Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En we blijven nog even verder gaan :)
    klein foto verslagje met enkel toelichtingen.
    Na het bakdek nu het achterdek, eerst maar eens wat latjes schikken en zien hoe het uitkomt met de lengte.
    Daarna een potje lijm mengen en de eik het plexi onderdek lijmen.
    Hierna volgens de gekende werkwijze bij schuren, zwarten,kleuren...
    Meteen ook de lichtkoepel voorzien van wat fineerlatjes en het glas aan de binnenzijde wat mat en vuil gemaakt tegen de inkijk van nieuwsgierige piraten.
    Nog eens snel een totaal plaatje tussendoor.
    en als laatste voor vandaag de balk nog vervaardigd en geplaatst. Hierop komt de balustrade te staan. Na het uitzagen en laten stomen eerst nog een poos vastklemmen om de bolling te laten aannemen.
    hopelijk tot snel met het vervolg,
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    we zitten ondertussen alweer enkele weken verder, weinig gebouwd maar veel moeten experimenteren en uitproberen.
    1 stap zijn we alvast opgeschoten in de goede richting.
    en een 2de gaat de juiste richting uit op de voet gevolgd door 3 en 4.
    Wat is hij nu weer aan het vertellen denken jullie waarschijnlijk dan :)
    Wel, uiteindelijk komt het er op neer dat voor ik verder kan bouwen aan een systeem dat de geschuts-poorten opent en de kanonnen naar buiten laat schuiven ik eerst klaarheid moest brengen in het aansturen van de zeilen. De winches die de ra's en zeilen moeten doen draaien dienen namelijk helemaal onderin de romp gebouwd worden. Hierbij moet dan rekening gehouden worden met het vast en lopend touwwerk en de mogelijkheid om de masten te verwijderen indien grote onderhoudswerken zich opdringen. Hierover later meer want ik vermoed dat jullie liever het bouwproces volgen ipv nu naar een boel kribbels op een blad papier te staren waar ik zelfs bijna niet meer aan uit kan. :)
    De bediening van de luiken , stap 1 die voltooid is, hoe openen we de luiken? Na enkel testen bleek een systeem dat duwde aan het luik om te openen het meest betrouwbare en makkelijkste om te bouwen.
    Ik ben gestart met een stevige visdraad die zeer goed voldeed aan de eisen om het luik te openen en sluiten, makkelijk en goed was te verbinden met de styreen aan de binnen zijde van et luik maar visueel niet echt op een touw lijkt.
    Ik ben dan verschillende soorten draden en kabels gaan testen op soepelheid maar toch voldoende stevig. Meeraderig koper of messing leek best op een touw, was nog relatief makkelijk te bevestigen door het aan de buitenkant gemonteerde oog vast te solderen aan de draad, maar bleek geen stevigheid te beschikken om het luik open te duwen. zelf gevlochten ijzer draad is dan weer niet soepel genoeg om te buigen. Uiteindelijk ben ik dan naar staalkabel opzoek gegaan ( remmen van een fiets in gedachten ) die de juiste eigenschappen had.
    Bij de doe het zelf vond ik 1mm kabel om kunstwerken op te hangen die ook nog soepel was. Maar hoe bevestig je deze dan weer aan het luik was de volgen uitdaging. ( staal is niet te solderen)
    Om een lang verhaal korter te maken kan je best even de foto' bekijken, De uiteindelijke oplossing is : een 0.3mm gat door het luik boren waardoor het buiten oog kan geschoven worden. Aan de binnen zijde een 1.1mm gat enkel door de styreen boren, de koperen pen door het luik in het midden van de kabel prutsen en hierna aan de binnen zijde de kabel in het gat vast gieten met zap a gap lijm. De volgende dag meer dan voldoende trekkracht op de verbinding gezet om deze te testen en goed bevonden.
    nr 2 is de luiken monteren, maar daar moet ik eerst de zo pas geleverde scharnieren,spijkers en de ogen nog zwarten. ondertussen starten we alvast om een boormal te maken.


    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is , tot later maar weer, Marc
     
    TIMBERWOLF, Hoosterw, janzwart en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    mooi om te volgen
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Marc, je onderschat jezelf een beetje, want je hebt het zo prima en begrijpelijk uitgelegd. Mooi om te zien hoe je alles uitvogelt en tenslotte voor elkaar krijgt.:thumbsup:
     
  6. Wildcat

    Wildcat

    Lid geworden:
    30 apr 2014
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Heerlen
    Hoi Marc, verslag ziet er goed uit. Heb het in het begin gevolgd, daarna is het erbij ingeschoten. Maaarrrr het blijft borrelen. Mijn plan om de BP ook als RC te gaan bouwen laat mij niet los. Naast jouw verhaal heb ik ook de BP bouw van Mellpapa gevolgd (Mellpapa.lolipop.jp). Japanse bouwer van POTC schepen, bouwt van scratch af aan. Momenteel zit ik met enkele (rc)bouwvragen, wellicht kan ik je eens via een PB contacteren? Alvast bedankt, mvg Jean
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jean,
    Je mag me steeds contacteren.
    Maar als je nog wat wacht worden je vragen misschien wel beantwoord in het bouwverslag.
    Want zoals je kon lezen dien ik eerst aan het RC gedeelte verder te werken voor ik verder kan met wat anders.
    Vgr Marc
     
    Wildcat vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat een vernuft Marc wat je laat zien. Hopelijk werkt het steaks naar behoren. Maar interessant werk wat je laat zien.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    voorlopig gaat het vlotjes maar ik heb dringend jullie advies en inzicht nodig.
    Het eerste puntje van deze update kon ik zelf aan, het maken van een opstelling voor de zeilwinches en een start gemaakt met het beweegbare gedeelte waarop de kanonnen komen te staan.

    maar nu komt de kat uit de mouw :) De aansturing van de ra's .
    Ik heb natuurlijk wel wat opzoekwerk gedaan maar ben tot het besluit gekomen dat het niet mogelijk is 100% het normale tuigage uit te voeren.( wat is normaal voor een fictief Nederlands -Engels schip )
    Is het onderstaande aannemelijk of kan ik beter iets anders verzinnen?
    toelichting:groene cirkels zijn later werkende blokken
    Om het geheel soepel te laten lopen en de mogelijkheid te behouden om de masten te verwijderen enkele noodzakelijke ingrepen:
    De vaste en losse bevestigings-punten ga ik omdraaien, rode cirkel word een buisje waardoor het touw naar beneden word geleid naar de winch.
    blauwe cirkel word dan uiteraard vast punt ipv doorgang naar nagelbank
    De voorste mast wil ik uitvoeren zoals de hoofdmast, de touwen naar de zijwand ipv naar de hoofdmast boven de ra en dan naar beneden de nagelbank op.
    het enige probleem wat ik vaststel is dat get grootzeil op het touwwerk leunt, maar als hierin een bolling staat is er voldoende ruimte om het touw te laten passeren.
    Op de foto lijken de touwen voor een geschuts-gat te komen maar als het op de rust in het buisje gaat hangt dit steeds net boven het geschut.
    De onderkant van de zeilen zal ik later in de boeg laten verdwijnen ter hoogte van het bovenste berghout waardoor dit net onder het dek door naar de andere kant van het zeil kan lopen. Volgens andere zeilers is het voldoende de zeilen onderaan te verbinden zonder winch er tussen.
    deze doorgangen bepaal ik later nog als de echte zeilen er aan hangen.
    Tot slot nog 2 foto's met de uitslagen van het zeil.
    Hoe meer reactie van jullie hoe beter ik weet wat eventueel moet aangepast worden.
    vgr Marc
     
    pietsan, janzwart, SjorsZ en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Om de werking soepel en storing vrij te laten verlopen 1 lijn aan iedere zijde , kijk eens bij Niewbie zijn Satisima Trinidada .
    Alle ra's zijn met elkaar verbonden.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    René, ben al eens gaan kijken maar kan niet goed zien of Luc nu elke mast afzonderlijk aanstuurt of maar 1 en hieraan de andere gekoppeld heeft via de ra's.
    Ik volg ook enkele verslagen bij RC Groeps ( engels) en daar stuurt iedereen elke mast afzonderlijk aan.
    Misschien de buisjes maar voorzien en met de vaste punten wachten tot ik echt kan testen en dan ook beslissen of ik beide servo's gebruik of maar 1.
    Een buisje open laten is nog steeds makkelijker dan het achteraf nog te moeten plaatsen overal tussendoor.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Marc, en heel mooi duidelijk uitgelegd
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dag marc, de hoofdmast en bezaanmast worden met elkaar verbonden en zullen parallel met elkaar bewegen. De voorste Mast beweegt afzonderlijk van de hoofdmast. Is nodig want anders kan een 3master geen bocht nemen.

    Zoek maar eens op bocht nemen van en driemaster en dan zie je welke masten er apart moeten bewegen.
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Maar als je wilt mag je altijd eens komen kijken, woon in beringen. altijd welkom.
     
    ISOLA2 en pietsan vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Luc, dan heb ik het goed ingeschat en is mijn idee correct. Voorlopig ga ik enkel de buisjes plaatsen waardoor de koorden lopen naar de winch toe.
    Je aanbod om langs te komen aanvaard ik met plezier, we spreken we af via PB.
     
  16. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Marc, volgens mij gaat uw systeem, de ra's wel schuin naar beneden trekken als ze draaien, denk ook aan de onderkant van de zeilen hoe je die gaat tegenhouden want anders flaperen ze omhoog.

    Zal proberen volgende week eens een video te maken met alle werkende touwen.
     
  17. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    Misschien een domme opmerking maar heb je al contact gezocht met mini saildaar zit erg veel kennis voor dit soort zaken.
    Groet Cees
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ondertussen hebben we de theorie omgezet in de praktijk, zodat de ra's draaien via de rc zender.
    Eerst heb ik enkele gaten in het schip geboord telkens in een hoek van de knie op de rusten.
    hierdoor is dan een messing buisje gestoken dat dan in allerlei bochten is gewrongen om in lijn te komen met de beide winches.
    hierna was het kinderspel, koordje door de buisjes, de trommels van de winch half vol voorzien van draad, en daarna de ra's terug verbonden.
    Hierna alles aangesloten op een ontvanger, batterij er bij, zender op ON en .........
    veel kijk plezier en tot later.
     
    newbie, janzwart, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat werkt goed!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  20. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Heel gaaf!!
     
    Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina