Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

We wonen niet echt bij elkaar in de buurt: Maasbracht - Heerenveen
Maar er moet toch wel iets te regelen zijn op een open dag van bijvoorbeeld Vaargroep Flevoland?
 
Laatst bewerkt:
Klaas, mocht je nog het plan hebben er een koppelverband van te maken.
Hieronder een mogelijkheid:

full

Meteen een oplossing voor het bergen van een anker als dat voor de steven zit.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Baggereraar:
Heel stiekum speel ik wel met dat plan, een pousseur er van te maken.
Maar uit zelf bescherming beperk ik me tot het bouwen van deze spits, het werkscheepje met ponton en het schip van mijn vader.
Drie projecten tegelijk is wel genoeg voor iets dat hobby moet blijven heten.

Terug naar de spits:
Zoals elders op dit forum te lezen ben ik aan het prutsen gegaan met een mini-servo.
Het moest de motor onder mijn radarscanner gaan worden.

113.jpg

Na een servoheveltje in een stukje hout te hebben ingebouwd en wat geschuurd te hebben, kwam ik op iets wat sterk op een scanner lijkt.
Deze monteert precies zoals elk opzetstuk op een servo:
Er op duwen en schroefje er van boven af indraaien,
ik wil dit soort dingen altijd om een wazige reden ooit kunnen demonteren.

Nu de mast nog. Of beter: De mast zelf heb ik al klaar.
De voet, het plateau voor de scanner en de richtstang moet ik nog gaan maken.

Tot zo ver voor nu.
 
Laatst bewerkt:
De mast voor mijn radarscanner is een feit.
Enkel een kwastje verf er op en het is af.
Het had wel even wat voeten in de aarde, want ik moest even plaats maken op het roefdek.
Het is er een beetje druk: Er staat een auto, een vlet met davit en een naambord.
Ik kwam weg met het naar achteren verplaatsen van het naambord.
De mast van de radar moet namelijk languit op de roef kunnen liggen.
Op onderstaande foto is te zien dat het allemaal maar passen en meten is.
Gelukkig kan net aan naast het naambord (het is dat dat bord een beetje scheef kan staan).

114.jpg

De radarmast in gestreken toestand...

115.jpg

...en staand.

Nu de zaak nog even verven en aansluiten.
Daarna verder met andere kleine klusjes als bijvoorbeeld:
De autokraan terug voor de brug plaatsen, de den dicht maken voor de brug, bolders naast de stuurhut plaatsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Tot zover voor nu.
 
@Brecht: Dit is een heel gebruikelijke radarmast.
Alles zit iets te ruim, dat heb ik expres zo gedaan want het moet ook nog geverfd.
Die verf heeft ook haar dikte, dus als alles in de lak staat moet het vanzelf een mooie passing hebben.

Ondertussen heb ik de zaak achterop geverfd (roefdek en radarmast)
en dan kom je bij het voordeel van een groot model:
Als de boel aan de ene kant staat te drogen kun je aan de andere kant zonder last vrolijk verder prutsen.
(nou heb ik wel een luikenkap vol met in weg liggende stukken radarmast, maar goed.)

De slijtplaat die ik op de kop had zitten vind ik al een tijdje te lomp.
Ik heb dus het zaakje er afgevijld en er nieuwe fijnere slijtplaten op gezet.

Het verschil is groot, en het resultaat doet meer echt aan.

116.jpg

Oude situatie, slijtplaat zit ook veel te ver naar voren om effectief te zijn

117.jpg

Nieuwe situatie, slijtplaten over de hele kop
en verder naar achteren zodat ze de flank beter beschermen.


Nu het zaakje eerst maak eens laten drogen.

Tot zo ver.
 
Laatst bewerkt:
Klaas het wordt een autentieke spits als ik naar je foto's kijk hoor ik gelijk weer een hoop herrie van een GM en zie dan in de verte weer een spits aan komen varen !
dit topic is genieten voor een binnenvaartschipper uit de jaren '70!!!
Toen waren er nog genoeg en in Staatsburg kon je de kanalen oversteken door over de spitsen heen te springen... (nostalgie:rolleyes:)
 
radarmast óp stuurhut

misschien voor een volgend scheepje:
er zijn ook radarmasten die óp de woning in plaasts van achter de woning staan, bespaart een hoop ruimte op het dek en (als je vanuit de woning kijkt) geen paal midden in het zicht. hier is een voorbeeld:
week70199ra.jpg

slijtplaten zien er in dat geval veel beter uit hoor.
groeten: rcboy.
 
RCboy, dat bedoel ik nou , wat jij hier laat zien is Anno2012 !
Toen waren de bouw technieken nog niet zo ver en was het al byzonder dat er een auto aan dek stond :yes:
 
er zijn ook radarmasten die óp de woning

NOOIT in België of Frankrijk geweest zeker ?
daar waar je met spitsen kan varen hebben ze vaak een dak boven het schip (lage bruggen of tunnels) en dan is een lage kruiphoogte wel zo belangrijk.

Sommige schepen hadden ze zelf stuurhuizen die je kon demonteren voor een nog lager schip.
 
@Brandaris: Of wat dacht je van de haven van Terneuzen tegen kerstmis, dan had je ook geen brug nodig om naar de andere kant te gaan.

@Baggeraar: Die radar mast zou er voor sommige bruggetjes in diep Frankrijk ook nog af moeten vrees ik.
Meestal zit de voet ook op het roefdek gebout en niet gelast.
(of zou dat voor de betimmering zijn tijdens het lassen op het roefdek?)
En met die afbreekbare stuurhut moest er ook een kleiner stuurrad gemonteerd worden, anders kwam je met je stuurrad alsnog tegen de brug aan. (en dat wint de brug, vrees ik)

@rcboy: Tegen de radarmast aan kijken is wel het laatste probleem op een spits, denk ik.
Je kijkt ook tegen je roeiboot en je auto aan...
Een stel spiegels doen wonderen, qua achteruit kijken.
 
Laatst bewerkt:
Wauw, weer een update om van te genieten :D

Ziet er leuk uit zo met de radar, Het ene (pasgebouwde) weer verplaatsen omdat het toch net niet uitkomt.. Heeel herkenbaar :P
 
De kop is nu zo goed als helemaal klaar, ik heb de kop onder de witte bies een kleurtje gegeven.
Of ik het blauwe mooi vind, of dat het een beetje "too much" is ben ik nog niet helemaal over uit.
Een drama is het verder niet: Het is zo weer zwart geschilderd.

118.jpg

De kop in nieuwe kleurstelling

Verder heb ik even baarden op de ankerkluizen gemaakt, gewoon omdat het er iets beter uit ziet.

Tot zover.
 
Back
Top