Benzine Trainer

Hoi @ferro:

bedankt voor interesse en het compliment,
het is een Benzine Trainer stock met 23 cc benzine motor (zenoah)

dat enige wat ik veranderd heb, is de rotorhoofd
met heel zachte damper-rubbers,
die heb ik ingeruild in hardere O-ringen,

nu vliegt die niet als een groot varken, maar als een klein varken, ha ha

helaas was nog geen fbl versie, toen ik die mijne kocht,
maar ik bouw nog een andere heli met meerblads-kop fbl / rigid:rolleyes:

groetjes van Uwe

je hebt een mooie heli uwe ))
wat ik me afvraag is , is het een benzinetrainer of een acrobatic ?
of zijn dat slechts vario aanduidingen en zijndie twee op het bouwjaar na identiek ?
mvg ferry

Zit een behoorlijk verschil in het BT en het Acro ontwerp.
Technisch niet zo heel veel, maar de layout is anders: BT heeft als ontwerpgedachte een "compact" mechaniek (moet je in de geest van die tijd zien he? 15 jaar geleden vond men dat heel "compact") , en de motor ligt vrijwel in het zwaartepunt met de servo's in een los frame en kniehevels.
Bij de Acro ligt de motor wat verder naar voren, zodat de tank exact in het zwaartepunt geplaatst kan worden, en de servo's zitten rechtsstreeks onder de Swash.

De BT is wat geschikter voor "kleine" rompen dan de Acro, de acro stuurt wat preciezer (niet dat de BT slecht stuurt hoor.....)

Groet, Bert

Weet ik.... (Ik heb zo'n ding in mijn Cobra zitten, stuurt verukkelijk)

De Acro stuurt gewoon nét een tikje strakker en spelingvrijer (zo'n mechaniek zit er in mijn grote BO105)

Was absoluut niet bedoeld als nare opmerking over het stuurgedrag van de BT, want dat is boven alle twijfel verheven.... :worship:

Groet, :pim:, Bert

verder boven schreef ik,
dat ik die damper-rubbers verwisselt heb in hardere O-ringen,
nu vliegt die wat strakker,
Expo en D/R uithalen, vliegt goed,
groetjes van Uwe

aha . jammer dat er zo weinig vliegen , ik heb er nog nooit 1 aan het werk gezien . ik heb ooit (2005) op het punt gestaan om een acrobatic aan te schaffen . later nog regelmatig de te koop sectie ervoor in de gaten gehouden , maar je komt ze niet echt tegen . wat zou volgens jullie het verschil zijn tussen de rotordiameter verschillen ? en waar vlieg jij mee uwe ? (bladenmaat )
mvg ferry

perma 17 en 21 heb ik wat film geplaatst,
helaas zonder camera man / vrouw
dus ook niet veel te zien, ...
.
ja rotordia,
deze vliegt met 180 cm
en een andere 29 cc zenoah
heb ik verbouwt in een bell met 237 cm,

die vliegt meer als een olifant, en niet zo sportief,
maar
je krijgt wel meer kippenvel van hu huhu

Laatst bewerkt:
Vario benzin trainer

Hallo ik heb al enige jaren een bezin trainer! Maar met het volgende probleem
Als ik op het asfalt of beton mijn heli laat uitlopen gaat hij als een malle staan wiebelen! Zelfs zo erg dat ie er van om kan vallen
Bij landen op gras geen wiebels en ook geen bladspoor tijdens het vliegen
Nieuwe set bladen had ook geen effect

Groeten Edward

dat is niet ongewoon en heeft niets met het merk of uitvoering te maken . ik neem aan dat het gebeurt tijdens optoeren en dat hij er even 'door ' moet ?
ikzelf heb een henseleit mpxl v91 , die durf ik niet eens op hard zand op te toeren , maar alleen op zachte ondergrond zoals gras ed . hij is als hij op toeren is en terwijl je hooverd gewoon trillinsvrij neem ik aan ?
mvg ferry

Hallo ik heb al enige jaren een bezin trainer! Maar met het volgende probleem
Als ik op het asfalt of beton mijn heli laat uitlopen gaat hij als een malle staan wiebelen! Zelfs zo erg dat ie er van om kan vallen
Bij landen op gras geen wiebels en ook geen bladspoor tijdens het vliegen
Nieuwe set bladen had ook geen effect

Groeten Edward

Wat je kunt proberen, is de throttle hold gebruiken, en de rotor met pitch afremmen: dat haalt de kracht een beetje van de skids, en verandert dus de resonantie frequentie. Plus dat de rotor sneller afremt, en daardoor is hij sneller door het kritische toerengebied heen.
Flink negatief geven zet meer kracht op het landingsgestel, Ik heb het nooit geprobeerd op die manier maar volgens mij is dat alleen maar gevaarlijker.

Als dat allemaal niet helpt, doen wat Ferro doet: de ondergrond die problemen geeft, vermijden.

Groet, Bert

Zeker geen reclame filmpje, 'n test dus,
en zo gaat die alltijd starten en landen,
gras , asphalt, beton, maakt niks uit

groetjes van Heli-Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Motor loopt nu met Aspen en Aspen olie
en draait minder touren als in dat filmpje,
ben tevreden.

groetjes van Uwe

Aspen

Mijn zenoah loopt al die jaren op euro 95 met total 2 takt olie voor scooters
Als zo'n jank scooter er heel bij blijft dan zeker mijn zenoah

...in een ander draadje van mij
zie je een motor die na 20 uren gestorven is
full

met euro 95 en normale olie,
heb ik geen zin meer in,
nu heb ik inmiddels 3 zenoah motoren,
moet je een' s van binnen bekijken, a
lle zo als nieuw met Aspen,
wel duur, naja, met een liter vlieg je bijna een uur, pphhh
groetjes van Heli-Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
aspen

Ja dat klopt een goede kennis van mij zit in de kettingzagen handel
Die heeft ook aspen in zijn assortiment! en daar lopen heel wat kettingzagen op.
maar als je gewoon lekker blijf smeren gaat het goed hoor!
regelmatig je carb ff reinigen membraampjes etc.
nu zo'n 60 liter opgestookt en alleen nog maar een nieuwe carb er op gezet ivm slijtage aan de membraampjes door uitharden van rubbers etc.
met de nieuwe carb loopt ie zelfs beter dan de oude en dat voor 4 tientjes
heb ik er al dik uit tov nitro gestookte motoren.
in amerika heb ik zelfs zenoah vliegers gezien die op lampen olie vliegen
krijg je een mooie nitro witte pluim achter je heli zijn kont aan.

groeten Edward

aan die schade te zien is er wat via je inlaat naar binnen gevlogen! heb je een lucht filter voor je carb!

Bij deze motor wel,
het is dat olie, dat niet goed was / is.

Echt, je mag het niet geloven,
mijn motors zien uit zo als nieuw,

maar!!! ook jou ervaring is prima,
niks veranderen als het goed gaat.

Dat is de filter:
images

groetjes van Heli-Uwe

ik zie al weer 'n paar mensen het draatje lezen,

geen probleem mannen, niks kapot, heli vliegt perfect

groetjes van Heli-Uwe

Ach ja, dat is ook zo. Wilde ik een aantal dagen geleden al eens op reageren maar dat kwam er niet van vanwege slechte verbinding.

Ik zag laatst een videootje van jouw Benzin Trainer, Uwe, en toen ik dat zag, vond ik het niet zo heel vreemd dat die motor in elkaar gelopen is. Die draaidt, vooral onderin, wel héél erg schraal.

Wellicht dat het met Aspen goed gaat, maar met gewone benzine is dat wat te gortig.

De mijne lopen allebei heel wat vetter, en draaien al respectievelijk en 4 jaar volledig probleemloos met 1:40 Euro 95 met Castrol RS (was TTS maar dat is niet meer te krijgen). En dat doen ze al die tijd al zonder luchtfilter.... en de zuiger ziet er piekfijn uit bij beide motoren.

K&N filters moet je bij Zenoah's niet teveel van verwachten.
Die filters zijn 'kleef-filters" waarvan de werking van het filter puur afhankelijk is van of het filterdoek goed ingeolied is.
Zenoahs kunnen echter zoveel benzine damp terugsputteren dat het filter heel snel schraal is.
Er zijn al heel wat Zenoahs in auto's in elkaar gelopen vanwege een K&N filter.... Met heli's zal het wat meevallen omdat die niet zo laag bij de grond zitten, maar toch, als je op een stoffige plek vliegt, moet je er niet teveel op vertrouwen.

Groet, Bert

Back