Het is een feit dat je met een CP kan leren vliegen. Maar inderdaad zonder sim is het moeilijk. Je moet alvorens die CP van de grond te laten komen eerst goed weten hoe de besturing ineen zit. En bij een CP komt heel wat meer kijken, zoals pitchafstelling, staartafstelling, programmatie van pitch- en throttlecurves, verschillende vliegmodi, ...
Een goed afgestelde CP vliegt veel stabieler dan een een FP, maar is tegelijk veel gevoeliger op alle stuurbewegingen, reageert verschrikkelijk snel, dus best eerst het gevoel in je vingers hebben.
En dan hebben we het nog niet gehad over de crashkosten...een FP daar heb je nauwelijks kosten aan, het zijn meestal ook goedkope toestellen en onderdelen. Bij een CP zit je bij een lichte crash al dadelijk met at kosten : duurdere blades, feathering shaft, main shaft, staartaandrijving, ... het is allemaal wat gevoeliger.
Uit eigen ervaring : ik ben begonnen met een coaxiaal, daarna met sim, daarna met FP en dan pas CP. Momenteel kan ik nog niet echt vliegen, en hou een FP (GWS Dragonfly) voor de basics te perfectioneren en ze daarna uit te proberen op de CP...Heb nu een T-Rex 500 gekocht, sowieso te groot voor binnen, dus binnen en bij windstil weer gebruik ik de GWS, vliegt ook heel leuk.