Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Marc, laat ons niet te lang wachten op het vervolg hee, het ziet er allemaal geweldig uit..........:worship::worship:
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Het ziet er heel mooi uit. Ook de veroudering en doorleefdheid is goed gedaan. Wat betreft de touwen zou ik in jouw geval zo donker mogelijk gaan. Dat past naar mijn visie het mooist in het geheel. Maar dat is mijn mening en smaak. Je bouwt een geweldig mooi schip.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat gevoel had ik ook Stephan, het wit is veel te opvallend, maar alles zwart vind ik dan weer een beetje "te" Daarom heb ik enkele kleur testjes gedaan, het licht bruin is te bruin voor touw maar het donker vind ik wel de juiste kleur maar een tint lichter is volgens mij beter. Wat een uitleg voor de kleur van een touw, we zien wel wat een volgend testje oplevert.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie versierselen geplaatst Marc, complimenten van mijn persoontje:rofl::rofl::rofl:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo, het is alweer enkele maanden geleden dat er in dit verslagje nog wat neergepend is.
    Hebben we in onze luie zetel gezeten? zeker niet!
    Ik heb wel ijverig enkel blz over optuigen van Engelse en Nederlandse schepen doorgenomen en natuurlijk verschillende van jullie bouwverslagen ( foto's) eens aandachtig bekeken.
    Het touwwerk aan de masten en ra's gaan niet echt problemen op leveren al moeten er nog wel enkele oplossingen gevonden worden om bepaalde touwen van een koppel systeem te voorzien, vermits de masten voor transport gedeeltelijk neer klappen moeten hier en daar enkele touwen steeds vast en los gemaakt kunnen worden op een makkelijke manier maar niet te opvallend.
    Voor de zeilen ligt het iets ingewikkelder, en ga ik starten met de touwen die ik nodig heb om te zeilen en daarna kijken wat er nog meer aan kan.
    Verder ben ik gestart met het maken van de blokken voor de wanten. 44 stuks uit 3 delen en 44 stuks uit 2 delen.
    En daarna dan nog eens een 60 stuks uit 2 delen een maatje kleiner.
    Vermits ik na 15min problemen krijg met de vingers gaat dit dus een werkje zijn dat nog wel wat avonden in beslag gaat nemen.
    71 (1).jpg

    71 (2).jpg
    we maken dus vooruitgang al is het zonder wind in de zeilen op dit moment.
    hopelijk tot over enkel weken met meer, vgr Marc
     
    Hoosterw, Mees Ippel, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat zijn er zeker genoeg denk ik marc
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Mooie blokken Marc :thumbsup::thumbsup:
     
  9. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Volgens mij heb je er 3 te weinig. :)
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Misschien kan voor het neerklapbaar maken van de masten inspiratie gevonden worden bij bouwers van schepen in een fles.
    Daar wordt het volledige schip opgetuigd, en na het inbrengen in de fles, door aan 1 koord te trekken, de ganse mastconstructie recht gezet.

    Ik vermoed dus dat door welbepaalde langsstagen die de masten of mastdelen naar voor trekken afneembaar te maken, je je doel kan bereiken.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    thx Herby, maar masten zijn reeds klaar,kijk maar eens op pag 16 van dit verslag , of klik hieronder
    Black Pearl in RC uitvoering
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Weet ik Marc, en als ik me goed herinner zit het scharnierende deel in de topmasten en niet onderaan, maar misschien kan de techniek ook toegepast worden.
    Zijstagen kunnen volledig gemonteerd worden als de mastdelen rechtstaan, en als je dan bij naar achter geklapte masten de langsstagen van die delen aantrekt en borgt zullen de zijstagen strak getrokken worden en voor de nodige zijdelingse steun zorgen, niet?
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    sorry, hij is gevallen :)
    inderdaad dat is de bedoeling, althans dat ga ik proberen. De wanten komen vast te zitten en enkele stagen ( vermoed aan de boegspriet, en die van de hoofdmast naar de achterste mast) dienen losgemaakt te kunnen worden waardoor het geheel naar achter kantelt of recht gezet kan worden
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie blokken Marc, en ook weer een goed artikel zag ik in de modelbouwer. :):)
     
    Marc w vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    eenmaal je opnieuw aan het bouwen bent ipv bezig met info te vergaren gaat het vanzelf terug de juiste richting uit.
    tussen het schilderen , lijmen en boren even tijd genomen om al eens wat test knoopjes en verbindingen te maken.
    Het haakje ga ik trachten een maatje kleiner te plooien en kan dan perfect dienen om de stagen aan de boegspriet te kunnen lossen.
    Vermits toch enkele speciale foto's heb moeten maken voor de modelbouwer wil ik die hier ook nog even posten, zover zijn we op dit moment.
    72 (2).jpg

    72 (1).JPG
    72 (4).JPG
    72 (3).JPG
    sorry voor de laatste maar krijg hem niet gedraaid.( normaal geen problemen mee )
    tot later , Marc
     
  16. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Prachtig schip Marc en een leuk verslag om doorheen te lezen.
    Mooi en leerzaam ook om de diverse uitdagingen te zien.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Met de wat grotere foto's als in het blad, ziet ze er nog mooier uit Marc. :rofl::rofl:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na nog een maandje achter de schermen wat verder te printen, schilderen, bedenken, knutselen, afbreken, opnieuw bedenken en knutselen, ......
    Kunnen we opnieuw van start met een regelmatige update, vermoedelijk langzaamaan want , WAT EEN PRUTSWERK is het om al die blokken van koordjes te voorzien en al die gaatjes boren met een handboordje.
    De voorste mast begint er een beetje uit te zien zoals het zou moeten....... een heel klein beetje dan toch al.
    Belangrijk voor mij is dat ik stilaan er zicht op krijg welke koorden wel en welke helemaal niet en dan nog een gedeelte van misschien wel, maar valt nog te bezien in een later stadium of ze hinderlijk zijn bij het in en uitvouwen van de masten om het schip te kunnen transporteren. Op dit moment is kunnen varen belangrijker dan historisch juist te tuigen.
    enkel foto's van de vooruitgang, opmerkingen zijn uiteraard welkom en waar mogelijk hou ik er rekening mee.
    laat ik beginnen met de ronde blokken en puttingijzers , hiervan moeten aan de helft nog touwtjes aangeknoopt worden, maar mijn vingers hebben na 6 stuks behoefte aan wat ontspanning.
    73 (1).jpg

    Verder is het eerste echte ra scharnier een feit, al moet het doorgezaagd kroonsteentje nog vervangen worden door een mooi exemplaar met inbus-boutje
    73 (4).jpg

    en dan nog wat algemene afbeeldingen.
    De takelblokken aan de ezelshoofden zijn naar de zijkant verhuisd omdat ik ze dan de bevestigings-haken uit 1 stuk kan maken, 1 oogje ter plekke te plooien. Hierdoor heb ik meer vertrouwen in de stevigheid.
    Takelblokken moeten natuurlijk nog geplaatst worden, maar om te testen of het draaien van de ra haalbaar was een tijdelijke montage.
    Ook de ophanging van de ra is een test en dient nog wat meer correct uitgevoerd te worden.
    73 (3).jpg

    73 (2).jpg

    Volgende werk , alles terug demonteren, de voorbereidingen aan de andere masten starten maar het op maat maken van de rusten, het plaatsen van de puttingijzers en het monteren van de blokken op de rusten krijgen de hoogste prioriteit.
    tot later maar weer, Marc
     
    Mees Ippel, Ronk, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ziet er weer prachtig uit!
    Welke houtsoort gebruiken jullie? Ik krijg het bij mij niet zo donker met de "azijn / schuurspons" behandeling.
    Al die blokken met de hand?? Dat is echt een monnikenwerk lijkt me.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De black Pearl is uit eikenhout gemaakt , Het zwarten schijnt te komen van de reactie van de zure azijn met het ijzer en dan op het hout met de tannine die in het hout zit.
    Hoe het aanmaken ? voor de liefhebbers, Men neemt een leeg glazen potje, vult dat met azijn en doet daar een flinke dot staalwol in. Dat laat je een dag of 5 staan, de vloeistof is dan nog steeds bijna kleurloos en helder en je haalt de staalwol er weer uit. De vloeistof kwast je op een stuk hout en na enige tijd wordt het ....zwart tot pikzwart afhankelijk dus van de gebruikte houtsoort. Eik heeft veel tannine maar er zijn er nog.
     
    Bootjebouwer 2 en Prutsertje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina