Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

@Klaas, ja je heb helemaal gelijk ,sommige discussies gaan helemaal nergens over.
Het zijn ook meestal knapen in of net voor de pubertijd die zulke discussies opgang brengen.
soms is het moeilijk om daar niet op te reageren.
Nu maar weer :ontopic: voor dit draadje ook vervuild raakt.:rolleyes:
 
De stuurhut is inmiddels een feit:

89.jpg

Het is eigenlijk een verbeterde kopie van het exemplaar dat op de huidige opbouw staat.
Enkel deze is net iets smaller en zijn de ramen ietsje lager.
Belangrijk verschil met het vorige exemplaar is de detaillering:
Deze nieuwe stuurhut is, precies als een echte, uit losse plankjes opgebouwd.
Het dak is uit drie delen welke op een tweetal merkels rusten.
Ik heb de stuurhut wel geheel gelijmd, dus klapbaar (zoals in het echt) is het niet.
De stuurhut kan in z'n geheel wél afgenomen worden.
Dat is om er bij te kunnen en om de details goed bereikbaar en zichtbaar te hebben.

90.jpg

Over details gesproken: Ik ben ook met de ramen in de roef bezig geweest.
Hiervoor heb ik houten latjes met sleufjes gemaakt.
De ramen hangen daar los in (zo kan ik ze er uit nemen bij het schilderen of als ze beschadigen).
De ramen zelf steunen op de vensterbanken.

Alles in deze fase is herbruik geweest.
De stuurhut is van verfroerhoutjes gemaakt, even als de vensterbanken in de roef.
De ramen zijn oude cd doosjes: Die doen het erg goed voor dat doel, je kunt dat spul heel mooi snijden.

Nu is het wachten op het drogen van de blanke lak op de stuurhut, dus tot zover voor nu.
 
Laatst bewerkt:
ziet er echt gaaf uit!

ik weet nu wel dat mijn volgende model ook groter wordt, kan je veel meer mee doen, en ik denk dat het voor de details vooral de kleinere dingen ook iets makkelijker is. Volg het al de hele tijd succes verder met bouwen.

groetjes
 
@Schipper1988: Dat is ook de reden dat ik op zo'n schaal bouw.
Het vaarbeeld lijkt ook mooier en waarheidsgetrouwer met deze grootte.
En het mooiste: Je hebt zeeën van ruimte voor je elektonica en draagvermogen zat.
(dat laatste is erg handig als je met lood accu's vaart)

Het heeft ook nadelen, het schip is een beetje fors in het ledige gewicht, dat komt ook wel doordat ik ballast met de accu's.
En het transport is een puntje, je bent best lang bezig om er mee te varen.
Daarom heb ik ook een slepertje in aanbouw, die is om te varen om het varen.

1:20 is een mooie schaal, maar je moet je beperken tot 38 meter spitsen (die wordt zo'n 2 meter lang) of kleinere schepen.
Overigens zijn er kleine schepen genoeg die erg leuk zijn om te bouwen.
Denk aan de oude RWS vletten, kotters of duw- en sleepboten...

En daarbij behoor ik tot de grote groep mensen die het bouwen stiekem leuker vinden dan het varen.
 
Ja uuhm,

WAUW!! dit vind ik echt chique, die ramen dat is echt een leuke maar effectieve oplossing. Raamkozijnen aan de buitenkant, heel net.

De stuurhut zet je in de vernis?
 
ook chique

ook chique is dat je stoothoutjes maakt. stukje hout afzagen, raspen en schuren en ready for use.
 
@Stephan: Ik smeer tegen al het houtwerk een mooi interieurlakje.
Ook op de houten naamborden die ik net klaar en en beletterd heb. (foto's volgen nog)
Die ramen had nog wel iets fijner gekund aan de binnenkant, maar opzich is dit ook prima zo. Het doet wat het moet doen: De ramen op hun plaats houden.

@RCBoy: Die wrijfhouten die maak ik helemaal klaar, en dan mik ik ze op de stoep, en dan onder de voet een paar keer heen en weer rollen, dan zien ze er gebruikt uit, touwtje er door en klaar. Net echt.
 
Ik heb de motorruimte voorop nu helemaal klaar.
De boel is geverfd in een lichte kleur zodat het niet zo'n donker hol is als er eens iets gedaan moet worden.
De kabels hebben allemaal een plekje gekregen en de kabel van de servo is opnieuw gesoldeerd,
nu wél met krimpkousjes om de adertjes. (dat was ik de eerste keer vergeten te doen)
91.jpg


Ook heb ik de borden gezaagd, gelakt en beletterd.

Eentje met de naam van "hij die de knuppels vasthoudt",
de naam van de schuit in kwestie en het dorp waar het geheel vandaag de dag vandaan komt:
92.jpg


En eentje waarop staat dat het een lengte betreft van 38.60 meter en een breedte van 5,05 meter en dat er in theorie 345 ton mee zou kunnen.
(moge duidelijk zijn dat het dus de ongeschaalde maten zijn)
93.jpg


De europanummers komen in een iets grotere letter direct op de den aan beide zijden en achterop de roef.

Tot zo ver voor nu.
 
Laatst bewerkt:
Jeetje joh, bij die eerste foto dacht ik in eerste instantie "Crisis, is dat bord voor een display over zijn boot heen?"
Zo met die auto op de achtergrond leek het net een full-size bord in een grote en lekker opgeruimde garage. Mooi gemaakt!
 
Een display zou er ook nog bij moeten komen, zeg!
Breng me nou niet op ideeën!:p
Alsof het transport van dit schip opzich al geen dagtaak is;);)
 
Het achterschip zou ik verbouwen... Wel, hier een verslag van de ingreep:

94.jpg

De situatie zoals deze was.
Het gaat er, inclusief dek, allemaal af.

95.jpg

Gewoon log slopen, zo heel af en toe is dit wel leuk werk.
Zeker nu, want de nieuwe roef staat al klaar.

96.jpg

Tijdens het slopen is één van de redenen voor deze verbouwing goed te zien:
Daar waar de stuurhut heeft gestaan, zit een vast dek. (het witte en het kale vlakje)
Daar moest ik twee accus onder gaan wurmen, en dat geeft onvermijdelijk een keer schade.
Er af dus met dat vaste dek.

97.jpg

Ziet er natuurlijk niet uit, een schip zonder opbouw...
Hier ben ik bezig met het loszagen van het vaste dek.

98.jpg

Hier is het slopen helemaal klaar en kan het terug opbouwen beginnen.
Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de lijn van het achterschip te corrigeren.
Deze liep een beetje te recht, het leek net of het achterschip er iets "neer geknikt" achter hing.
Dit heb ik opgelost door het nieuwe dek vooraan op het gangboord de zetten.
(dan krijg je dat opstapje wat nagenoeg elke spits heeft)
Achteraan heb ik het dek op het oude boeiwerk gelegd.
Als het schip droogstaat lijkt de lijn iets te fors omhoog te lopen naar achteren toe.
Het klopt wél:
Dit is omdat het schip redelijk stevig geballast moet zijn als het leeg is en dus behoorlijk achterover ligt. (de roef ligt dan nog maar een beetje voorover)
Geladen moet die kont juist weer iets omhoog steken om niet bij elke golf water tegen de roef te hebben. (de roef ligt dan wel iets verder voorover)

99.jpg

Hier is het nieuwe dek te zien.
Het stuurwerk zat de roef in de weg, die is dus ietsje ingekort (15 mm) en de servo is iets dichter op zijn werk geplaatst, ik zie zo op het eerste gezicht geen invloed op het sturen (meteen even gekeken, natuurlijk)
Duidelijk te zien is hoe groot het gat is waardoor ik de accu's kan plaatsen.
Verder kan ik nu heel goed bij de motor en overige electronica.
Enige nadeel is dat het iets golf-in-de-boot-gevoeliger is, maar daar vind ik ergens op dit forum nog wel een oplossing voor.

100.jpg

Met die al gereedstaande roef er op lijkt het meteen weer heel wat.
De verbouwing is qua ruwbouw een feit, nu het hele zaakje afbouwen en echt mooi maken.

Conclusie van dit hoofdstuk: Dit was een productief dagje.

Tot zo ver... Voor nu.:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Tussen alle drukte door ben ik er nog net aan toe gekomen om de roef wit te schilderen.
Ook vond ik het nodig om de luiken van de machine kamer voorop en de deur van de machine kamer achterop te voorzien van enkele van mijn favoriete
strip en/of tekenfilm figuren.

101.jpg

Achterop Lispel de Kwal...

102.jpg

...en voorop Marsipulami

Tot zover voor nu...
 
Vandaag op ruim water gevaren met de spits, de reis was eigenlijk bedoeld om de kopschroef te testen, maar dan moet je natuurlijk wel met een geladen accu op pad gaan...:oops:

Uiteindelijk kwam het neer op dat ik nu weet dat de kopschroef unit zich netjes vol zuigt en de lucht goed wegdrukt. (heel even een dikke straal bubbels voor het schip)
Maar toen ik eenmaal de unit vol water getrokken had, kreeg de motor echt iets te doen en hield de accu het verder voor gezien, die had zoiets van: Ga roeien!

Gelukkig ben ik niet voor één gat te vangen en staat er sinds vandaag een tweede accu aan boord.
Dus ik heb van de feitelijk mislukte kopschroeftest een mooi uurtje varen gemaakt. (tenslotte was het geweldig vaarweer vandaag)

Ik durfte het niet aan de accus om te wisselen. (kopschroef op de hoofd accu en de voortstuwing aan de (lege) kopschroefaccu)
Ik weet niet wat de kopschoef precies presteert en om dat uit te proberen terwijl de voortstuwing dan aan een lege accu staat vond ik net effe te tricky...

Nu staat alles aan de lading en ga ik kijken of ik de kopschoef en de hernieuwde manouvreerbaarheid morgen alsnog kan testen:
Zaken als rond gooien op de plaats, dwars wegzetten en achteruit varen op de kopschroef ben ik erg nieuwsgierig naar.

Een vraag aan hen die er verstand van hebben:
Mij viel op dat de zender erg vlug door z'n stroomvoorraad heen is,
hebben meerderen hier last van dat verschijnsel? Of is het gewoon mijn verbeelding?
Ik praat over nog geen uur varen met de zender, het schip houdt het langer uit dan ik het varen leuk vind, dus dat zit goed.
De zender is de beperking dus...
Het is een Jamara CX 2,4 GHz (art.-nr: 06 1110)

Tot zover... (foto's komen de volgende proefvaart)
 
1 uur is wel erg kort voor de zender. Als ik kijk naar mijn heli's dan kan ik maanden doen met een setje van 4 penlites. En zelfs met een FM zender met 700 mAh accu, wat niet bepaald royaal is, kan ik uren vooruit. Wat voor accu zit er in je zender?
 
Back
Top