2 staven van 5mm
Ik moet toegeven, ik heb er toch een nachtje moeten over denken om tot de goede oplossing te komen om de tweede staaf van 5mm diam vederstaal in te brengen.
De chirurgische ingreep is achter de rug en ik denk dat het resultaat aan de verwachtingen moet voldoen.
Ik heb een liggertje ingebouwd van 3mm harde aviation triplex en de messingbuizen met epoxy daaraan vastgelijmd.
Idem voor de romp.
De onstane openingen in de vleugels heb ik toegelijmd met een 3mm triplex deksel in driehoekvorm om het geheel nog eens extra te versterken.
De hele operatie beteken resulteert in een gewichttoename van ongeveer 60 gram.
Voor mijn volgende zwever zal ik er op letten om van bij de aanvang zware carbonstaven in te bouwen zodat ik van dat extra werk bespaard blijf.
Het is dank zij het forum dat ik deze stap ondernomen heb, dat mag ik wel zeggen.
Bij wijze van proef heb ik twee staven vederstaal van 5mm in de bankschroef gestoken en vervolgens getest op sterkte.
Ik kan verzekeren dat onder de kracht die ik heb moeten uitoefenen om deze te plooien elke balsaconstruktie, hoe sterk, ook in flarden zou vliegen.