Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Die kopschroef gaat idd goed werken, hetzelfde principe als in de Mini Picaro. 1 tip, maak het stuurrooster van kunstof, daar hout iets teveel kan gaan werken. Ik heb het mijne van PVC gemaakt, werkt altijd.

@SRS: Het gaat niet zozeer om de "wellendichtungen", eigenlijk. De bussen steken sinds ze vervangen zijn boven de geladen waterlijn uit.
Het gaat me eigenlijk om het stuurwerk zelf: Hoe kom ik van de servo naar mijn dubbele roeren zonder dat het slap is en de roeren na verloop van tijd naar elkaar toe of uit elkaar gaan staan. De vraag is dan hoe jij dat in jouw spitsen hebt zitten. Ik vind dat ik weinig ruimte heb in de achterpiek, maar bij jou is alles nog een keer zo klein ook, en je hebt het werkend. Dus moet dat bij mij zeker kunnen. Alvast enorm dank voor de moeite die je neemt om mee te denken.

@SRS: Het gaat me eigenlijk om het stuurwerk zelf: Hoe kom ik van de servo naar mijn dubbele roeren zonder dat het slap is en de roeren na verloop van tijd naar elkaar toe of uit elkaar gaan staan. De vraag is dan hoe jij dat in jouw spitsen hebt zitten. Ik vind dat ik weinig ruimte heb in de achterpiek, maar bij jou is alles nog een keer zo klein ook, en je hebt het werkend. Dus moet dat bij mij zeker kunnen. Alvast enorm dank voor de moeite die je neemt om mee te denken.

Ah, op die manier.... Ik probeer vandaag wel een foto te maken voor je.

Hallo Klaas,

Kijk nog eens bij de ASTERIX en OBELIX. Ook ik zat het het probleem van weing ruimte achterin. Met tekening erbij kun je zien hoe ik het heb opgelost.
Het werkte goed bij mijn OBELIX. Bijna max roeruitslag zonder het risico dat de commandostangen doorslaan of vast komen te staan in het dode punt.
Op de roerkoningen hoeven maar hele korte hefboompjes en die moeten uiteraard beide naar de midscheeps wijzen. Kijk nog maar eens op mijn verslag.

Ik heb een hele tijd niet op het forum gekeken. Maar JANET gaat een mooi schip worden. We moeten t.z.t. toch maar eens al de 1:20 schepen bij elkaar leggen en laten varen.

Enne wat betreft jouw angst om met een beetje wind moeilijk bestuurbaar te worden het volgende. Vorig jaar in Amersfoort was het echt niet windstil. Mijn kopstuwsysteem werkte niet. Toch varen met de pousseur (dus bijna 4 m lang !!) en het stuurde prima. Je hebt natuurlijk wel wat ruimte nodig voor een one-eighty maar het ging prima. Wel de gang erin houden.

Jouw methode van kopschroef interesseert me wel, want mijn systeem werkte niet zoals ik verwacht had, dus wellicht ga ik nadenken over jouw systeem, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt. Wacht op je bouwverslagje daarvan.

Groet Adriaan

Adriaan, leuk dat je weer een berichtje achterlaat!
De Asterix, Obelix en de Janet moeten inderdaad eens voor de foto bij elkaar buurten. Zoveel Spitsen zijn er niet in de varende modelbouw wereld (al zijn het er meer dan ik aanvankelijk dacht) en zeker niet in de schaal 1:20.
Het is wel een leuk idee zoveel mogelijk 1:20'ers bij elkaar te krijgen, dat zal wel een mooi gezicht zijn, al die grote beesten bij elkaar.

Het verbaast me nog altijd dat de Asterix en Obelix zelfs gekoppeld goed te varen blijven, ook bij meer wind. Natuurlijk is draaien op een dubbeltje niet echt mogelijk, maar dat kunnen de echte pousseurs ook niet, dus dat is dan wel weer realistisch, toch?

Mijn kopschoef unit werkt formidabel (tijdens het testen spoot hij zichzelf bijna uit mijn handen) Nu nog inbouwen, maar zomaar gaten in het vlak boren moet ik me nog even toe zetten. Als je mijn bouw verslag van de Janet even doorspit kom je als het goed is een post tegen waarin ik de bouw mijn kopschroefunit versla.
Ik ga nog eens goed kijken naar het stuurwerk van de Obelix. Als ik dit klaar heb in mijn schip, is ze varende.

Verder vind ik sommige zaken nog te grof uitgevoerd aan mijn schip. Het hele voorschip ga ik tot op het dek slopen en opnieuw opbouwen, ik heb de tekeningen reeds gemaakt. Nu nog tijd vinden, om het uit te voeren. Want tijd ontbreekt het me nogal aan de laatste periode. Ik wil in het vaarseizoen van 2012 varen, dan is een jaar later dan ik aanvankelijk bedoeld had.

Eerst dat stuurwerk maar eens goed zien te krijgen. Hulp genoeg in elk geval, hier op het forum.

Groet, Klaas Kamstra

Omdat mijn werk me zo nu en dan de gelegenheid biedt het één en ander uit te werken (twee pauzes van een uur) heb ik besloten het toch wat te grove werk op het voorschip er af te maaien.
Ik begin van het berghout af omhoog en van het voorste ruimschot naar voren helemaal opnieuw.
Gewoon omdat het niet klopt wat ik heb gebouwd en het niet mooi genoeg is.

De tekening voor het geheel heb ik dus gemaakt en dit zal ik de komende tijd voorop doen.
Op het achterschip ben ik met het stuurwerk doende.
Ik vrees, mij kennende, dat daar ook een soort gelijke ingreep zal komen als nu voorop gaat gebeuren.

De tekening van de nieuwe voorroef, bolderkasten, bolders en boeiwerk (verschansing... Hoe je het maar noemen wilt)

tek-voorschip.jpg

(Het formaat van de afbeelding is niet al te groot,
ik ben bezig met een nieuwe website, daar hoort dit bij.)

Uiteindelijk het werk zelf:
verbouwing-kop.jpg

1. De kop zoals ons allen bekend. Het boeiwerk is toch te log, niet mooi en hangt een beetje naar binnen.
2. Van boven af bekeken is het goed te zien dat het wat grof is gebouwd,
ook de voorroef is eigenlijk te groot en te hoog.
3. Dan het ergste moment: Alles wegslopen, zagen, slijpen en schuren om ruimte te maken voor nieuw werk.
4. Alles is er af, en het voorschip is klaar voor de heropbouw.

Laatst bewerkt:
Na het betere sloopwerk heb ik mij even toegelegd op het betere buig en duwwerk. Ik heb een stukje triplex zo dun geschuurd dat het goed te buigen is geworden.
Een veel mooier, dunner boeiwerk is het resultaat, nu alles geplamuurd is, is het wachten tot het droog is, en dan afwerken. Slijtstrippen en de naam er weer op zetten en verven. Dan is het de voorroef nog die wacht om gebouwd te worden. Bij komend voordeel: Dit hele gebeuren is een mooi stuk lichter dan de oude situatie, ik bespaar zo'n 150 gram nu... En die kop moet iets lichter worden met het oog op de kopschroef die er nog in komt te staan.

nieuw-boeiwerk.jpg

Tot zo ver...

Laatst bewerkt:
Klaas niet te veel slopen als je 4 September ook nog naar Amersfoort komt ,
of is dan alles al gerenoveerd??

Tja, ik had de zaag er al ingezet, maar ik zou sowieso dit jaar niet met de spits naar Amersfoort gegaan zijn, volgend jaar hopelijk wel. (als er dan weer een vaardag is, tenminste)

Ik moet er ook nog een nieuwe voorroef op bouwen en ik denk dat ik de kopschroef er ook maar meteen in zet. Werk genoeg dus nog aan dit schip.
Ik vrees dat het voor 4 september dit jaar nog niet vaart...

Laatst bewerkt:
Ik heb er wel redelijk tempo in zitten (niet voor 4 september, hoor. Dat lukt toch niet :p)

In het kader van een beter milieu begint bij jezelf:
Ik heb de letters van het oude boeiwerk af gepeutert en ze hergebruikt op het nieuwe.
Nu was niet het milieu de drijfveer voor deze actie, maar meer het gepruts om die letters te maken.
Een afweging waard, vond ik: Nieuwe snijden of de oude proberen te herbruiken.
61.jpg

Ik heb het boeiwerk nu dus bijna af, er moet nog een potdeksel overheen komen te liggen, en de bolders moet ik nog maken.

Dan ga ik de ankerlier en de voorroef bouwen, dan is voorop alles weer netjes. (Lees: Nu wél netjes)

Ik knoei rustig door, ik heb morgen (maandag) weer even een hele dag vrij om te bouwen aan mijn schepen. De spits moet morgen een fatsoenlijke voorroef hebben en de duwboot staat al twee weken op de planning om eens opgeboeid te worden. Dat dus morgen.

Nou Klaas, jij maakt er ook werk van!

Hier de beloofde foto's.

Eerst ff showen...;)

full

De kopschroef die ik 8 jaar geleden al gebouwd had...

full

En hier mijn oplossing voor jouw roerprobleem... (als het een oplossing is hé)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ SRS: Ik zie dat je armen op de roerkoingen naar binnen hebt staan, en er een servo met aan weerszijden een arm ervoor. Adriaan (van de Asterix en Obelix) heeft dat ook op die manier. (Hij tipte mij er kortgeleden nog op.) Maar hoeveel uitslag kan ik met deze manier bereiken? (niet dat het er toe doet, mijn servo's hier op plaats delict gaan niet verder dan 90 graden. (45 BB - 45 SB) Ik denk dat ik het ook maar zo ga maken, het ziet er wel betrouwbaar uit. En ik wil het simpel houden omdat er dan ook minder kan gaan weigeren onder het varen.

Eerst dat voorschip maar eens op orde krijgen. Dan ga ik me op de stuurderij storten en dan vaar ik (mosterd na de maaltijd voor dit jaar, want 4 september hebben we dan wel achter ons liggen.)

@ Baggeraar: Nu bouw je ook wel aan een project dat geen haast verdiend. Die sleper wordt echt heel mooi, dat stuurwerk ook, net echt, joh!
Ik volg je al een hele tijd, ook je verslag van een elevatorbak heb ik van voor tot achter door gelezen. Ik heb zelf ook zo'n bak in de planning liggen, dus mijn interesse was er meteen toen ik dat verslag zag.
Overigens baal ik er wel stevig van dat ik vertraagd ben in de bouw van mijn spits, ik hád 4 september kunnen halen, als er niets tussen was gekomen. Maar een ramp is het ansich ook niet... Nu ligt de deadline weer een jaar vooruit... Kan ik weer rustig aan doen.;)

De roeren kunnen er (bijna) dwars onder op deze manier. De afstand van de roerhevel is kleiner dan die van de servo. Met als gevolg dat de roeren meer uitslag krijgen dan de servo.

@ SRS: Nou, dan weet ik weer even wat ik moet doen, die picaro is echt een leuk scheepje...
Even over je kopschroef, stel nou dat je er op vooruit zou varen als noodvoortstuwing, heb je dan ook hinder van het feit dat je schroefwater (de stuwstraal) in je schroef gezogen wordt?
Dat je dus vermogensverlies hebt, of dat je schroefwater raar gaat doen (mee- of tegenstuurt) doordat het door elkaar getrokken wordt door dat de schroef aan de stuwstraal zuigt?
Ik noem maar gewoon op wat er in mijn voorstelling gebeuren kan als je de stuwstraal onder de schroef door stuurt...
Ik ben namelijk voornemens mijn kopschroef een graad of tien, vijftien schuin te plaatsen, stuwgat in het midden en de aanzuig iets aan de bakboord zijde.
Immers: Je draait toch nagenoeg nooit met de straal schuin naar achteren)
Maar als het volgens jou geen effect heeft, dan zet ik hem er wél recht in omdat dat makkelijker meet...
Ik vraag het even aan je omdat je exact dezelfde kopschroef hebt.
Zelf heb ik alleen met BB-SB kopschroeven gewerkt. 't Is even een beetje ontdekken dit...

@ Baggeraaar: Ik heb me er een tijdje geleden al bij neer gelegd, ik baal er wel van hoor, maar je daar niet druk om! ;)

Laatst bewerkt:
Back