Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

profiel

Om je een idee te geven van mijn profiel van de wortel naar de vleugeltip voor wat betreft mijn Bergfalke.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een vleugelconstructie heeft altijd mijn volle interesse gehad. Daarom ben ik blij dat je deze Monterey bouwwijze op dit forum onder de aandacht brengt.
De klassieke bouwwijze zal voorlopig blijven overheersen, omdat dit een vergevingsgezinde constructie is. Naarmate je grenzen gaat verleggen zoals meer sterkte bij minder gewicht, wordt het geheel erg complex.
Bij een zelfdragend koetswerk is het van groot belang dat alle lijmverbindingen correct zijn uitgevoerd. Deze zogenaamde knooppunten zijn beslissend voor de kwaliteit van de vleugel.

Johannes

Laatst bewerkt:
He wat leuk, een bergfalke in aanbouw :)

Ik heb samen met een paar anderen een bergfalke 4 (D-3700), deze heeft deze winter nieuwe bespanning gehad:

vleugels.jpg

Het is een paar versies later dan die van jou maar zeker leuk om te zien, ben benieuwd naar het resultaat.

Groeten,

Mark

mu 13

Jullie zien het daar blijkbaar groot.
Ondertussen wordt hier het hoogteroer en richtingsroer gebouwd en met zijde bespannen.
De groeten,
Aurectar

full
full
Jullie
full

De rompstructuur beplanken met triplex en balsa.
Let wel, ik kan het niet genoeg zeggen in verband met de balsa,gebruik enkel harde Balsa (A grain).

full

Neusje

Het neusje wordt gemaakt van schijven harde waterprooftriplex waar het slot van de koppelingshaak (sleephaak) in geintegreerd wordt.
Het geheel wordt op de voorspant gelijmd met witte houtlijm.

full

schuren

De neus wordt dan in de gewenste vorm geschuurd met een schuurblokje.
full

Het is maar recent dat ik deze discussie opgestart ben.
Voordien wist ik nog niet goed hoe dit forum in elkaar zat.
Toegegeven, je opmerking is terecht, waarom hier niet.
Nu, ondertussen heb ik reeds het antwoord op mijn vraagstelling voor wat betreft mijn vleugelpennen.
Op een plan van een zwever van de zelfde afmetingen (de Windspiel van Rowan) heb ik kunnen vaststellen dat een staalstaaf van diam 5mm voldoende is om mijn vleugel samen te houden.
Er is dan nog een beuken pen van 6 mm om de instelhoek vast te leggen.
OK, het had wel iets dikker gemogen voor die staalstaaf.
Daarover meer, later.

Welke pennen je gebruikt is ook erg afhankelijk van hoe de vleugels aan de romp of aan elkaar zitten. Toestellen van dit formaat/gewicht en constructie hebben vrijwel zeker niet genoeg aan één keer 5mm staal en 6mm beuken.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar bij een lierstart of het optrekken na een duik uit een stevige thermiekbel wil je niet dat je vleugels opvouwen. Nu kun je het nog makkelijk aanpassen, als je toestel straks opgekreukeld in de wei ligt ben je te laat.........ik vlieg zelf met een aantal Cirrussen van 3m, die hebben 2x 4,5mm staal en dat is echt marginaal.

De BERGFALKE van de FMT heeft 2 verenstalen pennen. Voor 5 mm en achter 4 mm.
Dit leek me zelf niet stevig genoeg en heb de voorste vervangen door een polyester staaf van 10 mm rond de achterste zo gelaten. De praktijk zal uitwijzen of dat houdt.....
Het beste kun je 12 mm verticaal bandstaal gebruiken. Dat houdt geheid !!

Off-topic:
De RISER 100 van 254 cm heeft 6 mm rond verenstaal. De vleugels buigen deze pen krom....

Succes, JH

Ik heb een tweede staaf van 5mm ingebracht plus de beuken pen van 6mm.
Deze laatste heb ik naar voren verschoven.
De windspiel van rowan (vergelijkbaar met de cirrus, spanw.en vleugelopp.) heeft ook 2 staven verenstaal van 5mm, om maar iets te zeggen.
Later meer daarover.

IK heb een tweede staaf van 5mm ingebracht plus de beuken pen van 6mm.
Deze laatste heb ik naar voren verschoven.
De windspiel van rowan (zie plan en vergelijkbaar met de cirrus en mijn bergfalke, spanw.en vleugelopp.) heeft ook 2 staven verenstaal van 5mm, om maar iets te zeggen.
Later meer daarover.

full

2 staven van 5mm

Ik moet toegeven, ik heb er toch een nachtje moeten over denken om tot de goede oplossing te komen om de tweede staaf van 5mm diam vederstaal in te brengen.
De chirurgische ingreep is achter de rug en ik denk dat het resultaat aan de verwachtingen moet voldoen.
Ik heb een liggertje ingebouwd van 3mm harde aviation triplex en de messingbuizen met epoxy daaraan vastgelijmd.
Idem voor de romp.
De onstane openingen in de vleugels heb ik toegelijmd met een 3mm triplex deksel in driehoekvorm om het geheel nog eens extra te versterken.
De hele operatie beteken resulteert in een gewichttoename van ongeveer 60 gram.
Voor mijn volgende zwever zal ik er op letten om van bij de aanvang zware carbonstaven in te bouwen zodat ik van dat extra werk bespaard blijf.
Het is dank zij het forum dat ik deze stap ondernomen heb, dat mag ik wel zeggen.
Bij wijze van proef heb ik twee staven vederstaal van 5mm in de bankschroef gestoken en vervolgens getest op sterkte.
Ik kan verzekeren dat onder de kracht die ik heb moeten uitoefenen om deze te plooien elke balsaconstruktie, hoe sterk, ook in flarden zou vliegen.

full
full
full

Bij wijze van proef heb ik twee staven vederstaal van 5mm in de bankschroef gestoken en vervolgens getest op sterkte.

Heb je dan wel een stuk van 75 centimeter genomen? Dat is niet zo moeilijk te buigen hoor. Maar dat is wel wat er in je vliegtuig mee gebeurt (de hele vleugel zit er als arm aan vast).

Maar...

Wil je wel een hele sterke verbinding? Ik zou het erg prettig vinden als het stuk verenstaal buigt vlak voordat de vleugel aan flarden zou gaan. Liever een krom stuk staal dan een hoopje balsa.

Back