Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

De Nano cpx misschien, lijkt alsof die een veel stabielere staart heeft. Maar ik heb die alleen nog op Youtube gezien dus helemaal kan ik er niet over oordelen.
 
Dat is geen probleem, dat is de werking van het flybarless systeem. Als je een input geeft wilt het systeem die bepaalde verplaatsing ook krijgen, maar doordat hij op de grond niet beweegt zal hij dus volledig uitslag geven om die bepaalde beweging te (proberen) krijgen.
 
Ik heb sinds enkele dagen ook de Blade mcpx alleen heb ik een probleem wat hetzelfde is als op dit filmpje.

Blade mCP X Swash plate problem! - YouTube

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Heb opnieuw gebonden..

Alvast bedankt

Hallo en welkom op dit forum @Jori:

jij laat de heli op de grond staan en optouren,
het fbl systeem krijgt nu alle vibraties duppel als input
en reageert vervolgens helemaal verkeerd

Laat hem de lucht in, en hij zal vliegen, denk ik,
zo moeilijk is die mCPX niet

suc6 wenst

Heli-Uwe
 
Hallo en welkom op dit forum @Jori:

jij laat de heli op de grond staan en optouren,
het fbl systeem krijgt nu alle vibraties duppel als input
en reageert vervolgens helemaal verkeerd

Laat hem de lucht in, en hij zal vliegen, denk ik,
zo moeilijk is die mCPX niet

suc6 wenst

Heli-Uwe

Bedankt voor de tip. Ga het morgen nog eens proberen.
Het vreemde is dat die het heel even wel goed leek te doen. Als ik trottle gaf ging de swashplate wel recht omhoog.
 
Rustig aan,

normaal moet je de throttle stick meer dan 1/2 naar boven doen,
voordat de heli vliegt,

en dan nog de throttle hold knop in de gaten houden,
dat je die bij nood
blitse snel kan gebruiken, ha ha

en als je die chance op SIM’en hebt, doen !!!

groetjes van Uwe
 
Vandaag weer geprobeerd om de heli de lucht in te krijgen. Helaas Is dit onmogelijk doordat als ik trottle geef de swashplate scheef gaat staan en de heli gelijk een kant op duikt. Tegensturen is niet mogelijk. Ik weeet niet wat ik verkeerd doe. Begin te twijfelen of de gyro goed werkt?

Als ik trotlle geef hoort de swashplate toch recht naar boven te gaan? Als ik de trainer knop indruk en ik geef trottle dan gaat de swashplate wel recht omhoog.
 
@Jori,
Heb je hem op de juiste manier gebonden aan je zender?
Als je een dx6i, dx7, etc. heb is het binden anders dan wanneer
je de standaard RTF zender gebruikt.

Vlgs. Mij ooit eens zo'n probleem gelezen waarbij dit een rol speelde.

Grtz.
Olaf
 
@Jori,
Heb je hem op de juiste manier gebonden aan je zender?
Als je een dx6i, dx7, etc. heb is het binden anders dan wanneer
je de standaard RTF zender gebruikt.

Vlgs. Mij ooit eens zo'n probleem gelezen waarbij dit een rol speelde.

Grtz.
Olaf

Heb de rtf versie met de dx4e. Heb hem juist gebonden zoals in het boekje. Snap gewoon niet helemaal waarom die swashplate zo schuin gaat staan.
 
Zet je de heli na het aansluiten van de battery meteen stil op een vlakke ondergrond,
zodat de gyro's kunnen calibreren ?

Als je hem niet stil heb of vlak kan de gyro's dit zien als vlak...
en dus iets willen corigeren wat er eigenlijk niets is ?

Grtz.
Olaf
 
Hoi

Ik heb vanmiddag een Blade mCP X op de kop getikt.
Mijn vraag: wat zijn de verschillen tussen de normale en de V2 versie.
Op deze heli zit al een brushles motor gemonteerd. Is er voor de staart ook een brushles motor beschikbaar??
Welke onderdelen kan ik het beste op reserve er bij kopen?


Gr: Adrie
 
De gyro van de V2 is verbeterd + de lengte van de tailboom en diameter van de tailrotor is vergroot met als resultaat dat de staart minder snel uitslaat.
ik veronderstel dat je die mCpx 2de hands hebt gekocht want hij wordt geleverd met een brushed motor.
Het uitslaan van de staart heeft als oorzaak dat de hoofdmotor teveel Ampères vraagt en de esc niet genoeg kan doorsturen naar de staart, bij een brushless conversion is er een aparte esc die de hoofdmotor voedt en kan er dus genoeg vermogen naar de staart doorgestuurd worden via de ingebouwde esc in de printpraat en is een brushless staartmotor overbodig. Verder zijn er nog een aantal mods die je kan doen om de performance te verbeteren, hiervoor heb ik een draadje opgestart met alle belangrijke mods + uitleg. (zie hieronder)

mcpx-tips-trucks
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet je de heli na het aansluiten van de battery meteen stil op een vlakke ondergrond,
zodat de gyro's kunnen calibreren ?

Als je hem niet stil heb of vlak kan de gyro's dit zien als vlak...
en dus iets willen corigeren wat er eigenlijk niets is ?

Grtz.
Olaf

Ik zet hem vlak op de grond en verbind de accu.
 
De gyro van de V2 is verbeterd + de lengte van de tailboom en diameter van de tailrotor is vergroot met als resultaat dat de staart minder snel uitslaat.
ik veronderstel dat je die mCpx 2de hands hebt gekocht want hij wordt geleverd met een brushed motor.
Het uitslaan van de staart heeft als oorzaak dat de hoofdmotor teveel Ampères vraagt en de esc niet genoeg kan doorsturen naar de staart, bij een brushless conversion is er een aparte esc die de hoofdmotor voedt en kan er dus genoeg vermogen naar de staart doorgestuurd worden via de ingebouwde esc in de printpraat en is een brushless staartmotor overbodig. Verder zijn er nog een aantal mods die je kan doen om de performance te verbeteren, hiervoor heb ik een draadje opgestart met alle belangrijke mods + uitleg. (zie hieronder)

mcpx-tips-trucks


Dank je. Ik ga dit draadje maar eens doorspitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Jori,

Op het Helifreak.com forum schrijft men:

Het kan zijn dat je trim niet in het midden staat en hierdoor
de gyro drift.

De heli staat niet op een vlakke ondergrond en wil zichzelf
corrigeren.

Last van vibraties. Wellicht zijn de rotorbladen niet in balans.
Of de Feathering spindle is krom ?

Een FBL heli vind het niet fijn om te lang op de grond te staan
draaien. Dus snel optoeren en in de lucht springen.

Rotorwash veroorzaakt turbulentie...

Sluit de batterij opnieuw aan zodat de gyro opnieuw kan kalibreren.

Bind de zender opnieuw met de heli.


Mijn V1 had soms last van uit de lucht vallen ???
Na opnieuw binden was het probleem weg ???
Ik vlieg nu met een V2 en (nog) geen problemen.

Als ik soms de heli laat optoeren en geef een stuurcommando
wil de heli wel eens de neiging hebben om om te vallen.
Ik laat dan de motor geheel stoppen en begin opnieuw.
Ditmaal wat sneller om ook sneller in de lucht te komen.

grtz.
Olaf

PS.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/vraag-voor-de-mcpx-experts.162725
Zelfde probleem. Alleen heeft hij een DX6i. Oorzaak was bij hem subtrim. Dit zit er in de standaard zender RTF
niet bij, maar misschien heb je wel een trim niet meer in het midden staan ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor alle hulp!!! Helaas heb ik hem nog niet vliegende gekregen.

Ik plaats de heli op een vlakke ondergrond en de trims staan in het midden. Trims staan tijdens het binden ook in het midden. Trottle stick staat naar me toe.

Het is niet mogelijk om de heli de lucht in te krijgen omdat de swashplate bij iets trottle geven schijn naar voren gaat staan. Als de motor dan begint te draaien wil de heli gaan kantelen en dan reageert de heli ook niet als ik wil corigeren.
 
blijkt mij bijna,dat je de verkeerde stik beweegt (rechte stik voor voorwaarts)
.. tip:
laat het van iemand laten zien hoe het moet,
jij ziet ergens iets niet goed denk ik

suc6 van Heli-Uwe
 
Back
Top