Benzine Trainer

Grappig... Ook ik kreeg afgelopen weekend op de club het advies om de Aspen brandstof in mijn auto te gooien en mijn 45cc Zenoah (hetzij op een vleugelmodel ) op euro 95/98 met castrol olie te laten lopen. Zou ook beter uitpakken voor de levensduur en de motorloop.

@brutus:
ik zal hem nog wat meer geven, dat hij nog wat meer rookt.
@jonkje:
als ik mijn motortje nu van binnen bekijk,
wat een verschil met dat Aspen,
maar ook die combinatie van Bert is goed,
als maar de motor goed afgesteld is.
groetjes van Uwe

Al een keer gehad dat men iets teveel olie op een K&N filter gespoten had.
Krijgt ie te weinig lucht en da wil ok nie......;)

Zelf gebruik ik een droog filter en smeer een beetje vetter, gaar inderdaad ook goed.

Ik gebruik die filter alleen, dat geen bladen of zo
(die vind je op mijn wildvliegplek)
in de carb komen,
zand of stof is eer niet,
dus blijft deze filter droog

groetjes van Uwe

Ik moet heel eerlijk zeggen: met motorfietsen en auto's (1:1, geen RC) heb ik heel goede ervaringen met K&N.

Met modelbouw gerelateerd spul heb ik het zelf nooit getest, omdat ik nog nooit iets positiefs over K&N gehoord heb op dit vlak.

Mijn Marder en mijn 1:8 brandstof buggy zowel als onze drie lesheli's lopen uitstekend met de ingeoliede schuimfilters zoals ook in de 1:1 motorcross gebruikt worden, met Putoline "Action Fluid" als filterolie.

Dit type luchtfilters heb ik véél meer vertrouwen in, dan in K&N voor modelgebruik. Het staat wel goed, zo'n chroom filterdeksel met K&N logo, maar het schijnt voor geen meter te filteren.

Groet, Bert

Nou.... Bladeren, gras en takken zou het ding nog wel tegen moeten kunnen houden, denk je niet?

Wij vliegen op boerenland, en dat gras is heel ander gras als wat in parken en sportvelden gebruikt word. Als dat weidegras gemaaid is, dan stuift dat behoorlijk, en dat stof bevat redelijk veel kalk en andere mineralen (daarom is melk weer zo gezond :D). Dus s'zomers kan het bij ons tegelijk drassig én stoffig zijn....

Groet, Bert

heren
nou heb ik weinig kaas van jullie type helis gegeten , maar er rijst my 1 vraag ; is het een daadwerkelijke factor wat er naar binnen kan worden gezogen ? als je niet opstijgt op een composthoop , zal er toch weinig naar binnen gezogen worden ?
en als dat dan wel het geval is , dan is DE beste bescherming een filterhuis , met daaromheen een ingeoliede filterspons zoals mijn crosser heeft . de aluminium framebuizen zijn bijna doorgesleten van het zandstralen op de crosbaan , maar in de motor is nog geen korrel zand geweest .
wat ik me ook afvraag bij benzinetrainers , is , hoeveel uur kan zon zenoah draaien alvorens hij uit elkaar moet ? want op rc bigscale gaat t niet lang goed weet ik uit ervaring , in tegenstelling tot de profi kettingzagen , iets wat mij altijd al verbaasde .
mvg ferry

@ ferro:

In de oorspronkelijke kettingzaag/bladblazer/kantenmaaier toepassing zouden ze moeiteloos een goeie 1000 uur zonder noemenswaard onderhoud moeten kunnen lopen, dus....

Ga er maar rustig van uit, dat er eigenlijk twee sitiaties zijn:
1: hij loopt en dan hoef je er verder niks aan te doen (er is mij geen periodiek onderhoud bekend) en
2: Hij loopt niet, en dan issie stuk....

Je hoeft geen olie te verversen, de zuigerveer gaat (voor helibegrippen) oneindig mee, de bougie idem, de lagers en keerringen willen wel eens onverwacht stuk gaan,maar zouden eigenlijk ook gewoon "levenslang" mee moeten gaan. Maar dan moet je wel gewoon goede olie, en een normale carburateurafstelling gebruiken.

Ik draai er nu 7 jaar mee (2 stuks) en het enige wat ik heb moeten doen is de bougiedop vervangen, omdat de NGK dop die Vario er voor verkoopt een waardeloos ding is wat kapotrammelt. Je moet de waterdichte ontstoorde zachtrubberen dop van Champion hebben: 5 Euro bij de brommerzaak, nooit meer problemen.

Groet, Bert

in meer dingen van de modelbouw zie je dit wel terugkomen...
bv bij motorlagers, in onze nitro motortjes zou je bij regelmatig gebruik eens in de 1 a 2 jaar lagers moeten wisselen.
Terwijl die lagers in een andere toepassing 100x langer mee horen te gaan.

qua naar binnen zuigen, als ons veld gemaaid is en er een bepaalde vochtigheid heerst (of gebrek eraan) gaat het gras nogal opstuiven.
ik heb dus een keer gehad dat ik een prachtige vlucht had gehad, en daarna wilde de motor dus niet meer aanslaan.
thuis het spul uit elkaar gesloopt, bleek er een partij gras in de carb te zitten...
Om daar te komen, moet het dus:
- door de rotor
- door de bovenkant van het frame
- door de fan bovenop de motor
- door de luchttunnel
- en daarna een onmogelijke bocht maken de carb in

maar het kan dus.
gras is erg vervelend..
verder nog nooit iets in dat ding gehad..

@ferro:

je schreef

...een filterhuis , met daaromheen een ingeoliede filterspons zoals mijn crosser heeft ...

en dat is ook genoeg,
en wat @Brutus: schreef

... ga er maar rustig van uit, dat er eigenlijk twee sitiaties zijn:
1: hij loopt en dan hoef je er verder niks aan te doen (er is mij geen periodiek onderhoud bekend) en
2: Hij loopt niet, en dan issie stuk....

is ook zo,

dus ik heb een bescherming (goed die heet K & N Filter) .. droog!
en een (denk ik (loopt nu iets rijker, Bert!)) goed ingestellte motor.
en omdat ik ook niet van plan ben hem laten neerstorten,
zou hij de volgenden saisonen ook nog vliegen, ha ha

groetjes van Uwe

Dat is zeker ook genoeg,
de K&N ziet iets chiquer uit en is wat duurder

groetjes van Uwe
(Helaas geen foto bij der hand)

voor Jan Vonk

De mooiste vlucht ooit
gemaakt vandaag met de Benzine Trainer
50 minuten grandioos gevlogen, geen enkel probleem,
en kom naar huis en hoor,
dat een vriend van ons is overleden,
hij was niet meer jong en heeft Parkinson gehad,
voor hem goed ... zo hopen wij
deze vlucht is voor hem,
maar doet toch pijn
Uwe Dietzel

Verlies vermogen in hovervlucht

Beste mensen,

Na enige tijd met de vario bluefox gevlogen te hebben voel ik me nu comfortabel genoeg om me fulltime aan de benzine trainer te wagen. Ik heb de heli erg weinig gevlogen vorig jaar na een crash met mijn andere trainer, nu heb ik meer vertrouwen in mijn vaardigheden. Echter loop ik nu tegen de volgende uitdaging aan;

Bij het hoveren merk ik dat na het opstijgen het toerental langzaam aan terug loopt, de heli verlies toeren en vermogen, ik merk dan ook dat de staart begint weg te draaien, als ik dan tegen stuur (en dus extra vermogen vraag) merk ik dat de Heli daalt. Mijn vraag aan jullie;

Moet ik de throtle curve verder verhogen in het mid stick gebied om meer vermogen te genereren?

Of moet ik de carburateur anders afstellen (ik heb dit nog nooit aangepast en heb dus nog fabrieksinstellingen)

Of zal ik mijn luchtfilter verwijderen en kijken wat het effect is hierop (zenoah filterhuis met schuimpje en chokehevel), misschien dat dit een luchtrestrictie veroorzaakt?

Graag jullie reacties, de motor loopt overigens erg mooi stationair, koude start verloopt erg gemakkelijk, brandstof aanzuigen met primer bulb, 1 keer trekken aan het startkoord met choke dicht en daarna trekken met choke open en motor start meteen.

Groeten Tom

Laatst bewerkt:
Back