Hi Bert,
mooi jou "handtekening" ,
...ik ben gevlogen met een rigid schal heli zonder HC3 .
Alleen omdat het voor mij iets te gevaarlijk leek,
heb ik een HC3X verbouwd.
Nu ben ik mee bezig, en ga de gains weer terugschroeven,
nadat de heli goed vliegt en ik ietsje meer gewend ben.
Dit thema heb ik al beschreven in "Bell 47 G III"
In dit draadje was ik eerder bezig met een Benzinetrainer met paddelkop
Maar met dit zo soort dingen als fbl en meerblads-kop
woord dit draadje ook iets meer allround !
Groet
Uwe
Weet je.... ik begrijp het niet zo goed: Ik heb destijds ook een multiblade ingevlogen (de eerste reeds in 2006 geloof ik), en ik geef zonder meer toe, dat dat aanvankelijk best pittig was. Het was namelijk een pracht van een schaalheli (Vario Westland Lynx) en het ergste van alles: het ding was niet van mij, en iedereen stond vol vertrouwen naar mij te kijken....
Maar het was ook
onmiddellijk duidelijk, dat het puur een kwestie was van oefenen, en vooral van
wennen aan het andere gedrag.
Meer niet....
Dus toen ik mijn eigen meerbladsheli bouwde in 2008, heb ik gewoon de tijd genomen, om er mee te
leren vliegen, in plaats van electronica er in te hangen en gelijk vollebak tekeer te kunnen gaan.
Dat leren, dat kost voor de geroutineerde paddelvlieger hooguit 5 vlieguren, en om dat wat aanschouwelijker te maken: da's ongeveer 30 tankjes, ofwel 6 tot tien middagjes vliegen....
Ik heb een vliegschool, en ondanks dat ik daar instructeur ben (en dus een reputatie hoog te houden heb), heb ik daar ook gewoon, ten overstaan van mijn leerlingen, lekker staan oefenen met mijn BO 105. Daar schaam ik mij niet voor, en het haalt voor leerlingen tegelijkertijd ietwat het intimiderende van een heli er vanaf, als ze zien dat ook een instructeur gewoon moet oefenen om iets onder de knie te krijgen.
Ik blijf van mening, dat er véél te snel naar deze hulpmiddelen gegrepen wordt.
Als je praat over een 450 size met CopterX head, dan begrijp ik dat, die vliegen inderdaad érg pittig.
Maar de Vario dubbelbouts multibladekop, dat vliegt ongeveer als een knuffelbeer....
En zeker als er nog een trainer onder hangt i.p.v. een met veel liefde en moeite gebouwde schaalromp, dan is FBL gewoon volkomen overbodig....
Het gevolg is dat er ondertussen bij ons al meerdere mensen de handschoen opgepakt hebben, en er vliegen nu al minstens vier mensen non-E-stab 450 size (waarbij twee al in het instructeursteam zaten, de derde prompt instructeur werd, en nu dus al een vierde puur voor de lol óók non-E-stab 450 vliegt).
Zo'n benzine-bak, mag gewoon domweg geen probleem zijn....
Groet, Bert