Verslag
Nadat ik eigenlijk in 2007 tegen mezelf gezegd had dat de wedstrijdsport voor mij nu passé was (1972-2007 in F1A, F1B, F3J, F1A en F3K) gisteren toch maar weer eens inschrijfgeld betaald
De condities waren super , een gazonnetje van 100 x 100 meter, een clubgebouwtje met alle faciliteiten, het geheel omringd door akkers, wind die varieerde van 0 tot max 3 m/sec en thermiek was ook voldoende voorhanden (wanneer je op de juiste plek was

) Met de thermiek was het zo dat in de “opwarmperiode” tot circa 13.00 uur, de stijgende lucht vaak over grotere gebieden aanwezig was. Na die tijd werden de bellen wat duidelijker begrenst en sterker.
Jürgen Reinecke, die namens de DMFV, de Benelux Cup runde maakte er een strak geheel van en toch was er altijd voldoende tijd om je rustig op je vlgd. vlucht voor te bereiden. Echt prima gerund.
Door nieuwigheid ging ik echter de eerste ronde al meteen de boot in. Ook voor mijn helper (Roos, mijn vrouw)was dit gebeuren nieuw en zo hadden we niet de juiste tijd op onze klokken staan. Mijn klim was een tikkie tè hoog met 192 meter, maar ik had goede lucht en toen ik me voorbereide op de landing had ik plotsklaps wat weinig tijd over. Ik lag weliswaar op de grond toen de toeter ging maar had te veel vaart en schoof een metertje of 8-9 door over dat nog natte gazonnetje

. En omdat de rest ook hoog scoorde leverde me dat meteen een sub 900 score op. Wel meteen de laagste score die dag. Verder was mijn tweede ronde niet vol maar niemand had die ronde vol en ik scoorde iets van rond de 950 meende ik. Wel mijn spinner beschadigd want die zat over de spijker waarmee het doel gemarkeerd was. 8) Alle andere ronden verliepen voor mij netjes en werden vol gevlogen.
Doordat er na 5 ronden vliegen in F5J een schrapronde is wijzigde de stand behoorlijk (voor mij zeker want ik stond op 2, na ronde 4). Doordat de kondities relatief makkelijk waren, waren de scores ook hoog en vonden er nog flinke verschuivingen in de top plaats. Kijk maar naar het resultaat van Adrie bijvoorbeeld die 0,3 pnt. tekort kwam voor de tweede plek. 0,3 punt !!
Ook Frans en Bob hebben beide bijzonder netjes gevlogen hoewel Frans ook de prijs voor pechvogel van de dag verdiend heeft. In ronde één startte hij aan de verkeerde kant van een markeringslijn en de Duitse Gründlichkeit bezorgde hem een nul voor die ronde. Maar Frans, let op: vlgs het FAI reglement moet je starten binnen een straal van 4 meter van je startplek. Een protest tegen die nul was op zijn plaats geweest. Verder had Frans noch de pech dat tijdens de start (ronde 3 meen ik) een hevel afbrak waarmee het stabilo aangestuurd wordt. Gelukkig geen grote schade aan de kist. Bob heeft het met de Kappa netjes gedaan. Daar was weinig op aan te merken

. Nog flink wat oefenen en praktijkervaring opdoen maar dat zit wel snor!
Al met al was het dus een bijzonder mooie en leerzame vliegdag en ik hoop dat deze Benelux Cup een vervolg krijgt al was het maar, omdat lekker dicht bij huis kunnen vliegen ook wel wat heeft