Benzine Trainer

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 13 okt 2012.

  1. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Andre heeft een governor geprobeert op zijn aerobatic en was er ook niet tevreden over .
    Je hebt ook een aparte sensor nodig om dat werkend te krijgen .
    Ik denk niet dat t nodig is op een benzineapparaat .
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik denk ook niet, dat dat nodig is,
    bij mijn kleine Gaui wel,
    maar verder niet

    Groet
    Uwe
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    E.e.a. hangt ook een beetje af van je set-up (servo etc) maar mijn ervaring is dat een governor op een benzinemotor vanwege de nogal "niet-lineaire" gas-respons van de Zenoah, lastig goed te krijgen is over de gehele throttle range.

    Ik had zelf erg veel last van dat zodra je een wat scherpere afdaling inzette (waarbij het gas dus behoorlijk ver dicht moet) de boel opeens begon te "hunten" tot het punt waar de staart heftig heen en weer begint te slaan, en daardoor de gyro (en dus de hekrotor) heftig moet corrigeren.

    Ik ben er mee opgehouden, met governors i.c.m. benzinemotoren, al zijn er ook mensen die er geen of weinig problemen mee hebben.

    Ik kon WEL gewoon de bij mijn GV-1 geleverde sensor rechtsstreeks gebruiken op de Zenoah, moest hem een beetje dicht bij de vliegwielbehuizing plaatsen maar het ging probleemloos....

    Groet, Bert
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Mooie dag voor de Benzine-Trainer,
    4 vluchten met in totaal 35 minuten gedaan,

    en zelfs nog voorzichtig Auto's geoefend met
    throttle hold op een verhoogde idle ,
    ziet spectaculair uit.

    Groet
    Uwe
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Verhoogde idle is niet handig! Je koppeling kan dan nog grijpen, dan heb je alleen maar meer weerstand.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    naast de koppeling heb je toch nog een vrijloop
    dacht ik
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Correct....

    Je kunt tijdens een AR gerust met verhoogde idle draaien.

    Voorbeeld: Motor loopt stationair 3000 RPM, koppeling grijpt bij 5000 RPM en in normale vlucht motor draait 11.000 RPM, dan is er geen enkel verschil of je motor 3000, 5000 of 7000 RPM draait, de hoofdrotor draait toch sneller dan de aandrijflijn en koppelt automatisch uit via de vrijloop. op EEN ding na:
    Bij de gewone BT gaat de hekrotor niet stilstaan als de motor te hard draait, en wel als de motor "onder de koppeling" draait.

    Afhankelijk van je instellingen, zou dat heel mogelijk vervelende reacties op de start kunnen geven bij afvangen.

    Maar bij afbreken van de AR, is je motor heel wat sneller bij de tijd als hij lekker hoog draait.

    Met gloeiplugmotoren moet je wel een beetje oppassen, hoge onbelaste toerentallen zijn niet heel erg goed voor het big-end....

    Groet, Bert
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    de constructie van mijn Benzine Trainer is,
    dat de heck-rotor altijd mee draait,
    ook als de vrijloop-koppeling los is !!

    dus je kan hem ook nog sturen !

    Groet
    Uwe
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh????

    Weet je dat wel zeker? jij hebt toch een standard BT? Die hebben het vrijlooplager in het hoofdtandwiel.

    Heb je dat omgebouwd naar een vrijloop in de grote riempoelie? Wist niet eens dat Vario die sets leverde....

    Groet, Bert
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... he he,
    ..vergeet het maar,

    (mijn foutje)

    de vrijloop laat het maingear niet mee lopen
    en vervolgens loopt de tweede as ook niet,

    de tweede as en de heckrotor lopen alleen zachtjes mee van de slijpende koppeling van de motor,

    dat is het,
    naja, de heli heeft in dit moment ook geen koppel,
    pas als je gas geeft, moet de heckrotor weer werken,
    en die is direct aangedreven vanuit de motorkoppeling.

    zo is het,
    Uwe
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2015
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik hoop ook, dat het morgen droog blijft, tenminste tot middag !!
    ... zo zie ik je morgen Andre !

    met BT en 600er NITRO
     
    Bartvd vindt dit leuk.
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    En idd droomweer gisteren en de hele dag kunnen vliegen met de BenzineTrainer,
    mee waren ook de T Rex 700 en de T Rex 250 met nieuwe heck-servo.

    Bij weinig wind en veel zon leuk gevlogen met o.a. André.
    (het gaat steeds beter met jou Acrobaat, André, verder gaan !!!!)

    Groet
    Uwe
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    mooie uwe,
    de 250 houd zich goed met de mks staart servo?
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    het is geweldig, Sven
    de staart houd een lijn zonder wiebelen of ergens iets,
    nu is de heli bij wind in het geheel toch wat onrustig (hij is ook klein),
    maar dat zijn dan de cyclic servo's, die nog beter kunnen,
    hier MKS verbouwen maakt de boel dan wel perfect,
    maar ergens is maar een prijslimiet voor de 250er

    maar de staart-servo is 100 keer zijn geld waard !
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. in de "heli-beslommering" al geschreven:
    leuk en relaxed mijn rondjes gedraaid met de BT,
    geweldige vogel !

    groetjes, Uwe
     

Deel Deze Pagina