De wortel koorde word 280 mm , als ik zo veel mogelijk de vorm van het origineel wil behouden dan zouden de tippen 140/150 mm zijn, weet niet of dit haalbaar is?
3 meter spanwijdte?
Dan lijkt me 140 mm tipkoorde goed te doen.
Wat denken jullie van de volgende profielen
Vleugel profiel wortel
Profiel tip , wasout 2°
Ga je schuim snijden?
Bij beide profielen staat HQ/W 3/15 (3% welving, 15% dikte), maar het onderste profiel heeft zo op het oog minder dikte en ook minder welving. Ook rechtsonder zie ik staan dat het tipprofiel 1% welving heeft en 10% dikte. Waarom dan niet een origineel HQ/W 1/10 nemen in plaats van zelf zitten te modificeren?
Verschil in welving tussen wortel en tip is wel erg groot, en je hebt ook nog washout, is een beetje dubbelop.
Nogmaals 3 meter spanwijdte?
Dan ... veeeeeel te dikke wortel, en wel erg veel welving.
2,5% welving is goed genoeg, zeker als je ook nog eens wilt kunnen vliegen bij meer dan 3 Beaufort wind. Tenzij je de kist weer flink zwaar maakt (maar dat raad ik je sterk af).
Tipverdraaiing kun je toepassen. Er bestaan 2 soorten:
- aerodynamische tipverdraaiing (minder welving aan de tip)
- geometrische tipverdraaiing (koordelijnen van tip en wortel hebben een hoek)
Normaliter wordt geometrische tipverdraaiing gedaan met (vrijwel) gelijk geweld worten en tip-profiel.
Geometrische verdraaiing heeft als nadeel dat de haalbare topsnelheid fors lager is, omdat de tip negatieve lift gaat leveren (naar beneden buigen van de tippen bij hoge snelheid) en dat betekent veel weerstand. Als je geometrische en aerodynamische tipverdraaiing toepast wordt het nog erger.
Ook neemt de neiging tot flutter toe.
Maar als jij ALLEEN maar rustig (dicht rond de basis vliegsnelheid) wil ronddobberen kan het wel. Maar het is wel heel erg over de kop.
Je laatste opmerking begrijp ik, washout is in dat geval niet nodig, of toch minder
Is 10% ( 28 mm ) dikte voor de wortel genoeg om de vleugel de vereiste sterkte te geven ?
De originele profielen die ik heb 8 tot 16 % hebben allemaal 3 % camber.
Dacht dat het voor de tip beter was om minder camber te hebben ?
Volgens mij heb ik destijds gekozen voor een SD 7037 .
Weet niet meer waarom maar het zit er nu eenmaal in. De praktijk zal tzt moeten uitwijzen of dat een goede keuze is geweest.
Succes !!
SD 7037 is een prima profiel, maar ook: alleen voor dobberen. Een beetje steken gaat alleen met veel hoogteverlies. Het zou niet mijn voorkeur hebben.
Het verloop in dikte van 15 naar 10% snap ik nog wel, maar ik vind de overgang van 3% naar 1% welving wel erg groot. Meestal is er maar een verloop van een half procentje of zo.
Misschien even vragen wat
@DirkSchipper er van vindt.
Ik zou het volgende doen:
- wortel 12% dik, 2,5% welving
- tussen remklep en begin rolroer: 10% dik en 2,5% welving
- tip 10% dik en 2,3% welving,
én dikste punt en max-welvingspunt een paar 3-5% vaar voren.
- geen geometrische tipverdraaiing!!
- HQ-profiel .... kan, wellicht een andere (zou ik even moeten uitzoeken als je geen haast hebt).
Een en ander hangt ook een beetje af van je stuurkunsten. Als jij goed kunt vliegen (de topper van de club hoeft niet) dan zou ik het bovenstaande doen. Denk je : ik overtrek nog wel eens tijdens/kort voor de landing dan kun je evt. nog een half graadje geometrische verdraaiing toevoegen.