beginners auto electro

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door mistertweety, 9 jan 2014.

  1. mistertweety

    mistertweety

    Lid geworden:
    9 jan 2014
    Berichten:
    46
    Locatie:
    almere
  2. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Ten eerste, gefeliciteerd met je aankoop.
    Ten tweede, zonde van je geld. Naar mijn schatting ben je 300 euro kwijt? Incl accus en lader.
    Voor die zelfde geld had je op mp een savage flux kunnen kopen met accus en lader.
    Dan had je 4wd ivp 2wd en brushless ipv brushed.
     
  3. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Voordat je gaat rijden, zoek wat informatie op qua inrijden van een brushed motor, deze motoren zijn er (behoorlijk) gevoelig voor ;)
     
  4. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    De TS is blij met zijn auto, dus de opmerking over zonde van het geld slaat helemaal nergens op, niks is zonde van het geld als je er zelf blij mee bent.

    Hij vraagt niet voor niks om een beginnersauto, en niet om een auto die 2 lipo's per keer nodig heeft en bij iets te veel gasgeven op z'n dak ligt door het vermogen wat er in hangt.
    Als je nog moet leren rijden en je koopt gelijk een auto als de savage flux loopt dat voor een hoop mensen alleen maar uit in teleurstelling en een hoop kosten door schade

    De opmerking over 2wd snap ik al helemaal niet, 2wd, 4wd, ieder zijn eigen keus en met allebei is prima te rijden.
    Zelfde geld voor brushed/brushless, ja brushless is nieuwer, ja brushless is sneller, maar zeker voor instapmodellen is brushed prima te doen.
    Een brushed 2wd met standaard nimh pakket kun je leuk mee leren rijden, brushless en lipo kan altijd nog als de TS het allemaal bevalt

    Dus wat dat betreft een prima keus van TS, leuke auto waar zat plezier mee te beleven is en hij later ook nog lekker flink aan kan upgraden mocht hij dat willen.
    En kwa spares zit je met een traxxas 2wd ook heel goed, de meeste hobbyshops hebben de onderdelen voor de 2wd auto's wel op voorraad liggen.
     
  5. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Wat jij zegt slaat nergens op. Dus als je 300 euro betaald voor een 20 inch tv terwijl je voor die zelfde 300 euro een 30 inch tv hebt met betere specs is dat niet zonde dat je de 20 inch tv hebt gekocht?
    Misschien heb jij een boompje in je achtertuin waar geld aan groeit, maar ik moet gewoon net zoveel urenwerken voor die 300 euro hoor. Dan probeer ik dus zoveel mogelijk uit mijn 300 te halen. Of het nou rc of hetnou tv is.
    Zoals ik het eerder zei, een savage kan je ook op 4s rijden en dat ding op mp komt met nihm bats, dus dan is die nog sloomer. Ik heb een brushed gehad als mijn eerste rc, daarom zeg ik het uit ervaring dat het zonde is om die zelfde 300 uit te geven aan een 2wd brushed ipv 4wd brushless.
    Mijn eerste auto was een tamiya lunchbox dus een vergelijkbare ding met die traxxas, het is leuk om in je eentje op een parkeer plek rondjes te rijden, totdat je met een brushless 4wd hebt gereden. Vooral als een beginner is een 4wd veel makkelijker te besturen. Als ik toen de verschil had geweten, had ik nooit die tamiya gekocht.
    Dus als die savage had gekocht, dan had die een heleboel geld bespaard met zoals jij noemt toekomstige upgrades. En als die savage niks aan vind, dan kan die dat alsnog voor 300 op mp weer verkopen. Nu die dat traxxas hebt gekocht, zal die in de toekomst dus nog extra geld voor die upgrades moeten uitgeven, dan hebook een auto die constant op zijn dak ligt als je teveel gas geeft. Zoals jij het beschrijft. Maar wat dan als die traxxas niks aan vind? Dat ding levert nog maar 150 euro op mp op. Dus maakt die 150 euro verlies.
    Ik hoop voor hem dat die blij is en lang blij blijft met zijn 2wd brushed. Want anders is het een nog grotere zonde om al die extra geld uit te moeten geven voor upgrades, terwijl dat met een savage niet meer hoeft voor 300 euro.
    Trouwens, brushless is niet alleen maar nieuwer en snller. Het heeft ook een langere levensduur en het vergt minder onderhoud. Maar de belangrijkste voor mij en denk ik ook voor vele andere, je hoeft het niet in te rijden. Dus het verpest mijn ongeduldigheid niet. Als ik een nieuwe rc koop, het eerst wat ik ermee wilt gaan doen is een rondje rijden. Kijken hoe die rijdt. Het laatste wat ik wil gaan doen, is mijn nieuwe rc zonder ook maar 1 keer gereden te hebben al uit mekaar halen en boven een bak water hangen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2014
  6. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee ik wil niet voor niks een 20 inch tv :)

    Niet handig, Castle zelf raadt nimh icm. mamba monster af, behalve de door traxxas geleverde nimh,
    Ook zijn het maar 3300mah nimh pakketen bij die op mp, dus na 10min is de pret over Oftewel voor extra accu's dure traxxas nimh packs kopen of alsnog lipo's en een lader kopen want er zit een simpele nimh lader bij
    En kun je dus zo 150/200€ erbij optellen omdat er ook nog eens dubbele accu's nodig zijn en je wel een beetje goeie lader wil hebben om die 2 packs snel te kunnen laden

    Jouw mening dus, ik ben ook met een 2wd brushed gestart en heb er tot de dag van vandaag geen spijt van gehad

    Wederom jouw mening, 4wd makkelijker om te besturen ja in het begin wel, maar met een beetje geduld en oefenen kun je net zo makkelijk een 2wd rijden

    Niks moet, als hij het wil upgraden kan dat, en het is te hopen dat je de savage na zeg een jaar en hij bevalt niet weer voor 300 kan verkopen

    Dan is het een keuze die hij zelf maakt door er een te sterke motor in te hangen, ding is makkelijk sneller te maken zonder dat deze constant op zijn dak ligt, savage heb je geen keus want die motor wordt al meegeleverd

    Tsja, dat is een risico wat je loopt met vrijwel elke auto, en eigenlijk vrijwel elk product wat je koopt, je koopt het niet om weer door te verkopen via marktplaats maar om zelf te gebruiken.


    Ook dit is weer jouw eigen keuze, elke rtr rc die je koopt moet je eerst nalopen, niet alleen de motor.
    Ook zijn er andere manieren om je motor in te lopen dan in een bak water.
    Waaronder het eerste pack op een vlakke ondergrond rijden zonder steeds volgas zoals traxxas ook adviseert.
    Traxxas - Brief break-in period required for Titan 12T motor | traxxas.com

    De TS is blij, en dat is het belangrijkste voor hem, dat hij een auto heeft die hij zelf wilt hebben.
    Het gaat er in de hobby voor de meeste mensen volgens mij ook nog steeds om dat je lol erin hebt en niet dat je de beste of duurste hebt want dan heb je ook een heel ander budget nodig
     
  7. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Tuurlijk wil je die 20 inch, omdat je die 30 inch nog niet hebt gezien. Wat je niet kent kan je ook niet willen.
    Het is gewoon BS dat je niet op nihms kan rijden behalve die van traxxas, het zijn natuurlijk weer van die mooie verkoop praatjes. Ik had zelf vaak genoeg op nihms gereden omdat mijn lipos leeg waren. Niks aan de hand. Er bestaan ook nog nihms met 5000 mah of hoger, daarmee kan je 20 min rijden. Niet iedereen koopt die overpriced traxxas nihms van 3300 mah waar je maar 10 min mee kan rijden. (besteed je geld wijs)
    Natuurlijk is het een mening, iedereen die hier een voorstel/tip had gegeven is een mening. Alles wat jij zegt is ook een mening. Maar mijn mening is gebaseerd op eigen ervaring.
    Zoals ik al zei, toen ik wat jaren terug met rc wou beginnen was ik net als TS op de markt voor een monstertruck. Dus was mijn eerste ook een 2wd brushed. Ik had ton plezier gehad, totdat ik een keer bij een meeting kwam en iedereen reed met brushless. Toen had ik echt dat gevoel van, shit ik heb een kinder speelgoed hier. DUs had ik daarna een slash 4x4 gekocht. Ik had ook super veel plezier aan gehad, maar wou toch graag een monstertruck. Dus door die leuke verkoop praatjes van die medewerker bij Hobma, had ik een summit gekocht. WAT EEN TERLEUR STELLING!!! Van brushless terug naar brushed! Had gelijk het gevoel dat ik weer een kinder speelgoed heb. Daardoor was ik toen bijna gestopt met rc. Totdat mijn vriendin een brushless e-revo aan mij gaf voor mijn verjaardag. Toen vond ik het weer geweldig. Na een tijdje rijden begon ik met springen, want dat vind ik veel leuker dan doeloos rondjes rijden op een veld, alleen mijn revo viel elke keer uitmekaar en had constant breuk. Na een tijdje op internet gekeken te hebben, en reviews te hebben gelezen, had ik een savage flux gekocht. Na wat upgrades op de savage, reed die net zo goed als de reeds geupgrade revo en het is veel beter in jumps en ik breek minder dingen. Dus had ik al mijn rcs toen verkocht en hielt ik alleen de savage over.
    Maar als ik zo terug denk, ben ik wel meer dan 1500 euro kwijt totdat ik de savage heb. Ik heb wel plezier aan die 1500 euro gehad met al die NET NIET autos, maar ik had MEER plezier gehad als ik gelijk een savage had gekocht en had ook nog eens die 1500 euro kunnen besparen.
    Een savage kan je ook upgrade zodat die niet meer snel flipt. En die extended tvps zijn ook nog goedkoper dan een nieuw brushless setje om zijn auto wat sneller te maken.
    Ik vergelijk hier een 300 euro 4wd brushless met een 300 euro 2wd brushed. Dus die andere budget verhaal van je klopt niet.
    Tuurlijk kan die rondjes gaan rijden, maar dat is niet de beste manier. Vooral voor iemand die nooit eerder een brushed motor hebt ingereden. Dan is de kans heel groot dat het niet helemaal goed wordt gedaan. In een bak water kan weinig fout gaan, zelfs voor een beginner.
    Zoals in mijn eigen ervaring, ik was ook blij met mijn 2wd brushed, totdat ik de 4wd brushless heb gezien. Als ik toen bij het begin iemand had en tegen me zei: Het Wen, jij bent een basher die monster trucks leuk vind, je kan beter gelijk een savage flux of een MT4 G3 kopen, want daar zal je de meeste plezier aan beleven, dan was ik die persoon nu heel dankbaar. Doordat die mij 1500 euro bespaart zal hebben. Helaas was die persoon er niet voor mij en heb ik het lesje met 1500 euro geleerd.
    Ik probeer gewoon mijn ervaring met ts te delen.

    Waarom zal je een mindere product kopen voor hetzelfde geld als je een betere kan kopen? Vooral als je allebei hebt kunnen testen?
    Ik ben op dit moment opzoek naar een 1/5th scale 4wd elektro auto. Alleen mijn budget laat mij niet toe om een brushless losi 5ive te kopen. Dus ik moet het met een super 5sc flux doen. Maar als een keer op mp een losi 5ive brushless voor 700-800 euro wordt aangeboden, dan koop je toch die losi ipv die super 5sc????
     
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De één koopt liever een dure 1:1 wagen van x aantal jaar oud om met dát merk te rijden, de ander liever een nieuwe hatch,
    ik ben ervan overtuigd dat het één niet voor meer of minder plezier garant staat dan het ander.

    Ik denk dat er beginners genoeg zijn, die hopen plezier kunnen beleven aan een Lunchbox als eerste auto.
    Daarentegen ken ik ook mensen die gebaseerd op youtube, een vxl kopen als eerste, om na 10x rijden te staan verstoffen in de garage...
    Het mag niet uitsluiten dat je plezier kan (gehad) hebben met een auto, eenmaal je sneller ziet.

    Ik volg je redenering als je vooraf al weet dat je minstens x aantal jaar, en x aantal euro's in de hobby wilt stoppen
    en als je vooraf weet waar je doel ligt: de snelste van de bende, dan kun je inderdaad meteen het beste kopen
    en is alle aanloop, of de net 'niet' (net niet sneller dan de andere) inderdaad tijd- en geldverlies.

    Zoniet komt het er zowat op neer dat telkens je een gsm/tv/computer/auto/fiets,... in gedachten hebt,
    je steeds van de winkel terugkeert met het nieuwste/snelste/grootste/duurste, omdat er beter bestaat dan wat je eerst wou.
     
  9. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Nee het gaat mij niet om de duurste/snelste/nieuwste/grootste. Het gaat mij om eentje die het beste past bij wat je zoekt en het meeste waard voor je geld.
    Ik vind de hele "beginners auto" allemaal onzin. Misschien voor een 5-6 jarige kindje is het handig om met een slome autootje te beginnen, maar als je 19-20 bent, zoals de ts, dan heb je binnen 5 min een savage of welke brushless 1/8th auto wel onder controle.
    Mijn vriendin die totaal geen interesse in RC hebt, die kon na 2 min al normaal rijden met mij savage op 5s en dat was toen die nog helemaal stock was.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    [mod]Gelieve iedereen in zijn waarde laten[/mod]

    Omdat je wel erg vaak die Savage aanhaalt heb ik een idee dat je er een belang bij hebt dat die verkocht moet worden.

    In mijn ogen is een Savage ook een leuke bak maar tegelijk ook een onding, heb ook nooit begrepen dat het zo'n populaire auto is.

    Maar er is een nieuwe aankoop gedaan. Ja dat kost geld maar je weet zeker dat je niet de gebreken van een ander koopt en garantie hebt. Wat boeit het nu of die brushed is? Kijk nog eens naar de titel en zie dat het voor een beginner is, een prima keuze in mijn ogen. Dat de Titan motor niet de beste is is misschien waar maar dan koop je toch voor weinig een andere motor als het nodig is?
     
  11. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Nee hoor, ik zei al dat die een savage moet kopen voordat die op mp uberhaupt te koop is. Er zijn trouwens meerdere te koop, alleen die is de meest uitgebreide.

    Savage is populair omdat er een grote doel groep rc rijders zijn die graag met zijn rc springt en die breekt niet zo snel als de andere monstertrucks. Als ik naar jouw avatar kijk en zie de autos die jij hebt, kan ik me begrijpen dat jij savage onding vind. Jij gaat waarschijnlijk ook niet naar een bmx baantje om te bashen.

    Tuurlijk kan je alles nieuw kopen om zo zeker te weten dat alles goed is. Maar 2de hands is niet persee met gebreken van een andere. Persoonlijk heb ik meerdere 2de hands gekocht en nooit 1 miskoop gehad of langs geweest en niet gekocht wegens gebreken van een andere.

    Zoals ik al zei, ik vind persoonlijk beginners auto iets voor een 5-6 jarige kindje en niet voor iemand van 19-20 jaar oud. Als mijn vriendin die niet eens normaal kan fietsen en na 50 rijlessen nog steeds zakt voor haar rijbewijs al een savage binnen 2 min kan rijden op 5s. Dan geloof ik zeker dat de ts dat ook zal kunnen.

    Maar ik had het al gezegt. Iedereen heeft zijn eigen meningen en eigen voorkeuren. Ik ben er hier alleen om mijn mening te uiten dat als het mijn 300 euro was, ik een 2de hands savage zal nemen ipv een traxxas brushed 2wd. Dat komt natuurlijk door mijn eigen evaringen met verschillende autos. Natuurlijk laat ik iedereen in zijn eigen waarde, ik heb nooit gezegd dat die het terug moet brengen ofzo, ik wens hem alleen plezier toe, maar mijn mening verandert niet dat ik zonde vind om 300 aan die traxxas uit te geven.
     
  12. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Ik weet niet wat je nog wilt bereiken, de TS heeft zn aankoop al gedaan(waar overigens niks mis mee is), moet je dan nog door blijven 'zeiken' dat je een savage had MOETEN kopen, omdat dat schijnbaar de enige auto is die WEL goed is???
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Even nog inhakend op brushless icm NiMh, dat kan, maar je moet wel op een paar dingen letten. De hogere spanningsval onder belasting kan, bij een sterke motor die veel stroom vraagt, zorgen dat je LVC aanspringt. Dus die moet je of uitschakelen, of de afschakelwaarde aanpassen.

    Ook willen NiMh cellen bij hoge belasting vooraf al een beetje op temperatuur zijn, dan presteren ze beter, en de cell heeft minder te lijden. Als ik met wat koudere accu's ga rijden, dan rijd ik vaak eerst een paar keer heen en weer, op lagere snelheid, accu's warmen dan wat op, en dan kan het gas echt open.

    Het hoeven dan echt niet Traxxas accu's te zijn, een goede kwaliteit cel, zoals bijv. de Intellect 4600, is net zo goed, of mogelijk beter. De auto in dit filmpje rijdt op 6 cell NiMh, met die Intellect cellen:



    (en de losse link voor degenen bij wie het filmpje niet in de browser werkt: A few speedruns with my Kyosho Lazer ZX-5, powered by a brushless motor and new NiMh battery on Vimeo )


    Wat betreft 2WD vs 4WD, dat is zo persoonlijk. Het is echt niet zo dat 2WD puur voor beginners is, en 4WD "het echte werk". Beide hebben hun charme, en uitdaging, door de verschillen in "handling". Ik rij vooral 4WD, maar heb ook een paar 2WD auto's, waar ik net zo van kan genieten, en ik ben vast niet de enige.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Nee hoor, ik vind die mt4 die jij bezit ook een goeie monstertruck. Alleen die mt4 is nergens te vinden voor 300 euro en savage wel.
     
  15. mistertweety

    mistertweety

    Lid geworden:
    9 jan 2014
    Berichten:
    46
    Locatie:
    almere
    Wat een discussie whaha

    Maar mijne is binnen en ik ben gelukkig HEEL GELUKKIG
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is het belangrijkste. Veel plezier, en als je meer vragen hebt, stel ze gerust.
     
  17. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Afgeragd en 2de hands valt een savage idd voor 300 euro te vinden. Maar ik hou er verder over op, heb geen zin om een eindeloze discussie te voeren....HELAAS :(

    In iedergeval veel rijplezier met de monstertruck voor de TS :D:D:cool:
     

Deel Deze Pagina