Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

1. groenenberg

groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Wow Marc... en dan met dat muziekje erbij.. gaaf!!:thumbsup:

Pm 21.52.... Ik heb hem stiekem nog een keertje bekeken...

Laatst bewerkt: 14 sep 2019
    Marc w vindt dit leuk.
  2. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Perfect zeg, knap gemaakt Marc:worship::worship:

Marc w vindt dit leuk.
  3. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ziet er erg goed uit

Marc w vindt dit leuk.
  4. Pingu57

Pingu57

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een mooie vooruitgang Marc, prachtig

Marc w vindt dit leuk.
  5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    hey bedankt allemaal nog eens voor jullie blijvende interesse.
    Nu even opnieuw veel foto's van een langdurige voorbereiding die achter de rug is.

na de winches op de bodem van het ruim is het dek waarop de kanonnen op staan aan de beurt.
    Laat ik beginnen met de luiken want daar hadden we al wat voor ge experimenteert en was duidelijk hoe we alles zouden gaan maken.
    De luiken waren reeds vervaardigd maar de scharnieren moesten eerst nog onder handen genomen worden.
    Alle gaatjes dienden uitgeboord want de bijgeleverde nageltjes gingen er net niet door.
    Eveneens had ik nog wat inzetstukken te printen die dienen als aanslag voor de luiken en die straks hopelijk het water gaan beletten in de romp te stromen bij geopende poorten.
    Terwijl ik toch aan het printen was , een ontwerp gemaakt voor het stuurwiel, deels geprint en afgewerkt met styreen en houten korvijnnagels.
    Het witte styreen van de luiken al wat bijgekleurd en met behulp van en malletje alle gaten voorgeboord met 0.5 of 1mm
    Ook een start gemaakt met het zwart schilderen van de inzetstukken.
    Daarna nog een werkje van lange duur, het zwarten van alle messing delen.
    Alles start met grondig reinigen in citroenzuur.
    Na alles goed te laten drogen kan het voor enkele uurtjes in een zuur badje waardoor het zwart uitslaat.
    Zodra de juiste tint bekomen is elk stukje afzonderlijk keuren, afspoel en de scharniertjes terug losmaken.
    Door het zwarten komen deze blijkbaar vast te zitten [​IMG] ( roest )
    En uiteindelijk alles netjes klaargelegd om een start te kunnen maken met de assemblage van de luiken in de volgende dagen/weken.
    tot een volgende update, Marc

pietsan, SjorsZ, Hendrik mulder en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    veel plezier met het in elkaar steken daar ga je nog wel ff zoet mee zijn

7. Pingu57

Pingu57

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een mooie voorbereiding, nu een hoop geduld toegewenst, want dat ben je voorlopig nodig denk ik

8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    oef, de luiken zijn eindelijk klaar, was me dat een prul bandwerkje van lange duur [​IMG] en dan beseffen dat er schepen gebouwd worden met 3x zoveel luiken.

Daar we alle gaatjes hadden voorgeboord kon ik met behulp van 2 positioneringspennen de scharnieren netjes op hun plaats vastlijmen op het luik.
    Hierna waren alle nageltjes aan de beurt en 1 oog-haakje voor de bevestiging van de koord om het luik manueel open te trekken ( fictief koord op mijn schip )
    En als laatste het 2de oog en de kabel die straks het openen en sluiten van het luik gaat verzorgen.

na het verlijmen van de kabel zijn alle verbindingen op trekkracht gecontroleerd door het spanschroefje even op te tillen. Geen enkele breuk gehad, wat me uiteraard een gerust gevoel geeft over de sterkte van de verbinding.
    Als afwerking de binnen zijde van de luiken nog een laagje zwarte verf en de kabels een stukje wit geschilderd zodat ze wat meer op een koord lijken.
    Tot slot de inzetstukken ook van een laagje verf voorzien.

We zijn nu klaar om de luiken op de Pearl te gaan bevestigen maar ik heb het vermoeden dat ik eerst ter afwisseling wat verder ga bouwen aan de spiegel van schip.
    ergens halfweg bij het monteren van de scharnieren
    de 2de oog-haakje aanbrengen
    en met een druppel lijm de kabel bij in het gaatje kleven.
    de geslaagde trekbelasting test in uitvoering
    eindelijk klaar voor de volgende stap.

tot later, Marc

pietsan, TIMBERWOLF, Prutsertje en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat is best snel gegaan marc

Marc w vindt dit leuk.
  10. Pingu57

Pingu57

Lid geworden:
    14 dec 2014
    mooie luikjes Marc, en ook nog vrij vlot :D:D

Marc w vindt dit leuk.
  11. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    zo, het is alweer een hele poos geleden dat ik nog wat neergepend heb in dit verslag.
    De vorderingen gaan momenteel langzaam maar er is toch een positieve ommezwaai bezig.
    Na de luiken heb ik me vooral beziggehouden met het tekenen, printen , en schilderen van allerlei dek attributen vermits het systeem om de luiken te openen niet echt wou vlotten.
    Verder is het al menig maal aan bod gekomen op verschillende plaatsen in het bouwverslag , maar ik heb eindelijk de fout gevonden tussen maatvoering tekening - filmschip - en mijn model.
    Deze laatste ontdekkingen hebben op verschillende onderdelen waarvan de maatvoering steeds in vraag gesteld werd door mij eindelijk een positieve wending genomen.
    Het vaarseizoen RC schepen is ondertussen bij ons afgesloten waardoor ik terug meer tijd aan de bouwtafel kan doorbrengen.
    Voor de bezoekers aan Houten heb ik alvast enkel voor proevertjes klaar, maar vanaf volgende week ook hier regelmatig terug een verslagje.
    vgr Marc

Hoosterw, groenenberg, Wildcat en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    We kijken er nu al naar uit Marc ;)
    Kom maar op met die interessante en leerzame up dates van je....:yes:

Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina