statisch kun je de rotor als geheel dan wel goed uit balanseren maar een ongebalanceerde as gaat bij de hogere toeren tóch krom trekken. Maar in jou geval zou ik eerst wat spelen met bijvoorbeeld as en compressor om eens te zien hoe nauwkeurig je set is. Kan best zijn dat je balancer nog niet nauwkeurig genoeg is zodat je bij de as alleen niet veel ziet. Alle assen hebben onbalans, ook al zijn ze tussen centers geslepen. Echter een geslepen as kun je best ongebalanceerd gebruiken, je moet dan wel de slingering tussen centers kunnen meten en die mag dan niet meer dan 0,001mm bedragen.
Ik heb namelijk niet het idee dat bij commerciele turbines de as gebalanceerd wordt.

De aandrijfsnaar zie je wel trillen maar vreemd genoeg zie ik daar bijna geen storing van op de scoop, zal vast wel verklaard kunnen worden....

Ik zal eens kijken of ik een foto van wegslijpen kan vinden. (Gebeurt trouwens simpel met een dremel en slijp schijfje)

Grt,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Hiep hoi!!!

Ook ik mag mij bij de gelukkigen aansluiten die de print heeft mogen ontvangen.
Het is inmiddels al vaak gezegd maar zeer professioneel.

Nu voor mij de volgende stap gelukkig al door een aantal gezet alhier.
Ik moet nog het een en ander gaan aanschaffen en maken.

Is er iemand waar ik een keertje bij mag komen afkijken, zit bom vol met vragen
Als ik een scope koop ( er worden er zoveel aangeboden) waar moet ik op letten moet ik er probes bij hebben etc etc.
En ik zou graag even wat meer weten en opmeten van de bank zelf zodat ik niet (dezelfde) fouten maak, die ik had kunnen voorkomen.

Rik hartstikke bedankt voor de mooie print!

Nou hoop dat ik ergens mag komen afkijken??? Waar maakt mij niet uit ik woon zelf onder de rook van Schiphol.

Groetjes,

Rob
 
Laatst bewerkt:
Back
Top