Benzine Trainer

Bij de benzine trainer ontkom je er niet aan, dat de pitch- en throttle curve goed op elkaar afgestemd moeten worden.

Het zijn heel erg gebruiksvriendelijke heli's, maar dat puntje (die afstemming throttle-pitch) die vraagt wat afstemming.

Als je nog nooit aan de sproeiers gezeten hebt (nog fabrieksafstemming) dan heeft dat ook lichte correctie nodig, want de carb is af fabriek gesteld voor een wat dikkere benzine/olie mix.

Ik wil je er best eens mee helpen, want uitleggen is best lastig over het forum.

Wat ik zo al ongeveer kan gokken: het wegzakken van het toerental duidt een beetje op een te lage throttle curve op het hooverpunt.
Het verder wegzakken als je links hekrotor geeft lijkt echter wat op te mager te duiden.

Het makkelijke starten lijkt op een tikkeltje vet stationair mengsel, en de L-naald is actief tot ver boven het hoover gebied. Zet eerst de L-naald een hééééééél klein beetje verder dicht (max 1/16 slag per keer) en kijk of dat helpt. Helpt het niet, maar word het ook niet erger, dan moet je de gascurve wat verhogen, of de pitch curve een beetje verlagen.

Blijf je last houden van licht wegzakkend toerental bij links hekrotor, dan kun je een vrije mixer tussen hek en gas zetten zodanig dat het gas een klein beetje geopend word als je links geeft.

Het luchtfilter zou ik bij een trainer niet verwijderen, want de carb zit open en bloot, en vrij laag bij de grond. In een romp is het geen probleem, en gaat de motor vaak een tikje beter draaien zonder.

Ik ben deze hele week vrij en Zwolle is niet al te ver weg voor mij.... zeg het maar.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie en voor je aanbod om mij te helpen, ik kan echter deze week niet omdat ik op reis ben voor mijn werk, maar wellicht dat jij mij kan helpen in 1 van de komende weekenden?

Ik kom dan ook graag naar jou toe zodat jij geen kosten hoeft te maken.

Ps ik denk dat het hier inderdaad om een fijnafstelling gaat van de verhouding van throttle en pitch curve, ik kan mij voorstellen dat de carburateur een fijnafstelling nodig heeft maar vindt eigenlijk dat hij ook met de fabrieksafstelling gewoon probleemloos moet kunnen hoveren.

Dat luchtfilter wil ik ook graag laten zitten, juist om de reden die jij aangeeft.

Ik stel voor dat we in een pb even verder afstemmen wanneer we elkaar kunnen treffen

Tom

Hoi Tom,

Bert heeft al een heel stuk vertelt, wat je kan doen
wat mij opvalt, is dat wegdraaien,
oorzaak kan een veel te lage RPM zijn,
maar ook jou motor,
die is echter met 1 of 2 uren vliegtijd nog niet ingelopen,
dat duurt evve...

en als je die L-naald terugdraait, laat je niet irriteren
dat die RPM omhoog gaat, en denk niet, draai maar verder,
dat is goed zo,
wees voorzichtig daarmee,
beter nog laat je 1 : 1 helpen,
zou jammer zijn, als je schade krijgt door verkeert afstellen,

succes , groetjes van Uwe

Een twee keer choken, trekken, en de 23 cc zenoah loopt!

Zo als het moet rookt die een heel klein beetje,
niet zo als een nitro, maar goed te zien.

Nu maar goed ingelopen blijft dat hek ook prima stabiel.

35 min. in 3 kleine etappes gevlogen,

mooi .. de koning van mijn wildvliegplek.

groetjes, Heli-Uwe

Hallo uwe,

Bij mij hetzelfde, begint beter te lopen en het Hecke wordt stabieler, ik denk dat hij nu echt begint te wennen aan de 1:40 aspen benzine. Bij mij ook een koning van de wildvliegplek, maar ga er geen lied voor schrijven:)

Tom

mooi te horen Tom,
het motortje moet echt wennen,
ik was met mijn Bell buiten een paar dagen geleden,
die moet nog wennen, maar ik denk dat komt ook goed.

groetjes van Heli-Uwe

Laatst bewerkt:
Vandaag weer wat oefenen met de Trainer,
leuk, vliegt 10 minuten
en moet niet eens getankt worden voor de tweede vlucht

(gelukkig is een Brandstof specifiek forum, dat die elektrovliegers niet jaloers worden, ha ha)

..en eigenlijk is het ja geen Brandstof-heli, het is een Benzine-heli

's is wel een zware heli,
maar ook met voordelen, b. v. amper last van wind,
en zuinig natuurlijk.

groetjes van Heli-Uwe

Kolen is ook brandstof ;)

Yep.... en heel lang geleden heeft Rudolf Diesel uit pure wanhoop (die eerste diesel wilde maar niet lopen) zelfs geprobeerd een motor op steenkool te laten lopen, verpoederd en samengeperst tot kleine pellets die een voor een de cylinder in geschoten moesten worden.

Werkte niet zo goed, maar hij heeft het toch geprobeerd.

10 punten voor doorzettingsvermogen :D

Groet, Bert

Mijn OPA heeft zelfs zijn rijbewijs op
een houd-gas-motor gehaald,
dat was zo in de jaren van 1920!!

de rijbewijs ligt nog ergens bij mij thuis.

groetjes van Uwe

Lange pauze gehad met de Trainer,
en al weer een start probleem,
of is het olie allen wat geplakt bij de warmte,

toen die met veel gas gestart was,
liep de motor weer 100 %

helaas is door mopperende buren het vliegplezier
heel snel weer afgebroken,

groetjes van Heli-Uwe :agrue:

Vandaag alles nog een keer gecheckt,

bougie ziet goed uit ("rehbraun"),
compressie is goed,
en de motor rookt zichtbaar,

dus krijgt hij volgens mij
bij het starten naar lange pauze
toch iets te weinig benzine (tot hij loopt)

prettig (vlieg-) weekend iedereen, Uwe

Nog een check van de motor:

blijkbar anders om,
hij krijgt te veel benzine als die helemaal koud is,
dat verklaart ook, dat hij dan met heel veel gas
(dus luchtklap open)
weer herstellt en toch start,

dus koude motor lucht uit pompen,
een keer koort choken,
throttle trim lever naar beneden
en starten dus ...

verder ben ik aan het nadenken over ombouwen van een trainer

naar 5 blad rotorhoofd (10 mm) en 3 blad hekrotor (5 mm),

of dat nu deze trainer of een nieuwe, weet ik nog niet,
maar blijkt me een mooi gedoe, misschien ook met een super silent uitlaat, ha ha

groetjes van Heli-Uwe

Als het je gewoon om meerblads te doen is (dus nog zonder romp er omheen) zou ik eerst eens voor een 3 blads hoofdrotor gaan. Die sturen een stukje prettiger.

Als het om een ombouw naar rompheli gaat, tsja, dan ben je een beetje afhankelijk van welke romp, het origineel bepaalt dan hoveel bladen je moet hebben....

Groet, Bert

Bedankt Bert,

goede tip, eerst met een 3-blad te beginnen,
het gaat niet om een schaal-heli,
eerder .. hoe voelt dat en hoe ziet dat uit (vliegbeeld, prestatie, uiterlijk enzv.)

misschien ook maar iets kleiner ook kijken,
een oude T Rex 700 nitro zou ook goed kunnen,
ombouwen met benzine motor of vonkontsteking,
meerbladkop, ook voor achteren, zou een mooi winter werk zijn, ha ha

groetjes, Uwe

Tsja....

Als ik het zou mogen kiezen, dan zou ik in jouw geval voor weinig centen een oude SkyFox op de kop tikken, en daar een 150 cm drieblad op zetten. Die hekrotor, dat moet je zelf weten, nodig is het niet, en voordelen brengt het ook niet om die drieblads te maken.

Reden: een BT ombouwen, kom je op een rotor van rond de 170 cm uit, en dat is een lastige en onhandelbare maat (vergeet niet, de Vario rotors kunnen de bladen niet van zwenken)

Ander ding, wat wel een beetje "verneukeratief" is: zo'n trainer vliegt HEEL anders dan een rompheli, en "voor het gevoel" hoef je het dan ook niet te doen. Dat begint pas interessant te worden als je 3 kilo ballast onder die trainer hangt (ik heb dat geprobeerd voor de vliegschool, en zonder ballast zit er aan zo'n meerbladstrainer geen toegevoegde moeilijkheidsgraad. Het is echt de romp in combinatie met die rotor, die het grote verschil maakt).

Je kunt ook besluiten om je trainer in een romp te zetten, en geloof me gerust, dat kun jij zat aan qua vliegvaardigheid. Ook zonder Helicommand of zo.

Kortom: Je kunt gerust die drieblads rotor op je BT zetten, maar ik garandeer je dat je dan een paar weken aan het andere gevoel moet wennen en daarna denkt " is dit nu alles?". En dan krijg je de verrassing als je daarna besluit er een romp om heen te hangen. De heli voelt anders aan en je raakt in de war op een kritisch moment, en het gaat fout.
Dan is het beter, om alles in een keer te doen (romp bouwen, drieblads rotor er op, leren ermee vliegen), dat voorkomt dat je overmoedig word en je romp crasht, omdat je nu direct moet leren omgaan met een romp.

Je moet daar geen angst voor hebben: Bij ons vliegt iedereen die meerblads vliegt, vanaf het begin met een romp (ook tijdens het leren multiblade vliegen) en afgezien van de goedkope 450 size heli's gaat dat al zeker 8 jaar crashvrij. Dat lukt jou ook wel, als je je gezonde verstand maar gebruikt.

Groet, Bert

Dank je Bert,

dat was een heel duidelijke uitleg, hoe en wat,
dus eigenlijk moet ik niet testen, wat andere al voor mij getest hebben,
liever een nieuwe project,
waarvan ik zeg: dat is het !!

Mijn Benzinetrainer ombouwen is inderdaad niet mooi voor mij,
omdat hij gewoon zooooooo goed vliegt.

Ik ga eens uitkijken,
en nogmaals bedankt, Bert.

groetjes, Uwe

Yep, daar komt het wel op neer.

Vario zegt niet voor niets, dat al hun rotorsystemen zonder grote problemen vliegbaar zijn voor een piloot die met een paddelkop goed kan vliegen en die de moeite neemt om aan het andere vlieggedrag te wennen(op de Huey schaalkop na, maar daar vermelden ze het duidelijk apart bij, dat die erg lastig vliegt)

Ik kan het moeilijk met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat de reden dat die meerbladskoppen zo'n slechte reputatie hebben, komt omdat de meeste mensen er bang voor zijn, en er vervolgens op de verkeerde manier mee omgaan:

Eerst op een trainer uitproberen, dat blijkt super mee te vallen, en dan klakkeloos met een romp er omheen gaan vliegen, en dat valt opeens zwaar tegen.

Terwijl, als je direct met een romp en meerblads begint en voorzichtig de tijd neemt, dan rol je er geleidelijk in, en valt het reuze mee.

Ook verwachten mensen vaak, dat ze met twee tankjes aan het ding gewend zijn, maar dat is niet zo: helivliegen is een reflex-hobby, en het duurt even, voor je bepaalde reflexen aangeleerd hebt.
Naar mijn ervaring gaat daar tussen de 3 en de 5 uur sticktime overheen, en dan praat je al gauw over een half seizoen voor de meeste vliegers.

Een Helicomand en die steeds lager zetten, vertraagt naar mijn mening alleen maar het aanleren van die reflexen.

Groet, Bert

Back