Benzine Trainer

Hei Ron ,

Ik heb U nog niet via de telefoon kunnen bereiken daar ik de hele dag in het verre VEENENDAAL heb gezeten ..

Ja er zaten enkel kabeltjes mis en de HORIZON mode is er ook uit .
Dus dat is al OK ,

Maar wat Bert hier neerschrijft is juist , wat wij gedaan hebben met de test van de 2 blads aansturing is ook correct , ik wilde even zien als de HELICOMMAND juist werkte .
Maar we moeten inderdaad een verdraaiing aangeven , als je dus aileron stuurt dan moeten de bladen bewegen die boven de staartbuis staan . En de bladen die niet boven de staartbuis staan moeten STIL staan , zoals aangegeven door Bert in zijn Topic van de meerbladskoppen .
De tuimelschijfverdraaiing moet gewoon op -45 ingesteld worden .
En dan is alles OK .. nu stuurt de HELICOMMAND bij , maar is niet zo als het moet zijn , dus we gaan opnieuw afspreken , we zetten dat ding op -45 graden en we posten hier onze bevindingen .. ;-)
Ik was ook even het noorden kwijt op de club , maar ik heb het hier op de heli's gecheckt die bij mij thuis staan en daar is het dus ook zo ...

Komt goed ,

Grtz
Ron
 
Ik heb gisteren m'n heli gevlogen met de aangepaste phasing (-45°)en moet zeggen, die vliegt nu zo goed en makkelijk dat het "bijna" saai wordt ;);).
De throttlewaardes heb ik ook ingesteld zoals geadviseerd door Brutus, en ook dit staat nu 100% op punt. Iedereen bij deze van harte bedankt voor het advies en de hulp.

Voor als ik straks deze mekaniek ga inbouwen in de Bell430 heb ik nog een elektrisch startsysteem klaarliggen om in te bouwen. Starten met de trekstarter starten, wordt namelijk moeilijk éénmaal hij ingebouwd is. Heeft iemand hier positieve of negatieve ervaring mee en zijn er puntjes waarop ik zeker moet letten ?

grts,
Ronny
 
Laatst bewerkt:
Goed te horen dat het vliegt zoals het hoort nu. Als het écht saai wordt, kun je altijd nog die Beierse duivel er uit slopen, dan word hij een stuk interessanter om te vliegen (en naar mijn mening vééééél leuker)....

Wat die starter betreft:
Ik heb destijds de fout gemaakt, eerst een te kleine accu te gebruiken, waardoor ik de startmotor verbrand heb. Je moet minimaal 8 cellen NiMH gebruiken (en een volle 2S LiPo is net te weinig, een 3S LiPo veel te veel voor het standaard motortje).
Daarna heb ik , ondanks vervangen van de startmotor door de kogelgelagerde "race versie", die starter nooit meer betrouwbaar gekregen.

De pest met de electrostarter bij mij was, dat het touwtje "lastig" was maar altijd werkte, en de electrostarter "supercool" maar als het ding kapot was was wel mijn vliegmiddag verpest.

je Zenoah moet overigens perfect afgesteld zijn voor je de starter gebruikt, want je motor MOET binnen anderhalve seconde lopen....

Ik heb begrepen, dat verscheidene mensen die electromotor vervangen hebben door een geschikte brushless, en een regelaartje met een programmeerbare softstart (eentje die heel vlot versnelt maar niet als een hamer op de tandwielen slaat) en dat schijnt perfect te werken.

Groet, Bert
 
Ik weet niet wat de juiste startprocedure is en of mijn motor goed is afgesteld maar als ik, vóór de start van de eerste vlucht van de dag, 3x het aanzuigpompje indruk moet ik 3x aan de trekstarter trekken eer dat hij start.

De volgende keren start hij telkens bij de eerste ruk zonder het pompje in te moeten drukken.

grts,
Ronny
 
dat is helemaal goed man,

eerder schreef iemand:

"als de motor perfect loopt,
moet het niet betekenen, dat hij goed start!"

en die pomp indrukken bij de tweede en volgende starts hoeft ook niet,
omdat de lucht al uit is en de circulatie goed is

Groet
Uwe
 
Ik weet niet wat de juiste startprocedure is en of mijn motor goed is afgesteld maar als ik, vóór de start van de eerste vlucht van de dag, 3x het aanzuigpompje indruk moet ik 3x aan de trekstarter trekken eer dat hij start.

De volgende keren start hij telkens bij de eerste ruk zonder het pompje in te moeten drukken.

grts,
Ronny

Dat klinkt als perfect afgesteld in mijn oren.

Waar je om moet denken: start die eerste keer NIET in één keer door tot hij pakt, maar start liever 2 of 3 keer een korte seconde....
Want met het standaard motortje functioneert het, maar redelijk dicht tegen de grenzen van wat kan.

Mocht je een brushless startmotor plaatsen (wie weet verkoopt FEMA die nu al) dan schijnt dat probleem grotendeels over te zijn....

Oh, en één ding: OF koop het gereedschap voor het vliegwiel te wisselen, OF laat dat klusje door iemand doen, want je kunt de krukas van een Zenoah vrij makkelijk krom krijgen.... (vraag niet hoe ik dat weet...)

Groet, Bert
 
En anders zelf doen, want ik heb de tip van het duitse Vario forum, ik durf echt niet te zeggen of FEMA dat ondertussen al verkoopt....

Groet, Bert
 
Ik hoop op wat beter weer,
om de Benzine-Trainer te testen,

die heeft een tijdje geleden een nieuwe
'Servohalter' gekregen, de oude was gebroken,

dus moet nu ook de throttle weer aangepast worden,
omdat de servo in de 'Servohalter' niet meer precies
de zelfde positie heeft dan eerder.

Groet
Uwe
 
die heeft een tijdje geleden een nieuwe
'Servohalter' gekregen, de oude was gebroken,

dus moet nu ook de throttle weer aangepast worden,
omdat de servo in de 'Servohalter' niet meer precies
de zelfde positie heeft dan eerder.

Groet
Uwe

Ja, dat is een kwaaltje van die dingen: ik heb bij zowel de BO 105 als de Cobra al een kapotte gas servo beugel gehad... Dat ze die dingen niet eens uit kunststof maken....

Groet, Bert
 
.. zou het een idee zijn,
iets van rubber ringetjes onder de servo beugel te doen ?

dat breken komt van een trilling,
die zeker niet vanuit de servo komt,
maar eerder uit de bodemplaat waar ook de motor op zit.

Ik ben wel wat onrustig daarover,
zou dat tijdens vliegen gebeuren ...
ik weet niet, of ik b.v. mijn Bell
autoroterend veilig naar beneden krijg
als de motor plotseling op stationair loopt of uit gaat.

Na ja,
pre flight check is altijd goed gegaan,
dus ... gewoon vliegen.

Groet
Uwe
 
Die Bell moet op zich probleemloos autoroteren, sterker nog, je moet even checken of je geen negatief in je pitchcurven hebt staan (Vario zegt: boven de 2 meter rotordiameter GEEN negatief, ook niet in autorotatie).

Ik weet niet of rubber ringetjes gaan helpen, want de doorgaande boutjes zijn nog steeds van staal en geven nog steeds trillingen door...

Overigens, bij mij heeft zich die breuk alle keren duidelijk door luid geratel kenbaar gemaakt, ruimschoots vóór het fout ging.

Groet, Bert
 
idd gaan de pitch-curves bij de Bell tot 0 graden,
alleen idle 2 (het is een copie van idle 1 met iets hogere touren) gaat tot -1.

Tja en de gas-servo-houder,
gewoon pre flight checken,
meer kan je niet doen, heb je gelijk.

Groet
Uwe
 
alleen idle 2 (het is een copie van idle 1 met iets hogere touren) gaat tot -1.

Moet je mee oppassen: bij lange autorotaties van grotere hoogte, heb je geen enkele goede feedback over je rotortoerental, en dat kan dan ongewild (veel) te hoog oplopen.

Nu weet ik wel dat je met die kist niet dagelijks autoroteert, maar het is toch een risico....

Groet, Bert
 
... dank je Bert,
daar heb ik idd niet aan gedacht,
dat zo wat ook kan.

Ik ga maar met de Trainer eerst oefenen, denk ik.

Groet
Uwe
 
Toch maar in de lucht geweest

0 graden en een koude wind hebben het niet echt leuk gemaakt,

even nog een geluids-meeting gemaakt,
maar da staat die nog een heel stuk te hoog,
misschien is met de touren nog wat te maken ...
maar dat dacht ik al, het was een verzoek waard.

Wij zijn gevlogen.

Groet
Uwe
 
Heb je er nu eigenlijk een governor op?

Nee Laurens,

ik vlieg zonder met een throttle curve voor optouren,
en dan een idle curve voor vliegen,
en omdat de pitch van 0 tot 10 graden gaat,
moet je bij dalen ook niet bang zijn,
dat de RPM omloopt,

voor autos heb ik idle 2 of throttle hold,
waar bij throttle hold de motor niet uit gaat,
daar heb je weer throttle cut voor.

De touren kan ik nog ietsje verlagen, voor het geluid te minderen,
maar ik ben niet van plan met een governor te vliegen.

Groet
Uwe
 
Back
Top