Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Nee, ik ga altijd enorm inleveren op de Walkera. De opbrengst staat dan niet meer in verhouding. Tenzij iemand een aardig bod doet en zelf de heli weer netjes wil maken. Zelfde met de Solo Pro. Maximaal 4 tientjes levert ie op. En dat is een ruime maand na aankoop.
De Walkera heb ik gelijk stuk gevlogen. Heb hem opgepakt, gerepareerd. Ben 3 weken gaan simmen zonder de Walkera aan te raken en ben het toen weer gaan proberen. Hetzelfde was gebeurd met de mCPX. Alleen had ik dan per saldo 200 euro over gehouden. Belangrijkste les is dus om inderdaad bij jezelf te blijven. En je niet onzeker te laten maken door allerlei horror verhalen.. Mijn advies naar beginners zal ik wel herzien. Als mensen na de Solo Pro vragen of ze eerst een FP of gelijk een mcpx moeten nemen zal ik ze de laatste adviseren. De mcpx is echt extreem robuust. Natuurlijk kan alles kapot maar hij gaat echt niet sneller kapot dan een FP. Je hoeft er ook niks aan in te stellen. Hij vliegt uit de doos. Enorm voordeel is dat hij in idle up mode wel degelijk buiten wat wind kan hebben. Ik heb hem in de tuin gehad met windkracht 3. Dat kan een FP niet.
Voor de mcpx, toen deze nog niet bestond, lag het allemaal anders. Dan was een FP een uitstekende optie. Maar deze is nu na mijn ervaringen ietwat achterhaald. Tenzij je perse groot wilt vliegen gelijk en een gymzaal hebt. Dan ligt het iets anders. Een grotere CP kan namelijk niet ongeschonden uit de struiken worden gevist.

Om een lang verhaal dus kort te maken ...... ik heb met mijn impuls aankoop toch iets goeds gekocht :rolling: Dat is dus de eerste keer van mijn leven, mannen bedankt voor jullie verhaal ;)

Leuk, en zo bouwt iedereen weer zijn eigen ervaring op en met ieder zijn eigen advies na een ander. Advies is leuk om te krijgen , wel belangrijk om heel goed de balans op te maken wat je zelf nu echt wilt en daar heb ik mij gelukkig nog aangehouden. Moet wel toegeven dat het vooraal in het begin enorm moeilijk en lastig is om jezelf niet te verliezen.
Je bent gauw geneigd om iemand zijn advies op te volgen daar je denkt dat de ander, de meer ervaren piloten het wel weten.

Adres gegevens:

Brokkenpiloot Thijs
Crashlaan 1
1234 HA Helikopterstad

Oh, was jij dat wel. Was er laatst voor bij gereden en zag ik iemand een mcpx vliegen op een veldje.

Ik heb per ongeluk een geldbedrag gestord, exact op dit adres, rekening kwam er zodanig uitrollen maar kan ik niet meer achterhalen
zou je zo vriendelijk willen zijn om deze terug te willen storten?
Bankrek. via pb.
Zodra het geld is gestort ben je verder gevrijwaard van Chow zijn consultancy.

Het gaat namenlijk om het volgende bedrag €200
Bij voorbaat mijn dank.:D

En als je onze verhalen waardeerd heb ik er ook geen problemen mee dat er €500 extra gestord wordt, hiermee moet ik toch wel een fijne 500 cp heli voor kunnen krijgen. Wel bedankt voor jouw'n bijdrage in mijn hobby:rolleyes:

Laatst bewerkt:
BTW ik heb zelf wel geluisterd naar de verhalen hier, ben begonnen met een Solo Pro door jullie enthousiasme en later kwam de mCPX voorbij vliegen in de discussie en aan de hand van de verhalen daarover toen maar tot de koop over gegaan.
Het is alleen soms wat lastig filteren van wat je wel en niet moet doen omdat het toch heel persoonlijk blijft.
Er is b.v. iemand bij mij op de club die gelijk een flinke CP helikopter heeft gekocht van 8 kilo en ca. 10 uur les heeft gekregen, op de sim 40 uur heeft geoefend en nu al vrolijk rond vliegt.

Precies. Zojuist heb ik een mCX verkocht aan iemand die heeft leren vliegen met een Trex 450. Was goed te doen zei hij... "gewoon voorzichtig omhoog in het begin" :)

Ik denk ook wel dat een flinke CP gewoon bij je moet passen.
Ik denk en analyseer nog wel eens en zou te angstig zijn om hiermee te vliegen.

@Thijs031, heli vliegen is inderdaad verslavend maar niet minder dan vliegtuig vliegen? In het bergin dacht ik te licht over heli vliegen en dacht bij vliegtuigen dat er alleen van die schuimplastic modellen waren om mee te vliegen. Blijkt dat er hele mooie vliegtuigen zijn en goed betaalbaar.

Wat ik heb begrepen van vliegtuigvliegen is dat je daarmee echt en meer vliegt dan een heli....... beetje off-topic, excuus.

Ik moet natuurlijk voorzichtig zijn met wat ik hier zeg maar dit is ook echt puur persoonlijk: vliegen met vliegtuigen vind ik zelf net iets leuker. Helikopter vliegen is weer moeilijker om te leren (leercurve vind ik wel ontzettend leuk) al kun je het bij een vliegtuig je zelf ook heel moeilijk maken met b.v. 3D vliegen of zeer hoge snelheid.

Mijn vrouw zegt altijd: als je maar lekker zoet bent dan heb ik zo min mogelijk last van je ;)

Tís heel persoonlijk. Ik leer never nooit snel vliegen. Anderen zullen dat vast sneller doen dan ik. Alleen crash ik niet omdat ik niet over mijn grenzen ga. Ik weet donders goed wat ik wel en niet kan en schuif mondjesmaat de grenzen op. In dat geval kun je eigenlijk al vanaf dag 1 een CP leren vliegen. Ben je een rouwdouwer dan is een ander traject waarschijnlijk handiger. Mensen die adviseren op een forum kunnen niet op voorhand zien wat voor type je bent en zullen dus geneigd zijn zeer behoudend te adviseren. Met als gevolg dat wanneer je wel gelijk een lastig traject in kunt je door die adviezen vrij vlot een hele vloot hebt verzameld waarvan een groot deel na enkele weken al staat te verstoffen..

Ik moet natuurlijk voorzichtig zijn met wat ik hier zeg maar dit is ook echt puur persoonlijk: vliegen met vliegtuigen vind ik zelf net iets leuker. Helikopter vliegen is weer moeilijker om te leren (leercurve vind ik wel ontzettend leuk) al kun je het bij een vliegtuig je zelf ook heel moeilijk maken met b.v. 3D vliegen of zeer hoge snelheid.

Mijn vrouw zegt altijd: als je maar lekker zoet bent dan heb ik zo min mogelijk last van je ;)

Daar durf ik nog niet naar te vragen hoe zij hier over denkt.
Ze heeft het er weleens over gehad mij op te geven voor "help mijn man heeft een hobby" LOL

Moet mijzelf wel herzien op het vliegtuig vliegen. Dacht ook dat hier niet zveel aan was, alleen rechtvooruit vliegen en bochtjes. Hier heb ik mij op verkeken. Wel de mogelijkheden gehoord van de eigenaar van de modelshop. Hij vliegt ook met vliegtuigen en wat daar wel niet mee mogelijk is. Lijkt mij enkel dat je veel ruimte moet bezitten om je vliegtuig ergens te stallen. Een heli neemt minder ruimte in, lijkt mij hoor.

Denk ook dat het moeilijk is om aan te geven wat het vliegen met vliegtuigen mooier maakt, moet je wellicht ervaren.
Moet zelf ook een beetje oppassen, straks ga ik over naar vliegtuigvliegen:D

Toch zijn er genoeg mensen die een lastig te vliegen vliegtuig of helikopter in de lucht kunnen houden en daarnaast nog een vloot aan "simpel" spul hebben, waarmee ze ook regelmatig vliegen. Ik zie dit op onze club ook altijd weer, lekker ontspannen na een intensief vliegmoment of zoiets.

Er zijn er die met "simpel" spul juist de gekste dingen uithalen die je (zeker als beginner) niet voor mogelijk had gehouden. Er zijn er die b.v. een vliegtuig van ca. 300 gram met windkracht 4 in de lucht weten te houden waarvan ik dacht dat die alleen met windstil te vliegen was.

Ik denk en analyseer nog wel eens en zou te angstig zijn om hiermee te vliegen.

Weet je waarom ik zolang getreuzeld heb om de mcpx naar binnen te brengen?? Ik was gewoon geïntimideerd. Nu heb ik vandaag 4 lipo's gevlogen zonder crash en rare manouvres en opeens veranderd de mcpx van een eng grommend monstertje in een lief schattig dingetje. Het zit tussen je oren.
Straks zal de 450 hetzelfde doen.. Dan staat ie te brullen in een ruimte.. Stefan ernaast en dan wordt ik heel klein.. Maar krijg ik hem een paar lipo's gewoon veilig in hover dan wordt de 450 steeds kleiner en ik steeds groter.. Tís psychologie.

Weet je waarom ik zolang getreuzeld heb om de mcpx naar binnen te brengen?? Ik was gewoon geïntimideerd. Nu heb ik vandaag 4 lipo's gevlogen zonder crash en rare manouvres en opeens veranderd de mcpx van een eng grommend monstertje in een lief schattig dingetje. Het zit tussen je oren.
Straks zal de 450 hetzelfde doen.. Dan staat ie te brullen in een ruimte.. Stefan ernaast en dan wordt ik heel klein.. Maar krijg ik hem een paar lipo's gewoon veilig in hover dan wordt de 450 steeds kleiner en ik steeds groter.. Tís psychologie.

Daarmee ben ik het wel met je eens.
Tijdens het vliegen ben je eerder geneigd om bang te worden van de crashes dan dat je vrijuit gaat hoveren of oefeningen doet.
Het valt bij mij ook op, als ik hierop terugkijk, dat ik enkel crash wanneer ik dichter bij de grond ben. Hoger in de lucht heb je de vrijheid en alle ruimte om bij te corrigeren en dan voel ik mij ook geïntimideerd door de grootte en de snelheid van de wieken en het geluid die zich verplaatst door de lucht. Wanneer je dat overwint kun je denk ik ook met een vrijer gevoel leren vliegen.

Back