Bij de benzine trainer ontkom je er niet aan, dat de pitch- en throttle curve goed op elkaar afgestemd moeten worden.
Het zijn heel erg gebruiksvriendelijke heli's, maar dat puntje (die afstemming throttle-pitch) die vraagt wat afstemming.
Als je nog nooit aan de sproeiers gezeten hebt (nog fabrieksafstemming) dan heeft dat ook lichte correctie nodig, want de carb is af fabriek gesteld voor een wat dikkere benzine/olie mix.
Ik wil je er best eens mee helpen, want uitleggen is best lastig over het forum.
Wat ik zo al ongeveer kan gokken: het wegzakken van het toerental duidt een beetje op een te lage throttle curve op het hooverpunt.
Het verder wegzakken als je links hekrotor geeft lijkt echter wat op te mager te duiden.
Het makkelijke starten lijkt op een tikkeltje vet stationair mengsel, en de L-naald is actief tot ver boven het hoover gebied. Zet eerst de L-naald een hééééééél klein beetje verder dicht (max 1/16 slag per keer) en kijk of dat helpt. Helpt het niet, maar word het ook niet erger, dan moet je de gascurve wat verhogen, of de pitch curve een beetje verlagen.
Blijf je last houden van licht wegzakkend toerental bij links hekrotor, dan kun je een vrije mixer tussen hek en gas zetten zodanig dat het gas een klein beetje geopend word als je links geeft.
Het luchtfilter zou ik bij een trainer niet verwijderen, want de carb zit open en bloot, en vrij laag bij de grond. In een romp is het geen probleem, en gaat de motor vaak een tikje beter draaien zonder.
Ik ben deze hele week vrij en Zwolle is niet al te ver weg voor mij.... zeg het maar.
Groet, Bert
Het zijn heel erg gebruiksvriendelijke heli's, maar dat puntje (die afstemming throttle-pitch) die vraagt wat afstemming.
Als je nog nooit aan de sproeiers gezeten hebt (nog fabrieksafstemming) dan heeft dat ook lichte correctie nodig, want de carb is af fabriek gesteld voor een wat dikkere benzine/olie mix.
Ik wil je er best eens mee helpen, want uitleggen is best lastig over het forum.
Wat ik zo al ongeveer kan gokken: het wegzakken van het toerental duidt een beetje op een te lage throttle curve op het hooverpunt.
Het verder wegzakken als je links hekrotor geeft lijkt echter wat op te mager te duiden.
Het makkelijke starten lijkt op een tikkeltje vet stationair mengsel, en de L-naald is actief tot ver boven het hoover gebied. Zet eerst de L-naald een hééééééél klein beetje verder dicht (max 1/16 slag per keer) en kijk of dat helpt. Helpt het niet, maar word het ook niet erger, dan moet je de gascurve wat verhogen, of de pitch curve een beetje verlagen.
Blijf je last houden van licht wegzakkend toerental bij links hekrotor, dan kun je een vrije mixer tussen hek en gas zetten zodanig dat het gas een klein beetje geopend word als je links geeft.
Het luchtfilter zou ik bij een trainer niet verwijderen, want de carb zit open en bloot, en vrij laag bij de grond. In een romp is het geen probleem, en gaat de motor vaak een tikje beter draaien zonder.
Ik ben deze hele week vrij en Zwolle is niet al te ver weg voor mij.... zeg het maar.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: