Benzine Trainer

De sawsh beweegt ind in tegengestelde richting van de beweging die ik met de heli maak. Heli naar voor is swash naar achteren en vice versa. Idem voor de rolbeweging.
Ga bij de volgende proefvluchten iets meer met de gain van de swash experimenteren.
Grt,
Ronny

Dat is dus verkeerd....
De swash moet bij bewegen van de heli naar achteren, dezelfde afwijking schuin opzij hebben, als wanneer de heli stilstaat en je de stick naar voren beweegt....

Als ik jou goed begrijp, beweegt de swash recht naar voren als je de heli recht naar achteren haalt.... dat betekent, dat als een windvlaag de heli recht naar achteren drukt, de BD een correctie doet, SCHUIN NAAR VOREN!!!!

Omdat de heli recht naar achteren ging, VERWACHT de BD dat de heli recht naar voren zal corrigeren, maar dat gebeurt niet.... dit ziet de BD als een nieuwe verstoring, en daarop zal hij weer meteen correctie reageren, doe OOK 45 graden verkeerd is.... en zo ontstaat er een cirkelvormige waggel....

Hier kun je met gains spelen wat je wilt, maar dit los je NIET op door de Gain af te stellen.... dit los je alleen op door de reactie van de swash correct uit te lijnen (met die 45 graden "afwijking") op de verstoring....

Groet, Bert

.. ik weet het niet hoe dat alles uitziet,
maar bij mij is de verdraaiing 90 graden,
dus de swash gaat bij elevator zijwaarts bewegen
en bij rol naar voor en achteren.

(als ik begin met vliegen, kan ik de heli zijwaarts naar mij draaien,
dan moet de swash precies bewegen als bij een gewone heli)

of ik zet de heli met de staart naar mij toe
en als ik elevator naar voren doe, gaat de swash naar links kiepen,
til ik vervolgens de heli achter op, moet de swash naar rechts bewegen.

Dat is het, je moet het toch zien, wat de bladen doen als de heli uit is
en je de swash beweegt.

suc6, Uwe

Ik heb een sterk vermoeden dat ik de oorzaak van het probleem moet gaan zoeken bij m'n blades (tot die conclusie ben ik na een nachtje slapen gekomen :)) Op m'n Ecureuil, die uitgerust is met een driebladskop en een 3X, heb ik ook het principe van de tuimelschijfverdraaiing moeten toepassen en dit werkte dadelijk perfect. Ik denk dus dat ik hierin juist ben, en vermoed dat Bert en ik hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden :).

Omdat het "waggelen", naarmate het hooveren langer duurt, erger en erger wordt denk ik dat de 3SX steeds meer en meer moet ingrijpen en dit niet meer kan bijhouden.

Ik heb dus overlaatst mijn blades gespoten en heb deze opnieuw moeten uitgebalanceren. Dit heb ik op de volgende wijze gedaan :

Tussen de zwaarste en de lichtste zat een verschil van 3 gram. (van 203 tot 206gr.) Ik heb eerst van elk apart het zwaartepunt bepaald en daarna met zelfklevende transparante folie het gewichtsverschil weggewerkt. Dit heb ik echter NIET op het zwaartepunt gedaan, maar zo ver mogelijk naar buiten om zo weinig mogelijk materiaal te moeten toevoegen. Ik heb dit gedaan door de zwaarste pal als referentie te nemen en dan telkens één van de drie overige pallen "zwaarder" gemaakt met folie tot beide perfect in evenwicht bleven hangen. M.a.w. de zwaartepunten liggen nu vlgs mij niet meer op hetzelfde punt maar allemaal verschillend naar buiten toe.........

Ze zijn wel zeker allemaal in evenwicht met elkaar.

Zou het hier aan kunnen liggen misschien of is dit te ver gezocht, 't gaat trouwens maar over max. 3 gram? Ik weet ook niet hoeveel effect dit heeft op het vlieggedrag.

grt,
Ronny

Laatst bewerkt:
Ik heb een sterk vermoeden dat ik de oorzaak van het probleem moet gaan zoeken in m'n blades (tot die conclusie ben ik na een nachtje slapen gekomen :)) Op m'n Ecureuil, die uitgerust is met een driebladskop en een 3X, heb ik ook het principe van de tuimelschijfverdraaiing moeten toepassen en dit werkte dadelijk perfect. Ik denk dus dat ik hierin juist ben, en vermoed dat Bert en ik hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden :).

Omdat het "waggelen", naarmate het hooveren langer duurt, steeds maar erger wordt denk ik dat de 3SX steeds meer en meer moet ingrijpen en dit niet meer kan bijhouden.

Ik heb dus overlaatst mijn blades gespoten en heb deze opnieuw moeten uitgebalanceren. Tussen de zwaarste en de lichtste zat een verschil van 3 gram. (van 203 tot 206gr.) Ik heb eerst van elk apart het zwaartepunt bepaald en daarna met zelfklevende transparante folie het gewichtsverschil opgevangen. Dit heb ik echter NIET op het zwaartepunt gedaan, m.a.w. de zwaartepunten liggen nu vlgs mij niet meer op hetzelfde punt............

Zou het hier aan kunnen liggen misschien of is dit te ver gezocht ? Ik weet ook niet hoeveel effect dit heeft op het vlieggedrag.

grt,
Ronny

Ik durf het niet meer te zeggen....

Het kan zijn dat we langs elkaar heen praten, maar wat je schrijft is duidelijk: als jij de stick naar voren duwt, gaat de swash SCHUIN naar voren (en dit is OK....) maar als je de heli naar achteren kantelt, gaat de swash RECHT naar voren, en dat is NIET OK....

Dat is wat je schrijft, en dat is héél toevallig OOK, wat precies hetzelfde probleem gaat veroorzaken dat jij beschrijft, ongeacht het merk of type FBL....

Of we daar langs elkaar heen praten, is aan jou om te beoordelen, ik kan namelijk niet ZIEN wat er gebeurt, ik moet afgaan op jouw beschrijving, en mijn advies kan nu eenmaal niet beter zijn dan jouw beschrijving....

Onbalans in de rotor leid bij handmatig gestuurde meerbladsrotors tot niet meer dan een trilling, mogeijk dat het bij de BD tot méér problemen leid.... zoals bekend, kan ik je daar wegens moedwillig gebrek aan ervaring weinig over vertellen.

Groet, Bert

Hoi Bert,
'k Zit nu op m'n werk en kan dus niets controleren maar ik ga proberen vanavond toch nog eens de uitwerking van de swash op bewegingen van de heli te checken.
Wat je eigenlijk bedoelt is dat, door m'n tuimelschijfverdraaiing, de swash NIET rechtlijnig tegengesteld mag bewegen op de bewegingen van de heli hé.

'k Wil gewoon effe zeker zijn dat dit goed zit en dan kan ik nog verder gaan zoeken.

Wordt er allemaal niet simpeler op hé :D.

grts,
Ronny

Hoi Bert,
Wat je eigenlijk bedoelt is dat, door m'n tuimelschijfverdraaiing, de swash NIET rechtlijnig tegengesteld mag bewegen op de bewegingen van de heli.

Exact!

De respons van de BD op een beweging van de heli, moet exact dezefde "schuine afwijking" hebben, als de schuine afwijking tussen de beweging van de stick en de reactie van de swash....

Dat is ook logisch: als jij de heli recht naar voren wilt sturen, is het bij een Vario multiblade rotor nodig dat de swash schuin naar voren beweegt.
Dan is het evident, dat als je de heli recht naar achteren kantelt, dat de BD moet reageren met diezelfde beweging schuin naar voren....

Die rotorkop merkt immers geen verschil tussen wat jij met de stick doet, of wat die BD doet vanwege een windvlaag? die rotorkop reageert gewoon op een beweging van de swashplate....

En jouw beschrijving van de "waggel" komt overeen met een FBL systeem wat schuin reageert.

Het is mij opgevallen dat veel multiblade problemen (ook non-E-stab) veroorzaakt worden door vergissingen in de afstelling van de Phasing....

Groet, Bert

waggel...

is die "waggel" alleen op de elevator as?
oftewel, de staart gaat alleen op en neer?
Of zie je echt een soort rondgaande gang, dus een beweging op de aileron en elevator as?

STEL; het is gain, zou hij op de elevator as als eerste iets weergeven. dat is de kritische as. gaat de staart puur en alleen recht omhoog en omlaag, is de correctie an sich waarschijnlijk wel goed, maar gain op de elevator te hoog.

Maar, eerst ff Brututs zijn optie checken..
Als de swash beweging niet klopt, wordt het hem niet.
even opletten, de swash beweging vanuit de sticks kan makkelijk goed zijn, dit wil niet zeggen dat de correctie ook goed is!
misschien dat de correctie qua swashverdraaiing verkeerd gaat.

Die "waggel" zit enkel op de hoofdas, het heck staat wel strak. Het probleem situeert zich dus enkel op nick en rol.

Maar zoals je al schrijft, ga straks eerst nogmaals Brutus zijn voorstel checken.

grts

Dan zou ik eerst beginnen met Brutus zijn verhaal..
ik heb ooit wel eens meegemaakt dat een heli alleen op de hoofdas door de gain ging rommelen, maar daar wordt je binnen een paar tellen al niet gelukkig van.
en de gains stonden toen werkelijk veeeeeels te hoog

Weet je: ik heb vroeger een MCPX gehad.... die had wel eens last van viezigheid op de koolstofbanen van de servo's.

Als dat gebeurde, dan reageerde een of meer van de servo's niet zoals de FBL-stabilisatie dat wilde, en dat is exact hetzelfde: de heli word door een windvlaag verstoord, de FBL corrigeert maar de swsh gaat niet de exact goede kant uit.
De heli reageert dus "scheef" op de correctie, en de FBL begint op die "scheefheid" te corrigeren... maar die reactie is óók weer scheef, en dus regeert de FBL dáár weer op....

Het gevolg was ook zo'n soort van cirkelvormige waggel (bij een MCPX is die waggel héééél snel)....

Vandaar dat ik absoluut en met 99% zekerheid die phasing als de schuldige aanwijs, niet een eventuele gain....

Groet, Bert

Het probleem ligt hier zeker niet aan de phasing .
De tuimelschijfverdraaiing staat op de juiste manier ingesteld .
Het lijkt precies op een verkeerde phasing maar het is het probleem niet .
De Ron heeft me dat bevestigd via de telefoon .

Het enige ' probleem' is dat de HORIZON MODE is ingesteld , de groen led brand dan op de HELICOMMAND . ( dit is dus hier het geval ) . en dit is een NO GO .
Nu , de HORIZON MODE kan en mag , moet zelfs enkel en alleen ingesteld worden als de heli al enkele vluchten ( rond vluchten ) gedaan heeft in de RIGID mode ( oranje lamp ) op de helicommand .
De software programmeurs zouden dit eigenlijk moeten deactiveren bij de eerste instellingen die men doet om zo een systeem in te stellen voor de eerste vluchten .
Maar je kan jammer genoeg al bij het begin onmiddellijk de HORIZON MODE activeren , daar dit eigenlijk niet mag , doe je dit toch , dan krijg je het effect wat Ronny hier dus meemaakt , de helicommand gaat corrigeren maar op de foute manier .

Je begint dus eigenlijk in de RIGID MODE , bij een nieuw model :
Dan begin je met een HEAD GAIN op 80 % en een HECK GAIN op NORMAAL op 50 % . Je krijgt dus een oranje lamp te zien ( RIGID MODE ) op de helicommand bij het opstarten van het systeem .
Dan ga je vliegen , je kijkt als alles in orde is , en doet eventueel de HEAD GAIN wat naar onder indien hij gaat dolfijnen of gekke dingen gaat doen in de vlucht .
Nu , ik heb nog geen gekke dingen zien gebeuren , hij zal altijd blijven stabiliseren .

Als dit allemaal in orde is , dan pas kan je de HORIZON MODE los laten op de helicommand ... en dan gaat er ook geen enkel probleem meer zijn .

Dus Ron , we spreken sowieso nog af op de vliegterreinen van Dilsen - Stokkem en we zullen deze trainer met de vierbladskop het luchtruim laten zien .

Hier nog een afdruk van de handleiding waar in staat dat je eerst de RIGID MODE moet instellen en eventueel finetunen .

Grtz
Ron

Laatst bewerkt:
Ah, OK, kijk.... en dat vertelt ie d'r niet bij, dat dat ding in horizon mode staat.... (en sowiso had ik dan nog niet geweten of dat wel of niet kan.... :D)

Groet, Bert

Weet het ook pas na Ron zijn telefoon :D. Handleiding is op dat vlak niet erg duidelijk.
Ik moest vanavond voor m'n werk weg en heb dus niet eerder kunnen reageren.
Ik hoop van 't weekend dit, samen met Ron opgelost te krijgen. Heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken ;).

Grts
Ronny

Voor mij ook nieuw,

die x-versie heeft dat niet,
dus allen bij de xs-versie,

maar gelukkig (bijna) opgelost,
en weer wat geleerd.

Groet
Uwe

Ja , de 3SX versies hebben deze functie .
Ik gebruik ook altijd de normale 3X versie , is perfect .... ;-)
Zelfs de iets oudere BASIC versies doen het nog steeds prima hé Xavier ... de schaal heli's fladderen er leuk mee door het luchtruim , maar je moet ze weten in te stellen .

Ik heb al vele mensen gezien die de 3SX Horizon mode hebben ingesteld , ze testen dat dan en zwieren het er onmiddellijk weer vanaf ... ze vinden het een zeer raar gevoel , bijna een coaxiaal gevoel , vandaar dat ik altijd met de 3X versies werk .
We hebben er indertijd op de Pöting meeting 6 ingesteld met deze HORIZON mode en dat had je moeten zien , iedere schaalheli piloot wou het niet meer hebben .
Ik denk dat het meer iets is voor de beginnende 3D Piloten , zij kunnen inverted leren vliegen , gaat er dan iets mis , knop actief van de horizon mode en de heli gaat 15 meter recht omhoog en je kan hem dan weer rustig overnemen , Let op , je moet dan wel op tijd de schakelaar activeren anders is het nog de grond in .

En ze zijn nog een stuk beterkoop ook nog eens .. ;-)

Grtz
Ron

... het afstellen van de HC3X in een grote (schal) heli,
dat is het moeilijkste,
bij een pot en boom heli weet je de fout eerder te vinden,
omdat je ook weet, hoe die normaal vliegt en reageert,

het is gewoon proberen,
en als het maar goed is, functioneert het ook perfect

suc6, Uwe

En ik kan alleen maar zeggen:

Je kunt ook gewoon "leren vliegen": zo héél erg moeilijk is dat nu óók weer niet....

Ik bedoel dat niet lullig, maar er wordt steeds méér naar deze zaken teruggegrepen, en ik vind dat er tegenwoordig wel érg snel naar deze hulpmiddelen gegrepen wordt.... (en dan doel ik niet op de "bail out functie" voor 3D, daar heb ik op zich nog wel begrip voor...).

Schaal vliegen (natuurgetrouwe vliegbewegingen sturen) is pittig, maar het vliegen van een heli met een romp er omheen, is geen zwarte magie...

Groet, Bert

Hi Bert,

mooi jou "handtekening" ,

...ik ben gevlogen met een rigid schal heli zonder HC3 .
Alleen omdat het voor mij iets te gevaarlijk leek,
heb ik een HC3X verbouwd.
Nu ben ik mee bezig, en ga de gains weer terugschroeven,
nadat de heli goed vliegt en ik ietsje meer gewend ben.

Dit thema heb ik al beschreven in "Bell 47 G III"
In dit draadje was ik eerder bezig met een Benzinetrainer met paddelkop

Maar met dit zo soort dingen als fbl en meerblads-kop
woord dit draadje ook iets meer allround !

Groet
Uwe

Hi Bert,

mooi jou "handtekening" ,

...ik ben gevlogen met een rigid schal heli zonder HC3 .
Alleen omdat het voor mij iets te gevaarlijk leek,
heb ik een HC3X verbouwd.
Nu ben ik mee bezig, en ga de gains weer terugschroeven,
nadat de heli goed vliegt en ik ietsje meer gewend ben.

Dit thema heb ik al beschreven in "Bell 47 G III"
In dit draadje was ik eerder bezig met een Benzinetrainer met paddelkop

Maar met dit zo soort dingen als fbl en meerblads-kop
woord dit draadje ook iets meer allround !

Groet
Uwe

Weet je.... ik begrijp het niet zo goed: Ik heb destijds ook een multiblade ingevlogen (de eerste reeds in 2006 geloof ik), en ik geef zonder meer toe, dat dat aanvankelijk best pittig was. Het was namelijk een pracht van een schaalheli (Vario Westland Lynx) en het ergste van alles: het ding was niet van mij, en iedereen stond vol vertrouwen naar mij te kijken....
Maar het was ook onmiddellijk duidelijk, dat het puur een kwestie was van oefenen, en vooral van wennen aan het andere gedrag.

Meer niet....

Dus toen ik mijn eigen meerbladsheli bouwde in 2008, heb ik gewoon de tijd genomen, om er mee te leren vliegen, in plaats van electronica er in te hangen en gelijk vollebak tekeer te kunnen gaan.

Dat leren, dat kost voor de geroutineerde paddelvlieger hooguit 5 vlieguren, en om dat wat aanschouwelijker te maken: da's ongeveer 30 tankjes, ofwel 6 tot tien middagjes vliegen....

Ik heb een vliegschool, en ondanks dat ik daar instructeur ben (en dus een reputatie hoog te houden heb), heb ik daar ook gewoon, ten overstaan van mijn leerlingen, lekker staan oefenen met mijn BO 105. Daar schaam ik mij niet voor, en het haalt voor leerlingen tegelijkertijd ietwat het intimiderende van een heli er vanaf, als ze zien dat ook een instructeur gewoon moet oefenen om iets onder de knie te krijgen.

Ik blijf van mening, dat er véél te snel naar deze hulpmiddelen gegrepen wordt.
Als je praat over een 450 size met CopterX head, dan begrijp ik dat, die vliegen inderdaad érg pittig.
Maar de Vario dubbelbouts multibladekop, dat vliegt ongeveer als een knuffelbeer....
En zeker als er nog een trainer onder hangt i.p.v. een met veel liefde en moeite gebouwde schaalromp, dan is FBL gewoon volkomen overbodig....

Het gevolg is dat er ondertussen bij ons al meerdere mensen de handschoen opgepakt hebben, en er vliegen nu al minstens vier mensen non-E-stab 450 size (waarbij twee al in het instructeursteam zaten, de derde prompt instructeur werd, en nu dus al een vierde puur voor de lol óók non-E-stab 450 vliegt).

Zo'n benzine-bak, mag gewoon domweg geen probleem zijn....

Groet, Bert

Back