Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Hoop dat ik het "Bergfalke" topic mag kapen van @aurectar?

Enkele jaren geleden begonnen met het bouwen van een Bergfalke van een tekening van de FMT. Omdat het niet helemaal naar mijn zin ging is ie naar een plaats op de kast verhuisd. Een paar keer eraf gehaald, maar het lukte maar niet.
Een paar weken geleden nog maar eens geprobeerd op aanraden van @Fotor en alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Ondertussen was er het een en ander afgebroken en moest opnieuw gemaakt worden. Verder nog kijken waar ik was gebleven.
Ik wil hier geen bouwverslag neerzetten maar af en toe wat plaatjes plakken en vrijwel zeker heb ik nog wat goede raad nodig van mensen van de praktijk.

full


Hij is nu iets verder dan hier. De staart is compleet en de ailerons zijn klaar. Momenteel ligt de kast voor de vleugelpen te drogen.
Heb gekozen voor een ander profiel dan het origineel. Op aanraden van @F3Japio is het de SD 7037 geworden. Een goed allround profiel. Verder is de vleugelpen wat steviger gekozen. Het is een ronde polyester staaf van 10 mm doorsnede. Had ws beter een stuk vlakstaal kunnen nemen, maar het is nu te laat. Verder moet er een sleepkoppeling in. De remkleppen zijn de alu gevallen van MPX. Het ziet er niet uit, als het maar werkt.
Er moet nog een hoop aan gedaan worden.
Gelukkig mag ik wat korter gaan werken van de baas, kan mooi in de modellenbouw gestopt worden.

En voordat @bdoets op- of aanmerkingen heeft: de plankjes van de indekking heb ik er opgelegd voor de foto :D

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker toegelaten

Ik ben blij dat er nog een Berfalke adept zijn neus aan het venster komt steken, absoluut.
Je project is veelbelovend.
Daar moet je zeker mee doorgaan.
Je zult er geen spijt van hebben.
Ik heb indertijd ook een poos gestaakt met de bouw van mijn Bergfalke.
Nadien met succes de draad weer opgenomen.
Het is een vliegtuig dat zeer goed vliegt, ik kan het niet genoeg benadrukken.
En met je SD7037 profiel kan het moeilijk misgaan.
Die bouwplannen van FMT zijn super.
Mijn plan was er een van MRA (frans tijdsschrift)
De vleugels heb ik gewijzigd (constructie en profiel).
Hou me met dit mu13 draadje op de hoogte van je vorderingen
Veel succes en niet opgeven.

Mgv,
Aurectar


Hoop dat ik het "Bergfalke" topic mag kapen van @Aurectar?

Enkele jaren geleden begonnen met het bouwen van een Bergfalke van een tekening van de FMT. Omdat het niet helemaal naar mijn zin ging is ie naar een plaats op de kast verhuisd. Een paar keer eraf gehaald, maar het lukte maar niet.
 
.
Die bouwplannen van FMT zijn super.
Mijn plan was er een van MRA (frans tijdsschrift)

De vliegtuigen van FMT tekening vliegen geweldig. Deze tekening is naar mijn smaak erg summier en onderdelen zijn ook niet passend (bijv de rompspanten) Verder laat de tekening wel veel ruimte voor de fantasie van de bouwer. Da's wel weer een voordeel.
Wilde 'm graag af hebben voor de WaKu voor @Fotor maar weet niet of dat gaat lukken. Hij moet ook eerst een proefvlucht maken op LVS.
Er wacht trouwens ook nog een ander kistje op de eerste vlucht (de Lazy Bee)

@bart: volgens mij zit jij alle plaatjes met een vergrootglas te bekijken en dan krijg ik weer hetzelfde als met het kleppenspel van de ALPHA 8)

Hou jullie op de hoogte.

Groeten, JH
 
JH, de deadline is 10 mei, moet lukken. Goed te zien dat je echt weer bezig bent! Je moet toegeven dat het een mooi ding wordt.
 
Hier ben ik weer.
Elke avond maar wat gebouwd aan de vleugel. De kasten van de hoofdpen zijn naar mijn zin en goed gelijmd. Hoop dat de handel sterk genoeg is.
De vleugel is nu zo ver klaar dat de bovenindekking kan worden aangebracht. Het servosnoer voor de ailerons moet er nog onder maar die heb ik niet in voorraad. Dat wordt maandag dus.
De remkleppen zijn erin geplakt. De vraag die ik nu heb, omdat ik nog nooit een dergelijke kist heb gemaakt, is hoe die boel nu moet worden aangestuurd.
In het topic over de DG-500 heb ik geleerd dat de remkleppen door 2 servo's in de vleugel moeten worden bewogen. Gaat dat nu via een Y-kabeltje of via 2 ontvanger uitgangen? De servo weg van deze remkleppen is vrij lang naar mijn smaak, maar dat zal wel goed zijn. Dit ivm de vergrendeling.

Wordt vervolgd.

Groeten, JH
 
De remkleppen kunnen op een Y-kabel of ieder op een eigen kanaal. Het is maar net hoeveel kanalen je ontvanger heeft. Afstellen is iets makkelijker als beide servo's een eigen kanaal hebben, maar dan nog zou ik het mechanisch proberen gelijk te krijgen. Aan het begin van de uitslag zit inderdaad een dood stuk waarin de vergrendeling intreedt, soms is dat een erg lang stuk waarbij je het beginstuk kan overslaan. Als de klep maar vergrendeld is als de knuppel/schuif op de zender op de uiterste stand staat, even zoeken naar de positie waar de vergrendeling erin komt.
Staufenbiel heeft evt hele mooie remkleppen waarbij een motor direct op de remklep gebouwd zit. Servosnoer aansluiten en klaar is JH.
 
full



Gisteren de Bergfalke even in de lucht gestoken.
Een aspirant-sleper heeft hem naar boven gebracht.
Op grote hoogte waren plots problemen met zijn motor.
Gelukkig op tijd losgekoppelt.
Heb toch nog een mooie vlucht gemaakt met dit uiterst stabiel toestel.
Realistisch vliegbeeld.

Ik heb bedankt voor verder experiment.
Ik ben daarin sportief (achteraf nooit zeuren) maar verwacht van de sleper toch minimum dat zijn motor in orde is.
Op die wijze je toestel verliezen zou jammer zijn.

Mvg,
Aurectar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig weer.

Vandaag van het prachtig weer gebruik gemaakt om even de Bergfalke het luchtruim in te sluizen.
Probleem was hier terug de kracht van de sleper van dienst.

We kunnen gerust concluderen dat dit toestel (3000mm spanw.
1600 gr) ietsje te licht is voor een trekker van 60cc.
Zelfs een ervaren zweefpiloot had het moeilijk om de Bergfalke tijdens het slepen onder bedwang te houden.

Nu, alles is wel voor mekaar gekomen.
De Bergfalke heeft deze namiddag toch een vijftal vluchten succesvol afgerond.
Nogmaals is gebleken dat dit toestel een zeer realistisch vliegbeeld genereert.

[URL="
Bergfalke MU 13 - YouTube[/URL]

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk.:)
Merk wel een verschil tussen deze zelfbouw en mijn ARF.
1600 gr. 3 meter tegen 2300 gr. 280 cm.
Maar mogelijk is wat zwaarder beter om te slepen, het enigste wat ik moet doen tijdens de sleep is af en toe licht meesturen met mijn rolroeren.
Maar wij hebben wel niet een sleper met een 60 cc motor op de club, dat zal ook wel schelen.

Vlieg ze.
Johan.
 
10cc

Leuk.:)

Maar wij hebben wel niet een sleper met een 60 cc motor op de club, dat zal ook wel schelen.

Vlieg ze.
Johan.

Als enige oplossing zie ik een lichtere sleper.
Ik heb hier een Calmato hoogdekker.
Ik rust hem uit met een motor (10 cc) of een electro-configuratie.
Ik heb hier ook nog een regelaar van 80 ampere en een brushless 500 watt 1000kv.
Welke schroef en batterij?
Graag advies?

Mvg,
Aurectar
 
Nieuport 17.

Vliegtuig.
Merk: BMI.
Type: Tweedekker. Scale.
Spw: 1524 mm.
Gew: 1900 g.

Motor.
Merk: Turnigy Aerodrive SK3.
Type: BLO.
Kv: 1000.
Gew: 141 g.
Vertr: geen.

Overig.
Regelaar: ..... 40A.
Prop: Graupner 12x6

Accu.
Merk: RC Plus Python Plus.
Type: lipo.3s.
Cap: 3300 mAh.
Power: B.
Endurance: c
Een van mijn vorige toestellen.
Was geen overkill, maar zeker voldoende, vloog maar met 75% gas.

Johan.
 
Voordat ik de vluegels van de kranich III aanvat heb ik nog een klusje aan mijn MU 13.
Ik wil de kist met een sandow (hoogtestart) het luchtruim insluizen.
In die optiek moet ik hem nog voorzien van een hoogstarthaak.
Nu, nader bekeken ligt de haakpositie juist op het landingswiel.
Ik denk de haak aan te brengen voor het voorwiel.
Wat zal daarvan het effect zijn.

upload_2017-12-2_8-39-56.jpeg


Een tweede vraag is de dikte (soort en sterkte) van de draad.
Normaal gebruik ik de klassieke Graupner hochstartset (gummy dikte 6 mm).
Voor de Aquila 1100gr, cumulus 2000 900gr, Spirit 1000gr en Monterey 1300gr werkt dit perfect.
Ik vrees echter dat deze set iets te licht is voor de Bergfalke 1600gr.
Ik heb hier 30 m gummy (zie foto) van diam 9.5 mm liggen en wens daarmee een nieuwe set te assembleren.

Graag jullie mening daarover.
 
6 mm lijkt me inderdaad wat onderbemeten, maar je vermeld niet hoe lang dat rubber is.....
1600 gram is niet overdreven veel voor een 3 meter zwever dus misschien kan het wel. Als de starthaak al iets voor het zwp komt is de kans op uitbreken in de eerste fase van de start al kleiner. Het zou dus hooguit kunnen zijn dat de bereikte hoogte tegenvalt. Dan kan er altijd nog overgestapt worden naar het dikkere rubber
 
Nu, nader bekeken ligt de haakpositie juist op het landingswiel.
Ik denk de haak aan te brengen voor het voorwiel.
Wat zal daarvan het effect zijn.
De haak te ver naar voren zorgt voor een start die vlakker verloopt, met aanzienlijk hogere snelheid, en mindere eindhoogte. Hoeveel hangt af van te veel factoren af om van hier uit een inschatting te maken.

Maar ... starten aan 1 haak asymmetrisch geplaatst naast het wiel kan ook. Misschien moet je een klein beetje met rol corrigeren, maar veel zal dat niet zijn. Wel opletten dat het wiel niet de lijn kan 'grijpen'.
2 haken links en rechts van het wiel, en een v-lijntje aan het eind van de startlijn kan ook. V-lijntje niet te kort, eerder 50 dan 30 cm voor elke helft.
 
De rubber is 30 m.
Ik heb de constructie eens goed bestudeerd.
Er was een blokje met een inslagmoer juist naast het wiel.
Had vergeten dat ik het zelf aangebracht had (bouwjaar 2010).
Dus, de haak daar bevestigd.

upload_2017-12-2_17-29-16.jpeg


Het zal wel zo zijn dat ik wat ga moeten bijsturen tijdens de startfase.
40 mm uit de aslijn voor een 3000 mm is nu ook zo veel niet.
Wanner het weer zich daartoe leent doe ik een proef met de 6 mm.
Nadien ga ik indien nodig iets zwaarder ( 9.5).
 
Back
Top