Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Frustrerend maar dat heb je met nieuwe technologie. Als je wilt dan kan ik proberen of ik een aantal van die onderdelen kan printen. Heb dan wel de .stl bestanden nodig.

Arnold,

dat is heel aardig van je aangeboden, en daar zeg ik geen nee tegen!

Op zich maakt het me niet zoveel uit dat ik een keer voor niks ben geweest en een week verloren heb. Maar de vraag of het lukt vind ik wel spannend.

Ik zal de STL's aan mijn OP hangen, ik wil dat een beetje als verzamelplaats gebruiken.

Ook heb ik een mail gestuurd aan chris vaes om toestemming te vragen de gedigitaliseerde tekeningen te publiceren, maar geen reactie gehad. Op de duitse site staat echter dat gratis verspreiding toegestaan is met bronvermelding. Dus die stop ik er ook nog bij.

Wat voor mij interessant zou zijn om te printen is of de neerhouder (twee delen), of de spiegel (met name voor de wieltjes) of de losse wieltjes. Kijk maar. Ik zal wel losse STL's aan deze post hangen.

Volgens de informatie van de UP Mini op het internet zou ik bewegende onderdelen uit 1 stu moeten kunnen printen als de minimale afstand 0.25 mm is. Ik heb 0.5mm aangehouden dus dat zou goed moeten zijn. Het gekke vind ik alleen dat de beheerder van het Fablab de UP mini beter geschikt vindt dan de ultimaker, terwijl op basis van de specs (30 micron ultimaker vs. 200 micron voor de UP) andersom zou moeten zijn. Maar goed hij zal het wel weten.

Dus, nogmaals bedankt!

Spiegel

Neerhouder

Wieltje

Erik

Laatst bewerkt:
Erik,

Heb de spiegel geprint. Totale printtijd rond de 2 uur.

full

full

Valt me niet tegen de wielen draaien en alle gaten zitten er ook in.

MVG Arnold

Laatst bewerkt door een moderator:
Erik,

Heb de spiegel geprint. Totale printtijd rond de 2 uur.

Valt me niet tegen de wielen draaien en alle gaten zitten er ook in.

MVG Arnold

Hoi Arnold,

geweldig, dank je wel!

Wel gek om je eigen ontwerp zo op de foto te zien, ben benieuwd als ik het straks zelf in handen heb.

En goed om te weten dat het ontwerp in elk geval printbaar is. Ik weet niet of ik het al gevraagd heb, maar wat voor printer heb jij? En met welke resolutie heb je geprint?

Groet

Erik

oh eh, is het ook een beetje stevig? de wieltjes en de oogjes met name?

Laatst bewerkt:
Erik,

Heb ook het bestand wieltje geprint. Resultaat was niet optimaal. Toen even ingezoomd op het originele .stl file. Kreeg het volgende beeld:

full

Volgens mij moet je de nauwkeurigheid van de facetten ten opzichte van de oorspronkelijke geometrie veel kleiner moet maken. Dit is normaal een variabele die je moet zetten voordat je de .stl file genereert.

MVG Arnold

Erik,

Heb ook het bestand wieltje geprint. Resultaat was niet optimaal. Toen even ingezoomd op het originele .stl file. Kreeg het volgende beeld:

Volgens mij moet je de nauwkeurigheid van de facetten ten opzichte van de oorspronkelijke geometrie veel kleiner moet maken. Dit is normaal een variabele die je moet zetten voordat je de .stl file genereert.

MVG Arnold

Arnold,

eigenlijk kan dat het niet zijn. Dit zat al in de originele geometrie, want Sketchup tekent cirkels standaard in 24 segmenten. Ik heb wel eens gedacht om dat op 96 te zetten, maar het verschil is heel klein, dus ik heb het maar zo gelaten.

Wat was er aan dit wieltje niet gelukt? De vorm, of wilde het niet draaien?

De wieltjes op de spiegel, die wel draaien, zijn identiek aan deze en zijn dus ook 24 segmenten. Maar het verschil is dat die op z'n kant geprint zijn. Kan het daaraan liggen?

Het lijkt me dat als je het wieltje op zn kant print, je een support structuur krijgt tussen het wieltje en de as, maar alleen ter breedte van de as. Terwijl als je hem rechtop print er een support structuur onder het hele wieloppervlak ligt (maar het wieltje wel vrijligt van de as).

Ik was eigenlijk bang dat het wieltje op zn kant op de spiegel een probleem zou zijn. maar misschien is dat niet zo.

Ik vraag me af of dit soort katrollen opgewassen gaat zijn tegen een beetje wind. En draait er nu kunststof op kunststof met die katrol, of is de as metaal?

Ik vraag me af of dit soort katrollen opgewassen gaat zijn tegen een beetje wind. En draait er nu kunststof op kunststof met die katrol, of is de as metaal?

Daar ben ik ook benieuwd naar, maar op basis van de kikker uit de OP ben ik daar wel optimistich over. Ik krijg daar met blote handen geen stukje van af gebroken. En er kan maar hooguit een kracht van zo'n 10kg op komen staan.

Ik vraag me eerder af of het wieltje wel zal draaien zelfs als het dat in principe kan, of dat de schoten er eenvoudig langsglijden.

Het is uit 1 stuk geprint, dus het is kunststof op kunststof

Erik,

Hierbij een plaatje van de neerhouder.

full

Ik heb wel om het wieltje en de neerhouder te printen de printkop moeten vervangen van .4 mm naar .25 mm. Hierdoor werd de printtijd veel langer. Het printen van de neerhouder duurde rond de 3 uur. Het lijkt me verstandig om toch nog eens naar het ontwerp van het wieltje te kijken. Het is allemaal wel erg klein en vooral dun.

Als je me een PB met je adres stuurt dan stuur ik de onderdelen naar je op.

MVG Arnold

Erik,

Hierbij een plaatje van de neerhouder.

Ik heb wel om het wieltje en de neerhouder te printen de printkop moeten vervangen van .4 mm naar .25 mm. Hierdoor werd de printtijd veel langer. Het printen van de neerhouder duurde rond de 3 uur. Het lijkt me verstandig om toch nog eens naar het ontwerp van het wieltje te kijken. Het is allemaal wel erg klein en vooral dun.

Als je me een PB met je adres stuurt dan stuur ik de onderdelen naar je op.

MVG Arnold

Hoi Arnold,

dat stel ik weer zeer op prijs!

Heb je mijn PB ontvangen? Het lijkt nl of er iets niet goed gaat bij het versturen.

Dinsdag ga ik weer proberen te printen. Dan heb ik de onderdeeltjes nog niet ontvangen, dus kun je iets meer vertellen over hoe ze gelukt zijn? De spiegel was dus functioneel, maar wat was er in eerste instantie fout gegaan met dat dat wieltje? Draaide het niet? Is het beter om het wieltje op zn kant te printen? Want die in de spiegel is hetzelfde als het losse wieltje.

En nu, de neerhouder en het wieltje, beweegt dat wel? En is het een beetje stevig, of juist heel fragiel?

Groet

Erik

Laatst bewerkt:
De onderdelen zijn naar je onderweg. Het probleem met het wieltje is dat als je het in de normale stand wil printen de print mislukt omdat je de overgang hebt van de onderplaat naar het draaiende deel. Daar zit een spleet waardoor de pinter fout gaat omdat hij in de lucht print. Dat was de reden dat het wieltjes op de spiegel wel goed gingen. Heb het wieltje op zijn zijkant gelegd:

full

en de support aangezet om het wieltje ondersteund te krijgen.

MVG Arnold

De onderdelen zijn naar je onderweg. Het probleem met het wieltje is dat als je het in de normale stand wil printen de print mislukt omdat je de overgang hebt van de onderplaat naar het draaiende deel. Daar zit een spleet waardoor de pinter fout gaat omdat hij in de lucht print. Dat was de reden dat het wieltjes op de spiegel wel goed gingen. Heb het wieltje op zijn zijkant gelegd:

en de support aangezet om het wieltje ondersteund te krijgen.

MVG Arnold

Hoi Arnold,

super, ik ben benieuwd.

Dat het wieltje horizontaal niet lukt zonder support lijkt me logisch, ik dacht dat de support misschien zo vast was dat die niet meer los ging, of dat de printer resolutie te laag was. De ultimaker voegt blijkbaar zelf de supportstructuur toe, al zijn daar vast ook instellingen voor.

Morgenochtend ga ik weer een poging wagen.

Erik

De onderdelen zijn goed aangekomen, kijk maar:
full

(het losse wieltje heb ik niet gezien, misschien is die op de grond gevallen bij het openmaken, of hij ligt nog bij jou in het keukenkastje :) )

Mijn bevindingen:

Hoewel alles inderdaad nogal klein is is het toch best wel sterk, sterk genoeg volgens mij. De wieltjes, de scharnieren van de neerhouder, de ogen voor de achterstagen, dat valt best wel mee. Alleen het bovenste scharnier van de neerhouder, waar de giek in moet, is helaas afgebroken. Maar die andere valt best wel mee.

De ringen die over de mast/giek moeten vallen zijn precies op maat, hij schuift er net, een beetje stroef, overheen. Misschien voor de zekerheid bij een volgende versie maar 0.25 mm extra speling (op de straal, dus 0.5mm op de diameter) toevoegen.

De 0.5 mm speling op de bewegende onderdelen (weer: op de straal/enkelzijdig, dus 1 mm op de diameter/aan weerszijde) is best wel goed. Ik zou het niet met minder doen, maar zeker ook niet meer, anders gaat het wel wat rammelen.

Bij een volgende versie ga ik alles toch een slagje (ca 1mm) groter/dikker maken. Niet zozeer voor de stevigheid, maar om het de printer makkelijker te maken om de vorm goed te kriijgen. Zo zijn de randen van het wieltje te scherp en de groef te diep, waardoor er aan 1 kant (ik neem aan de onderkant tijdens het printen) vervorming is opgetreden. Ook draait het wieltje wel, maar absoluut niet soepel. Ik hoop dat een millimetertje erbij dat op gaat lossen.

Toevallig heb ik vandaag dezelfde spullen geprint bij het fablab, maar ik heb het resultaat nog niet gezien (ik kon er niet op wachte, duurde 3,5 uur). Dus ik ben benieuwd!

Grote dag vandaag: zowel 3d printen van de onderdeeltjes ook de romp laten lasersnijden.

Eerst maar wat plaatjes.

Zo kwamen de onderdeeltje uit de printer:
full

En dit is de romp (en 2x roerblad en dwarsplankje)
full

En hier de 3d onderdeeltjes los:
full

De 3d onderdelen waren bijna perfect gelukt: De wieltjes draaien, de neerhouder scharniert en de vaste onderdelen waren al helemaal geen probleem.

Een tegenvaller bij de neerhouder: bij het verwijderen van de support structuur is het onderste scharnier gebroken. Het bovenste is echter prima gelukt. Dus nogmaals een bevestiging dat 0.5 mm speling aan weerszijde een prima waarde is. Het scharnier zelf wil ik volgende keer een millimetertje dikker maken.

De ringen die over de mast/giek heen schuiven zijn helemaal perfect: als ik ze erover heen schuif voel ik geen speling, maar als ik ze los laat glijden ze vrij naar beneden. Dus een tolerantie van 0.15 aan weerszijde is ook prima.

En de wieltjes: Ik had twee losse wieltjes op zn kant geprint en twee plat. Die op zn kant en die op de spiegel zijn prima gelukt. De twee die ik plat geprint had in zekere zin ook, maar de supportstructuur vult de spleet tussen wieltje en vaste plaat helemaal op, zodat het een massieve klont plastic is geworden.

Een verrassing: Door wat ik noem "het slagroomtaart effect" zijn de dunne lagen niet waterdicht. Een laag wordt net als met een slagroomspuit zig-zag opgevuld (in elk geval bij deze printer , de UP-mini, bij de ultimaker is me dat niet opgevallen) waardoor aan de randen een gaatje overblijft.

Dan het lasersnijden: dat was zo gepiept. Helaas kan de lasersnijder maar maximaal 60x30 cm aan. Daarom moest ik de rompdelen sowieso in twee stukken printen. Nu wil ik proberen om de stukken aan elkaar te lijmen en dan ook echt te gebruiken in de romp (in plaats van als mal te gebruiken). Daarom heb ik een soort vingerstructuur aangebracht om het lijmoppervlak te vergroten.

Vraag:
Wat is de beste lijm om polystyreen op polystyreen te lijmen? En polystyreen op PVC?

Ziet er goed uit. Naar aanleiding van je opmerking over het slagroomtaart effect. Bij het 3D printen definieer je de dikte van de onder en boven en zijkanten. Deze staat bij mij op 1 mm. Verder kun je de print density zetten. Bij mij staat hij op 20%. Dit betekend dat het volume omsloten door de onder, boven en zijkanten voor 20% gevuld worden. Dit geeft een sterke maar ook lichte constructie.

MVG Arnold

Ziet er goed uit. Naar aanleiding van je opmerking over het slagroomtaart effect. Bij het 3D printen definieer je de dikte van de onder en boven en zijkanten. Deze staat bij mij op 1 mm. Verder kun je de print density zetten. Bij mij staat hij op 20%. Dit betekend dat het volume omsloten door de onder, boven en zijkanten voor 20% gevuld worden. Dit geeft een sterke maar ook lichte constructie.

MVG Arnold

Dank je wel!

Dat bedoel ik niet met het slagroomtaart effect. De vulling is wel op 100% gezet (doe je met een slagroomtaart immers ook), maar omdat de kop zig-zag heen en weer gaat, en op de uiteinden dus een bochtje maakt sluit het daar (bij de UP mini) niet aan. Bij de door jou geprinte onderdelen zie ik dat trouwens niet.

Twee kleine tegenslagjes gehad:

Van het weekend geprobeerd de romp te lijmen. Bij de bouwmarkt had ik "Pattex 100%" gehaald. Daar staat op dat die geschikt is voor "hard polystyreen". Maar als het droog is trek je de lijm er gewoon weer af. Van het weekend nog eens proberen met PVC lijm (op aanraden van een collega).

Tweede tegenslag:

Ik had een aantal onderdelen, vooral de wieltjes en de scharnieren van de neerhouder, nog iets groter gemaakt. Dan wordt het net iets vormvaster. De wieltjes zelfs een stuk groter (3cm ipv 1cm), ik hoop dat ze dan iets soepeler draaien. Maar toen ik ze bij het fablab wou printen bleek de 3d-printer defect te zijn en pas weer na de kerst beschikbaar.

Misschien nog interessant voor de geinteresseerden: ik had voor de gein een account aangemaakt bij shapeways, en mijn design ge-upload. Dan voert shapeways een automatische check op wanddiktes uit en laat duidelijk de probleemgebieden zien. Leuk tooltje om designfouten eruit te halen.

(hier met de designrules voor roestvrij staal)

full

Op de valreep nog even een berichtje, ik heb de afgelopen dagen geworsteld met het maken van een goede lijmverbinding. Ik denk dat ik het nu een beetje onder de knie heb. Binnenkort meer.

Iederen hier een goede jaarwisseling en de beste wensen voor het nieuwe modeljaar!

Erik

Eindelijk zit de romp in elkaar. Door alle gepruts heb ik helaas veel geknoeid met de lijm (vooral in het begin).

Dus maar opnieuw beginnen. Gelukkig had ik dat wel verwacht en heb ik genoeg materiaal voor nog een romp. Dat moest toch vanwege een denkfoutje:
Ik had er niet aan gedacht de identieke rompdelen in spiegelbeeld te lasersnijden. Nu heeft de polystyreen plaat zelf al een glimmende kant en een matte kant, maar blij het lasersnijden krijg je ook een goede kant en een slechte kant: aan de kant vanwaar de laser komt (in dit geval boven) krijg je een smeltrandje en een bredere zaagsnede. En als je niet in spiegelbeeld snijdt heb je dus 1 glimmende en 1 matte kant in het zicht, en een goede snijrand en een slechte.

De volgende poging zal zeker een veel netter resultaat opleveren.

full
full

Toch vind ik het er niet slecht uitzien. Heb je nog vooruitgang geboekt? MVG Arnold

Nou dat is heel vriendelijk gezegd :) Je moet bedenken dat het plan is om dit niet meer te schilderen.

Ja ik heb nog wel vooruitgang, binnenkort meer :)

Back