Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Nou, uitgebreid met m'n vrouw gesproken.. Blijkt dat ze het best lollig vind dat ik zo fanatiek met helicopters bezig ben.. Dat scheelt dus weer.. Ik heb vandaag wel een beslissing genomen. De keuze was een Bravo SX naast m'n Solo Pro. Alleen merk ik dat de Solo Pro me best goed afgaat. Natuurlijk kan het altijd beter en preciezer maar waar ik bang voor ben is dat hij over een paar weken een beetje gaat vervelen. Niet echt vervelen dat ik er van baal want vliegen met dat ding is leuk maar de uitdaging (leren) is er dan denk ik wel een beetje af. Wat voegt de Bravo SX dan toe? Weinig. Het is een betere helicopter wat stabieler vliegt. Dat is denk ik toch niet wat ik zoek. Ik wil ietsje verder cq moeilijker. Nu gelijk naar collective pitch is denk ik een stap die net te groot is. Dus ik ga op zoek naar een 90 graden heli. Liefst wel zo klein mogelijk.. Ik had de Walkera net al genoemd dus in die hoek ga ik het zoeken.
De Bravo SX zal er overigens op termijn wel komen. Gewoon omdat het kan. Maar nu kies ik voor even een tandje hoger...
Uiteraard heb ik heel internet al afgestruind voor een model wat bij me past. Ik heb al wel wat ideeën maar suggesties zijn altijd welkom. Let wel, hij moet wel enigszins in de woonkamer kunnen vliegen. Stunten hoeft niet want dan ga ik met windstil weer wel naar buiten maar binnen een beetje kunnen bewegen is wel een vereiste.

**Edit**

Carbon Flybar binnen. 2 april besteld bij clubheli.com en vandaag al in huis. Samen met een handgeschreven bedankje op de factuur :)

De modelshop raade mij vanmorgen deze heli aan. S2518, robbe arrow plus flybarless, RTF, RC Helikopter. Betaalbare heli €199. Vliegt aanzienelijk moeilijker meer uitdaging maar wel 45 graden, daar 90 graden niet bestaat in deze uitvoering. Net uitgekomen heli flybarless, zonder flybar.
Mooie uitdaging vond hij, vliegt er zelf ook nog mee. Bij de ne pro met vooruitgaan, stikje los stopt de heli. Met deze moet je de heli zelf stoppen en gaat sneller. Advies was om buiten te oefenen (daar deze nogal snel is) en dan is deze ook voor binnen goed te doen. Ga zelf nog een aantal filmpjes bekijken op you tube en moet er nog over nadenken.

Succes met je keuze, zal niet makkelijk worden:D

@Indoorvlieger

:D:D:D Ik heb Paul gevonden hoor.. Maar volgens mij ligt het meer aan Paul dan aan de Walkera in dit geval :D:D:D

Je hebt de link gezien waarbij die jongen dezelfde Walkera hovered vlak voor z'n gezicht?? Paar postings naar boven..

**Edit**

Oh en niet meer dit soort youtube clipjes suggereren als ik net een hap eten in m'n mond heb :)

Laatst bewerkt:
De modelshop raade mij vanmorgen deze heli aan. S2518, robbe arrow plus flybarless, RTF, RC Helikopter. Betaalbare heli €199. Vliegt aanzienelijk moeilijker meer uitdaging maar wel 45 graden, daar 90 graden niet bestaat in deze uitvoering. Net uitgekomen heli flybarless, zonder flybar.
Mooie uitdaging vond hij, vliegt er zelf ook nog mee. Bij de ne pro met vooruitgaan, stikje los stopt de heli. Met deze moet je de heli zelf stoppen en gaat sneller. Advies was om buiten te oefenen (daar deze nogal snel is) en dan is deze ook voor binnen goed te doen. Ga zelf nog een aantal filmpjes bekijken op you tube en moet er nog over nadenken.

Succes met je keuze, zal niet makkelijk worden:D

Die Robbe is 42 cm lang. Dus dat wordt buiten oefenen met windstil weer en binnen hooguit hoveren.. De Walkera is een stuk kleiner ;)

Carbon flybar zit erop. Wat een gepriegel om die gewichtjes erop te krijgen met die schroefjes ter grote van een molecuul. Maar goed.. Opnieuw getrimmed en hij vliegt weer als vanouds. Vanmiddag had ik een blade strike. Hopelijk is dat met de nieuwe flybar voorbij..
Ik heb gekozen voor de gewichtjes die overeenkomen met stock. De lichtere maken de Solo Pro nog vinniger maar het schijnt dat je staartmotor dat niet goed kan bijhouden.. Dus we doen het met normale gewichtjes..

**Edit**

Zoontje in bed dus even opnieuw subtrim gedaan.. De carbon flybar maakt de Solo Pro een stuk stabieler. Ik heb hem nu zo kunnen subtrimmen dat ik niet meer normaal hoef te trimmen.. Dat lukte met de originele flybar niet.. Nu moet ik wel zeggen dat de originele flybar niet meer helemaal kaarsrecht was. Dat is de carbon variant wel. Ik denk dus dat dit een "must have" upgrade is..

Laatst bewerkt:
Carbon flybar zit erop. Wat een gepriegel om die gewichtjes erop te krijgen met die schroefjes ter grote van een molecuul. Maar goed.. Opnieuw getrimmed en hij vliegt weer als vanouds. Vanmiddag had ik een blade strike. Hopelijk is dat met de nieuwe flybar voorbij..
Ik heb gekozen voor de gewichtjes die overeenkomen met stock. De lichtere maken de Solo Pro nog vinniger maar het schijnt dat je staartmotor dat niet goed kan bijhouden.. Dus we doen het met normale gewichtjes..

**Edit**

Zoontje in bed dus even opnieuw subtrim gedaan.. De carbon flybar maakt de Solo Pro een stuk stabieler. Ik heb hem nu zo kunnen subtrimmen dat ik niet meer normaal hoef te trimmen.. Dat lukte met de originele flybar niet.. Nu moet ik wel zeggen dat de originele flybar niet meer helemaal kaarsrecht was. Dat is de carbon variant wel. Ik denk dus dat dit een "must have" upgrade is..

Heb je een foto beschikbaar? Ben wel heel nieuwschierig. Vliegt de heli zo ook beter?

Je hebt dus twee kleine en twee grote gewichtjes. Je kunt kiezen uit 3 opties.
1. Je doet aan beide kanten een kleine en grote --> tam
2. Je doet aan beide kanten een grote --> normaal
3. Je doet aan beide kanten een kleine --> responsive

Bij optie drie gaat de staart uitzwaaien omdat de staartmotor het niet trekt. Optie 2 lijkt het meeste op de originele flybar. Maar wel met het verschil dat de heli veel fijner aanvoelt. Snelheid is hetzelfde, response ook maar hij vliegt gewoon meer smooth en precies. Ik vind het echt een super upgrade..

5598557428_e6865c42ba_z.jpg

Bij optie drie gaat de staart uitzwaaien omdat de staartmotor het niet trekt. Optie 2 lijkt het meeste op de originele flybar. Maar wel met het verschil dat de heli veel fijner aanvoelt. Snelheid is hetzelfde, response ook maar hij vliegt gewoon meer smooth en precies. Ik vind het echt een super upgrade..

Dat ziet er smooth uit.
Wellicht als ik al net zo goed deze heli onder controle heb misschien iets voor mij.

Heb net een filmpje gezien van de robbe.
Inderdaad net iets te groot voor in de kamer.
Die mcpx laat hij testen door een professionele vlieger, die gaat deze heli voor hem beoordelen daar hij niet de behoefte heeft om eraan te knutselen of dat klanten terugkomen met een productie misser of fout.
Ik hoor nog van hem.

Ik zou de stap naar de mcpx nog niet gelijk zetten als je de Solo nog niet onder de knie hebt. Dan krijg je onnodig stress. Omdat het een CP is stabiliseert hij zichzelf niet. Nu trekt de heli recht als je na een zijdelingse beweging de stick loslaat. Dat is bij een CP niet zo. Dan moet je tegen bewegen. Dat is natuurlijk te leren maar dan moet je wel enorm veel handelingen tegelijkertijd doen..
Overigens zou ik de flybar gewoon nemen. Hij is sterker dan het plastic gevalletje wat er standaard op zit en je kunt de heli tammer maken om te oefenen..

Ik zou de stap naar de mcpx nog niet gelijk zetten als je de Solo nog niet onder de knie hebt. Dan krijg je onnodig stress. Omdat het een CP is stabiliseert hij zichzelf niet. Nu trekt de heli recht als je na een zijdelingse beweging de stick loslaat. Dat is bij een CP niet zo. Dan moet je tegen bewegen. Dat is natuurlijk te leren maar dan moet je wel enorm veel handelingen tegelijkertijd doen..
Overigens zou ik de flybar gewoon nemen. Hij is sterker dan het plastic gevalletje wat er standaard op zit en je kunt de heli tammer maken om te oefenen..

Maar.. de cp is al een stuk lastiger te vliegen, na advies van de modelshop. Dacht dat de walkera een cp is toch?
Hij had mij ook gewaarschuw voor de mcpx en of de nieuwe van nine eagle pro 180 3d..... zijn niet zo makkelijk te vliegen. Op de filmpjes zijn het meerendeel piloten die ook met de zwaardere machines vliegen.
Ik wil de pro eerst goed onder de knie hebben en deze buiten goed kunnen beheersen eer ik met een andere heli aan de gang gaat.
Het kriebeld mij wel enorm om een groete te kiezen voor buiten maar moet wel realistisch blijven. Wat dat aangaat kijk jij meer realistischer dan ik dat ben. Als ik eenmaal buiten vlieg met een beest, doe ik het volgens mij in mijn broek. Stel je voor dat je crasht met zo'n ding.

De flybar ga ik ook zeker nog bestellen maar zet hem er dan pas op als ik geen ontmoeting meer heb met het plafond ;)

Eerst zeker zijn of mijn servo's goed staan zodat ik weet dat alle kanten even snel gaan en dat ik dan goed kan trainen.

Laatst bewerkt:
Ik heb tweetal slechte foto's op mijn draadje staan.
Van de rechter servo met ingeschakelde heli.
Zou jij kunnen kijken of die van jou ook zo hoog staat als jouw'n heli is ingeschakeld zonder een knopje te bedienen?

Alvast mijn dank

Wat dat aangaat kijk jij meer realistischer dan ik dat ben. Als ik eenmaal buiten vlieg met een beest, doe ik het volgens mij in mijn broek. Stel je voor dat je crasht met zo'n ding.

Nee hoor. Ik ben net zo :) Liefst koop ik morgen een Trex 250. Alleen weet ik dat de teleurstelling en frustratie enorm zal zijn. Ik heb ook geen tijd om les te nemen. Ik doe het dus in kleine stapjes. Nu de 45 graden Solo Pro. Volgende week de 90 graden Walkera. Veel simmen en dan waarschijnlijk de mcpx of de 180 van Nine Eagles als die uit komt..

Ik heb tweetal slechte foto's op mijn draadje staan.
Van de rechter servo met ingeschakelde heli.
Zou jij kunnen kijken of die van jou ook zo hoog staat als jouw'n heli is ingeschakeld zonder een knopje te bedienen?

Alvast mijn dank

Als ik de Solo van achteren bekijk, dus vanaf de tail dan staat de rechter servo hoger.. Dus klopt het wat je ziet ;)

Had je niet dat de linkjes wat zwaar op de kogels op de flybar pasten? Misschien is dat inmiddels opgelost, maar bij een eerdere productie-versie die ik had gekregen om te testen, drukte ik zo een kogel van de flybar scheef, omdat de kogel te groot was voor het linkje.

Er wordt trouwens gewerkt aan een tussengewichtje tussen optie 3 en optie 2, omdat de meesten 3 toch wel iets teveel van het goede vinden.

Ja, ik moet mijn mening herzien na een aantal vluchten vanavond. In eerste instantie lijkt de heli lekker stabiel te vliegen als je rustig vliegt zoals ik begin van de avond deed omdat er mensen in de kamer waren. Maar een uur geleden dus weer ruw gevlogen en tsja. Dan overcompenseerd de heli wel heel erg hoor. Leuk als je net vliegt maar de precisie bij stevige bewegingen is dan ver te zoeken. Ik wilde nog een poging wagen de kleintjes erop te zetten maar die passen niet goed. Ik heb dus de originele flybar er maar weer opgezet. Dit is leuk als je rustig rondjes wilt vliegen maar als je de heli door de kamer wilt gooien werkt het niet goed..

**Edit**

Voorbeeld: Full speed yaw naar rechts. Stoppen bij de muur. Dan komt ie 1-2 meter terug de kamer in.. Da's niet de bedoeling..

Laatst bewerkt:
Als ik de Solo van achteren bekijk, dus vanaf de tail dan staat de rechter servo hoger.. Dus klopt het wat je ziet ;)

Bedankt voor het kijken, nu zien hoe ik het oplos haha.

Jammer dat de flybar niet helemaal aan je verwachtingen voldoen bij high speed. Wellicht wat indoorvlier zegt omtrent de gewichtjes misschien een oplossing kan bieden.

Het materiaal van de flybar is wel mooi. Stuk steviger. Maar inderdaad kun je niet behoorlijk op snelheid vliegen. Ja kan wel, alleen komt ie dan als een boemerang terug.
Er komen wellicht verbeterde versies uit. Deze gaat in de doos als reserve flybar..

Het materiaal van de flybar is wel mooi. Stuk steviger. Maar inderdaad kun je niet behoorlijk op snelheid vliegen. Ja kan wel, alleen komt ie dan als een boemerang terug.
Er komen wellicht verbeterde versies uit. Deze gaat in de doos als reserve flybar..

Zou ik zeggen, ziet er smooth uit. Zat ook al te kijken om deze te bestellen maar dat doe ik mijn heli, meubels en gezin maar niet aan wanneer het begint te lijken op een boomerang;)

Zolang je rustig vliegt merk je het niet. Sterker nog dan is ie lekker soepel. Pas bij echte snelheden en plotselinge manoeuvres merk je het probleem..

Back