Benzine Trainer

Ik start de heli in N(ormaal)-mode, waarbj de curve begint op pakweg 5% en de motor start op stationair toerental. Vanaf dan gaat hij dadelijk over in de lineare curve van Idle-up 1&2. Idle-up1 en idle-up2 zijn nu nog identiek, dus een lineare curve van begin tot einde met een voorlopig gemeten toerental van 1250 omw.
Idle-up3 gebruik ik dan weer om de motor stil te zetten. Deze is identiek aan de N-mode met uitzondering dat hij bij 0% de motor afsluit, curve gaat dus helemaal omlaag !

Ik kan dus met elke "mode" vliegen, vanaf pakweg 10% throttle zijn ze allemaal identiek aan elkaar en is er geen verwisseling mogelijk !

Weet niet of dit logisch is, dus alle advies is welkom :D

grts,
Ronny
 
Ronny, je vergeet, dat als je pitch geeft, dat je rotor dan meer vermogen vraagt, en dat het gas dus verder open moet.

Zoals je het schrijft, lees ik er uit, dat het gas 10% open gaat, en dat blijft zo...

Wat je ongeveer nodig hebt voor een trainer van 7 kilo, zal lijken op
10-12-20-35-70 ofwel een curve die in het begin héél flauw oploopt om bij midstik fors omhoog te schieten, maar niet helemaal naar vol gas....

Tenminste, dat is wat ik er ongeveer voor heb staan bij zowel mijn Cobra, als mijn BO105.

Als je in je zender de tijdsvertraging activeert, hoef je alleen maar met "stick op minimum de idle up schakelaar om te zetten, en dan toert je heli helemaal vanzelf op....

Groet, Bert

Groet, Bert
 
Je hebt toch ook een throttle hold functie op je zender, die gebruik je in een noodsituatie. De motor gaat dan naar stationair. Met de kill switch kun je de motor afzetten. Zoals ik het begrijp gebruik jij 1 schakelaar voor alle 3 de functies en dat is best link. De kans is groot dat je tijdens vlucht de schakelaar onbedoeld te ver door haalt en de motor stopt.
Dus beter 1 schakelaar gebruiken voor nood.
 
@ Rhelie, idle-up3 is een aparte schakelaar (staat achteraan links op m'n zender). Norm, idle-up1 en idle-up 2 staan wel op dezelfde schakelaar (linksvoor) ik pas dit principe reeds langer toe en eigenlijk werkt dat best goed hoor.
@ Brutus, de throttlecurve kan ik pas na m'n eerste vlucht fijntunen. Heb dit nu zo staan om zeker niet te hoog in de toeren te gaan.

Grts,
Ronny
 
Hoi Ronny...

Tsja, je gaat nu in elk geval niet vliegen, want zodra je pitch geeft, kakt je motor in.

Wat ik doe, als ik het echt vanaf nul moet bepalen:

Pitchcurve de gebruikelijke -2,+2, 5, 7, 9....
Lopende motor, stick achter, en idle-1 inschakelen.
De curve op het laagste punt zo ver opdraaien dat de motor net met volledig aangegrepen koppeling staat te draaien.
Middelste punt (midstick) zo ver op/neer schroeven dat de heli nét op het punt van loskomen staat.
Punt(en) tussen minimum en midstick zodanig zetten, dat de motor mooi lineair optoert en aftoert als je de stick van minimum naar mid en terug stuurt.
Alle punten boven midstick, daar vliegt de heli, en daar moet je de gascurve zo zetten dat het toerental niet meer verandert.
Idle 2, idle 3, heb je helemaal niet nodig.
Een autorotatie (ook wel throttle hold) kan erg handig zijn, een throttle cut, is overbodig, want je hebt een electr(on)ische ontsteking die je uit kunt schakelen via een apart kanaal....

Groet, Bert
 
Hoi Bert,

Jouw systeem zegt me wel iets en klinkt wel logisch ja, ik ga dit zo ook naäpen dan :D .
Mijn pitchwaardes staan momenteel op -4/0/+5/+7/+10 waarbij +5 midstick is, misschien is die -4 iets te laag en kan ik dit beter naar -2 brengen.
Aftstellen boven midstick gebeurt dan meer op gehoor eigenlijk hé.

Ik heb geen electronische ontsteking op m'n Zenoah, dacht dat dit standaard zo was. Ik heb ook altijd gedacht dat een electronische ontsteking meer iets voor de grotere Zenoah's is en veel storingsgevoeliger is.

Alvast bedankt voor de gegeven info.

thx,
Ronny
 
Hey Ronny,

voor een benzinetrainer, en nog meer voor de schaalheli die je er omheen wilt bouwen, geldt dat je überhaupt niet lager dan -2 wilt gaan, want je kunt tijdens autorotatie slecht horen hoe hoog je rotortoerental is.
Het risico op te hoge toerentallen is erg groot als je -4 hebt....

Verder moet je eens goed naar je curve kijken, want de stap van midstick naar 3/4 is 2 graden, en de stap van 3/4 naar vol is 3 graden.
Dat leidt gegarandeerd tot een heli die de vervelende neiging heeft, om wat "onverwacht giftig" te worden als je een keer wat meer gas geeft.
Het is ook BIJNA ONMOGELIJK om daar een passende gascurve bij te vinden.

Wat je kunt doen is het punt van 3/4 stick ophogen naar 8 graden, dan komt het geheel iets harmonischer over.
En hoe je het wend of keert, ik zou 1/4 stick minstens ophogen naar +1, want je hebt nu een heli die in hoover bij iedere mm dat je de stick naar achteren haalt tamelijk nukkig wil "vallen", en ook dat kan véél prettiger....

Je wilt per slot van rekening met je mooie schaalheli straks ontspannen kunnen vliegen.... Naar mijn mening is de beste methode daarvoor een juiste afstelling van de curves, NIET, door voort te modderen met afstellingen waar je niets aan hebt en dan maar te oefenen op nóg voorzichtiger met de stick om te moeten gaan....

Het is correct, dat de bovenste helft van de gascurve op gehoor afgesteld wordt. Dat is tamelijk goed te doen, als je weet waar je op moet letten (niet afstellen terwijl je rondjes aan het vliegen bent i.v.m. Doppler-effect), en als je zelf niet een al te zuiver gehoor hebt, haal er iemand bij met enige muzikaliteit.

Jouw Zenoah heeft inderdaad geen electrONische ontsteking, maar dat doet er niet toe: hij heeft wel electrische ontsteking, en beide typen kun je d.m.v. een schakelaar afzetten. Je hoeft dus niet noodzakelijkerwijs de motor af te zetten via de gasklep.


Groet, Bert
 
Hallo Bert,

Fel bedankt om dit alles met mij te willen delen :thumbsup:, ik zal van 't weekend (als 't weer 't enigszins toelaat) dit allemaal gaan uitvoeren zoals je beschreven hebt.

Ik hou u op de hoogte van mijn vorderingen.

dikke mercie.

Ronny
 
Geen dank....

Het is héél oude kennis, die ondergesneeuwd is geraakt door alle 3D geweld.... Maar het staat al zo lang als ik mij kan herinneren óók in de Vario katalogus (al staat het daar in tamelijk vermomde vorm....)

Groet, Bert
 
een nog, wat ik heb gedaan is een uitzondering om toch maar idle2 te gebruiken:

idle 2 is de zelfde curve dan idle1,
alleen is throttle / pitch stick omlaag
de tourentaal in idle 2 iets lager dan in idle 1
en de pitchcurve gaat in idle 2 tot -2 i.p.v. -0,5

dit heb ik gedaan, om de heli bij veel wind veilig (en snel)
naar beneden te krijgen.

Groet
Uwe
 
Hallo mannen,

Wat een gouden topic is dit zeg,

Ik leer elke keer wat bij, heb mijn eigen instellingen eens na kunnen lopen om te vergelijken. Ik zit er precies op.

Bedankt voor alle waardevolle info

Tom
 
Hallo mannen,

Wat een gouden topic is dit zeg,

Ik leer elke keer wat bij, heb mijn eigen instellingen eens na kunnen lopen om te vergelijken. Ik zit er precies op.

Bedankt voor alle waardevolle info

Tom

Hoi Tom,

leeeeuuuk !!!

picture.php


Groet
Uwe
 
Voila, pitchwaarden zitten erin :D, nu nog wachten op m'n tailrotorblades en dan de lucht in met 'm. Ben best wel benieuwd hoe ie nu reageert.

P.s. Heb maar dadelijk de pitchwaarden van m'n ecureuil ook aangepast, is tenslotte ook een schaalheli he.

Grts
Ronny
 
suc6 Ronny,

en doe voorzichtig,
het is een geweldige heli,
maar geen 3D-power-vogel

(ik vertel het, omdat ik soms heel enthousiast de bochten vlieg
en ineens zie, hoe veer mijn stick all staat, phhhh verder gaat het niiiiet...)
maar tot nu toe alles zonder crash goed gegaan)


Groet
Uwe
 
Een verlate levering van m'n tailrotors zorgt ervoor dat ik m'n testvlucht effe moet uitstellen. 't Zal dus voor in 't verlengde paasweekend zijn.

Ik heb intussen wel met m'n ecureuil met vermelde pitchwaarden gevlogen en dit is zeer positief uitgevallen. Alvast bedankt voor de goede tip.

Grts,
Ronny
 
Ik heb mijn pitchwaarde bij midstick lichtjes gewijzigd zodat ik dan perfect kan hooveren. Denk ook wel dat dit voor elke heli anders is, de overige waarden heb ik perfect kunnen overnemen. :o

Grts,
Ronny
 
Ik heb mijn pitchwaarde bij midstick lichtjes gewijzigd zodat ik dan perfect kan hooveren. Denk ook wel dat dit voor elke heli anders is, de overige waarden heb ik perfect kunnen overnemen. :o

Grts,
Ronny

Tsja, eigenlijk moet je het zo zien: die waarde bij midstick, dat is je "basiswaarde" waar de hele rest van de curve aan vast hangt, maar de begin en eind punten liggen vast op wat de motor kan.
Ongeveer zoals een lange ijzeren staaf die je in het midden oppakt: die buigt ook wat verder of minder ver door naarmate hij dikker of dunner is.

De beginwaarde ligt vast door gewicht en rotordiameter (ongewenst optoeren in daalvlucht/autorotatie) bij rond de -2 voor een benzinetrainer of schaalkist die daar op gebaseerd is.

Max pitch hangen af van motorvermogen en vlieggewicht. Een trainer zal de 10 graden aan kunnen, met schaalromp er omheen kom je eerder richting 9 graden als max.

5 graden hoover is een richtwaarde. Met de trainer zal het wellicht 4.5 graden zijn, met een romp mischien 5.5....
Komt niet zo precies, maar waar het om gaat, is dat je, ALS je midstick wat meer of minder pitch geeft, dat je dan 1/4 en 3/4 ookeen beetje verhoogt of verlaagt, (met ongeveer de helft van wat je midstick aangepast hebt), zodat de "basisvorm" van de curve ongeveer behouden blijft.

Want het is die basisvorm die maakt dat de heli lekker ontspannen vliegt.

Toch moet je niet teveel van die 5 graden afwijken, want voor je het weet, draai je geheel de verkeerde toerentallen.
Wat ik vrijwel altijd doe is 5 graden op midstick zetten, en dan het toerental verhogen of verlagen tot de heli op midstick los komt, NIET andersom! (dus niet toerental vastleggen op een "lekker klinkende" waarde en dan pitch op midstick aanpassen tot hij loskomt).

Waarom? omdat je met een zwaardere heli een hoger toerental wilt, NIET een hogere pitch, en wel om meerdere redenen: de stuureigenschappen zijn beter, en de motor word gunstiger belast als hij vrijer op kan toeren.

Uiteraard zijn er vele wegen die naar Rome leiden, maar bovenstaand zijn toch wel de meest "foolproof" methoden.

Groet, Bert
 
Back
Top