Beginnersheli voor buiten

Ik wil erg graag gaan beginnen met helivliegen :D Alleen heb ik een probleem:

Ik kan niet binnenvliegen. (gewoon geen ruimte voor) Dus ik moet het allemaal buiten leren. Welke heli is goed voor buiten en voor een beginner??

Ik dacht aan een Honeybee FP, of is die niet goed?

Graag jullie ideeën voor een heli.

Ik ben begonnen met een Walkera df4, volgens mij is die vergelijkbaar met de honeybee. Er is best buiten mee te vliegen, alleen moet er bijna geen wind staan. FP heli's hebben nogal de neiging op en neer te gaan bij wisselende wind, en vooral het naar beneden zakken haal je er niet op tijd uit. Dit ligt aan de vorm van aansturing (vertraging bij het op toeren komen). Dus het kan prima, maar je moet veel geduld hebben (wachten op windstil weer, vooral de avonden zijn vaak goed).

Helemaal mee eens. Ik heb zelf de Honeybee FP. En daar is prima mee buiten te vliegen. Ik doe dat ook altijd in de avond. Rond een uur of 8 is het vaak mooi vliegen.

Ik adviseer je om het oefenen met windkracht 1 of 2 te doen. Windkracht 3 is echt te veel in het begin. Als je geoefend bent kan het ook nog wel met windkracht 3.

Laten we beginnen over wat je budget is, Je kunt ook altijs nog een colletive pitch heli nemen. Zij zwaarder (meestal) en daardoor ook een stuk stabieler met wat wind. Als je een CP kunt betalen zou ik dat doen. Zelf heb ik een lama v3 en heb er wel een beetje spijt van moet ik eerlijk bekennen. Het is een erg leuk ding maar met al die tussenstapjes raak je snel uitgekeken. Dus je kunt ook meteen beginnen met het egte werk.

Ze zeggen altijt dat het onverstandig is maar zoon FP of een coax. kosten ook geld en wat je er insteekt krijg je er niet voor trug. Dus ik raad je een SIM aan (wel een goeie zoals aero fly of poenix) En daarna gewoon meteen een CP heli. Daar kun je wat langer mee vooruit en verveelt minder snel. Niet alleen het leerproces is wat moeilijker, Maar je kunt er ook veel meer mee, En daarom is verveelt het minder snel.

Je moet toch zelf beslissen. succes ermee, Robin.

Het is een feit dat je met een CP kan leren vliegen. Maar inderdaad zonder sim is het moeilijk. Je moet alvorens die CP van de grond te laten komen eerst goed weten hoe de besturing ineen zit. En bij een CP komt heel wat meer kijken, zoals pitchafstelling, staartafstelling, programmatie van pitch- en throttlecurves, verschillende vliegmodi, ...

Een goed afgestelde CP vliegt veel stabieler dan een een FP, maar is tegelijk veel gevoeliger op alle stuurbewegingen, reageert verschrikkelijk snel, dus best eerst het gevoel in je vingers hebben.

En dan hebben we het nog niet gehad over de crashkosten...een FP daar heb je nauwelijks kosten aan, het zijn meestal ook goedkope toestellen en onderdelen. Bij een CP zit je bij een lichte crash al dadelijk met at kosten : duurdere blades, feathering shaft, main shaft, staartaandrijving, ... het is allemaal wat gevoeliger.

Uit eigen ervaring : ik ben begonnen met een coaxiaal, daarna met sim, daarna met FP en dan pas CP. Momenteel kan ik nog niet echt vliegen, en hou een FP (GWS Dragonfly) voor de basics te perfectioneren en ze daarna uit te proberen op de CP...Heb nu een T-Rex 500 gekocht, sowieso te groot voor binnen, dus binnen en bij windstil weer gebruik ik de GWS, vliegt ook heel leuk.

allemaal bedankt voor jullie reacties!! :D

(Wat is eigenlijk het verschil tussen de Walkera DragonFly 4 en de Esky honeybee FP?? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de walkera sneller kapotgaat??)

Ik ga denk ik dan voor de Honeybee FP, Ookal is het op een langere termijn goedkoper om voor een CP te gaan. (ik weet nu nog niet zeker of ik later echt "professioneel" wil gaan helivliegen). het is nu gewoon voor de fun.

Kijk anders eens voor een honey bee king2. Niet veel duurder maar wel een CP. Er zijn heel veel mensen hier op het forum die dat als hun eerste heli hebben. Raadpleeg hun eens. Dat is een hele waarmee je ook buiten kunt vliegen met een klein beetje wint, En hij is niet veel duurder.

Zelf heb ik nooit met een honey bee king 2 gevlogen maar het is zeker een goeie keuze, Zoals ik al zij ga zoek eens rond op het forum en je komt vast iemand tegen die de king 2 ook heeft. Die kunnen goed inschatten of je zoiets al beginners heli kunt kopen.

Veel succes ermee.

Robin

Ik heb een honey bee king2 en die wordt toch wel als beginners heli aangemerkt.
Hij is ook best betaalbaar en ik zou zeker de king 2 boven een fixblade kiezen.
echter.
Begin eerst eens met het doorlezen van het draadje van Frans PA5CA eerste-fotos-en-ervaringen-met-de-e-sky-hb-king-ii-2
dan krijg je een indruk waaraan je begint. Verder raad ik aan een simulator te nemen en daar de komende 2 maanden elke avond een uurtje achter te gaan zitten. Dat doen de geoefende vliegers na een jaar nog regelmatig...
Verder raad ik aan de King2 en vooral zijn zender meteen om te bouwen zodat er een aantal problemen uit zijn en jij niet perongeluk fouten kan maken...
Tenslotte kun je i.p.v de King 2 ook de Belt CP nemen omdat die beter (maar ook duurder) schijnt te zijn. In iedergeval als laatste en beste advies:
Als je nog geen modelbouwer bent begin er dan niet alleen en zonder hulp aan.
Je moet ervaring hebben of in de buurt hebben met gereedschap/vliegen/remote control/ electro techniek/ een lange adem/engelengeduld enz...
Er zijn al een heleboel modelen met teleurstelling na een paar dagen verkocht.

Benno

Laatst bewerkt door een moderator:
ik dacht dat de crashkosten voor een CP zo hoog waren?

Nee, ik ga toch voor de FP, omdat die goedkoper is, en de crashkosten lager zijn.

Maar nogmaals de vraag: Wat is nou het verschil tussen de walkera df4, en de esky hb FP??

Tsja, wat is hoog.

Ik heb net mijn King 2 gesloopt. Kosten 17 euro.

Het is een ander merk, Verder zijn ze voor een heel stuk iedentiek aan elkaar. Over caskosten: Als je crashed met een cp hoeft het egt niet fuur te zijn. Als je gewoon een simpele cp koopt zoals een king v2 (wat overigendseen heel mooi ding is) Zijn de crashkosten ongeveer gelijk. Het scheelt wel iets maar je praat egt niet over meer als 3 tientjes.

30 euro :eek: vindt ik nogal veel! Een setje rotorbladen voor de FP kost maar 5 euro........ En ook de aankoopprijs van een FP is 50 euro lager dan die van de King. Ik zit niet erg ruim qua budget dus daarom ga ik voor de FP.

re

30 euro :eek: vindt ik nogal veel! Een setje rotorbladen voor de FP kost maar 5 euro........ En ook de aankoopprijs van een FP is 50 euro lager dan die van de King. Ik zit niet erg ruim qua budget dus daarom ga ik voor de FP.

als je 30 euro al veel vind moets je misschien niet eens gaan heli vliegen

die 30 euro ben je namelijk zo kwijt

HOHO! Ik bedoelde het eigenlijk anders:
Als ik crash met een CP en dan 30 euro per crash moet betalen, en met een FP maar ong. 10 euro, dan weet ik wel waarvoor ik kies!

Ik leer liever eerst maar met een FP vliegen, dan over een paar jaar, als ik goed kan vliegen, een CP.
-----JEUH, 100ste post :bday::bday::bday: -----

re

ik heb een honeybee FP en een King V2

en ik kan je zeggen met een King vlieg je makkelijk dan met de FP dat vind ik maar een zenuwachtig onding

Mijn ervaring is niet dat de crashkosten hoger zijn met een CP, maar dat er meer kapot kan. Ik kan m'n Piccolo of HB FP snoeihard crashen, het kopje er weer opzetten, staartpropje aandrukken, paddles uitlijnen en verdervliegen, vooral de Piccolo is daar goed in. Gaat je met een CP niet lukken, domweg door de constructie van de (semi-rigid) kop. Ik heb zelf met een Pic FP leren vliegen, en toen nose-in en 8jes goed lukten verder gekeken. Als je een FP echt kan vliegen is de rest veel makkelijker, zie de post van MartijnB... Moet wel zeggen dat de FP'tjes van die maat in mijn optiek het best vliegen met 3s lipo, dd tail en M24 blaadjes. De hogere headspeed zorgt ervoor dat vliegen tot dik wk3 mogelijk is en rodeo-vliegen tot windkracht 6 ;)

Succes met je aankoop,

Ton.

Wees verstandig en koop je heli bij een winkel waar ze een beetje service verlenen. Kijk eens in Doetinchem by 4RC, of kijk of er in Zwolle zoiets zit.

Daar kunnen ze de heli voor je afstellen en voorvliegen.

In zwolle zit quartel en laat die nu met een walkera dealer zijn.. Die hebben soms de piccolo v2. Niet goed koop maar wel in de buurt.
Overigens zijn er ondertussen een groot aantal heli webwinkels..
zoals 4rc en rc4me enz...
Check effe google en je vindt ze zo....

re

als ik je een tip mag geven.

ga eens in de winkel van Remco langs in Doetinchem 4RC.NL

Die heeft mega veel ervaring met heli vliegen en de meeste modellen zijn in voorraad.

Voordeel is dat je je aankoop zelf of door Remco of Eddy vliegend kan bekijken in de demohal. En geloof mij als je je aankoop ziet vleiegn is een stuk stimulerender dan dat je zelof eerst moet gaan proberen nadat je de doos hebt uitgepakt als de postbode die heeft gebracht.

Ik had mijn king ook via een webwinkel besteld, maar dat doe ik nooit meer als ik een neiuwe wil kopen ga ik zeker bij Remco in de winkel langs.

Back