Benzine Trainer

Maarre, Tom....

Hoe lang heeft jouw Zenoah stilgestaan dan?
Want één van mijn Zenoah's heeft ook wel eens bijna 2 jaar stilgestaan, en die liep eigenlijk direkt weer vlekkeloos: Nadat ik hem met startspray ervan overtuigd had dat de winterslaap voorbij was, pakte die gelijk weer vlekkeloos op zonder ook maar een mm aan de naalden te komen....

Dus als ik jou was, éérst kijken of hij nog gewoon goed loopt, voor je aan van alles en nog wat loopt te schroeven....

Groet, Bert

Hallo Bert,

De heli heeft vorig jaar voor het laatst gevlogen en vloog toen goed (mede dankszij jouw adviezen). Ik heb in het najaar nog geprobeerd te hoveren maar de heli loopt niet lekker. Bij het belasten en los komen van de grond daalt het toerental te veel en begint de staart weg te draaien. Heb echter niks verandert aan de curves. Heb geprobeerd de carburateur bij te stellen maar dat hielp niet, door de winter verder niets gedaan. Heb het idee dat de menging van de gebruikte benzine niet goed was (te vet) en wilde graag kunnen vergelijken met de fabrieksinstelling om weer een goede afstelling te krijgen.

Baal er een beetje van en probeer het nu weer op orde te krijgen voor het voorjaar.

Ik heb er dus al aan gedraaid en wil proberen eerst weer een goede hover te krijgen.

Groeten,

Tom

idd reageert de zenoah motor op een te vet mengsel
o. a. met verlagen van de toerental,
en een gevolg kan ook het wegdraaien van de staart zijn

ik zou het eerst da maar bekijken,
ik weet ook niet hoe je je mengsel berekend,
iig loopt mijn zenoah met 1:25 niet goed,
met 1 : 37,5 Aspen met Aspen olie loopt die goed

suc6, Uwe

Ho..... hier moeten we even een beetje in de ho-ijzers.... Je hebt te vette afstelling (naalden te ver open) en te vette mengsmering.

Vario beveelt vrij duidelijk 1:40 aan, ofwel 25 ml per liter, of 125 ml per 5 liter.

Het mengsel (naalden) bepaalt bij een benzine motor wel een beetje het vermogen, maar lang niet zo erg als je zou verwachten.... als het vermogen inkakt, kan best zijn dat hij wat vet staat, maar verhoog toch eerst maar de gaskurve een beetje.... da's veiliger.

Te veel olie laat de motor al snel een beetje bokkerig lopen en verhoogt het trillingsniveau behoorlijk.

Als hij dan erg rauw gaat lopen, kun je altijd nog het mengsel wat afmageren.

Denk er om, dat je bij de Benzinetrainer voor het hoovergebied ALLES afstelt met de L naald.... dus als hij knap stationair loopt, en hij pakt goed op, en hij rookt niet al te erg tijdens hoover, dan is hoogstwaarschijnlijk het mengsel goed en moet je de curve wat verhogen.

Het is normaal dat hij de eerste 10, 20 seconden wat meer rookt, maar daarna moet hij een vaag blauw spoortje hebben. Is het meer, dan staat hij te vet.

Staart wegdraaien komt omdat het toerental te laag wordt, en dan verliest de hekrotor ook kracht.

Ik zou die dingen eerst bekijken voor je driftig aan de naalden draait, en één jaar stilstaan is normaal gesproken niet voldoende om problemen te veroorzaken....

Groet, Bert

...1 jaar is idd niet veel,
de grasmaier of de motor-zaag staan ook lang stil,
en met een twee keer trekken lopen ze weer en doen hun werk
zo als een jaar geleden

dat de zenoah bij het opvoeren van een Benzine Trainer eerst wat rookt,
en dan normaal een vaag blauw spoortje (zo Bert het noemt) heeft,
dat is normaal denk ik,
en dan nog 2 minuten hoveren, en hij loopt als een zonnetje

Hallo,

vandaag weer met de Benzine-Trainer gevlogen (30 minuten),
en het was interessant, dat ook zo een grote en zware
paddel-heli soms moeite met veel wind heeft,

op de grond was de wind 20 km/h +,
maar boven de bomen zeker wat meer,
goed opletten, maar alles ging goed,

after-flight-check thuis:

servo houder van de gas-servo gebroken,
gelukkig alleen een kant,
anders is throttle niet meer te sturen

ik hoop, dat Freddy snel mogelijk aan de onderdeel komt van Vario,
bedankt ook nog voor de moeite, Freddy!

...helaas woord het weer een geknutsel,
die throttle curve weer goed te krijgen,
maar ja, dat lukt ook nog, beter dan een kapotte heli...

Groet
Uwe

edit: de Trainer heeft 31,33 vlieguren

Laatst bewerkt:
Hallo,

dank RCH en Freddy o.a., mag hier wel eens gezegd worden, denk ik,
heb ik dat Vario onderdeel 907/2 binnen een dag binnen huis gekregen,

vervolgens onderdeel ook weer ingebouwd
servoweg ingestellt, ... verder nog niks,
maar hij zou weekend vliegen als een zonnetje, zo als altijd !

Hier nog wat foto's van de schade,
onderdeel ziet solide uit,
maar met mijn ondeskundigheid 'n paar jaar geleden,
toch iets te ruw aangepakt, dat het goed passt, ha ha
(goede uitdrukking voor verbuigen, dat mag niet..)

Groet
Uwe

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft niks met jouw ondeskundigheid te maken Uwe: die bracket breekt na gemiddeld ongeveer 35 uren....

Dat deed hij in zowel mijn BO105, als in mijn Cobra bij heel ruwweg ergens tussen de 30 en 40 uren.

Gewoon vervangen en door vliegen. Als je er geen last meer van wilt hebben, moet je hem vervangen voor iets zelfgemaakt uit kunststof o.i.d.

Groet, Bert

super info, dank je Bert,

maar om wat zelf bouwen voor een perfectionist,
dat heb ik nog niet zo zitten,
voor mij gemakelijk ... bestell-nr. xyz en klar,

..ik dacht ook, die breuk is niet alleen van nu, ziet raar uit,
maar gelukkig op tijd gezien (after flight check)

Groet
Uwe

Hoi benzinetrainerfreaks,

Na bijna 2 jaar op non actief te hebben gestaan heb ik gisteren mijn benzinetrainer nog eens van onder 't stof gehaald. Eerst terug alles geinstalleerd in m'n nieuwe zender en daarna m'n HC3SX geupdated ( van versie 1.17 naar 6.40 !). Daarna nieuwe brandstof gemengd, 95 oct met castrol TTS 1:40, en heli gestart. Na de derde ruk draaide ie alweer ;), effe laten inlopen en m'n throttle afgesteld. Tot daar toe geen enkel probleem. Bij een tussentijdse check heb ik echter opgemerkt dat 1 tailrotorblad opengespleten is......dus al meteen een nieuw paar besteld en m'n eerste vlucht na zo lange tijd noodgedwongen moeten uitstellen.

Als jullie 't niet erg vinden zou ik me graag in de discussies mengen en mijn ervaringen met jullie delen.

Tot binnenkort dus,
Grts,
Ronny

Nee hoor :D dat vinden wij denk ik, helemaal niet erg....:nooo:

integendeel: geniet van deze toch wel heel erg comfortabel vliegende machine, en laat ons meegenieten....:yes:

Groet, Bert

Hallo Ronny,

1. jammer voor de tailrotorblad,
die van mij zijn ook aan de beurt geweest, nadat die in de winter
in de sneuw was aan het graven

2. ja, wat Bert al schreef, hier mag gepost worden, graag zelfs;
ik heb dit draadje destijds geopend voor Benzine-Trainer's,
dat ik en iedereen zijn ervaringen, meningen en vragen
over deze heerlijke vogel hier kan posten,
..en ook diegenen, die geen of nog geen hebben

welkom

Groet
Uwe

[post1]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hopelijk ontvang ik van de week m'n tailrotorblades en kan ik van 't weekend opnieuw maidenen.......na bijna twee jaar voelt het toch zo :).

Voor de geïnteresseerden som ik hieronder even m'n configuratie op :

De trainer heeft nog maar een kleine tiental vluchten gedaan en is eigenlijk nog niet echt ingelopen, ik heb hem dadelijk voorzien van een Vario 4-bladskop omdat het de bedoeling is hem in te bouwen in een schaalromp in wording, vandaar ook die helicommand erop.

Op de swash zitten 4 analoge futaba S9206 servo's, op de tail een Sävox SC12920MG. Voeding kwam via twee 4600mAh NiMh maar deze zijn beide stuk en zullen vervangen worden door een lipo met BEC. Gyro zoals reeds vermeld HC3-SX.

Zender en ontvanger zijn van Futaba, de SG14 zender met een FS6014 ontvanger.

Brandstof meng ik niet, zoals in m'n eerste mailtje met Castrol TTS maar met Belray H1R. Mengverhouding is wel 1:40.

Zover de theorie ;), en nu effe een eerste vraagje :

Mijn elektro schaalheli's vlieg ik tegenwoordig met een lineare throttlecurve. Dus optoeren op de grond en dan met constant toerental de hele vliegcyclus uitvoeren. (stijgen-vliegen-landen). Ik ben nu van plan om dit met m'n trainer ook te gaan doen, is dit aan te raden of denken jullie daar anders over ? Momenteel staat idle up 2 op 1250 omw/min. en hiermee wou ik gaan proberen.

hoor wel hoe jullie hierover denken,

grts,
Ronny

Een benzine heli wil je op constant toerental vliegen, NIET op constante throttle...

Je hebt dus OF een governor nodig, of je zult je curve zodanig af moeten stellen dat je toerental gedurende de vlucht (nagenoeg) constant blijft.
Dat laatste (afstellen in je zender) is minder moeilijk dan het lijkt, met wat oefening heeft een beetje "invlieg-piloot" dat binnen een vluchtje of twee goed genoeg staan om je er verder geen zorgen meer over te hoeven maken.
Het hoeft ook weer niet 100% strak he?

Overigens: gelijkblijvend toerental in de lucht, is iets héél anders als op de grond....

Je moet dat afstellen dus écht vliegend doen, niet met je heli draaiend aan de grond....

Doe er voor eerst nog niet te veel werk van, want als je de heli in de romp hebt, moet je toch weer overnieuw....

Groet, Bert

Dag Bert,

Met m'n 4-bladskop mag ik max. 1350 omw maken. De afstellingen op de grond zijn dus enkel om ervoor te zorgen dat ik daar zeker niet boven kom, daarom zit ie nu op 1250 omw. Als ik straks ga vliegen hoor ik wel waar ik moet aanpassen, maar ik zou de curve toch liefst zo vlak mogelijk willen houden en toch al optoeren op de grond.

Over max. toerental gesproken, m'n carburator staat nog lang geen 10% open of ik zit al aan het max. toerental, is dit normaal zo of moet ik ergens iets aanpassen ? Op m'n zender loopt de throttlecurve maar tot max. 12,5%, hierdoor blijft maar weinig speelruimte over om af te stellen hé.

En die romp, ja die komt er de eerste maanden nog niet rond hoor, zomertijd is vliegtijd en wintertijd is bouwtijd hé :).

grts,
Ronny

Ik tour de heli op in N-mode
en schakel meteen om naar idle 1

in idle 1 is de throttle klep iets open, als de stick naar beneden staat,
dat om te voorkomen, dat de heli bij dalen niet te laag draait,
in N is de curve bijna lineair beginnend bij stationair tot vol-gas

voor de throttle curve op de zender
heb ik de servo-arm aangepast
en de servo end-punten zo ingestellt,
dat throttle (cut) begint bij 0 %, 10 % is idle, 100 % is vol-gas

suc6, Uwe