Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi hoor, ik had eerst wat moeite met de kleur die op het schip kwam, maar ik vind dit een prachtig schip worden. :):):worship::worship:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Eerst wil ik iedereen een zalige kerst wensen al is er van feest helaas niet veel te bespeuren.

    Net zoals een week kerstvakantie waar je zelfs niet mocht buitenkomen maar ook niet kon door de regen is voor mij dan toch niet volledig in het water gevallen.

    Inderdaad, veel tijd om knoopjes te leggen en touw op maat te maken. Ik wou het aanpassen van de rusten wel voorrang geven maar ik moest ook weer weten waar de wanten uitkwamen op deze rusten.
    Eerst dus maar een boel touw aan de eerste mast geknoopt waarna er opnieuw gezaagd , geboord , gevijld kon worden.
    Het aftekenen van het wand op de rust is stap 1 en een gaatje boren op de plaats waar straks de blokken van het want moeten komen staan en de puttingijzers moeten vertrekken naar de romp toe.
    74 (1).jpg
    Er mocht een flink stuk afgezaagd worden, heb geopteerd om hiervoor de dremel te gebruiken met een klein diamant zaagje er op.
    Goed vasthouden en in de juiste richting zagen.... oef geen problemen de eerste lukte alvast feilloos en de volgende ook geen problemen [​IMG]
    Na het afkorten van de rusten heb ik getracht een redelijk vierkant gat weg te vijlen en een boring van 1.5 mm in de 4mm dikke rust, helaas niet overal perfect.
    74 (2).jpg

    In deze gaten komt een messing pen vastgelijmd waardoor de stevigheid hopelijk behouden blijft.
    De putting ijzers kunnen nu over deze pennen geschoven worden, ze vastmaken aan de romp kan ik hopelijk een van de volgende dagen uitvoeren.
    over deze pen schuift straks ook de bevestiging van het onderste blok, daarna het geheel terug afwerken met een afneembare naald .
    Op deze manier zal ik dus steeds de wanten kunnen losmaken indien de masten zouden verwijderd moeten worden voor herstellingswerken.
    74 (3).jpg
    Vermits toch bijna alle touwen aan de voorste mast zitten wil ik jullie deze foto ook niet onthouden.
    1 foutje merkte ik wel op , of beter 2x dezelfde. De 2 bovenste ra komen namelijk tegen de koorden richting boegspriet.
    Zeer vermoedelijk heb ik de ra's gewoon te hoog gehangen, deze lager hangen is niet het grootste probleem , maar het gat dat ontstaat opvullen zodat de mast niet aan stevigheid zal inboeten gaat het belangrijkste zijn.
    74 (4).jpg 74 (5).jpg
    Veel werk verzet op 1 week maar er moeten nog heeeeeeeel veeeeeeel touwtjes geknoopt worden.
    Ga nog wel even bezig zijn, hou jullie tussendoor wel op de hoogte.
    Tot later, Marc
     
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.442
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik vind het zó mooi worden, hè?
    Dat maakt de verregende kerst weer goed.
    Ben echt onder de indruk.
    Dat verouderde hout ook, de verf bladdert er zowat van af.
     
    Cnn en Marc w vinden dit leuk.
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zeer kundig die rust uit de hand gezaagd. :worship:
     
    Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Toch nog net voor het afsluiten van het jaar een kleinen update van de bouwwerken en gelijk iedereen alles toewensen wat je maar wenst voor 2021.
    Vooral veel bouwplezier en dat we elkaar snel terug mogen begroeten in levende lijve samen met al de projectjes van het afgelopen jaar.

    Zelf was ik gebleven bij het op maat maken van de rusten en het plaatsen van de blokken waaraan het want kan bevestigd worden.
    Na de putting ijzers konden ook de blokken aan het pennetje geschoven worden.
    hierna moest de naald ( regel om alles te zekeren op het einde van de rust) nog gefabriceerd en gemonteerd worden.
    Hier liep het niet helemaal zoals gewenst. De eiken balk van 3x3mm waarin enkele gaten geboord werden van 1.5mm knakte telkens af op een gat als de bevestigingsschroef net iets te vast werd aangedraaid. Noodgedwongen, na enkele pogingen besloten de naald dan maar uit styreen te vervaardigen.
    Dit was heel wat beter betreffende montage mogelijkheden maar het witte styreen diende dus wel op kleur gebracht.
    Hierna restte me enkel nog het bevestigen van de putting ijzers in de romp. Hiervoor werd telkens een gaatje voorgeboord en daarna een spijkertje met lijm ingebracht.
    75 (1).jpg
    75 (2).jpg
    75 (4).jpg
    En dan denk je eindelijk te kunnen beginnen met het knopen van de wanten. Nee dus, gelukkig viel mijn oog op het nog verder af te werken geschut.
    Dat moet eerst nog gebeuren anders ga ik hier later zeer moeilijk bij geraken. Ondertussen alvast begonnen met het vervaardigen van broeking.
    in de test fase ( zwarte koord aan R kanon) had ik een lus gemaakt op het einde ,maar dit lijkt me wat te zwaar en onhandig om deze in te haken.
    Vandaar maar gestart om de definitieve broeking te voorzien van oogjes. Nog 12 te gaan voor we kunnen kleuren

    75 (3).jpg

    tot later, Marc
     
    pietsan, Hans Groenenberg, Jaques en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi werk Marc wat je laat zien!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    En ook hele fraaie kanons geworden trouwens.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Het ziet er inderdaad allemaal weer gelikt uit, en ook ik kan haast niet wachten tot we elkaar weer in levende lijve mogen begroeten, alvast ook voor jou een goed 2021 Marc :beer:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na de test fase, is het natuurlijk tijd voor het band werk.
    12 broekings en 20 talies te vervaardigen, ik zie sommige hun wenkbrauwen al fronsen vermits het reken sommetje niet klopt.
    Maar het geschut dat onder de trappen staat, daar ga ik in nooit de talies aan bevestigd krijgen, het gaat ook zeker niet opvallen dat ze er niet aanhangen.
    veel foto materiaal, veel knoopjes,beetje schilderen, heel veel gepruts om alles gemonteerd te krijgen en dan een dryfit op het schip.
    En bij de laatste foto heb ik even jullie hulp nodig daar ik sterk twijfel aan de kleur van de touwen, maar weet ook niet goed welke kant het uit moet.
    geef jullie ogen dus de kost en spui jullie mening ;)
    76 (1).jpg

    76 (2).jpg

    76 (3).jpg

    76 (5).jpg
    hier onder vond ik de kleur nog super goed gelukt.
    76 (4).jpg
    en dan de twijfel, die jullie hopelijk wegnemen, of me in de juiste richting sturen.
    76 (6).jpg
    tot later, Marc
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Niks meer aan doen, perfect zo!
     
    Jaques, Herby63 en Marc w vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Daar ben ik het helemaal mee eens, niet twijfelen ziet er schitterend uit zo Marc :thumbsup::thumbsup:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind het ook geslaagd Marc, past perfect bij de 'Zwarte' Pearl :thumbsup:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    twijfel al heel wat minder, nog 8 rolletjes touw trachten te maken en dan kunnen in het weekend de geschut-stukken definitief geplaatst worden.
    Komt het knopen van de stagen weer wat meer in zicht.
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Zeer goed gelukt Marc, maar zitten de kanonnnen en de touwen niet in de weg als je toegang wilt tot de binnenkant.
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Nee,nee, het geschut staat met magneetjes vast en de touwen zitten vast aan de wielen ipv aan het dek.
    Alles is dus demonteerbaar, is over nagedacht , vandaar dat het altijd zolang duurd . Moet altijd eerst wat uit testen voor het definitief kan gemaakt worden.
    Toch merci om even mee te denken
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je touwen hebben nu een mooie kleur gekregen Marc:rofl::rofl:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Absoluut prachtig gedaan, de een na laatste foto kanonnen en touwwerk is prachtig. De laatste foto vind ik persoonlijk dat er iets meer contrast tussen touwen en dek mag zijn.

    Het kan samenspel van de foto en verlichting zijn echter.
     
    Herby63 en Marc w vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat was ook exact mijn idee Hoosterw , vandaar de vraag wat jullie er van dachten.
    Ondertussen staan ze er allemaal op, deze middag eens proberen buiten een foto te maken voor de juiste kleur.
     

Deel Deze Pagina