Benzine Trainer

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 13 okt 2012.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Je hebt helemaal gelijk Bert,

    maar destijds met mijn minimaal ervaring
    heb ik het niet goed gekregen,
    ik wist destijds ook niet hoeveel cyclik ik moest hebben
    en de gain instelling voor het heck, en en,

    maar wat jij zegt, heb je gelijk, met wat oefenen gaat het wel !!

    ..ik schreef in een ander draadje ook wat over de Blade 200
    met "beginners-elektronik" , bla bla bla,
    dat ik dat ook niks vind ..


    bedankt,
    Uwe
     
  2. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Zaterdag hebben we ons dan toch eens goed met de trainer kunnen bezighouden. Na de bekabeling van de HC3SX herschikt te hebben (had hier en daar toch wel een kabelke fout zitten :???:) en de primaire afstellingen op de PC bij Ron (stratus) thuis gedaan te hebben, vertrokken we vol goede moed naar 't veld.

    Tijdens de eerste proefvlucht merkten we echter al dadelijk dat het "waggelen" niet verdwenen was.

    Om een lang verhaal kort te maken......... na een hele middag zoeken en zoeken en programmeren en nog vanalles kwamen we geen stap verder. Toen kwam Ron (stratus) op het lumineuze idee om twee blades te demonteren en hem als tweeblad te vliegen.

    Jullie raden het misschien al maar .......het "waggelen" was als bij toverslag verdwenen.
    De fout zat dus ergens in de vierbladsaansturing of de configuratie ervan. Nadat we alles hardwarematig gechecked en nogmaals gechecked hadden en niets konden vinden hebben we beetje bij beetje de "virtuele tuimelschijfverdraaiing" in de programmatie van de HC3SX teruggeschroefd. Bij elke vermindering werd een verbetering zichtbaar en wij zijn geeïndigd op waarde "0" !!!

    De heli hield zich nu gewoon perfect stabiel !!!!:D:D:D

    Bij deze nogmaals bedankt voor de hulp Ron, dit had ikzelf alleen nooit uitgeklaard gekregen zonder brokken gemaakt te hebben.

    Ik wil op dit draadje niet uitwijden over meerbladskoppen of dergelijke maar ik dacht altijd te hebben geweten dat voor de afstelling ervan het blad, dat pal boven de staartbuis staat, bij een rolbeweging perfect moet stil blijven staan........ DIT IS DUS NIET WAAR !!! Bij de huidige instelling bewegen gewoon ALLE bladen, ook die boven de staartbuis.


    Gisteren heb ik nog een viertal succesvolle vluchten uitgevoerd om de throttlecurve, zoals verder terug in dit draadje uitgelegd, af te stellen. (Throttle staat nu op 25% voor te hooveren en gaat tot 35% bij vol pitch)

    De heli vliegt nu gewoon perfect.:banana:
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat is inderdaad niet waar: de pal boven de staartboom moet perfect stil staan voor een ELEVATOR beweging.... De pal boven de staartboom beweegt vol, bij een aileron eweging...

    Maar bij mijn weten heeft Stratus al eerder heli's afgesteld EN ervaring met de Helicommand, en ik neem aan dat hij bij jouw thuis op de bouwtafel gewoon gedaan heeft wat in eerdere gevallen óók goed werkte....

    Maar het interessante is, dat in het algemene gedeelte een paar dagen geleden iemand exact hetzelfde verschijnsel meldde met een ZXY.
    Die had ook een goed sturende heli terwijl de phasing "niet klopte"...

    Dat maakt een en ander toch wel een interessant verschijnsel, waarbij je bijna zou denken dat er iets aan de programmering veranderd is, want ik neem aan dat ook Stratus wel weet waar hij mee bezig is.

    Daarnaast: als je simpelweg twee bladen van de kop af haalt en verder niks, dan verandert de phasing daar ook niet van....
    Waarom vloog hij dan als tweeblads, wél goed, en als vierblads niet?
    De tolwetten en de 90 graden verschil tussen kracht en precessie, die verandert niet van het aantal bladen, die blijft 90 graden, of het nu een vliegwiel, een fietswiel of een 2 of 4 blads rotor is....

    Ik kan hier voorlopig nog even niks zinnigs over zeggen....

    wel gefeliciteerd met de geslaagde maiden overigens.

    Groet, Bert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je 2 bladen van een 4 blad afhaalt, heb je dus minder effectief vermogen. Kortweg, meer pitch of meer toeren om los te komen, een stuurbeweging is dus ook de helft zo effectief op 2 blad.

    kan zijn dat de eerdere waggel voortkomt uit een overcorrectie, die op 2 blad niet groot genoeg was om in het waggelritme te raken. Wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is..
    feit dat hij wel lekker stabiel vliegt houdt ook in dat de correctie uit de HC niet zo gek groot is. anders had hij het alsnog gedaan, de "fout" is hetzelfde.

    Wel apart dat die verdraaiing niet nodig was..
    bij de 3d apparaten ben ik op zich niet anders gewend, op de grotere jongens schijnt het toch wat meer orde van de dag te zijn..
    Zou dit bij de HC al een standaard zijn?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vermoed het volgende:

    Dit:
    wijst, als het geen abuis of schrijffout is, op een mis-phasing van 90 graden, en daar kan geen enkele E-stab mee overweg.
    Maar mogelijk kunnen de algoritmen van modernere FBL setjes wel overweg met een mis-phasing van rond de 45 graden, gezien dat er in het heli algemeen forum ook al een draadje loopt met een vergelijkbaar probleem.... die forummer meldde ook al dat zijn ZXY (of hoe dat ding ook maar heet) ook goed vloog met 45 graden mis-phasing....

    Maar waarom het dan wel werkt met 2 bladen er af, dat is me dan wel weer een volkomen raadsel....

    Groet, Bert
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik weet niet of er ook rondgevlogen is met de heli, met die 2 bladen..

    in hoover hoeft de estab weinig te doen. iig, als ik mijn rigid mini titan vlieg, is hoover redelijk vergelijkbaar. weinig correctie nodig.
    ga je vliegen, moet de estab wel aan de bak.
    of als het waait.
     
  7. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Ik dacht dat aileron en rol hetzelfde betekende. Om het voor alle duidelijkheid met andere woorden te schrijven : het naar links en rechts wiegen van de heli zonder voorwaartse beweging. 't Zelfde gebeurt met de nickfunctie (naar voren of achteren bewegen), hierbij moeten de linker en rechter blades blijven stilstaan, en dit is nu ook niet het geval !!!

    Met de twee bladen hebben we enkel gehooverd maar de heli hing rotsvast in de lucht, en we moesten inderdaad met hoger toerental vliegen maar dit is logisch ook. Je hebt ook maar de helft van je lift ter beschikking.

    Het verschil tss 2- of 4blad was ontiegelijk groot.

    Raar maar waar ;).
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je bovenstaand beschrijft is (sorry voor deze wijze van uitdrukken) ONTZETTEND FOUT!!!!

    Ik bedoel dat echt niet neerbuigend of vervelend, maar het is een van de meest elementaire fouten bij een meerbladsrotor, en het kan jou en andere mensen heel veel schade kosten als dit misverstand blijft bestaan!

    Als jij een NICK commando geeft (stick naar voren of naar achteren), moeten de bladen boven de staartboom en recht vooruit wijzend, stil blijven staan, en moeten beide bladen die zijwaarts staan, van achteren gezien ALLEBEI met de stick mee bewegen (dus "naar voren rollen" als de stick naar voren gaat).

    Evenzo: als je de stick links/rechts beweegt, moeten de bladen boven de staartboom en recht naar voren wijzend, van achteren gezien dezelfde kant uit rollen als dat je de stick beweegt. De bladen die recht naar opzij wijzen moeten nu onbeweeglijk blijven.

    Dit geldt voor ALLE multiblade rotors (bij 3 of 5 bladen gewoon één blad boven de boom zetten, of één blad haaks opzij draaien voor de test) en is onafhankelijk van de draairichting, en onafhankelijk van leading edge of trailing edge aansturing....

    Om het wat duidelijker te zeggen: als je de bladen er uit haalt, en je vervangt de bladbouten door satéh-prikkers, dan moeten de bovenkanten van de Satéh-prikkers dezelfde kant uit gaan als de stick.

    Kijk de Vario Bouwtekening er maar op na....

    Je fout zit dus in een phasing die aanvankelijk 90 graden verkeerd stond....

    Dat je heli nu wel enigszins goed reageert, komt als volgt: op de grond gaan je bladen alle kanten op, negeer dat.
    In de lucht: jij duwt de stick naar voren, en de heli reageert met een beweging schuin naar voren, want je phasing staat verkeerd. Maar je FBL detecteert die schuine afwijking, en corrigeert onmiddellijk. Daar merk jij helemaal niets van, zo snel gaat dat.
    Maar het betekent dat de FBL ook zichzelf continue staat te corrigeren, want een windvlaag levert een aanvankelijk scheve reactie van de FBL op, die hij daarna zelf bliksemsnel corrigeert....

    Ik denk wel, dat deze situatie het stroomverbruik van je servo's drastisch verhoogt....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2014
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..tuimelschijf verdraaiing heeft ook überhaupt niks te maken
    met de soort aansturing,
    die stel je in de zender (swash type) en de HC3X in,
    bij mijn 2 blad systeem zit de elevator links aan de swash,
    en ik moet geen tuimelschijf verdraaien,
    Vario schrijft iets over 3 of 4 graden bij ...
    maar dat weet Bert beter !

    Groet
    Uwe
     
  10. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Hallo Bert,

    Ik wil niet met jouw in discussie treden maar ben jij wel zeker van hetgene je daar schrijft ?

    Laat ons nu bvb. de nickfunctie nemen, ik wil dus dat mijn heli "voorwaarts" gaat vliegen en dus moet hij met zijn neus naar onderen gaan en moet de staart omhoog komen. Dit kan ik bereiken door het blad BOVEN de staartbuis positieve pitch zodat deze de heli gaat "liften" en tegenovergestelde blad negatieve pitch te geven zodat de heli omlaag geduwd wordt. De beide bladen bewegen in dezelfde richting.
    De andere twee bladen die op dat moment dwars op mijn heli staan blijven op de moment 0° pitch hebben en bewegen NIET!!!
    Het omgekeerde effect krijg ik met de rolbeweging. Bladen links en recht wijzen dezelfde richting uit en de bladen in de lengteas staan stil.

    Dit lijkt me toch logisch of niet ?

    gr,
    Ronny
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bert,

    Dat is toch het vliegwiel effect?
    Laat een fietswiel in je handen draaien, til je ene hand op en het wiel wil 45 graden volgens mij met de draairichting mee de beweging maken. Dus als je nick geeft voorwaarts dus bij een rechtsdraaiende rotor(van boven gezien) moet het blad links naar beneden gaan, en gaat 90 graden verder de schijf naar beneden

    Hier staat van alles in, maar ik weet niet of dat ook voor multiblade is
    http://members.chello.nl/p-vanhout/hoofdrotor_singel.htm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Wat onderstrepen is en schuin staat klopt niet Ronny,
    wat Bert schrijft is juist:
    b.v. bij rol blijven die zijlings bladen staan,
    die bladen over de staart en de nose wijzen beide
    in de richting waar de rolbeweging toe moet gaan!

    Groet
    Uwe
     
  13. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Als ik de, door AHoogendijk, vermelde website lees blijkt Bert toch gelijk te hebben. Wil dit zeggen dat ik ipv +45° phasering -45° phasering moet hebben en dus zomaar eventjes 90° fout zat !!

    Met mijn 0° phasering zit ik toch nog 45° fout !!

    En toch lijkt mijn redenering logischer, maarja had geen benul van die 90° vertraging die erop zit !! ! :eek::eek:
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Reken jij nog goed,
    gewoon maar zo bedoel ik, niet boos:

    een hele draai = 360 graden, dus een halfe 180 en een kwart = 90 graden,
    waar dan die 45 van dan komen ??

    en bij dit soort rotorhoofd, woord niks verdraaid,
    gewoon zit de elevator servo links, vervolgens achteren de aileron/pitch (rolservo) en voren de pitch/aileron (rolservo), rechts zit dan de negatieve elevator.

    Groet
    Uwe
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bij punt 3.1 in "Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen"
    staat het ook nog een keer in het kort,
    trouwens, wie dat draadje gelezen heeft,
    moet eigenlijk geen vragen meer hebben,
    compliment aan die auteurs !
    :worship:
    Groet
    Uwe
     
  16. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    "een hele draai = 360 graden, dus een halfe 180 en een kwart = 90 graden,
    waar dan die 45 van dan komen ??"

    Mijn phasering stond op +45°, dan bewegen de bladen zoals ik beschreven heb. Bij een phasering van -45° bewegen de bladen zoals Bert beschrijft. Dit maakt een verschil van 90°

    gr,
    Ronny
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je.... (ik ben een van die auteurs....)

    Groet, Bert
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk is het de tweede tolwet....
    De eerste tolwet vermeld dat de rotatie-as van een roterend object, vrij-beweeglijk opgehangen in de ruimte (d.w.z. dat het bewegingsvrijheid over alle drie de assen heeft) ten allen tijde zal proberen zijn ruimtelijke oriëntatie vast te houden (m.a.w. als je een tol met de as op de zon richt en je elimineert alle overige invloeden, zal die as ten allen tijde op de zon gericht blijven)

    De tweede tolwet vermeldt dat die rotatie as zich zal verzetten tegen een poging de stand te veranderen, maar tegelijkertijd zal reageren met een beweging (precessie geheten), die haaks verloopt op de kracht die je uitoefent, en wel zodanig dat het LIJKT alsof de kracht 90 graden met de tolrichting mee is gedraaid.

    Hoewel er in de praktijk altijd kleine afwijkingen zijn (veroorzaakt door flex, wrijving, en andere natuurkundige imperfecties) is de precessie wiskundig bewezen, ALTIJD 90 graden verdraaid, en moet je als basisinstelling voor je heli altijd 90 graden voorloop op de aansturing nemen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert, dat is de theorie die ik niet direct paraat had, moest ook gaan vergaderen, maar klopt helemaal.

    En met een fietswiel kan je het voelen, is een aparte ervaring.

    Er is zelfs een fietswiel voor kinderen om te leren fietsen, gebaseerd op dit principe

    Groeten Arie
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb hier achter huis een roestig fietswiel in de tuin liggen, wat ik een tijd lang speciaal voor dit te demonstreren meenam naar de vliegschool tijdens de theorieavonden....

    Groet, Bert

    PS: heb vandaag de FrSky modules binnengekregen. De 450 heeft er al even kort mee gehooverd. Lijkt goed te werken....

    Moet alleen de coax kabeltjes voor de zendantennes nog binnen krijgen, zodat ik die op de pult o.i.d. kan monteren in plaats van aan de onderkant van de zender....
     

Deel Deze Pagina