Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Is dit niet iets voor je?

ZIPPY Compact 2700mAh 2S 25C Lipo Pack (EU warehouse)

7,4 volt. 2700mAh, alleen veel lichter dan de graupner die je net voorstelde.

Zeker interessant. Die loodaccu was niet helemaal serieus bedoeld, ik vond het een interessante gedachte om deze in plaats van de loodbulb onder de kiel te hangen. Uit het oogpunt 2 vliegen in 1 klap. Dus het gewicht was eerder een pre dan een probleem. Ik vond het wel grappig dat dit precies het ballast gewicht is wat je voor de Basic-Jolle nodig hebt. Maar die krijg je nooit gestroomlijnd genoeg, en dat weegt niet op tegen de gewichtsbesparing.

Maar toch, het idee om een relatief zwaar component (de batterijen) te laten fungeren als ballast laat me nog niet helemaal los. Van 5 of 6 AA's moet je nog iets redelijk gestroomlijnds kunnen maken. Die zou dan wel in een speciaal daarvoor gemaakte houder moeten zitten.

Iets voor een 3D printer (arnold?). Of een zaklamp hergebruiken?

hmmm
 
Ok, bedankt voor de tips, maar hoe laad je zo'n accupack dan op? Bj conrad zie ik laders staan van 80 tot 140 euro, dat was eigenlijk niet de bedoeling.

En hou ook rekening met het gebruik, ik zie mezelf nog geen wedstrijden zeilen of een hele dag in de weer zijn.
O wacht, ik druk net op "versturen" en nu zie ik het, heb je toevallig deze?
384900_00.jpg
Ja zo'n akkupack gebruik ik.
Deze ligt zo goed als onder de mast in de breedte van de romp.
Ik laad deze met een simpele robbe lader 5.
Ik vaar ook niet heel lang, maar wilde gewoon zekerheid, ik heb er nu ook 2 winches in zitten dus wat capaciteit is wel gewenst.

Zet GEEN 7,2volt op je ontvanger !!!!!! Daar kan die echt niet tegen.
6Volt is echt de max, BEC regelaars maken 5 volt, dat is het mooiste.
Maar een zeilwinch reageert op 6 volt iets sneller dan op 4,8 volt.
En 4 penlites van 1,5 volt maakt ook 6 volt, maar 7,2 volt zou ik niet doen.
 
Beste Kuifje,
Voor mijn Jubilee , van 12.5 kg met 70 dm2 zeil, heb ik destijds een 6volt 2600 mah NiMH accupack en lader gekocht bij een engelse RC internet ship van Ken Binks (www.kbits.co.uk) voor resp £7.95 en £9.95 waar ik nog steeds zeer tevreden mee ben.Komen nog wel verzendkosten uit de UK bij.Het is dan het overwegen waard een extra accupack erbij te kopen ..
Ken is een ervaren RC (A-class) zeiler en als je 'm een mailtje stuurt met vragen over de noodzakelijke uitrusting voor wat voor zeilboot type ook krijg je een praktisch advies, tenminste dat was mijn ervaring met Ken Binks.
Succes met je boot , het voorjaar komt er weer aan en zeilen dus !
groetjes,
Ard
 
Allen,

bedankt voor de tips. Leuk ook om reacties te krijgen van mensen die tot nu toe nog net gereageerd hebben!

Meestal kijk ik niet op een voltje meer of minder, maar blijkbaar is dat in dit geval geen goed idee. Ik heb ook een antwoord gekregen van Conrad dat ze dan adviseren om maar 4.8V te gebruiken.

Die robbe laders staan in groten getale op marktplaats. Als dat iets wordt is een 6V accupack de beste oplossing.

Ligt het aan mij of is het gek dat je wel een 6V ontvanger verkoopt maar geen batterijhouder voor 5 penlites?

edit: zojuist een robbe lader geregeld via marktplaats, ga ik donderdagavond ophalen. Dus dat wordt een 6V accupak. Meteen maar twee kopen.
 
Laatst bewerkt:
ok, gisteren via marktplaats een robbe 5 lader gekocht. Dus ik koop een 6V accupack. HEt lijkt alsof dat een afweging is tussen gewicht en capaciteit. Ik zie bijvoorbeeld:
-800mAh en 67g
-1800mAh en 175g
-2400mAh en 290g

prijs ligt rond dezelfde koers.

Als ik zeg maar een uurtje of 2 wil zeilen, hoeveel capaciteit heb ik dan nodig?

Verder: hoe worden de servo's van stroom voorzien? Is dat via de ontvanger dan?
 
Hoe meer capaciteit, hoe meer inhoud van de accu -> meer gewicht. Simpele regel ;)

Inderdaad plug je de ontvanger accu in de ontvanger, en die verdeelt de spanning weer door naar alle aangesloten servo's.

Soms als je een oude zeilwinch gebruikt kan het zijn dat die zijn eigen voeding accu gebruikt, omdat het vermogen te hoog is voor het ontvanger circuit.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel vermogen je systeem precies gebruikt. Temperatuur maar ook het gebruik bepaald vaak de totale lengte.

In de regel hoe meer capaciteit (mAh) des de beter.
UIteraard goed kijken hoeveel gewicht je maximaal kwijt kunt.
 
Hoe meer capaciteit, hoe meer inhoud van de accu -> meer gewicht. Simpele regel ;)

Inderdaad plug je de ontvanger accu in de ontvanger, en die verdeelt de spanning weer door naar alle aangesloten servo's.

Soms als je een oude zeilwinch gebruikt kan het zijn dat die zijn eigen voeding accu gebruikt, omdat het vermogen te hoog is voor het ontvanger circuit.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel vermogen je systeem precies gebruikt. Temperatuur maar ook het gebruik bepaald vaak de totale lengte.

In de regel hoe meer capaciteit (mAh) des de beter.
UIteraard goed kijken hoeveel gewicht je maximaal kwijt kunt.

OK, dank je wel, dan hoef ik niet nog meer verloopstukjes te kopen. Die 6V accupacks heten trouwens bij Conrad "ontvangeraccu's", dus het is wel duidelijk dat die ervoor bedoeld zijn.

Ik hoef ook niet precies te weten hoe lang mijn batterijen meegaan, dat dat van geval tot geval verschilt snap ik ook wel. Maar nu heb ik geen enkel idee. Dan pak ik maar de gulden middenweg, 1600mAh of zo, dan zit ik er zeker niet ver naast.
 
Zorg er voor dat de servo`s en wat er aan vast zit soepel lopen.
Als een roer zwaar loopt of de roerstang naar de servo ergens tegen aan loopt dan gaat de servo brommen, deze wil koste wat kost de positie halen die jij met de knuppel aan geeft.
Zit er ergens en zwaar punt dan gaat de servo meer stroom verbruiken en dit gaat weer ten kosten van je vaartijd.

je kunt kijken naar wat je servo`s / winch maximaal aan stroom trekken uit de specs van deze dingen, ga uit van het ergste en je hebt een indicatie van je vaartijd.

ALs ik het goed heb:
servo gebruikt bijvoorbeeld maximaal 200 mAh/uur
1600mAh (jou akku) / 200 = 8 uur vaartijd en dan is je akku helemaal leeg.

Dit is heel zwart/wit, de ontvanger gebruikt ook wat stroom, en je zal waarschijnlijk 2 servo`s gebruiken.
Alleen trekken de servo`s niet continue de maximale stroom dus zal de vaartijd weer langer zijn.
Ik kan alleen nog niet zo snel het stroomverbruik van een servo vinden.
 
Stroomverbruik van een servo hangt grotendeels af van de belasting. Kortom, in dit geval heel lastig in te schatten.



Gevoelsmatig moet je met 2300mAh en zo'n scheepje aardig lang vooruit kunnen.
 
De RC spulletjes zijn binnen. Ik ben meteen maar begonnen het accupack op te laden. volgens de verpakkign duurt dat 16 uur bij 230mAh (! zijn eenheden nou zo lastig?). De robbe lader kan alleen 50, 100 of 500mA. Dus voorzichtigheidshalve maar begonnen met 100mA, maar zou 500 ook kunnen?

Ik heb het bootje provisorisch opgetuigd om te kijken waar ik de servo's he tbeste kan plaatsen. Het blauwe dek is beschermfolie, het dek is zelf wit.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste keer opladen zou ik het niet doen, lekker op 100mAh. 2300/100mAh x 1.6

Zo lang moet je laden dan. Die 1.6 factor is om verliezen door warmte generatie en elektrische weerstand te compenseren.



Persoonlijk zou ik lekker langzaam laden voor een lange levensduur.



Wordt heel interessant dit project!

Toevallig gisteren mijn eerste 3D print model laten maken.
 
Eerste keer opladen zou ik het niet doen, lekker op 100mAh. 2300/100mAh x 1.6

Zo lang moet je laden dan. Die 1.6 factor is om verliezen door warmte generatie en elektrische weerstand te compenseren.



Persoonlijk zou ik lekker langzaam laden voor een lange levensduur.



Wordt heel interessant dit project!

Toevallig gisteren mijn eerste 3D print model laten maken.

Ok, ik heb mijn timer gezet, een goeie 36 uur. Loop ik bij 100mA geen risico om hem te lang op te laden? of is het beter hem op het laatst terug te zetten naar 50 of zelfs 25?

En wat voor 3D print was dat? Ook voor de modelbouw of iets totaal anders? Was het gelukt?
 
Met 100mA zou je in principe de accu pas los kunnen koppelen als je hem gaat gebruiken, oftewel dagenlang eraan laten hangen. Het teveel aan "geladen" kan makkelijk als warmte ontsnappen. En het is zo weinig dat je het niet eens gaat voelen. Ga je naar iets hogere laadstroom, dan altijd timen. Nu maakt het niet veel uit.


Penlite (AA) laders laden met 250mA, en kun je zonder problemen 24 uur in het stopcontact houden. Beter is altijd net lang genoeg, maar echt kwaad kan het niet. Bij 500mA gaat het al rapper, en dat mogen de meeste kleine cellen niet hebben.




Was wel een schaal model, maar geen RC modelbouw. Voor een klant die een model wilde van zijn machine. Erg leuk geworden!
 
Weer een klein stapje gezet: vandaag heb ik het roer gemaakt. De roerkoker was al meegeprint met de spiegel:
full


Maar zat nog vol met supportmateriaal. Verder moest ik alleen ter plaatse een gaatje in de romp boren om de roeras doorheen te steken. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik de roerkoker kapot zou boren (die is vrij klein en niet zo stevig) maar tot mijn stomme verbazing is het perfect gelukt.

Voor de roeras gebruik ik een stokje van een lolly omdat dat perfect bleek te passen.

Om het roerblad op de roeras te bevestigen heb ik een stukje mast afgezaagd (ik bedoel van hetzelfde materiaal, niet de mast zelf) als een houdertje. Die past weer perfect om de roeras. Later moet dat nog allemaal vastgelijmd worden.

Volgens mij moet ik nu alleen nog de servo's bevestigen, zeilen en tuigage maken, kiel gieten en bevestigen, en dan ben ik klaar voor een proefvaart!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat dat lolly-stokje niet verbuigen als er kracht op komt te staan? Of het hele roer gewoon draaien tov het stokje? Ik zie maar weinig "vlees" dat de as vast zet in het roerblad...
 
Gaat dat lolly-stokje niet verbuigen als er kracht op komt te staan? Of het hele roer gewoon draaien tov het stokje? Ik zie maar weinig "vlees" dat de as vast zet in het roerblad...

Klopt, geen idee. Geen idee ook hoeveel kracht daarop komt. Maar mijn plan is toch om na de proefvaart een aantal verbeteringen aan te brengen, en dan kan ik daar een stukje voor printen. En dat lollystokje, als zo'n ding exact blijkt te passen kan ik de verleiding niet weerstaan om hem te gebruiken. Maar als blijkt dat het teveel tordeert, is een metalen pennetje wel gauw gevonden.


We gaan het meemaken...
 
Bij de Micro Magic is de stang van metaal, en zit veel dieper in het roerblad verwerkt. Bij zelfgemaakte roeren wordt er vaak het deel wat in het roer zit omgebogen, om te voorkomen dat het roer om de as gaat verdraaien. Of een extra stang erop, zoals bij dit roer:

100_8307_320.JPG
 
Back
Top